Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Missä nämä kaikkia pelkäävät naiset asuvat?

Lähettäjä: silli 
Päivämäärä:   11.9.25 15:34:29

Kun kuulemma naiset eivät uskalla kävellä pimeällä ja pelkäävät miehiä. Kiinnostaisi tietää moisen yleistyksen lähteet? Enpä ole koskaan itse pelännyt, enkä ole kuullut kavereidenkaan pelkäävän.

Re: Missä nämä kaikkia pelkäävät naiset asuvat?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   11.9.25 15:36:32

Mulle ei tulisi mieleenkään esim. kävellä Helsingissä tietyillä alueilla pimeällä, en mene niihin mielelläni edes valoisalla. Toki jos asuu jossain peräkylän takahikiällä, missä kaikki tuntevat toisensa, niin ei varmaan tarvitsekaan pelätä. Isommissa paikoissa on isommat ongelmat.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   11.9.25 15:37:42

---: Helsinki on peräkylän takahikiä...

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   11.9.25 15:39:45

--- mitä nämä tietyt alueet Helsingissä on?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.9.25 15:42:56

En kerro tarkemmin, mutta Brasiliassa. Tuttu asuu Meksikossa aika levottomalla alueella, onneksi pääsee muuttamaan pian.

Lähettäjä: Kiuru 
Päivämäärä:   11.9.25 15:44:12

En minä kaikkia miehiä pelkää, mutta pimeällä en liiku täällä pienessä suomalaiskylässä, koska eksäni on saanut tietää olinpaikkani.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   11.9.25 15:46:38

--- kanssa samaa mieltä, esim. Itä-Helsinki on aivan eri paikka kuin 30v sitten. Samoin esim. Kaisaniemen puistoon ja tietyille Kallion paikoille ei kannata enää mennä. On tosi surullista mihin suuntaan mun kotikaupunkini on kehittynyt. :(

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   11.9.25 15:48:14

No esim tämä tuskin tulee kenellekään yllätyksenä: https://www.is.fi/tv-ja-elokuvat/art-2000011470052.html

Vastaavia paikkoja on maailmalla PALJON ja Suomeen niitä on jo kehittymässä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.9.25 15:48:21

En minäkään kaikkia pelkää, mutta en halua yksin ulkona selvittää jokaisesta erikseen, onko tämä nyt joku niistä vaarattomista vai ei. Helpompaa vaan vältellä kaikkia vieraita miehiä.

Päivämäärä:   11.9.25 15:50:56

Ainakin Afganistanissa moni pelkää.

Lähettäjä: Melli 
Päivämäärä:   11.9.25 15:53:10

En minäkään kaikkia pelkää, mutta en halua yksin ulkona selvittää jokaisesta erikseen, onko tämä nyt joku niistä vaarattomista vai ei. Helpompaa vaan vältellä kaikkia vieraita miehiä.

Näin.

Lähettäjä: Ju 
Päivämäärä:   11.9.25 15:54:18

Kyllä mä yksin pimeällä kulkiessani kuulostelen ja mielessä turvattomuus on.
Jopa pururadalla illemmalla asia on mielessä.

En mä nuorempana kylläkään pelännyt tai arkaillut.

Päivämäärä:   11.9.25 15:56:00

No eipä ole yksi taikka kaksi kertaa, kun tuttu syyllistyy rikokseen. Tilaisuus tekee varkaan. Tämä siis tuohon "turvallinen pikkukylä", jossa kaikki tuntevat toisensa.

Lähettäjä: Leona 
Päivämäärä:   11.9.25 16:01:25

Asun isohkossa kaupungissa ja pelkään kyllä naisena pimeällä tietyillä alueilla kävelemistä, en todellakaan lähtisi sinne esim iltalenkille yksin enkä enää kävele tai edes tule julkisilla myöhäisestä iltavuorosta kotiin, vaikkei matka ole kuin kolmisen kilometriä (nykyään oma mies hakee, ne harvat kerrat kun enää teen myöhäisiä iltavuoroja). En pelkää lähtökohtaisesti miehiä, mutta silti joitain miehiä kyllä. Huumeiden käyttäjät ja isot miesjoukon jotka eivät puhu suomea rehellisesti pelottavat minua huonojen kokemusten pohjalta. Esim olen joutunut tilanteeseen, jossa muutama mies ensin alkoi huutelemaan minulle jotain naureskellen ja vihellellen. Kun en reagoinut, he lähtivät seuraamaan minua ja toinen juoksi kiinni ja ehti jo tarrata olkapäästä tiukasti kiinni kunnes vastaantulija luojan kiitos tuli väliin. Tuossa tilanteessa miehet olivat uhka, mutta vastaantullut mies myös pelastus. Toinen tapaus on käynyt illalla bussipysäkillä, kun odotin työvuoron jälkeen bussia kotiin. Eräs selkeästi aineissa oleva mies tuli samalle katokselle ja alkoi puhua törkeyksiä samalla sytkäriä kädessään syyttelyn, mies ahdisti minut katoksen nurkkaan ja tarrasi kiinni kasvoista, yrityksenä pussata. Luojan kiitos bussi tuli paikalle ja kuski oven avattuaan tuli ulos ja karjaisi tuolle ahdistelijalle niin kovaa, että tyyppi lähti juoksujalkaa kalppimaan. Ja varmisti, että
olen kunnossa ja pääsen turvallisesti kotiin. Tässäkin tilanteessa siis mies oli sekä uhka, että pelastus. Olen sitten nössö tai ihan mitä vaan, mutta voin rehellisesti myöntää, että kyllä minä noissa tilanteissa pelkäsin ja pelko jäi päälle. Ja kavereissanikin on useampia jotka pelkäävät.

Päivämäärä:   11.9.25 16:29:51

Olen vuosikymmenet kävellyt iltaisin ja öisin ihan missä tahansa pelkäämättä, mutta viimeisten parin vuoden aikana olen tullut varovaisemmaksi. Johtuu vaikeasti kuvailtavasta mutta selkeästä ilmapiirin kiristymisestä. Tässä ihan lähikulmilla, periaatteessa rauhallisella keskusta-alueella nuorisojoukko on pahoinpidellyt tuntemattomia ohikulkijoita. Mielestäni myös naisiin kohdistuva viha ja väkivallan uhka on nyt pinnalla eri tavoin kuin ennen.

Lähettäjä: Riu 
Päivämäärä:   11.9.25 16:31:13

Sepä kai se pontti juuri on että vastaantulijoista ei voi tietää kuka se vaarallinen on, vaikka tietää että kaikki eivät ole.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   11.9.25 16:54:49

Minä asun isohkon suomalaisen kaupungin lähiössä. En ole kulkenut jalan tai polkupyörällä enää missään kotipihaa kauempana sen jälkeen, kun pari miestä yritti hyökätä kimppuuni keskellä päivää, kesken kävelylenkin. Pakolliset asioinnit hoidan nykyään autolla kulkien, mitään ulkoliikuntaa en enää harrasta.

Oma turvallisuuteni on mietityttänyt jo pidempään muutenkin, mutta tuo tapahtuma konkretisoi lopullisesti sen, että minulla ei ole mitään oikeasti toimivaa keinoa puolustaa itseäni pahantekijöitä vastaan. Fysiikaltani en pärjää yhdellekään keskivertomiehelle (saati sitten usealle), ja mitä tahansa puolustusvälinettä vain käytettäisiin minua itseäni vastaan. Ainoa mahdollisuuteni pysyä hengissä on pysyä kokonaan pois tilanteista, joissa hyökkäys on mahdollista alkaa.

Lähettäjä: Hmmmmm 
Päivämäärä:   11.9.25 17:03:47

Olen 152 cm pitkä ja painan 42 kg. Olen aito blondi ja näytän edelleen ihan lapselta. Minut on raahattu, kun kävelin töistä kotiin yövuoron jälkeen, kolme eri kertaa puskaan ja on yritetty raiskata. Onneksi joka kerta joku sivustakatsoja ehti paikalle. Myös ensimmäisen yrityksen jälkeen ostamani turvahälytin ja sen ääni auttoivat. Pelkään liikkua yksin pimeällä nykyään. Lisäksi kädessä oleva valtava puukotusarpi muistuttaa minua asiasta joka päivä. Jouduin vaihtamaan alaa, jotta saisin työskennällä vain päivävuorossa.

Silti, kun olin sairaslomalla puukkohyökkäyksestä (ensimmäinen kerta), työpaikan yli 40-vuotiaat naiset haukkuivat ja arvostelivat minua selän takana miten varmasti liioittelin jne. Miehet ainoastaan olivat empaattisia. Saman näkee aina näissä keskusteluissa. Jos itselle ei ole käynyt samaa, niin jos jollekin on käynyt, niin sehän vain valehtelee.

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   11.9.25 17:05:09

Alkoholisteja on harvemmin tarvinnut pelätä, mutta kun narkkareiden määrä kasvaa, kasvaa myös pelon tunne. Narkkarit (ja puhun nyt muista päihteistä kuin vain höpöheinästä) ja sekakäyttäjät ovat huomattavasti arvaamattomampia ja myös mahdollisesti väkivaltaisempia kuin pelkästä viinasta humaltuneet.

Helsingin kantakaupungin alueella tulee vuorotöiden takia liikuttua paljon öisin ja kieltämättä koen oloni joskus pelokkaaksi. Omilla kotinurkilla en pelkää öisinkään.

Lähettäjä: Iso-D 
Päivämäärä:   11.9.25 17:24:45

No eihän ainoastaan kaupungeissa pelätä, siellä metsässäkin pelätään miehiä enemmän, kuin karhuja.

Päivämäärä:   11.9.25 18:02:56

Uskallan liikkua myöhäänkin varsin vapaasti, mutta tämä johtuu siitä, että minun iässäni jonkinlaisen seksuaalista laatua olevan hyökkäyksen todennäköisyys on niin pieni, että en sitä pelkää. Jos olisin nuori, niin pelkäisin ja todellakin miettisin missä ja mihin aikaan uskallan liikkua. Sellainen todella aggressiivinen ahdistelu on lisääntynyt viime vuosina valtavasti ja tyttöjen ja nuorten naisten elämä on hyvin turvatonta.

Tällainen täti-ikäinen saa olla rauhassa seksuaaliselta ahdistelulta, mutta pakko myöntää, että jonkun verran olen taas alkanut miettiä turvallisuuttani yleisillä paikoilla. Naisviha lisääntyy räjähdysmäisesti ja naisiin kohdistuvia hyökkäyksiä, joissa on nimenomaan valittu naisia uhreiksi, on ollut jo meilläkin. Tämän takia olen joskus miettinyt julkisilla paikoilla liikkuessani, että mitä jos joku mies yhtäkkiä alkaisi vaikka puukottaa naisia ympäriltään. Ulkomailla on tehty joukkomurhia naisviha motiivina.

Asun kaupunginosassa, jossa pyörii paljon päihdeporukkaa, mutta ne yleensä rähisevät keskenään eivätkä kohdista aggressiotaan ulkopuolisiin. Mutta nyt kun on näitä peukunkäyttäjiä, niin hehän ovat hyvin arvaamattomia ja sitä jonkun verran pelkään.

Lähettäjä: -.-. 
Päivämäärä:   11.9.25 18:05:11

Täällä maalla on ainakin saanut vähän kattoa missä kävelee ja milloin, kun alkoholia käyttävät miehet on vähän mitä on.

Lähettäjä: ._. 
Päivämäärä:   11.9.25 18:11:24

Täällä maalla on turvallista liikkua kun ei ole väkivaltaisia maahanmuuttajajengejä.

Lähettäjä: -.-. 
Päivämäärä:   11.9.25 18:21:39

Täällä maalla on vaarallisia kantismiehiä

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   11.9.25 18:26:03

Asun pikkukunnan haja-asutusalueella, ja täällä liikun kyllä pimeällä, joskin ajoittain sudet ja karhut vähän mietityttää.

Tampereella liikun pimeällä vain valikoiden, valoisallakin suunnittelen reittini. 90-luvulla asuin siellä omakotilähiössä ja siellä liepeillä tuli ikäiseni tuttu tyttö tapetuksi. Tisessa lähiössä myöhemmin tuli asuttua, ja siellä sattui ja tapahtui niin pimeällä kuin valoisallakin. Kerran kotiuduin jostain riennosta yöbussilla ja siippani oli vastassa. Aamulla poliisi-appiukko soitteli, että oli juuri tullut kyseisestä lähiöstä keikalta kun oli kroppa löytynyt kerrostalon porrashuoneesta. Siellä oli ainakin kaksi pikkutyttöjen saalistajaa, yks tyrkytti kaupalla rahaa ja lötäyty toppa-asuisen koiria ulkoiluttavan Metriksenkin jutulle ja pyysi katsomaan koiranpentujaan, toinen saalisti metsässä liukkari taskussaan (poliisi sai kiinni, mutta melkoisia traumoja tytöille silti tuli).

Ensin keskusta meni epämukavaksi kerjäläisten ilmaannuttua, nykyään erinäiset huimausaineitten käyttäjät härkkivät myös sivullisia eivätkä tyydy vain ratkomaan omia välejään. Parkkitaloissa asuu huonoilla keleillä juoppoja ja nistejä, joten niihinkin auton vieminen/hakeminen on hiljaisempina aikoina välttelylistallani.

Lähettäjä: xxx 
Päivämäärä:   11.9.25 19:43:19

"No eihän ainoastaan kaupungeissa pelätä, siellä metsässäkin pelätään miehiä enemmän, kuin karhuja."

Metsässä esim. luontopolulla vastaan tulevia miehiä en ole pelännyt. Aika epätodennäköistä, että yksinäisiä naisia kaupungin laitamilla pusikoissa kyttäävät tai sekopäiset narkkarit lähtisivät tarpomaan kilometrejä jonnekin korpeen. Kyllä siellä on yleensä toisenlaisia kulkijoita. Parilla viime reissulla on tullut vastaan yhteensä viisi yksin kulkevaa miestä. Yhden kanssa juttelin vähän enemmän, toisen kanssa vaihdoin muutaman sanan, kolmannelta varmistelin oikeaa reittiä ja paria moikkasin.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   11.9.25 20:12:46

"Lähettäjä: silli
Päivämäärä: 11.9.25 15:34:29

Kun kuulemma naiset eivät uskalla kävellä pimeällä ja pelkäävät miehiä. Kiinnostaisi tietää moisen yleistyksen lähteet? Enpä ole koskaan itse pelännyt, enkä ole kuullut kavereidenkaan pelkäävän."

-Tämän esittäjä lienee sitten mies? Ihan käsittämätön aloitus. En taida olla koskaan tavannut ainuttakaan naispuolista henkilöä, joka ei tunnistaisi sitä pelkoa/jonkun väkivallan ennakointivalppautta, mitä kuvaat. Ja missä "nämä naiset" asuvat? Maailmassa. Ihan missä vaan, tässä maailmassa. Tämä maailma ja olemassaolon kokemus ei ole sama asia naiselle ja miehelle, eikä varmaan muunsukupuolisellekaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.