Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tallityttöjen joukkokato

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   10.9.25 10:36:49

Maasedun tulevaisuuden juttu. No se on tätä päivää. Tallinpitäjää hakutaan heti hyväksikäyttäjäksi jos teettäisi töitä. Toisaalta kuivikkeet myös niin kalliita että harmittaa kun taitamaton kärrää kuivaa kuiviketta lantakasaan..
Itseä haukuttiin hyväksikäyttäjäksi vaikka tyttö siivosi omien hevosten karsinoita -hevoset meillä hoidossa ja oli sovittu että siivoaa itse

Re: Tallityttöjen joukkokato

Lähettäjäbiibs 
Päivämäärä:   10.9.25 10:46:37

Aikoinaan yritin kovasti mahdollistaa tallityttöilyn ihmisille. saivat tehdä heille mieluisia tallihommia, sen verran kun halusivat.
Loputtomasti sovittujen aikojen siirtämisiä ja kun tulivat niin ei sekunttiakaan ilman viihdyttämistä. Lopputulos oli että minä tein kaikki ja toinen selittää lapsuuden tallijuttuja. Myöhemmin kuulin miten oli raatanut, eikä saanut edes ratsastaa.

Lähettäjä: Manga 
Päivämäärä:   10.9.25 10:52:16

Lähialueemme talleille ei oteta lainkaan tallityttöjä, vaikka lapseni ja kaverinsa olisivat innokkaita, turvallisuus ja vastuusyyt kuulemma. Tallilla saa olla vain tuntien aikana eikä oteta puuhailemaan tai vaikka siivoamaan karsinoita. Vaikka se on harmillista, niin tavallaan ymmärrän kyllä tallinpitäjän päätöstä ja riskien minimoinnin ajattelua. Nykyaika on tosi erilainen, kuin vaikka omat nuoruusaikani, jolloin talleilla tuli touhuttua vaikka ja mitä, vastuista ei niin kukaan välittänyt tai mietitty mitä jos jotain sattuu.

Lähettäjä: Minerva 
Päivämäärä:   10.9.25 10:53:22

Meidän tallilla (ratsastuskoulu) on kyllä hoitajatyttöjä, ihan perinteiseen tapaan. Ei tosin mitenkään hurjan paljoa, mutta toisaalta on aika pieni ratsastuskoulu kyseessä.

Oikein napakoita ja fiksuja tyttöjä ovatkin.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   10.9.25 11:34:52

Tiedän että moni yksityinen talli ei edes halua tallityttö kulttuuria koska vastuu kysymys. Tallilla pitäisi olla vahtimassa ja riskejä on.
Ratsastuskouluilla voisi hoitomahdollisuus olla myös siten ettei vaadi että käy tunneilla. Osa haluaisi vain hoitaa hevosia mutta ei ratsastaa. Voisi siis muuttaa vähän asioita toiseen suuntaan. En sano että harrastuksen tulisi olla ilmainen toki ei siitä hoitamisesta pitäs joutua maksamaan. Maksullinen hoitokurssi jonka jälkeen hoitotohevos mahdollisuus. Ns kerhotoimintaa. Eli olisi hoitohevoskerho/heppakerho. Kokoontuisi vaikka kerta viikkoon tallin tiloissa. Ja tää ois se hoitaja poppoo. Vähän on yllättänyt miten satunnaisesti kun ratsastuskoulussa tulee käytyä että hoitajia ei enää näy. Ennen kysyttiin saako varustaa ja hoitaa hevosen tunnille. Enää ei. Mitä yksäri menoon niin huomannut että nuoret nykyään laittaa hepan monesti vaan äkkiä kuntoon ja pois. Ei enää ole sitä puunaamista. Muistan lapsuudessa kuinka heppaa puunattiin aina vähintään se 30min ellei tunti. Kisattiin kellä oli kiiltävin hevonen :). Hankittiin harjapakkeja ja harjoja. Osallistuttiin hevosen hoitoon laajasti ja opittiin paljon. Se oli kunnia tehtävä. Jos joskus sai palkinnoksi ratsastaa se oli mukavaa muttei se idea. Vaan idea oli että sai hevosystävän ja tallikavereita.

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   10.9.25 11:38:20

Ja sitten huomaa, miten osataan kyllä ratsastaa, mutta hevosen pitämisestä ei ole harmaintakaan hajua, kun sellainen pitäisi sitten itselle hommata.

Sitä ei vaan voi ymmärtää, miksi vanhempien mielestä on parempi että lapsi tuijottaa kännykkää päivät kuin liikkuu ja oppii tallilla tekemään asioita.

Ja moni vanhempi haluais kyllä dumbata lapsensa ilmaiseksi hoitoon tallille, mutta hommia ei sais lainkaan teettää. Huoh..

Lähettäjä: ++ 
Päivämäärä:   10.9.25 11:42:32

Mulla oli teininä parikin hoitohevosta ratsastuskoululla. Oli nuorena todellinen henkireikä. Toisaalta näin aikuisena en haluaisi tallille sitä juoruavaa, meluavaa teinilaumaa, joka kyttää karsinan oveen liimautuneena, että hänen hanipuppeliaan hoidetaan oikein. Haluan hoitaa hevoseni rauhassa ilman isoveli valvoo -fiilistä.

En tiedä. Hoitajia voisi olla, jos ne kaikki kaikkoaisivat ennen minun tuntiani. :D

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   10.9.25 11:50:33

Minä en ole ottanut tallityttöjä, koska koen, että minun pitäisi valvoa heitä ihan turvallisuuden vuoksi. En ole valmis luopumaan omasta vapaudestani tehdä töitä omaan tahtiini ja pitää välillä taukoja. Lisäksi ihmisten kanssa oleminen syö energiaani, tarvitsen sitä yksin ja rauhassa puuhastelua. Jos meillä on joku ulkopuolinen niin en pysty rentoutumaan ja stressaan että mitä jos jotain sattuu.
Siksi en vuokraa edes tallipaikkoja.

Minä olin nuorena tallityttö ja saimme todella paljon vapauksia ja toimimme hevosten kanssa pääasiassa ilman omistajaa. Opin valtavasti hevosten käsittelystä ja niiden mielialoista ja olen surullinen kun en voi tarjota sitä muille.
Joskus nuorempana koitin saada joitakin innostumaan hoitamisesta, mutta sellaista intoa ei tuntunut olevan, ainakaan vanhemmilla tytöillä. Alakouluikäisten kanssa en olisi jaksanut silloinkaan.

Lähettäjä: nostalgia 
Päivämäärä:   10.9.25 12:17:40

Niinpä, itse 11-12 vuotiaana kävin pienellä ravitallilla hoitamassa. Siivosin karsinat, laitoin iltaruuat valmiiksi, heinät jne. Puhdistin varusteita. Sain hakea siitostammoja tarhasta ja harjata karsinassa kahta vanhaa tammaa. Treenissä oleviin nuoriin hevosiin en koskenut. Bussilla kuljin mennen tullen, säässä kuin säässä. Ei puhettakaan että olisi palkkioksi ollut ratsastusta tms. Harmi jos nykynuoret jäävät tällaisista kokemuksista paitsi.

Mutta kyllähän sitä kieltämättä miettii että mitä kaikkea olisi voinut sattua. Eihän ne tallinpitäjät siellä paikalla olleet, minä touhusin itsekseni. Toki olin varovainen ja vältin tekemästä asioita joissa on selvä riski, mutta muistaakseni kerran hevosta taluttaessa liukastuin tallin pihalla ja kaaduin suoraan hevosen jalkoihin. Eihän se vanha siitostamma siitä korvaansa lotkauttanut mutta mutta... Asioilla on puolensa ja puolensa.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   10.9.25 12:47:09

Niin sitä 80 90- luvulla kävi meilläkin lapsuuden kodissa tallityttöjä hevosia hoitamassa.
Kaikki hevoset olivat ravureita,siitostammoja ja varsoja.
Kävijöitä oli useita :)
Joskus 80-luvulla äitini piti pieniä ratsastustunteja sekä leirejäkin näillä meidän ravureilla että siitostammoilla.

Omalle tallilleni en tallityttöjä ottaisi, koska vastuu ja en ole kokoajan itsekkään tuolla tallilla.
Toki ei meidän nurkilla enää olekkaan ketään kuka kävisi.

Lähettäjä: y 
Päivämäärä:   10.9.25 13:05:06

Ennen lapset sai mennä, uskaltaa, pettyä, loukkaantuakin, kehittää osaamista ja omaa harkintakykyä.

Nykyään ne kääritään pumpuliin ja helikopterivanhemmat valvoo.

En itsekään ottaisi ketään hoitajatyttöä kun en haluaisi syytteitä niskaan jos jotain tapahtuu. Onneksi oma lapsuus oli toisenlainen.

Lähettäjä: rapu 
Päivämäärä:   10.9.25 13:15:30

Tuskin kukaan nykyajan hevosihminen ottaisi sellaista 80-luvun oma-aloitteista tyttöä (pahimmillaan useita) tallille pyörimään, vaikka kauniilta ajatukselta kuulostaakin. Tekivät varmasti vähän mitä ja miten sattuu, kun silloin ei ollut niin justiinsa asiat.

Lähettäjä: mies 
Päivämäärä:   10.9.25 13:17:32

No näin sivusta katsottuna, enpä haluaisi minäkään, raadat ilmaisena työvoimana tehden kaiken sen mistä ihmisille normaalisti maksetaan, ilman että hevosiin saa koskeakaan. Miksi vaivautuisin?

Lähettäjä: Riu 
Päivämäärä:   10.9.25 13:20:33

Kaksipiippuinen juttu. Ratsastuskoululla jolla käyn on lapsille ja nuorille hoitajasysteemi. Taluttavat pienten tunneilla, mikä on varmaan hyvä ja toimiva systeemi, saavat ratsastustunteja palkaksi. Mutta muuten näyttää siltä, että pääasia on kavereiden kanssa tallilla hengaaminen ja kuvien ottaminen karsinoissa. Tästä seuraa lähinnä meteliä ja häsläystä talliin.

En tiedä kyllä missä sitä perushoitoa nykyään sitten voisi oppia, jos joskus on haaveissa oma hevonen.

Lähettäjä: Hyvä 
Päivämäärä:   10.9.25 13:21:54

Olen hevosille allerginen, mutta lääkkeiden avulla pystyn ratsastamaan ja ennen ja jälkeen ratsastuksen hoitamaan hevosen. Heinäallergia on sen verran paha, etten pysty esim. heiniä pussittamaan.

Lapsena kävin joka kesä viikon ratsastusleirillä, hevosten hoitaminen onnistui. Karsinoita siivosin, mutta ruokintaan en voinut osallistua.

Ratsastuskouluissa oli silloin (ysärillä) vielä hoitajakulttuuri. Tuntilaiset eivät saaneet hevosiin koskea. Hoitaja laittoi hevosen valmiiksi ja toi kentälle/maneesiin, ratsastaja kyytiin ja tunnin jälkeen hoitaja vei hevosen pois kentältä ja purki varusteet. Allergian vuoksi en saanut hoitajaksi ruveta. Minulle ainut mahdollisuus hoitaa hevosta oli ne kesäleirin 4-5 päivää.

Käyn edelleen tunnilla kerran viikossa. Koska hoitajia ei enää ole, saan hoitaa hevosen ennen ja jälkeen tunnin. Jos ysärin hoitajakulttuuri olisi edelleen hengissä, en koskaan pääsisi hoitamaan hevosta.

Lähettäjä: nostalgia 
Päivämäärä:   10.9.25 13:28:02

rapu: miten sen nyt ottaa, minut valmennettiin joka ikiseen työvaiheeseen, oikeaoppisesta käytävän lakaisusta alkaen. Porkkanat pilkottiin millilleen oikean kokoisiksi. Ikinä ei tullut mieleenkään poiketa annetuista ohjeista, taisin olla vähän perfektionisti kakarana.

Nyt aikuisena en kyllä jaksaisi sellaista touhua enää ollenkaan :D

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   10.9.25 13:35:27

Mun lapsuudessa hoitajan homma oli harjata hevonen huolellisesti. Tuntilainen sai itse varustaa hevosen. Alkeistunnilla meneviä talutettiin tarvittaessa. Toisella tallilla sitte putsattiin karsinat ja laitettiin ruuatki. Ihania aikoja oli.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   10.9.25 13:37:16

Käsi ylös, kuinka moni hevosenomistaja oikeasti uskaltaisi päästää lapsia talliinsa puuhaamaan? Ja kuinka moni vanhempi päästäisi omansa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.9.25 17:18:32

"Käyn edelleen tunnilla kerran viikossa. Koska hoitajia ei enää ole, saan hoitaa hevosen ennen ja jälkeen tunnin. Jos ysärin hoitajakulttuuri olisi edelleen hengissä, en koskaan pääsisi hoitamaan hevosta."

Taitaa olla tallikohtaista tuollainen käytäntö, en ole ikinä kuullutkaan. Omat hoitajakokemukset olivat ihan päinvastaisia, eli sitä hoitsua tai ratsastajaa saanut mennä häiritsemään, toki sai ja pitikin kysyä uusilta että kaipaisiko apua tai muuten vaan otettiin vastaan ja näytettiin tavarat ja paikat ja kerrottiin ponista, mutta itse saivat kyllä tehdä kaiken mitä osasivat ja loput näytettiin.

Lapsuuteni ratsastuskoulu ei olisi pyörinyt ilman hoitajatyttöjä. Tai kovin kauaa. Hoidettiin kaikkea mitä tallinomistaja ei itse ehtinyt tekemään, siivottiin varustehuoneita, talutettiin tunneilla, putsattiin varusteita, kunnostettiin paikkoja jne.

Hoitajien tehtäviin kuului ensisijaisesti taluttajana toimiminen viikonlopun alkeistunneilla, niitä vastaan sai ilmaisia ratsastustunteja kun tarpeeksi tarpoi siellä. Ei niiden hoitsujen kanssa juurikaan mitään ylimääräistä päässyt puuhailemaan, toki sitä omaa tuli vähän enemmän huomioitua kuin muita. Usein ne hoitsut olivat samalla kunkin vakikisaponeja, yleensä kun kasvettiin vaihdettiin hoitsua isompaan ja nuoremmat saivat ne pienemmät ponit. Minä pidin loppuun asti saman ponin kun se osasi pelotella lapsia niin ettei se oikein ollut suosikkien listalla. Ei se minulle, eikä suurimmalle osalle muita hoitajia mitään tehnyt eikä sille tarvinnut huutaa eikä mitään, riitti kun vaan ei väistänyt ja huiskaisi vähän kättä.

Siihen aikaan tallinomistaja oli sellainen auktoriteetti jolla oli oikeus antaa pahimmassa tapauksessa porttikielto tallille. Ei siellä kukaan tehnyt mitään tyhmää, pidettiin porukassa huoli että toimitaan pilkulleen sanotun mukaan ja hevostyttöjen tietotoimisto päivitti koko hoitaja/tallityttölaumalle kaiken infon. Ei meillä myöskään eroteltu mitenkään että kuka on hoitaja ja kuka ei, ihan samassa porukassa leikittiin ja puuhailtiin. Silti siellä oli aika hurjiakin vaaratilanteita ja murtuneita luita aina välillä. Ei siellä kukaan aikuinen katsonut perään kun ainoa työntekijä oli omistaja joka piti tunteja lähes koko sen ajan kun me tallilla saatiin olla, muina aikoina ei saanut mennä ellei erikseen oltu sovittu esim. talkoista.

En ikinä päästäisi omaa lastani ilman aikuisen valvontaa tallille. Tytön kavereissa on paljon lapsia joilla ei tunnu olevan mitään älyä päässä saati maalaisjärkeä tai ymmärrystä että teoilla on seurauksia. Aika hyvin pitää päänsä jos yllyttävät johonkin tyhmään lähtemään, mutta ei hänkään aina ymmärrä että jokin uusi asia ei olisikaan ok kun kavereiden mielestä se on. Vaikka nämä skuuttiasiat, olin sanonut että niitä saa ajaa vain aikuiset, en ollut tajunnut että olisi pitänyt kieltää kokonaan missään tilanteessa menemästä sellaisen kyytiin kun kaverit olivat väittäneet että saa mennä kolme päällä kun on oma lauta ja muuta älyvapaata.

Silloin kun me oltiin lapsia meillä oli huomio koko ajan siinä elämässä mitä eletään eikä meidän huomiota vienyt älylaitteet tai nappikuulokkeet, sekin on iso turvallisuusriski nykyään. Kun ei se tarvitse olla se oma lapsi joka törttöilee että aiheuttaa vaaraa muillekin.

Lähettäjä: Sennu 
Päivämäärä:   10.9.25 17:34:08

Ehkä se johtuu eu sta ja siitä kun joka asiaan on löydettävä syyllinen, minun mielestä syy on eu n.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.9.25 18:34:37

"No näin sivusta katsottuna, enpä haluaisi minäkään, raadat ilmaisena työvoimana tehden kaiken sen mistä ihmisille normaalisti maksetaan, ilman että hevosiin saa koskeakaan. Miksi vaivautuisin?"

Ratsastuskouluilla tallitytöillä on perinteisesti ollut omat hoitohevoset, ja se hevosen hoitaminen on nimenomaan ollut hevosen kanssa puuhastelua, varusteiden puhdistamista ym. Varsinaiset tallityöt, eli karsinan siivouksen, ruokinnan ym. on tehnyt palkattu hevosenhoitaja tai yrittäjä itse.

Lähettäjä: efglköä 
Päivämäärä:   10.9.25 19:47:08

Mun tytär onneksi vielä 10 vuotta sitten sai ensin yhden yksärihoitsun 12-vuotiaana, kun rats ope oli suositellut häntä. Sai harjata, ottaa karsinan, putsata varusteet, laittaa iltamössöt. Sen verran iso ja kuuma kisahevonen että ei selkään. Vajaan vuoden kun kävi sai toisen yksärihoitsun kun tyttö huomattiin topakaksi ja luotettavaksi. Tällä kävi jo kävelemässä selästä. Sitten tulo kolmas, poni, jolla sai ratsastaa ihan oikeasti, sitten neljäs ja viides hoitsu. Sitten mä jo puutuin asiaan koska kaikki aika meni jo tallilla ja koulu kuitenkin ykkösasia. Sai oman hevosen sitten 16-vuotiaana, ja osasi jo todella paljon, kun oli ollut mukana kengityksessa ja klinikkareissuilla ja kisareissuilla ja mukana suunnittelemassa ruokintaa ja satulansovituksissa jne jne. Ihan eri pohjalta aloitti kuin sellainen, joka saa oman hevosen ja ainut kokemus on rats koulun tunnit.
Olen tosi kiitollinen näille hevosenomistajille jotka jaksoi opettaa tyttöä monessa asiassa. Kun vain tekemässä oppii, ei puhelinta tuijottamalla.
Nykyään opiskelee muualla mutta käy katsomassa vanhoja hoitsuja ja ratsastaakin niillä satunnaisesti.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.