Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Yt-neuvottelut ja tuleva irtisanominen

Lähettäjä: Saimi 
Päivämäärä:   8.9.25 20:23:01

Työpaikallani alkoi tänään yt-neuvottelut ja tiedän, että tulen irtisanotuksi.

Uuden lain myötä neuvottelut voidaan käydä kolmessa viikossa. Hullua, että 130 henkilön työstä ja elämästä voidaan vain kolmessa viikossa saada ratkaisut.

Itselläni tämä tarkoittaa täysin elämän muuttumista. Koti pitää laittaa myyntiin pilkkahintaan. Muutto jonnekin en tiedä minne ja mihin mahtaisi rahat riittää.
Ikää on 50-vuotta ja uuden työn saaminen tulee olemaan vaikeaa tai lähes mahdotonta. Opiskelukin on pois suljettu ajatus.

Olo on ahdistunut, 13-vuotta samassa työpaikassa on ollut iso osa elämää. Minulla ei ole ystäviä, parisuhde päättymässä eroon ja sukulaisetkaan ei kovinkaan läheisiä. Joten henkistäkään tukea ei ole saatavilla.

En tiedä edes mitä tällä postauksella haen. Ehkä sitä, että sain jollekin asian kerrottua. Tämä päivä on mennyt itkien ja ehkä seuraava yökin. Ahdistus on niin suuri.

Re: Yt-neuvottelut ja tuleva irtisanominen

Lähettäjä: Ninni 
Päivämäärä:   8.9.25 20:34:09

Laita asioita paperille. Saat irtisanomisajan palkkaa. Ilmoittaudu työnhakijaksi. Koita jaksaa kuunnella mitä tukea mahdollisesti firma järjestää. Työvoimakoulutus voisi olla yksi vaihtoehto? Nyt olet shokissa, se kestää muutaman päivän. Koita vaan pysyä kuulolla mitä kerrotaan. Uusi laki sallii neuvottelut kolmessa viikossa, pidempään saa neuvotella, mutta usein ei kannata. Ja kun on yt:t sieltä teiltä lähtee porukkaa koska firman tilanne ei salli kaikille töitä ja koska osa lähtee itse. Koita syödä ja nukkua. Kaikkien olette nyt järkyttyneitä.

Lähettäjä: 7 
Päivämäärä:   8.9.25 20:45:54

Ja noin pitkä työsuhde tarjoaa 6kk irtisanomisajan, joten siinä on ihan hyvin aikaa järjestää asioita.

Lähettäjä: newstart 
Päivämäärä:   8.9.25 20:52:42

Tämän voi kokea myöskin uutena mahdollisuutena. Mikä on se uusi asia mitä olisit aina halunnut tehdä, kokea, opiskella? Olisiko nyt aika uskaltaa, ja heittäytyä siihen!

Lähettäjä: Drebin 
Päivämäärä:   8.9.25 21:29:54

Minä irtisanouduin itse 56-vuotiaana, kun meinasi uupumus iskeä työilmapiirin takia. Olin aivan varma etten enää töihin pääse, ainakaan oman alani töihin, ja tätä ennusteli työkkärin tätikin. Vaan niin vain kävi että puolen vuoden työttömyyden jälkeen minut palkattiin satojen hakijoiden joukosta duuniin jossa saan tehdä just presiis oman ydinosaamiseni hommia, vieläpä tosi mukavassa työporukassa.

Tarinan opetus: vanhatkin akat kelpaavat vielä, ei kannata heittää pyyhettä kehään vain siksi että on viisikymppinen. Ja tämän voi tosiaan nähdä myös uuden alkuna, asioilla on taipumus järjestyä. Onnea uuteen elämään!

Lähettäjä: nb 
Päivämäärä:   9.9.25 00:14:19

Ei ole kuule maailmanloppu. Ei sun tartte asuntoa myydä heti pilkkahinnalla, saat 6kk palkkaa, ehdit myydä ja hankkia uuden hyvin. Eikä se välttämättä mene niin ettet saa enää ikinä töitä.
Mut irtisanottiin 58-vuotiaana, olin 4kk työttömänä, sitten sain yhden äitiysloman sijaisuuden 1,5v (en muuten laittanut työhakemukseen ikääni) Sitten parin kk työttömyyden jälkeen 4 kk yhden projektin läpiviennin, sitten kohta taas yhden äitiysloman sijaisuuden ja sen jälkeen taas yhden työpaikan jossa voi itse määritellä miten paljon tekee. Sitä jatkan yhä nyt eläkkeelläkin, teen päivän vkossa.

Ole avoin, ole utelias, mieti mitä kaikkea osaat ja mitä voisit tehdä, siis muuta kuin vanha työ. Kaupan ala, vanhustyö - siellä riittää töitä ja arvostetaan jos ei ole enää ihan tyttönen, mummot tykkää enemmän, kuljetus, siivous, eläimet, maatalous, mitä olet tehnyt aiemmin, ymmärrätkö numeroita, tilitoimistot, isännöintifirmat... ajattele out of the box, pidä silmät auki, saat palkkaa ja sitten ansiosidonnaista niin pitkään että ehdit katsella ympärillesi. Ole ennakkoluuloton, tartu mihin vaan työhön.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.9.25 00:19:52

Millä perusteella tiedät, että sinut irtisanotaan? Voihan se olla, että joku muu lähtee muualle töihin, päättää eläköityä tai ottaa vapaaehtoisesti eropaketin ja sinua tarvitaan sittenkin.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   9.9.25 07:07:02

Monesti kun yt-neuvottelut tulee, moni nuorempi ja muuallakin haluttu lähtee vapaaehtoisesti, joten lopulta joudutaan irtisanomaan vain muutama henkilö. Itse käynyt vuosien varrella läpi ainakin kolmet yt:t, aina käynyt niin että jos alun perin ilmoitettu määrä on toista sataa niin lopullinen on muutama kymmenen, koska porukkaa kaikkoaa vapaaehtoisesti. Toki hyvää osaamista siinä menetetään. Osa irtisanotuista otetaan kohta takaisin, joten lopullinen saldo on muutama henkilö, niistäkin useimmat ottaneet vapaaehtoisen eropaketin.

Mieti vielä onko se asunto pakko heti myydä, saahan sitä ansiosidonnaistakin jonkun aikaa. Jos ei laina ole ihan maksukyvyn rajoille vedetty niin kyllä siitä työttömänäkin jonkun aikaa selviää, kun muuten elää säästeliäästi.

Lähettäjä: ErilainenKokemus 
Päivämäärä:   9.9.25 08:09:28

Meidän alalla ja erityisesti edellisessä työpaikassa yt:t oli arkipäivää. Meidän porukka pieneni kuuden vuoden aikana reilusti yli kahdestasadasta noin viiteenkymmeneen. Säännöllisin väliajoin talutettiin ihmisiä pihalle. Ja tuo luku vain meidän porukka muut vielä tuohon päälle. Ilmoitetuista luvuista pidettiin kiinni joten jos jokunen lähti muuten niin silti kenkää sai niin moni mitä oli ilmoitettu. Esim työkaverini ilmoitti että voi ottaa eropaketin kun oli joka tapauksessa jäämässä eläkkeelle, ja halusi että joku nuorempi saa pitää työpaikkansa. Tuo keploteltiin niin että työkaveria ei lopulta edes laskettu irtisanottuihin, joten ei pelastanut ketään.

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   9.9.25 08:20:28

Suojatyöpaikat on syytäkin lopettaa. Valtiolla ja kunnilla on 10tuhansia työpaikkoja joita ei tarvita missään. Ihmisiä pidetään töissä vaikka he eivät ole siihen enää kykeneväisiä, mitä se semmoinen taloudenhoito on?

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   9.9.25 09:11:47

Tämä "miehen" sanoma on suosittu mielipide, jonka hokijalla ei yleensä ole mitään käsitystä siitä, mitä ne valtion "suojatyöpaikat" ovat mitkä pitäisi lopettaa. Ehkä 50-luvulla on sellaisia ollut, en tiedä, mutta eipä juuri nykyään. Joku kun jää eläkkeelle, niin jäljelle jäävä tekee kolmen työt, mikä tarkoittaa ettei kaikkea voi hoitaa kunnolla ja jotain on jätettävä tekemättä. Valtiolla on kuitenkin paljon lakisääteisiä tehtäviä, jotka on pakko hoitaa. Monet EU-lainsäädännöstä eikä omasta.

Sitten kun valtio säästää, eli esimerkiksi Metsähallitus lopettaa monien retkeilyrakenteiden ylläpidon ja museokohteita suljetaan, taas huudetaan ettei niin saa tehdä. Vasta säästöjen yhteydessä porukalle valkenee, mitä kaikkea valtion rahoilla tehdään kaikkien hyväksi. Vai rajavartioinnista ja puolustusvoimistako pitäisi säästää, tässä maailmantilanteessa?

Lähettäjä: ErilainenKokemus 
Päivämäärä:   9.9.25 10:27:13

Oma kokemus yhdestä julkisen sektorin työpaikasta 2000-luvulta ja kyllä siellä oli niitä ketkä kävi töissä vain päivähoidossa. Yksikin tyyppi istui kaiket päivät työpisteellään jalat pöydällä. Mitään töitä ei tehnyt. Sen verran liikkui paikaltaan että kävi kahvilla ja lounaalla. Luulisi että on tylsää viettää päivänsä noin. Sit porukkaa nukkui huoneissaan jne.

Nykyään tuollakin vissiin vähän eri meininki.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   9.9.25 10:53:29

Työntekijöidenkin kannalta se 3 viikkoa on Kyllä parempi kuin pitkä epävarmuus.

Jos tiedät saavasi kenkää, selvästi tuo ei ollut sun paikka eikä tarpeet kohdannut.

Löydät vielä parempaa.

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   9.9.25 10:54:24

En tiedä missä utopiakuplassa nämä suojatyöpaikkojen puolustelijat asuu, ei ne ainakaan töitä tee. Tai sitten ne on niitä sukulaisia ja kavereita.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   9.9.25 11:24:05

Meillä vatvottiin yt:ä vuosi sitten useampi kuukausi. Siinä meinasi pää hajota. Toki se siirsi työpaikan menetystä eteenpäin. Meiltä lähti 1/3 porukasta. Itsellä ikää 56 v. Hirvitti tosi paljon. Sain jäädä, sillä kertaa.
Itselläni on sen verran terveysongelmia, että uuden työpaikan löytyminen olisi varmasti vaikeaa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.9.25 11:29:59

Mies, mitä tekemistä suojatyöpaikoilla on aloittajan ketjun kanssa?

Lähettäjä: milli 
Päivämäärä:   9.9.25 11:37:49

Olen ollut töissä hevosalan järjestöissä, ja siellä ei todellakaan työt paina! Ihan uskomatonta touhua.

Lähettäjä: :: 
Päivämäärä:   9.9.25 12:38:32

Lähettäjä: ...
Päivämäärä: 9.9.25 11:29:59

Mies, mitä tekemistä suojatyöpaikoilla on aloittajan ketjun kanssa?

--
En ole "Mies" mutta hänhän tarkoitti että monessa paikassa on löysää joka kannattaakin puristella pois. Suojatyöpaikkoja, tehottomuutta jne. Jos duunit loppuu niin hakemusta tulille ja seuraavaa hakemaan.

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   9.9.25 13:03:00

"Tämä "miehen" sanoma on suosittu mielipide, jonka hokijalla ei yleensä ole mitään käsitystä siitä, mitä ne valtion "suojatyöpaikat" ovat mitkä pitäisi lopettaa. Ehkä 50-luvulla on sellaisia ollut, en tiedä, mutta eipä juuri nykyään. Joku kun jää eläkkeelle, niin jäljelle jäävä tekee kolmen työt, mikä tarkoittaa ettei kaikkea voi hoitaa kunnolla ja jotain on jätettävä tekemättä. Valtiolla on kuitenkin paljon lakisääteisiä tehtäviä, jotka on pakko hoitaa. Monet EU-lainsäädännöstä eikä omasta."

Jep, ja mistä vetoa niin nimimerkki "Mies" on itse ensimmäisenä suureen ääneen valittamassa sitä kun valtion ja kunnan edes lakisääteiset palvelut eivät toimi muista puhumattakaan ja joutuu odottamaan, jatkuvasti kyselemään perään, on hidasta jne.

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   9.9.25 14:01:45

Meillä myös yt:t ja olen varma, että saan kenkää. 46 vuotias eikä tätä taloutta kyllä ansiosidonnaisella pyöritellä.

Otan tän mahdollisuutena. Irtisanomisaika vain 2kk. Ensin ajattelin sienestää ja katsoa joka päivä tietenkin ilmoituksia. Kun sienestysohi, käyn himojumpassa uimahallilla ja keskityn perheen ruokiin, terveellisyyteen ja alelappuihin. Sitten on aikaa tällaiseen.

Ja tietysti, olen jo päivittänyt cv:n ja hakenutkin yhtä paikkaa, josta tuli pakit. Silti edes oli jotain, mitä hakea! En suostu vaipumaan murheeseen vaan näen tämän annettuna kriisinä, jossa pitää loppuelämän palikat rakentaa uusiksi ja luulen, että se tekee mulle pitkällä jänteellä erittäin hyvää. Olen lopen kyllästynyt tietokoneella tehtävään työhön ja nyt saan oikeasti ajateltua, mitä muuta sitä seuraavat 20 vuotta vielä tekee!

Tsemppiä, asiat järjestyy aina!

Lähettäjä: Vexi 
Päivämäärä:   9.9.25 20:34:55

Olen ollut valtion isolla hallinnonalalla, jossa yhden työ oli katsoa että muiden leimaukset olivat oikein. Se virka loppui sitten kun säästöjä etsittiin. Sitten oli nämä vanhemmat rouvat, joiden toimenkuvaan kuului hyvin vähän työtä mutta paljon viranhoitoa. Ehkä siivoutuneet pois, mutta Suomen julkinen sektori on Euroopan unionin suurin. Voitamme suhteellisesta osuudessa jopa Ranskan. Aloittajalle tsemppiä ja voimia, kuten jo sanottu täällä, ei irtisanominen ole maailman loppu, ja ei kaikkia irtosanota, jos toiminta jatkuu.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.