Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Uupumus, pitääkö hakea masennus diagnoosi?

Lähettäjä: Kukkuu 
Päivämäärä:   10.9.25 16:47:34

On ollut kaikenlaista,fyysistä ja henkistäkin kuormaa,päälle vaihdevuodet alkamassa jne...
Pitkään ollut uniongelnat eli herään aamuyöllä jo.
Kova uupumus on iskenyt siis sellainen väsymys mikä ei mene nukkumalla, ei palaudu.
En jaksa mitään muuta kuin käydä töissä.
Kotityöt, kaikki asiat missä pitäisi päättää jostain jne... Ei jaksa, ei pysty.
Kavereita ei jaksa nähdä ja jos niin pelkään että kuinka väsynyt olen kun tavataan + taas sen jälkeen tarvii palautumista.
Uupuminen/ väsyminen on ja tuntuu fyysisesti ja psyykkisesti.
Ei saikkua.
Tarviiko siis hakea masennus diagnoosi?
En kuitenkaan ole masentunut.

Re: Uupumus, pitääkö hakea masennus diagnoosi?

Lähettäjä: Jaana 
Päivämäärä:   10.9.25 16:51:05

Sairaslomaa nyt vähintään että jaksaa nähdä kavereita ja nauttia elämästä.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   10.9.25 17:32:15

Mulla tuota on jatkunut jo kymmenisen vuotta. Lääkäri tyrkyttää vain lääkkeitä, jotka saavat olon entistä tokkuraisemmaksi. Kaikki harrastukset olen lopettanut, samoin kotityöt. Käyn töissä ja nukun. Edes kahvia en osaa enää keittää, kun en saa mitenkään vettä ja puruja oikeisiin paikkoihin oikeita määriä. En pysty laskemaan edes kolmeen, kun unohdan seuraavan mitan kohdalla mones edellinen oli. Töitä on silti tehtävä isojen koneiden kanssa. Ihme, ettei isoja vahinkoja ole sattunut. Pieniä ihan jatkuvasti. Onneksi töihin pääsee pyörällä. Autoilun lopetin, kun ajoin suoralla tiellä suoraan päin peuraa. Näin sen jo kymmenien metrien päästä, mutten älynnyt väistää tai jarruttaa. Törmäyksen jälkeen meni pari kilometriä ennen kuin älysin pysähtyä. Mutta kuulemma kaikkia väsyttää joskus.

Päivämäärä:   10.9.25 17:47:51

* Hyvänen aika vaihda lääkäriä ja kokeile niin montaa eri kunnes löydät sen oikean!
Tsemppiä, kuulostaa hurjalta.
Tuttua tuon kahvin kanssa että oon joutunut joskus keittämään useammankin kerran sen yhden kahvin kun ensin vaikka purut unohtunut, sitten vesi, ja sitten laittaa taas uudestaan päälle.

Ettei sulle ole ihan joku väsynysoireyhtymå??

Päivämäärä:   10.9.25 18:07:17

Alunperin lääkäri uumoilikin viruksen jälkeistä väsymysoireyhtymää, kun oireilu alkoi sen jälkeen, kun ääni oli päivän pois (en ole koskaan ollut flunssassa, joten se oli outoa). Lupasi oireiden loppuvan viimeistään vuodessa. Kun eivät loppuneet, ei lääkäriä enää kiinnostanut. Masennusta (ja masennuslääkkeitä) tuputtavat, vaikken koe itseäni lainkaan masentuneeksi.

Lääkärin vaihtaminen on hieman hankalaa, kun kunnassa ei ole enää lainkaan terveyskeskuslääkäriä, eikä naapurikuntiin oteta, kun mulla on kattava työterveyshuolto lähikaupungin yksityisellä lääkäriasemalla. Siellä on tuo nimetty työterveyslääkäri. Kai jollekin toisellekin yleislääkärille voisi mennä, mutta ohjaavat kuitenkin takaisin omalle työterveysläärille jatkoa varten. Jokainen lääkärireissu vain on niin raskas, että sen jälkeen päiväkausia töissä hereillä pysyminen on yhtä tuskaa.

Lähettäjä: &€#? 
Päivämäärä:   10.9.25 18:16:30

Varaa aika yksityiselle gynelle. Kuulostaa tutulta ja turhan myöhään selvisi että kyseessä vaihdevuosivaivat. Hiipuva estrogeenin tuotanto aiheuttaa monenlaisia vaivaa. Itsellä alkoi jäätävän väsymyksenä, olo oli kuin maratonin jälkeen. Lihakset uupuneet, pakotti sieltä ja täältä. Verenpaine heitteli ja syke korkea, lämmönsäätely sekaisin.
En tiedä saisiko jossain labrassa teetettyä selvityksen hormoni tasoista ilman lääkärin määräystä. Luulisi olevan kohtuullisen yksinkertainen selvittää.
Minä kanssa sain kallonkutistajalta eri lääkkeitä kokeiluun serotoniinista lähtien. Itketti kahta kauheammin joten hylkäsi nuo.
Minkä ihmeen takia ei vaihdevuosiongelmia voida selvittää heti kättelyssä kun puolet väestöstä kärsii noista tavalla tai toisella.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.9.25 18:17:07

Paljonko ferritiini?

Päivämäärä:   10.9.25 18:48:41

Ferritiini oli nyt noussut johonkin olikos n.60-70, aikaisemmin se oli 17.

Pyysin että labroissa otetaan foolihappo, kortisoli- testin joutuu maksamaan itse.

Päivämäärä:   10.9.25 18:50:41

&€#?, pari verikoetta työterveyslääkäri otatti, eikä niiden perusteella pitänyt vaihdevuosia ajankohtaisina, eikä pitänyt gynen arviota ajankohtaisena. Oireet alkoivat, kun täytin 40, nyt olen 50.

Ferritiini 102, kilppari kunnossa.

Lähettäjä: sad 
Päivämäärä:   10.9.25 18:51:49

Eikö tosissaan otettu vaihdevuosivaivoihin lääkärin toimesta huomioon ja edes mietitty lähteä selvittelemään voisiko ne olla se asian pihvi? Aika uskomatonta, että masennuslääkkeitä tuputetaan tuossa tilanteessa :/

Päivämäärä:   10.9.25 18:56:29

Lääkärin vaihdevuosien tiimoilta määrämät kokeet:
S-TSH 0,802
S-FSH 9,4
S-PRL 282,9
Näiden perusteella vaihdevuodet eivät ole ajankohtaiset tai mahdollinen oireiden aiheuttaja.

Lähettäjä: Nanna 
Päivämäärä:   10.9.25 19:56:43

Tänään Biomedicum Helsinki järjesti tilaisuuden ”Keski-iän muuttuva terveys”. Tallenne tulee tänne: www.hus.fi/ajankohtaista/studia-medicina
Suosittelen lämpimästi katsomaan vaihdevuosiin liittyen.

Lähettäjä: MH 
Päivämäärä:   10.9.25 20:52:53

Minulla oli työuupumukseksi työterveydessä todettu uupumus. Diagnosoitiin masennukseksi sen takia että sain sairauslomakorvauksen. Pelkkä työuupumus ei ollut käypänen diagnoosi.

Lähettäjä: Ota tai jätä 
Päivämäärä:   11.9.25 00:51:20

Jos haet pällipuolelta sen diagnoosin, olet ikuisesti se pällipuolen tyyppi ja jää saamatta sitten se peruspekkojen kohtelu tulevaisuudessa.
Harkitse tarkkaan kannattaako; maailma on muuttunut.

Lähettäjä: Åä 
Päivämäärä:   11.9.25 03:04:19

^ Höpöhöpö, 70% ihmisistä saa nykyäön jossain vaiheessa elämää mielenterveyspuolen diagnoosin, yleisimmin sen masennuksen. Maailma tosiaan on muuttunut! Enää mt diagnoosi eimole sama asia kuin "hullun paperit".

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.