Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Turhauttava ihmistyyppi

Lähettäjä: Solution 
Päivämäärä:   10.9.25 10:40:14

Nyt on pakko vaan avautua tönne, ettei tule sabotyua

Re: Turhauttava ihmistyyppi

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   10.9.25 10:41:35

Tarkka-ampuja ehti ensin näköjään

Päivämäärä:   10.9.25 10:54:12

Jaa, karkasi :D

Mutta siis pakko avautua tänne, ettei tule sanottua pahasti.

Tiedättekö sen ihmistyypin, joka aina valittaa jostain, mutta mikään ehdotettu ratkaisu ei kelpaa? No läheinen kollegani on tämmöinen, ja se ottaa hermoon pahasti. On todella epäkäytännöllinen, eikä omaa vapaa-ajallaan oikein minkäänlaista suunnitelmallisuutta. Laitan tähän joitakin esimerkkejä.

- valittaa lähes päivittäin, miten lasten kuskaaminen harrastuksiin vie paljon aikaa. Ei ehdi käydä salilla muuta kuin myöhään illalla ja se on sitten yöunesta pois. Olen ainakin 20 kertaa kysynyt, että miksei vaihda salia lapsen harrastuspaikan vieressä olevalle salille, joka on halvempi ja vähintään yhtä hyvä, ellei parempikin. Ehtisi käydä kolmesti viikossa treenaamassa lasten harrastusten aikana. Mutta ei. Vie lapsen harrastukseen, ajaa kotiin 15 min. ja tunnin-puolentoista päästä lähtee taas ajamaan ja hakemaan lapsen. Sitten kello on jo melko paljon.
- käy kaupassa vähintään viisi kertaa viikossa ja valittaa, että kun aina on kiire. Olen ehdottanut keräilyä -> ei, haluaa valita itse. Olen kysynyt, miksei suunnittele etukäteen viikon ruokalistaa ja käy kerran viikossa isoilla ostoksilla. Ei kuulemma toimi, kun "aina joku maito tai leipä loppuu". Eilen kertoi käyneensä kaupassa ostamassa dödöä (ja leipää ja maitoa ym.), ja toissapäivänä pyykinpesuainetta (ja leipää, maitoa ym.) Tiedostaa, että rahaa ruokaan menee paljon, mutta silti jatkaa vaan vuodesta toiseen samalla mallilla. Kerroin, että itse suunnittelen aina loppuviikosta seuraavan viikon ruoat ja teen ostokset sen mukaan. Ei kuulemma toimi heillä, kun on monta syöjää. Meillä kuitenkin syödään samasta ruoasta aina kahdella aterialla, heillä lapset saa ruoan koulussa. :D enkä kyllä ymmärrä, miksei ruokaa voi tehdä kerralla tuplamäärää.
- ei saa illalla unta. Silti juo joka päivä iltapäiväkahvit neljän ja viiden välillä. Tiedostaa, että se vaikuttaa uneen. Olen ehdottanut teetä tai kofeiinitonta kahvia, mutta ei. Keittää ison kupillisen tavallista kahvia ja sitten aina nukkuu huonosti
- valittaa työstään joka päivä. Jos hänelle sanoo, että olisiko hyvä aika kokeilla jotain muuta, niin toteaa aina, että "siis mä tykkään työstäni". Vasta kysyin, että mitä ne asiat on, joista tykkää, kun ei se mitenkään nouse esiin. Eipä osannut sanoa oikein mitään.

Joo tämä oli tämmöinen turhanpäiväinen vuodatus, mutta oi että, miten mua vaan aina ärsyttää tuo jatkuva valitus, kun ei edes yritä tehdä asioille mitään...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.9.25 11:09:25

Ehkä se on vain tapa purkaa kuormitusta, mutta ei kuitenkaan näe tarvetta muuttaa mitään ja ajatteleen, ettei se mitään kuitenkaan auta.
Voihan ne tuotteet valita netistäkin itse ja sitten auto ajaa ne pihaan. Tilaa niin monta maitoa kuin niitä menee päivässä seuraavaan tilaukseen asti, että riittää.

Tietysti noissakin voidaan toimittaa vanhentuvia tarvikkeita että se pitäisi jotenkin varmistaa miten vanhoja. Harva työssä käyvä ehtii vetää pitkiä salitreenejä ellei sitten tosiaan mene aamulla aikaisin, tai sitten illallla myöhään.

Jotkuthan menevät vietyään lapsen päiväkotiin, mutta toki työ pitää olla sellainen että mahdollistaa sen. Tai sitten herää klo 6. 00 ja on 7.00 salilla ja mahdollisesti toinen aikuinen herättää lapset ja vie päiväkotiin jos tarvii.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   10.9.25 11:21:50

Ymmärrän mitä aloittaja ajaa takaa, muakin ärsyttäisi tuollainen mainitsemasi ihmistyyppi. Sitten tutustuin tähän ''let them'' -teoriaan. Eli tietoisesti kun asia ei sinua koske, niin yritä sisäistää nämä lauseet:

''You are not responsible for other people's happines. Let them be unhappy.

You are not responsible for making people understand your choices. Let them be confused.

You are not responsible for managing everyone and everything around you. Let them be.''

Päivämäärä:   10.9.25 11:23:30

Tapavalittajalle taas ratkaisija on rasittava. Tapavalittajalle se valitus on se purkutapa ja ratkaisu, eikä muutosta oikeasti tarvita.

Mutta on se kyllä hanurista opetella siihen, että ei tarvitse puuttua muiden elämään vaikka kuinka valittaja tyrkyttää sitä omaa kurjuuttaan. Minä pyydän vaan vaihtamaan puheenaihetta.

Päivämäärä:   10.9.25 12:23:27

Olen miehelleni joskus vastaavassa asiassa lopulta sanonut, että jos ei halua kuunnella neuvoja, niin on parempi, ettemme puhu asiasta ollenkaan. Mies ymmärsi, mutta kollegan kanssa taitaisi välit mennä - ja se olisi kyllä työnteon kannalta huono juttu

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.9.25 12:34:36

Se on rasittavaa, kun valitetaan työstä ja kaikesta siihen liittyvästä. Mutta kun ei niille asioille voi itse mitään. Pitää vain hyväksyä, että asiat on täällä näin. Ja jos ei kestä niitä asioita, niin pitää vaihtaa työtä. Valittamalla vain lisää toisten kuormitusta.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   10.9.25 12:36:34

"You are not responsible for making people understand your choices. Let them be confused."

Tämä oli erityisen osuva.

Päivämäärä:   10.9.25 12:40:11

Voi olla että valittaja on tällä hetkellä niin ylikuormittunut ja kroonisesti väsynyt, ettei pysty näkemään ratkaisuja ongelmiin tai sitten näkee niitä, mutta ei ole voimia tehdä muutoksia. Tunnistan hyvin itseni tuosta monen vuoden takaa, ongelmia oli niin paljon, etten yksinkertaisesti jaksanut ratkaista juuri mitään niistä. Yhtäaikaa oli päällä työttömyys, raastava parisuhde, koliikkivauva ja krooninen unettomuus. Jälkikäteen nyt tiedän parikin hyvin yksinkertaista asiaa mitä olisi pitänyt tehdä, mutta siinä kaiken kuormituksen keskellä voi olla todella sokea omall tilanteelle ja elämä voi olla yhtä selviytymistaistelua.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   10.9.25 12:42:34

Ei se kaipaa mitään ohjeita tai ratkaisua. Se kaipaa vain hieman myötätuntoa ja selkään taputuksen, että kyllä se siitä, koita jaksaa.

Ihmisillä on usein omat rutiinit jotka tuovat turvallisuutta. Jos on vähän masentunut tai kuormittunut, niin ei silloin jaksa miettiä uusiksi tuttuja ja turvallisia kuvioita, vaikka se voisikin auttaa kuormitukseen.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   10.9.25 12:54:52

Aika monesti tällaisella käytöksellä toivotaan vain ymmärrystä ja kuuntelijaa, ei ratkaisuja. Myötätuntoinen suhtautuminen on yleensä ihan hyvä, antaa valittaa vaan.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   10.9.25 13:15:59

Mulla on tällainen kaveri, joka valittaa työstään koko ajan. On ihan hauska kaverina, mutten enää koskaan halua kanssaan samaan työpaikkaan, saati jaksa istua iltaa kuin max kerran kuussa. Mutta silloin on ihan hauska pari tuntia kuunnella niitä juttuja kun tietää, että useaan asiaan olisi ratkaisu :D mutta ei tämä jaksa kuunnella niitä.

Lähettäjä: mielipide 
Päivämäärä:   10.9.25 13:32:41

Aina ei tartte ees valittaa, vaan jos mainitsee jonkun asian, niin heti joku on ratkomassa ongelmaa, halusin tai en. Ihan fine heittää joku yksi ehkä kaksi ehdotusta, mutta sinun ei kuulu ratkaista sitä ongelmaa! Eikä väkisin tyrkyttää vaihtoehtoja. Itse ainakin olen niin analyyttinen, että olen käynyt jo ne selkeät vaihtoehdot läpi (joita esimerkiksi kaikki aloittajan esimerkin ehdotukset oli) ja ne ei toimi syystä tai toisesta. Syy voi olla joku sellainen, jota en halua sanoa ääneen muille, varsinkaan kahvipöydässä. Jos valitan hartiajumia niin ”ootko ottanut särkylääkkeen?” ja ”hei, mä tiiän! Mee hierojalle!”- jutut antaa vain fiiliksen, että joko minus pidetään idioottina tai noiden sanoja on idiootti itse. Tottakai otan särkylääkettä ja hierojan varaan heti kun on rahaa siihen.

Eli yhdyn muihin: anna työkaverin valittaa. Ja voit joskus kysyä, että haluaako hän apua siihen, että miettisitte yhdessä miten järkeistää arkea. Sitten jos toinen sanoo haluavansa apua, niin sitten auta.

Päivämäärä:   10.9.25 13:48:57

No selkään taputtelua tässä on jo monen vuoden ajan tehty. On kuulkaa kuunneltu ja ymmärretty. :D Mutta ehkä pitää vaan tyytyä tilanteeseen ja jatkaa hymistelyä. Ei ole mulle helppoa, kun olen itse tosi ratkaisukeskeinen ja hyvä organisoimaan, mutta ehkä pitää "let her be".

Lähettäjä: Kauppa 
Päivämäärä:   10.9.25 13:49:15

Joskus jostakin asiasta valittaminen on eri asia kuin aloittajan kuvailema tapavalittaja. Ko. tyypin ihmiset ovat todella raskasta seuraa, etenkin kun oma tapa suhtautua maailmaan on pääasiassa positiivinen. Tapavalittaja imee ilmasta kaiken energian ja näkee kaikessa vain huonoa ja negatiivista. "Anna valittaa" on varmastikin ainoa tapa suhtautua, mutta tuollaisen seurassa oleminen on todella kuluttavaa. Oma mielipiteeni on, että joskus on tottakai ok valittaa ja se on normaalia. Jos kuitenkin elämä tuntuu olevan pelkkää ongelmaa eikä niille halua tehdä mitään niin älä valita.

Päivämäärä:   10.9.25 13:50:48

Ratkaisukeskeisyys ei ole yhtään moraalisempaa tai parempaa kuin valittaminenkaan. Te kulutatte molemmat toisianne erilaisilla suhtautumistavoillanne.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.9.25 13:53:58

Kysy häneltä, mitä hän toivoisi sinun tekevän. Kaipaako hän ratkaisuehdotuksia, haluaako vain avautua vai jotain muuta.

Päivämäärä:   10.9.25 13:58:51

Sano sille ens kerralla et lakkaa valittamasta

Lähettäjä: -') 
Päivämäärä:   10.9.25 15:06:39

Oman navan tuijottelijat. Ei osata ajatella ku itseään. Puhutaan vaan omista asioista, toinen on vaan kuuntelija. Sellanen empatiakyvyn puute siihen vielä päälle.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   10.9.25 15:11:34

Vaikka kaveri ei olisikaan ratkaisukeskeinen, niin ei sitä hänen avautumistaankaan nyt vuositolkulla tarvitse kuunnella. Ihan itse hän on syypää omiin ongelmiinsa.

En voi sietää ihmisiä, jotka jatkuvasti valittavat samoista asioista eivätkä kuitenkaan halua muuttaa elämässään yhtään mitään.

Päivämäärä:   10.9.25 15:37:05

Valittaja haluaa valittaa ja validaatiota elämäntilanteensa raskaudelle. Ei ratkaisuja tilanteeseen.

Lähettäjä: F 
Päivämäärä:   10.9.25 17:18:33

Ratkaisukeskeisen ja avuliaan ihmisen on ihan terveellistä oppia ottamaan vähemmän kantaa toisen häsläämiseen.

Olet jo antanut hyviä neuvoja, mutta se toinen tekee silti niinkuin tekee. Se tietenkin turhauttaa. Mutta et voi muuttaa häntä eikä sinun edes tarvitse. Voit ihan hyvällä omallatunnolla vain kuunnella samat tarinat taustahälynä ja unohtaa ne samantien. Älä turhaan anna niiden tarttua sinuun.

Lähettäjä: Hah 
Päivämäärä:   10.9.25 17:48:51

Aloittaja: jos et jaksa kuunnella noita juttuja, vastaa vaan että vai niin ja jatka muita juttujasi/töitä. Tai jos muuten tykkäät tuosta ihmisestä, käännä keskustelu kesken valituksen johonkin työasiaan tai johonkin positiiviseen asiaan. Tai ehdota että juttelette vaikka töiden jälkeen tms. ? Itse olen hiton taitava laittamaan pääni säppiin tommosten kohdalla, eli joku valittaa joutavia, minä en kuule vaan keskityn hommiini. Juu en kyllä toki muistakaan mitään valituksesta, mutta onneksi olen aina sanonut olevani vähän dementikko, niin... (jos ihmisellä on oikeasti joskus huolia, voin kuunnella, mutten päivittäistä/joka kerta kun tapaamme jaksa kuunnella pelkkää valitusta..)

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   10.9.25 18:05:13

Saatoin hieman triggeröityä aloituksesta. :D

Minulla on tuollainen tuttava, jonka elämäntarkoituksena tuntuu olevan kurjuuden maksimointi. Joo, pitäisi vaan sanoa jaxuhalit ja antaa olla. Mutta vuodesta toiseen jatkuva itseaiheutetuista ongelmista valittaminen on tosi tympeätä kuunneltavaa, se tekee hänestä raskasta seuraa. Harmi, koska joissain muissa asioissa meillä synkkaa hyvin ja muuten olisi mukava viettää hänen kanssaan enemmänkin aikaa.

Lähettäjä: &€#? 
Päivämäärä:   10.9.25 18:06:01

Kuuluu marttyyri lajiin joka joutuu uhrautumaan toisten eteen ja tekee siitä itselleen sädekehän. Siis haluaa olla se uhri joka mielestään elää äärettömän raskasta aikaa.
No ei tarvitsisi jollei ihan itse olisi sekametelisoppaa itselleen keittänyt. Siksi mikään järjestely jolla arkeaan yksinkertaistaisi ei käy. Anna olla. Siperia opettaa ... useimmiten. Jos työtä häiritsee niin kerro hänelle itselleen ja pomolle. Kotiasiat tulee jokaisen järjestää niin ettei se vaikuta työhön.

Lähettäjä: Km 
Päivämäärä:   10.9.25 19:21:34

Älä ehdota ratkaisuja. Sano ennemmin, että onneksi minulla ei ole noin rankkaa, kun käyn salilla ihan lasten harrastusten lähellä ja tilaan ruuat kotiin. Noin esimerkkinä.

Usein tuollainen joko hakee myötäilyä taivettä toinen yhtyisi valitukseen. Esimerkiksi jos toinen valittaa, että mies on ihan kamala, niin siitä monesti haetaan sitä, että aletaanko nyt yhdessä tässä haukkumaan miehiämme. Kun toinen sanoo, että taas mies jättii sukat lattialle, niin voi vastata, että ohhoh, onneksi mun mies ei koskaan tee noin. En kyllä hyväksyisi tuollaista. Yleensä siinä vaiheessa valittaja alkaakin puolustella puolisoaan, että no ei se aina niin kamala ole eikä ne sukatkaan usein unohdu

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   10.9.25 19:47:35

Rahat on aina loppu mutta vaatekaappi täynnä Marimekkoa kenkiä ja laukkua myöten.

200 neliön omakotitalo aivan täynnä tavaraa, joka ikinen ikinä ilmestynyt muumimuki. Hieman loksahti suu auki, kun oli vuosia kuunnellut valitusta miten ei ole koskaan rahaa ja kaikki on niin kallista. Mutta ne 20 nallekarhua ja 50 tonttua on kirpparilta ja alennuksesta, niin eihän niitä silloin lasketa?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.