Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Työkaverin jutut käy hermoille

Lähettäjä: Kuikki 
Päivämäärä:   11.9.25 10:00:00

Meillä on töissä paljon sellaista aikaa, että voi jutella kollegan kanssa niitä näitä työn lomassa. Yksi työkavereistani alkaa juttuineen käydä tosissaan hermoilleni, ja ihan syystä. Hän on ihan mukava silloin kun puheenaiheet pysyvät neutraaleina, mutta auta armias jos hän saa aihetta puhua seksuaalivähemmistöistä tai maahanmuuttajista.

Hänen uutuuskampanjansa koskee tällä kertaa hänen läheistään, joka oli joutunut sairaalaan verenmyrkytyksen vuoksi. Tämä läheinen on avoimesti homoseksuaali ja löytänyt juuri uuden kumppanin hieman ennen sairastumistaan. Työkaverini on täysin vakuuttunut siitä, että verenmyrkytys johtui seksistä saman sukupuolen edustajan kanssa. Näitä totaalisen harhaisia näkemyksiään hän nyt paasaa minulle siksi, että olen itsekin lesbo ja tällä hetkellä sinkkuna, ja hän haluaa "varoittaa" minua homostelun vaaroista ihan silkkaa hyväntahtoisuuttaan. Aluksi tämä huvitti, mutta enää ei.

Välillä jutut ovat myös avoimen rasistisia, tämä ei kantasuomalaisena kohdistu minuun tai muihin työkavereihin, mutta ei mielestäni kenenkään tarvitse tuollaista työpaikalla kuunnella.

Olen sanonut tästä työkaverille asiallisesti ja tiukemminkin, mutta asenne on "mää vaan sanon asiat nii kuin ne on" eli ei mitään vaikutusta.

Esimiehemme jäi juuri vanhempainvapaalle. Olisinpa ottanut asian puheeksi hänen kanssaan, hän kun on maailman järkevin ja empaattisin ja samalla jämäköin tyyppi, mitä voi kuvitella, oikein pomojen aatelia. Hän varmasti olisi hoitanut asian niin, että paskapuheet loppuisivat heti. Hänen sijaisensa taas... Noh, ei aivan tehtäviensä tasalla jos minulta kysytään. Häneltä on vaikea saada kunnollista vastausta edes yksinkertaisiin kysymyksiin ja en tiedä miten hän tällaiseen reagoisi. En ole edes tavannut häntä vielä ja tuntuu, että hän inhoaa minua jo, päätellen tyylistä vastauksista sähköposteihini.

Rohkaiskaa mua, antakaa vähän sanoja miten ottaisin tämän puheeksi ilman turhaa draamaa.

Re: Työkaverin jutut käy hermoille

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   11.9.25 10:02:26

HR:ään yhteys ja jos sitä ei ole niin työsuojeluun. Jos menee tarpeeksi pitkälle niin poliisiin.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   11.9.25 10:19:19

Kuulostaa mun siskon mieheltä. Lukee jotain ihme blogeja netissä ja paasaa niistä.

Lähettäjä: Huu 
Päivämäärä:   11.9.25 10:35:33

Paasaa siis itsekseen, vaikka kukaan ei vastaa? Vaihtakaa aihetta heti, kun vetää henkeä, jatkaako päälle? Menisi multakin hermo tollaseen..

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   11.9.25 10:52:28

Vaihdat tietty puheenaihetta.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.9.25 10:58:55

0/5 keksi parempi tarina

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.9.25 11:08:41

"Hänen sijaisensa taas... Noh, ei aivan tehtäviensä tasalla jos minulta kysytään. Häneltä on vaikea saada kunnollista vastausta edes yksinkertaisiin kysymyksiin ja en tiedä miten hän tällaiseen reagoisi. En ole edes tavannut häntä vielä ja tuntuu, että hän inhoaa minua jo, päätellen tyylistä vastauksista sähköposteihini."

Tämä nyt on harvinaisen lapsellista sinulta. Et ole koko ihmistä tavannut, mutta olet jo vetänyt hirveät johtopäätökset tästä ihmisestä ja ottanut sen niin henkilökohtaisesti, että luulet hänellä olevan jo jotain ajatuksia sinun olemisesta. Oletko noin epävarma, kun joudut kohtaamaan uuden esimiesasemassa toimivan henkilön? Mitäpä jos tutustuisit ensin sijaisen käytäntöihin ja tapaisit hänet ensin? Olethan aikuinen kuitenkin jo.

Sitten itse ongelmaan, siihenkin on ihan täysin selkeä ohje. Kirjaat KAIKEN kellonaikoinaan ja päivämäärineen logiin, ja kirjoitat mitä työkaveri puhuu. Kun sinulla on enemmän kuin pari merkintää, laitat sen HR:lle eteenpäin ja teet vaikka rikosilmoituksen (tiesitkö, että sellaisenkin voi tehdä rasistisista puheista?) Jos et halua toimia näin, niin siinäpähän kärsit.

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   11.9.25 12:09:44

Pari vaihtoehtoa. Ensimmäinen on se, että työkaveri yrittääkin saada sinusta reaktiota aikaan ja haluaisi viettää työaikaa jossain tyhjänpäiväisissä kolmikantakeskusteluissa uhriutuen kun "ei tarkoittanut mitään pahaa". Toinen vaihtoehto on, että on täysin urpo.

Joka tapauksessa ulkopuolisten puuttuminen auttaa harvoin. Kannattaa ehkä vetää omat rajat: sano vaikka, että et mielelläsi puhuisi aiheista x ja y työajalla. Tai sitten pyydät nimettömänä työpaikalle yhdenvertaisuuskyselyn esim. whistleblowerin kautta jos se on teillä käytössä. Luulisi työkaverin säikähtävän ne kysymykset nähdessään.

Tsemppiä, noita urpoja on aina, ikävä kyllä. Mutta kenenkään ei pidä joutua kuuntelemaan tuollaista p*skaa työpäiviensä ajan. Laita vaikka vastamelukuulokkeet päähän aina, kun alkaa puhua noita, luulisi pikku hiljaa ymmärtävän.

Lähettäjä: ### 
Päivämäärä:   11.9.25 13:45:35

Tommoselle voi sanoa, että pidetäänkös puheenaiheet neutraalimmalla tasolla, kun me selvästi ollaan näissä eri linjoilla, kiitos. Jos ei mene perille (harvemmin ikävä kyllä menee), niin sitten tarvittaessa eteenpäin vaikka lähimmän esimiehen esimiehelle, jos siitä lähimmästä ei asiaa hoitamaan ole.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   11.9.25 13:55:59

Mitä sanoa työkaverille, jonka ääni ärsyttää? En jaksais kuunnella yhtään sitä kimitystä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.