Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hiusten sisäinen hoito?

Lähettäjä: oili 
Päivämäärä:   9.9.25 16:48:07

Mitä syötte hiusten sisäiseen hoitoon? Auttaako joku ravintolisä hiusten hyvinvointiin sisältä päin?

Re: Hiusten sisäinen hoito?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   9.9.25 16:49:49

Monipuolinen ruokavalio on ainoa asia, mikä toimii. D-vitamiinia syön toki talvella. Noin muuten esim. biotiinin toimivuudesta ei ole mitään oikeaa tieteellistä näyttöä.

Lähettäjä: djd 
Päivämäärä:   9.9.25 16:57:02

Hiuksille ja kynsille riittää vain se mitä muulta elimistöltä jää yli. Proteiini on hiuksille tärkeää.

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   9.9.25 18:11:24

"Monipuolinen ruokavalio on ainoa asia, mikä toimii. D-vitamiinia syön toki talvella. Noin muuten esim. biotiinin toimivuudesta ei ole mitään oikeaa tieteellistä näyttöä."

- No mitäpä luulet siinä monipuolisessa ruokavaliossa olevan? Niin, vitamiineja ja hivenaineita. Harva syö tarpeeksi kaikkea ja suomalaisillakin on melkein järjestään erilaisia vitamiinipuutoksia. D, rauta, B, magnesium. Itselläkin kaikki, ellen ota purkista lisää ja ihan syön monipuolisesti kaikkea, mutta syön määrällisesti niin vähän, että ei sillä kyllä mitkään vitamiinitasot pysy. Suomessa saa iho kunnolla aurinkoa ehkä 3 viikkoa vuodesta, jos ei satu silloin olemaan sisätöissä tmv. eli d-vitamiiniakin tarvitsee yleensä ottaa
lähes ympäri vuoden.

Kaikki edellä mainitut esim. vaikuttaa hiuksiinkin ja jos niistä on puutetta, niin kroppa säästää ensimmäisenä hiuksista, kynsistä.

Jos hiusten kuntoa haluaa parantaa, kannattaa mittauttaa vitamiinit ja hivenaineet ja sen jälkeen täydentää sitä mitä puuttuu.

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   9.9.25 18:14:07

Ja mittauksissa kannattaa muistaa, että Suomessa viitearvot esimerkiksi raudan osalta naisilla on surkeat eikä esim. d-vitamiininkaan alaraja vielä kummoinen ole. Eli jos arvot on viitteissä, mutta alarajoilla, silloin kannattaa täydentää.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   9.9.25 20:09:09

Mun hiukset paksuuntu kun menkat loppu ja ferri alkoi nousta.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   9.9.25 20:33:39

"No mitäpä luulet siinä monipuolisessa ruokavaliossa olevan? Niin, vitamiineja ja hivenaineita. Harva syö tarpeeksi kaikkea ja suomalaisillakin on melkein järjestään erilaisia vitamiinipuutoksia. D, rauta, B, magnesium. Itselläkin kaikki, ellen ota purkista lisää ja ihan syön monipuolisesti kaikkea, mutta syön määrällisesti niin vähän, että ei sillä kyllä mitkään vitamiinitasot pysy. Suomessa saa iho kunnolla aurinkoa ehkä 3 viikkoa vuodesta, jos ei satu silloin olemaan sisätöissä tmv. eli d-vitamiiniakin tarvitsee yleensä ottaa
lähes ympäri vuoden."

Kunnon näsäviisasteluvastaus, vaikka itsekin kerroin varsin selkeästi syöväni D-vitamiinia.

Pointtini oli se, että mitään yleispätevää ohjetta ei voi antaa, kun emme tiedä aloittajan ruokavaliota. Esimerkiksi rautaa ei tosiaankaan kannata alkaa syömään, ennen kun on verikokein varmistunut siitä raudanpuutteesta. Muitakin veriarvoja kannattaa tietysti seurata säännöllisesti. D-vitamiinitasotkin voivat olla hyvät, jos syö paljon D-vitamiinipitoisia ruokia.

En tiedä, ehkä sun kannattaisi syödä paremmin, niin ei tarvitsisi ihan kaikkea napsia purkista?

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   9.9.25 21:05:20

Minä en syö varsinaisesti mitään juuri hiuksia varten, mutta tässä vuosien varrella on kyllä tullut kehitettyä omaa ruokavaliota pyrkimyksenä tietysti syödä mahd terveellisesti. Minä noudatan kasvis-kala-kananmuna-ruokavaliota. Tällä täyttyy helposti päivän tavoite kasviksista, juureksista, marjoista, yrteistä yms. Proteiinin saantia täytyy hieman laskea että täyttyy kasvissyöjällä. Hyvä rasvoja pähkinöistä, siemenistä, öljyistä. Vitamiinia tarvittaessa purkista. Minulla on reilut kuukautiset ja luonnostaan alhaiset ferritiini sekä hemoglobiini. Jos joskus olen syönyt rautakuurin niin hiuksia alkaa kasvamaan uusia ja paksumpia ihan ennätysvauhtia. Kerran söin melkein vuoden kuurin eikä minulla ole koskaan ollut niin paksua tukkaa. Mutta joo. Monipuolinen ruokavalio. Mahdollisimman värikkäästi eri kasvikunnan tuotteita, kuitua, proteiinia ja hyviä rasvoja. Tärkeitä vitamiineja myös esim. maitotuotteista. Hiuksille tosiaan jää se mitä muu keho ei käytä, joten kannattaa syödä paljon kaikkea hyvää.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.