Lähettäjä: Sanoja
Päivämäärä: 8.9.25 11:12:49
Taustaa: Opiskelukaverini taannoisilta vuosilta, nykyään kaveri. Asutaan samassa kaupungissa, harvemmin nähdään mutta ihan siis kaveri.
Tämä koira hänellä on ollut pennusta asti eli 7-8 vuotta nyt. Tappijalkainen pikkuterrieri. Hermorakenne ei mikään ihanteellinen ja on liian vaikea ensikoira osaamattomalle, kun koirakoulussa ei ole käyty pentukurssin jälkeen. Tällä kaverillani ei ole koskaan ollut nk. koiranlukutaitoa. On myös 1. koiransa, mutta pointtina että hän ihan itse kasvotusten mulle pari vuotta sitten (oltuaan jo vuosikausia koiranomistaja..) mainitsi (kertoessani omani massiivisista selkäoireista, sis. kipuoireilu), että hän ei olisi tunnistanut varmastikaan ollenkaan, että koira on kipeä tällaisista oireista joita omallani näytin olevan. Tämä on aasinsilta siihen koiranpitonsa laatuun.
Pikkuterrierillä ei ole trimmiin eikä rotutuksille asiaa ilman koppaa, koska pelkopuree heti. On purrut myös tätä omistajaansa naamaan, kun omistaja meni lopulta ottamaan väkisin vaarallisen pieneksi jyrsityn luun koiraltaan pois. Eli resurssiaggre myös. Tuon jälkeen ei sitten olekaan saanut yhtään luuta hampaita putsaamaan, koska omistaja ei pärjää luuasiassa koiralleen.
Kerrostalossa ääniä räksyttävälle hurtalle äyskitään kuin toisena räksyttävänä koirana, että nyt hiljaa, mikä ei tietenkään auta yhtään, kun koira kokee että ihminenkin räksyttää.
Trimmissä se käy asiallisin aikavälein, mutta: joka kerta omistaja kehtaa kertoa, että trimmaaja käski käyttää hammashuollossa, koska ikenet tosi punaiset ja suu haisee. Omistaja on yrittänyt pestä hampaita, mutta ei se tietenkään onnistu kun ei ole taitoa opettaa koiraa asianmukaisesti ja tilanne menee taas nopsaan siihen, että koira yrittää purra.
Omistaja ei ole kertaakaan vienyt tätä hammashuoltoon, koska se "maksaa niin paljon". Heitä on kaksi (2) keskituloista aikuista palkansaajaa jakamassa koiran kulut puoliksi (näin on itse sanonut). On varaa matkustella rantalomilla ja kotimaassa, vaihtaa auto uuteen isoon, ostaa kalliita meikkejä ymv. mukavaa, mutta koira ei pääse hammaslääkäriin vielä keski-iässäkään. Tätä en siedä yhtään. En yhtään.
Joka vuosi lähetän hänelle suoran linkin lähiklinikkansa (600 m matkaa) hammashoitoon, koska joka vuosi siellä on huomattavan hyvä tarjous koiran kattavaan suuhuoltoon. "Ei oo kyl nyt rahaa"
Lihavuuteen: koira on ollut ylipainoinen koko aikuisikänsä. Näen sitä yleensä maks. 2 x vuosi livenä, nyt viimeksi kesäkuussa. Joka puolelta ihan liian pyöreä. Viime vuonna omistaja sanoi, kun tarjosin ilmaista herkkupussia, joka ei omalleni maistunut, että " x on laihiksella niin en ota".
Laihis ei johtanut mihinkään ainakaan pysyvään. Tiesin sen kyllä, mutta ajattelin allaolevassa viestissäni vähän napauttaa häntä ajattelemaan itse. Korttelin ympäri -lenkit 30 min/vrk ei ole mitään koiran elämää.
Niin että lukekaapa näyttökuvat alta, että oliko tässä liian ampuva ote? Nyt jos joku on sitä mieltä, että hänen koiranpitonsa ei kuulu minulle, niin eläimen perushoidossa ei itseasiassa ole kyse siitä, onko se omistajan oma asia vai ei.
Ymmärrän, että jonkun mielestä ote saattaa olla syyttävähkö, kun kysyn, "saitteko sen laihdutettua". Olen kuitenkin sitä mieltä, että lemmikin painosta pitää pystyä ottamaan rakentavaa palautetta vastaan. Se ei ole yhtäkuin, että hänen omaa ylipainoaan kommentoisin. Sitä en toki tekisi. Koira on koira, ei mikään ihminen :D
Hän loukkaantui viestistäni, koska ei ole vastannut mitään. Lukenut on.
En voi sietää tällaista kokonaisuutena kyvytöntä JA moraalitonta koiranpitoa, eli sitä että ei hankita koirakoulusta ammattiapua mm. käsittelyn perusvaikeuksiin. Ei hei terrieri heikohkolla pääkopalla ole mikään helppo koira kellekään, mutta jos sellaisen 1. koirakseen ottaa, tulisi tiedostaa oma kykenemättömyys.
Tämä mainittu raju läähätys voi olla ihan stressioirettakin, koska ko. koira ottaa henkisiäkin kierroksia uusista tilanteista. Mutta se voi johtua myös tästä lihavuudesta. Sääolosuhteista tai kevyestä jumppailusta se ei tietenkään johdu, koska viileässä syyssäässä aloittelijan doboilu ei todellakaan rasita koiraa tuolla tavalla.
Kuva viesteistämme:
Hei mikä helv, takia aijjaa.com ei enää toimi? Ei se ole näköjään enää olemassa. Mihin muualle voi ilmaiseksi ladata kuvan ja linkittää tänne??
|