Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vinkkejä syrjäytymisen jälkeiseen elämään

Lähettäjä: Nukanda 
Päivämäärä:   10.9.25 12:56:00

Takana vuosien syrjäytyminen. Nyt olen heräämässä takaisin eloon päivä kerrallaan ja kaipailisin ohjeita elämiseen. Olisiko esim vinkkejä miten löytää iloa elämään tai suosituksia asioista mitä kannattaisi kokea? Mitä asioita pitäisi huolehtia ja mitä ns kirjoittamattomia sääntöjä tai odotuksia elämisessä noin kolmekymppisillä aikuisilla (naisilla) on? Onko joku harrastus kokeilemisen arvoinen?
Taustaa sen verran, että olen elänyt täysin syrjäytyneenä useamman vuoden, ilman että kukaan on tajunnut edes sitä. Siksi olo on nyt kuin olisin syntynyt uudelleen vieraaseen maailmaan enkä enää tiedä miten eletään kuin normaalit ihmiset. Tipuin pois valoisasta tulevaisuudesta, töistä ja opinnoista erään akuutin kriisin seurauksena, hain silloin päivystyksestä apua, mutta en heti saanut ja luovutin yrittämisen. Pää vaan suli. Olen ollut niin masentunut ja ”pihalla”, että on pitkiä aikoja joista en muista mitään, ollut kuin unessa. Olen elänyt tämän ajan henkisesti, taloudellisesti ja fyysisesti väkivaltaisessa suhteessa, asunut miehen katon alla ja kontrollissa kaukana kotiseudultani, ns nyrkin ja hellan välissä ja viihdykkeenä, eristettynä läheisistä ja sukulaisista. Ulospäin esim niille kavereille joita sain tavata olen vetänyt täyttä kulissia, aina huoliteltu ulkonäkö ja täysi kirkkain silmin valehdeltu ”kaikki hienosti” on mennyt läpi kaikille. Todellisuus vaan on ollut aivan toista. Koska olin taloudellisesti aivan riippuvainen miehestä (en siis saanut esim tukia, koska ei ollut voimia taistella hakurumbaa), koin ettei minulla ole muuta ulospääsyä kuin oman käden kautta. Kaikki oli valmista ja minä olin valmis siihen. Mutta sitten kävi jotain. Juuri ennen tekoa yhtäkkiä vaan päässä napsahti ja lähdin pois toiseen kaupunkiin ihan tyhjän päälle. Turvakoti majoitti minut alkuun ja auttoi järjestämään minut ns turvalliseen tilaan, kunnes löysin itselleni pienen halvan yksiön, johon pääsin muuttamaan heti. Hain ja yllätyksekseni jopa sain heti töitä, ei toki mitään ”hienoa” tai isoa palkkaa, mutta palkkasumma on sellainen jolla pärjään kun elän tosi niukasti. Minut on otettu työyhteisöön valtavan hyvin vastaan ja työ on riittävän ”aivotonta” että jaksan. Velkaneuvonta auttoi siinä että sain sovittua miten menetellään ulosottoon menneeseen perintöveron kanssa, vaikka ajattelin että siitä en koskaan selviydy. Odotan aikaa lääkärille, jossa aletaan hoitamaan päätä edes vähän parempaan kuntoon ja selvittelemään solmuja (ensimmäinen vastaanotto terveydenhuolloin puolesta oli todella tyly, joten ei ole korkeita odotuksia ja pelottaa, mutta ei tässä myöskään enää ole mitään menetettävää). Olen saanut syötyä vähän enemmän kuin vuosiin ja fyysisesti voin vahvemmin. Yliopisto-opintojen jatkoa suunniteltu myös, tavoitteena saada aikoinaan kesken jäänyt tutkinto tehtyä maaliin. Aamulenkillä tänään rantaa kulkevaa polkua hölkötessä itkin, koska koin ensimmäistä kertaa vuosiin jotain hyvän olon kaltaista toivoa katsellessani kaunista auringonnousua ja vastaan tulevia iloisia koiria aamulenkillään. Se oli uskomaton tunne. En ole kyennyt siihen tai muuhunkaan tunteiden näin kokemiseen oikeasti vuosiin.
En itse yhtään ymmärrä mitä tapahtui ja miksi! Miksi yhtäkkiä totaalisesti lamaantuneesta toivottomasta tilasta joku osa minusta teki näin? Olen mennyt kuin autopilotilla ja vaan järjestellyt asioita, kuin joku ulkopuolinen voima olisi ottanut kontrollin. Mietin vain mitä mun aivoille on tapahtunut? Minunhan ei pitäisi olla edes elossa. Pelottavaa (lähinnä jos tämä olo loppuu ja pimeys valtaa uudelleen) ja äärimmäisen ihmeellistä.
Onko muilla vastaavia kokemuksia?
Kaikki vinkit tervetulleita miten alkaa oikeasti elämään pitkään vain elävänä ruumiina olemisen jälkeen.
Ja tiedän että olen epäonnistunut monelta osin ihmisenä ja yksi yhteiskunnan mätä omena, on monta syytä haukkua ja mollata minut, mutta toivoisin silti kovasti, että teet sen omassa mielessäsi etkä kommentoimalla tähän, kiitos.

Re: Vinkkejä syrjäytymisen jälkeiseen elämään

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   10.9.25 13:06:43

Ei ole mitään kirjoittamattomia sääntöjä, ja jokainen elää omannäköistään elämää. Hienoa ja mahtavaa, kun olet saanut elämäsi tuohon kuosiin!

Kokeile erilaisia juttuja, varsinkin sellaisia, jotka ovat jo pidempään kiinnostaneet. Tai jos vastaan tulee houkutteleva uusi juttu, kokeile myös sitä.

Anna kuitenkin itsellesi aikaa ja armollisuutta; ei me muutkaan löydetä koko aikaa upeita uusia lajeja ja kiinnostavia ihmisiä. Pidä aikataulusi kevyenä, ettet ajallisesti ja rahallisesti aja itseäsi nurkkaan nyt, kun tarvitset ehkä ilmaa toipuaksesi vanhasta.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.9.25 13:30:22

Olipa mukava lukea välillä, että jollain on elämä parantunut! Toivon, että elämäsi jatkuu yhtä hyvänä ja vielä parempana kuin nyt. :)

Päivämäärä:   10.9.25 13:48:40

Elämässä tapahtuu kaikenlaista, kaikki on elämässä mahdollista. Sinunkin elämäsi tähän saakka on ollut vain elämää. Varsinkin todella monilla ellei lähes kaikilla naisilla on taustalla esim. seksuaaliväkivallan kokemuksia.

Nyt sinulla on uusi vaihe elämässä, onnea. On ihanaa olla omassa kodissa turvassa missä kukaan ei satuta. Kyllä asiat järjestyvät.

Pyysit neuvoa ja oma neuvoni on se, että älä yritä etsiä miesseuraa. Pysy sinkkuna. On erittäin suuri todennäköisyys sille että päädyt uuteen väkivaltaiseen suhteeseen jos nyt yrität etsiä seuraa. Rakenna elämääsi ja suojele itseäsi.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.9.25 14:14:57

Jos miehiä pahoinpideltäisiin niin paljon kuin naisia, olisi lait säädetty ihan toiseen malliin.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   10.9.25 14:21:58

Ihana kuulla, että olet selviytynyt noin hyvin tuollaisesta. Vaatii valtavasti voimia päästäkseen pois tuollaisesta tilanteesta, sekä mennä eteenpäin elämässä. Onneksi et ehtinyt tekemään mitään peruuttamatonta.

Minulla on itsellä aika samanlainen tilanne, mutta ei onneksi väkivaltaa. Asun ex-miesystävän luona, mutta rahattomuuden sekä luottotiedoissa olevan merkinnän takia mahdottoman oloista saada asuntoa mistään. Läheisiä ihmisiä ei ole.

Olen todella onnellinen puolestasi. Olet päässyt hienosti eteenpäin, vaikka se ei varmasti ole ollut helppoa.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   10.9.25 14:34:37

Sinä teet itse sääntösi, joista ensimmäisen pitää olla se, ettet enää ikinä anna kenenkään hyväksikäyttää itseäsi tuolla tavalla. Toisen pitää olla se, että alat kasvattaa itsellesi pikku hiljaa taloudellista ja sosiaalista puskuria siltä varalta, että jos kuitenkin joskus paska iskee uudestaan tuulettimeen, vaikkakin vähän eri suunnasta.

Lähtisin ehkä itse tekemään mind map tyylistä "unelmataulua" eli miettisin, mitä elämältäni oikeastaan haluaisin, mikä olisi kivaa ja miten siihen voisi päästä. Kaikkea ei tietenkään saa justnytheti ja osa voi olla muuten vaan saavuttamattomissa (matka Marsiin: joo, kiva, muttei ikinä tule tapahtumaan - voisiko "korvata" esim. katsomalla dokumentteja sun muita?).

Minä päätin itse aikanaan jo 12-vuotiaana, että sitten kun saan itse päättää omista asioistani, niin ei vttu koskaan enää. Alkoholistiperhe, ero (tietenkin), rahahuolia, käytännössä pyöritin jo koko huushollia 14-vuotiaana, koska juoppo äitini ei siihen(kään) kyennyt. Sossun ruokajonoja, diakonian paketteja jne. Tajusin omassa kodissani reilu parikymppisenä, että mulla on olohuone sisustettu just niillä väreillä, ihan tiedostamattani, mitä joskus lapsena yhdellä vierailulla omasta mielestäni hienossa talossa näin. Silloin tajusin myös sen, että selvisin sittenkin ja selviän jatkossakin ihan mistä tahansa. Nyt on oma hevostila, sijoitusasunto, kesämökki sun muut - mikään ei toki ole tullut ilmaiseksi vaan kaiken eteen on raadettu kuin orja, mutta silti.

Mieti mitä haluat, koska pystyt siihen kun oikeasti haluat. Tsemppiä!

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   10.9.25 14:41:37

Olet ollut kovilla! Onpa hienoa, että olet päässyt valoon takaisin. Ethän hauku itseäsi, vaan opettelet olemaan itsesi paras ystävä. Kaikki tekevät elämässä virheitä, isompia ja pienempiä, ja toisilla paska vaan osuu tuulettimeen ilman, että siihen voisi itse vaikuttaa. Siksi epäonnistumisiin ei kannata jäädä kiinni, vaan jutella ne läpi itsensä (ja tarvittaessa ammattilaisen) kanssa.

Joskus ihmiselle vain tulee sellainen käsittämätön käännekohta elämässä. Ehkä sinulla elämänhalu piti huolen siitä, ettet ottanut henkeä itseltäsi. Minulle tuli tekstistäsi kuva, että kaikkien kovien kokemustenkin jälkeen sinussa on tervettä itseluottamusta ja itsevarmuutta. Pidä niistä kiinni!

Jos tuntuu ettei terveydenhuollosta saa tukea, niin joku vertaistukiporukka livenä tai netissä voisi myös olla kokeilemisen arvoinen. Ainakin itse olen huomannut, että toisten kuunteleminen ja yhdessä jutteleminen hoitaa sydämen haavoja.

Päivämäärä:   10.9.25 15:35:25

Teet jo ihan oikeita asioita.

Aika auttaa, mutta tärkeintä on saada hyviä kokemuksia häivyttämään niitä huonoja. Juurikin tuollaisia, että pääsee jonkin yhteisön osaksi ja saa ylipäätään hyviä kokemuksia ihmisistä ja ihan vaan olemisesta ilman hirveitä asioita.

Jos elämässäsi on edelleen kuormittavia ihmissuhteita jätä heillekin pikkuhiljaa vastaamatta ja pitämästä yhteyttä.

Älä pelästy jos vielä tulee romahdus. Taidat olla selviytymistilassa edelleen, jos joskus kehosi ja mielesi tajuaa sinun olevan turvassa voi siitä seurata vuosien hyvin syvä uupumus kun se vihdoin on mahdollista.

Ei niistä kaikista asioista koskaan parane, mutta kuntoutua voi. Panosta arkeen, pieniin asioihin. Aamukahvi kivasta mukista, siisti, nätti koti. Harrastuksien ja muiden menojen kanssa ole tarkkana, että ne tuovat enemmän energiaa kuin vievät.

Työyhteisöjen ulkopuolisia yhteisöjä löytyy kaupungeista esim. Ysti ry:n Täky, joissain kaupungeissa kulttuuripajatoimintana jne.

Tsemppiä lääkäriin ja yritä jaksaa taistella että saat hoitoa! Lääkkeitä kannattaa kokeilla, mutta voit kieltäytyä ssri-lääkkeistä ja kieltäytyä syömästä epäsopivaa lääkettä. Kokeilemalla löytyy sellaiset joissa hyödyt ovat suuremmat kuin haitat. Esimerkiksi minä en siedä ollenkaan sitä että tunnen jotenkin lääkkeen vaikutuksen esim. leuan kireytenä tai jos lääke(annostus) vie liikaa niitä iloisiakin tunteita pois tehden elämän sellaiseksi ettei löydä siitä enää mitään arvoa. Sopivalla annostuksella sellainenkin lääke voi olla oikein hyvä tuki kun leikkaa ääritunteilta terän.

Lähettäjä: &€#? 
Päivämäärä:   10.9.25 16:22:14

Ehkä sinulle valkeni että tosiaan olet oman onnesi seppä. Naisena on helppoa antaa muiden ohjailla elämää jotta pääsee mahdollisimman helpolla. Kun on joku joka elättää, on katto pään päällä ja vielä järjestää kaiken tekemisen niin ei tarvitse päätään vaivata eikä laittaa elämässä tikkua ristiin.
Joskus tuo onnistuu jos sattuu kohdalle kiltti holjoamisvietillä varustettu ihminen. Useimmiten kääntöpuolena on luopuminen omasta identiteetistä ja totaalinen alistuminen. Kun tuo kääntyy väkivallan puolelle on jotain tehtävä.
Onhan se kova homma alkaa hoitaa omia asioitaan mutta kyllä sinä selviät. Selvitään me muutkin kuka paremmin kuka matalalla lennolla.
Jos ja kun olet sentään oppilaitoksen kirjoilla niin siitä hyvä aloittaa normaaliin sosiaaliseen kanssa käymiseen. Aloita pienin askelin ettei iske rimakauhu.

Päivämäärä:   10.9.25 17:21:40

Samassa tilanteessa olin, erona tosin kumppani oli henki ja tuki eikä väkivaltainen. Elin tosin ns. hänen sivuhahmona. Arjen menot tai kaikki tapaamiset meni aina miehen mukaan ja oli miehen kavereita. "Uudelleensyntyneenä" mulle oli tärkeää aloittaa ihmissuhteet hitaasti, liialliset viestit alkoi stressata nopeasti kun oli tottunut että niitä tulee vain kumppanilta tai äidiltä. Ignoorasin kaikki vanhatkin tutut, jotka aloitti heti omasta elämästään avautumisen viesteillä, koska tiesin oma mt oli kriittisessä tilanteessa. Ennen olin kaikille terapeutti vaikka omassa päässäkin oli kaikki sekaisin. Nyt olen ottanut tämän roolin pois kaikilta. Hevosmaailmasta olen löytänyt kavereita ja parhaimpia on ne joiden kanssa ei tartte viestitellä päivittäin vaan silloin kun on oikeesti asiaa ja ihan parasta jos kuulumiset jaetaan naamatusten vaikka tallilla puhelimen sijaan. Huomasin että oma jaksaminen parantui paljon kun kanssakäyminen tehtiin livenä eikä ruudun takaa. Tulee sosiaalinen olo ja hymyilee vielä illallakin jollekkin vitsille minkä kuuli tai tuli heitettyä. Sanoisin siis vinkkinä, että tapaa mielummin livenä ihmisiä se parantaa kummasti oloa.

Tärkeintä on kuunnella itseään. Jos tuntuu että sosiaalistumista on liikaa niin ota pakkia, jos tuntuu että on yksinäistä niin etsi kavereita tai harrastus. Maailmani avautui kun tajusin ettei mun oo pakkoa tai velvollisuutta tehdä mitään mistä en tykkää (noh paitsi työ).

Päivämäärä:   10.9.25 17:34:46

Ei mulla muuta kuin tsemppiä jatkoon!

"Edessä on sata ovea, tuhat tietä.
Valitse sydämelläsi, punnitse tunteella,
käytä hiven järkeä.
Ovet on tehty avattaviksi,
elämä elettäväksi.
Jos erehdyt - uskalla itkeä,
uskalla nauraa,
uskalla muuttaa suuntaa.
Ei mikään kasva ilman vettä,
ei ihminen kypsy kyynelittä.
Mutta silti odota parasta,
älä pelkää pahinta,
niin saat mitä ansaitset!"

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.