Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mikä ala? eläimiin liittyen? vai joku muu

Lähettäjä: arw 
Päivämäärä:   9.9.25 12:44:33

Mietin hevosalaa tai sitten maatalousalaa. Hevoset kiinnostaa, samoin lehmät, pieneläimet ei niinkään. Mutta esim traktorijutut on vähän kauhistus, ihan jo mun pituuden takia ja oon kova jännittämään isompia koneita. Ja mulla ei oo ajokorttia, enkä sellasta todennäköisesti aio hankkia, niin sekin vähän hankaloittaisia töitten saantia. Lisäksi enkun kieli on huono, niin en edes voi ulkomaille lähteä heppahommiin.
Ja muut asiat mitkä kiinnostaa, niin esim; lukeminen, maalaaminen vähän, matkustus.
Ja mieluiten oppisopimuksella opiskelisin.

Re: Mikä ala? eläimiin liittyen? vai joku muu

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.9.25 12:49:08

Jos pidät eläimistä älä hakeudu eläinalan töihin! Eläimet ovat parhaimmillaan harrastuksena ja silloinkin vain jos itse olet päättämässä niiden hyvinvoinnista ja kohtelusta.

Oppisopimuspaikkoja on erittäin vaikeaa saada miltään alalta ilman että on jo ennestään suhteita kyseiseen työpaikkaan.

Englantia voi opiskella, aloita jo tänään.

Ajokortinkin voi hankkia mikäli rahaa löytyy, sitten aukeaa työmahdollisuudet ihan eri tavalla. Missään maaseudulla työnteko ei onnistu ilman autoa kun et pääse edes työpaikalle, isommissa kaupungeissa asuessa on helpompi päästä julkisilla töihin ja esim. Tampereella kotihoidon työntekijätkin voivat kulkea julkisilla kohteiden välillä.

Mikä koulutus sinulla on alla?

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   9.9.25 12:50:21

Maatalousalalla on erilaisia töitä, eikä kaikissa tarvita koneosaamista, joissakin paikoissa ei edes ole isompia koneita sisätöissä. Koneet on silti helppo oppia. Ajokortittomuus saattaa olla isompi ongelma, jos et asu jo maaseudulla valmiiksi, josta työpaikka löytyy ja työmatka menisi esim. pyörällä.

Maatalousalan perustutkinto, eläintenhoitaja, on se linja mille kannattaa hakea ja siellä erikoistua tuotantoeläimiin.

Ne tilat löytyvät usein sitten harjoittelun kautta. Vieläköhän työntekijöitä myös majoitetaan joillakin tiloilla, eli on mahdollista saada myös asunto tilan pihapiiristä.

Päivämäärä:   9.9.25 12:52:31

Pienkuormaajalla tai vastaavalla oppii nopeasti ja helposti ajamaan lehmille ruokintapöydälle rehut. Tämmönen koneiden kanssa täys tumpelokin oppi.

Päivämäärä:   9.9.25 12:54:00

Mulla ei oo alla mitään koulutusta. Aiemmat yritykset on keskeytyneet henk koht syiden takia. Mutta siis eläinalaa oon koittanut ns normi tavalla aikoinaan opiskella, sekä hevos- että maatalousalaa.

Lähettäjä: Lehmille hoitaja 
Päivämäärä:   9.9.25 13:21:46

Suorita se maatalousalan perustutkinto nyt ensin loppuun niin pyrit sitten vaikka tuotantoeläinten hoitajaksi

Kulmuni-Natri

Lähettäjä: iivari 
Päivämäärä:   9.9.25 13:24:09

Kuka näitä siipeilijöitä äänestää.

Lähettäjä: iivari 
Päivämäärä:   9.9.25 13:30:09

Kulmuni-natri niin Suomen asioita hoitamassa Lapissa kuukauden hömppäohjelmassa.Ei kyllä mitää rotia.Näin ne sossut hoitaa Suomen asioita,

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   9.9.25 14:34:57

Ajokortittomuus hankaloittaa työnsaantia todella paljon. Täytyy olla hyvä tuuri, että saa yhden niistä muutamista paikoista, joissa on majoitus tai asunto kävelymatkan päässä, julkiset kulkevat lähelle tai paikka on kaupungin liepeillä. Toki näitäkin paikkoja on olemassa, mutta lähdetään nyt siitä, että sinulla on ajokortti koska sitä tarvitaan.

Miksi ajattelet, että pituus vaikuttaisi koneiden ajamiseen?

Päivämäärä:   9.9.25 19:14:41

Mitkä ne henk. koht. syyt ovat mitkä ovat estäneet opiskelut aiemmin, tuovatko ne rajoituksia siihen miten suoriudut työstä?

Päivämäärä:   9.9.25 19:18:54

zäkä/ No aiemmin on ollut hankaluuksia ajaa joillain traktoreilla.
. / Ei vaikuta työstä suoriutumiseen mitenkään, ei siis mitään fyysistä vikaa

Päivämäärä:   9.9.25 19:32:38

No ei ne navetassa aina vaadi sulta traktoritasoa. Siellä saattaa olla joku pikkukone jolla ruokaa ajetaan pöydälle. Helppo kun mikä. Traktorihommat on enemmän omistajien juttu. En ole kuullut että lomittajat esim tarttisi traktoria ajaa. Traktori on tosin helpompi ajaa kuin autoa ja maatalouskoulussa sekin opetetaan. Työllistyminen ei usein vaadi traktoritietämystä vaan esim edes pientä avantti kokemusta (joka tosiaan opetetaan kans koulussa ihan navetta hommissa ainakin keudassa). Traktoria voi ajaa kortitta omalla pihalla.

Ajokortti on kyllä tosin tärkeä jos eläinalalle lähtee. Busseja ei välttämättä maaseudulla kulje yhtäkään. Ellei sun naapurissa ole monia eri maatalousyrityksiä jotka jatkuvasti etsii vaikka lomittajaa.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   9.9.25 20:07:08

Eikö joku rahakas homma olis kivempi ja sit vapaa-ajalla harrastelis eläimiä?

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   9.9.25 21:11:59

On naurettavaa neuvos, että ei pitäisi lähteä opiskelemaan eläinalaa jos pitää eläimistä. Paras työhön on samalla myös intohimoa. Aloittajalle sanoisin, että älä liikaa stressaa mitä lähdet opiskelemaan. Ehdit opiskella vielä vaikka viisi eri tutkintoa. Kunhan lähdet jotain tekemään ja samalla huomaat mistä tykkäät ja mistä et. Joskus polku vie eri vaiheiden kautta. Minä opiskelin ensin hevostalouden perustutkinnon ja ne olivat elämäni parhaimpia opiskeluvuosia. Sitten opiskelin useita vuosia Sote-alalle. Nyt palaan yhdistämään nämä kaksi asiaa. Minä en joskus tiennyt yhtään mikä minua kiinnostaa ja nyt tie on vienyt neljän eri tutkinnon kautta siihen, mitä oikeasti nautin tehdä. Aina voi myös vaihtaa jos kaduttaa. Kannattaa käydä näissä avointen ovien päivissä tutustumassa eri oppilaitoksiin, jos siitä saisi myös jotain ajatusta.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   9.9.25 21:22:24

Jos oikeasti eläimistä tykkää, niin ehdottomasti eläinalalle töihin. Eläimet tarvitsevat niitä jotka oikeasti välittävät!

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   10.9.25 06:30:50

Eläinala on kuitenkin ihan oikeaa työtä, ei pelkkää paijaamista tai eläinten kanssa leikkimistä. Jos jo kaksi kertaa on jättänyt eläinalan koulut kesken ja nyt "oppisopimus ois kiva" niin pitää olla realisti, onko ala sittenkään oikea?

Lähettäjä: i 
Päivämäärä:   10.9.25 06:48:40

Maatalouslomittajaksi voi kyllä päästä oppisopimuksella myös ilman suhteita. Määräaikaisen työsuhteen saa lähes joka kunnasta. Jos vähänkään osoittaa kehityskelpoisuutta ja hoitaa työnsä sovitusti, niin oppisopimuspaikkakin pitäis irrota. Jos ei muuten, niin muuttamalla sopivalle alueelle. Toki työssä tarvii sen ajokortin ja auton, eikä ole mikään erityisen rahakas homma. Se on kuitenkin realistinen vaihtoehto, johon voi oikeasti päästä, joku klinikkaeläinhoitaja ja eläinlääkärihän on kaikkien haaveita, mutta haaveet ja realismi on usein eri sarjassa.

Jos nyt päätät hakeutua maatalouslomittajaksi ja kouluttautua alalle, niin se ei silti tarkoita, että sinun täytyy elämästäsi seuraavat 50 vuotta lypsää lehmiä. Tärkeintä olisi kasvaa aikuiseksi, ottaa vastuu itsestään ja omista tekemisistään ja olla tuottava yhteiskunnan jäsen. Jos jäät vuosiksi pyörimään ilman mitään tutkintoa, niin edessä on syrjäytymiskierre ja työelämään kiinni pääseminen vaikeutuu vuosi vuodelta. Edes sillä ei ole merkitystä, mitä teet, kunhan teet jotain! Sellaista hommaa ei olekaan, missä ei välillä joutuisi omalle epämukavuusalueelle. Se ei tarkoita sitä, ettei siitä hommasta voisi selvitä. Harjoittele. Niin kaikki muutkin ovat joutuneet tekemään. Työ on työtä ihan joka paikassa, myös siinä unelma-ammatissa.

Lähettäjä: i 
Päivämäärä:   10.9.25 06:52:25

Itse olen ollut lomittajana vuosia ja pärjännyt hyvin, vaikka minulla on Turnerin oireyhtymä ja pituutta 152cm. Se ei määritä sitä, mihin pystyn tai en pysty.

Päivämäärä:   10.9.25 08:05:51

--- // joo tiedän kyllä, koska olen pienestä pitäen ollut eläinten kanssa tekemisissä ja ihan tehnytkin töitä mm navetassa. Yhden kerran olin lomittajana eksäni luona ja muutenkin siellä olin navetalla apuna käydessäni(eivät voineet aikoinaan ottaa mua esim opparille) ja samoin olen tehnyt tallitöitäkin aikoinaan.
Ja opin parhaiten tekemällä, siksi oppisopimus.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.