Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Apua (juhla)pukeutumiseen

Lähettäjä: Z 
Päivämäärä:   8.9.25 07:27:50

Pitäis hommata mustat suorat housut yhteen tilaisuuteen. Tilaisuus ei ole mikään superjuhlava, mutta siistiä "työpukeutumista" ilmeisesti odotetaan.

En tykkäisi laittaa paitapuseroa housujen reunan alle, löydänköhän jostain lyhyemmän puseron joka saa jäädä ihan siihen housujen päälle? Ei mitään pitkää siis, vaan lantiolle tuleva.

Ja toinen. En ole yhtään hienoa korkkarityyppiä. Voiko tuollaiseen ei-superjuhlavaan tilaisuuteen laittaa mustien suorien housujen kanssa tennarit?? Netin mukaan voi ja se on ihan ok? :D

Ja jos en laitakaan mustia suoria housuja, voinko laittaa ihonmyötäiset mustat farkkuja jäljittelevät housut? Siistit ja kokomustat, istuvat mulle hyvin. Yläosa sitten siisti paitapusero, jos sellaisen löydän.

Ja please, JOS EI OLE hyvää sanottavaa, älä sano mitään. Tarvitsen pukeutumisapua, en haukkuja kokemattomuudesta.

Re: Apua (juhla)pukeutumiseen

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   8.9.25 07:43:12

On lyhyitäkin paitapuseroita, vilkaise ihan vaikka Kekäleeltä.

Älä laita niitä farkkujäljitelmiä, kuulostavat jeggareilta.

Äläkä tennareita, vaan jotkut vaikka nahkakengät tai ballerinat tms.

Lähettäjä: v 
Päivämäärä:   8.9.25 07:45:11

Olen aivan varmasti väärä ihminen antamaan mitään pukeutumisneuvoja. Noista vaihtoehdoista valitsisin suorat housut ja siistin paidan. Epätoivoisena pukeutujana olenkin hankkinut sellaisia yleisjakkuja, joita voi käyttää peittämään kovin vaatimattoman paidan.

Tennareita en laittaisi, kun en ole sellaisia omistanut vuosikymmeniin, vaan jotkut matalat kengät. Niitä minulla kyllä riittää.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   8.9.25 07:57:43

Kuten jo neuvottu, laittaisin mustat siistit perushousut ja matalat mustat kengät. Farkkuja ja tennareita käyttäisin vain, jos tavoittelisin rokkikukon imagoa.

Näyttävyyttä lisäisin huivilla tai korulla, eikä sekään ole välttämättä tarpeen.

Mustia housuja on Suomen kirpparit täynnä, ja tälle laittaisin budjetiksi 5 e. Jos en omistaisi mukavia, hiukan juhlavampia kenkiä, niihin panostaisin enemmän.

Päivämäärä:   8.9.25 08:05:57

Meillä ei siis töissäkään edes toimiston väellä ole mitään pukukoodia töissä, vaan heillä on ihan tavallisia vaatteita ja usein tehtaan työtakki siinä päällä.

Kyselin työkavereilta, niin ihan samalla tyylillä meinasivat tulla, lukuunottamatta työtakkia :D

En haluaisi olla ylipukeutunut...

Nuo mustat farkkuja JÄLJITTELEVÄT housut eivät ole siis farkut. Vaan hyvin istuvat housut. Tavallaan kuin mustat suorat housut, mutta tyköistuvina.

Lähettäjä: Ff 
Päivämäärä:   8.9.25 08:11:36

"Ja jos en laitakaan mustia suoria housuja, voinko laittaa ihonmyötäiset mustat farkkuja jäljittelevät housut?"

Jos ne ovat yhtään leggings-malliset tai materiaaliltaan voisivat olla jumppahousut, niin et. Katso kangasta ja kokonaisilmettä.

Tennareita en laittaisi suorien housujen kanssa. Samanväriset ballerinat käyvät, jos et halua korkoa.

Ihmetyttää kyllä vähän, miten aikuisilta ei löydy yhtään siistiä vaatetta. Tennareilla, kollareilla, ulkoiluhousuilla, T-paidoilla ja huppareillako te olette joka paikassa?

Päivämäärä:   8.9.25 08:22:16

"Ihmetyttää kyllä vähän, miten aikuisilta ei löydy yhtään siistiä vaatetta. Tennareilla, kollareilla, ulkoiluhousuilla, T-paidoilla ja huppareillako te olette joka paikassa?"

- Kyllä! Mitään juhlia ei ole edes joka vuosi. Ja kesällä vähän eri asia pukeutua juhlavasti kuin tälleen syksyllä.
Tai no collareita en käytä, mutta noita ihonmyötäisiä housuja kyllä.

Ne mitä ajattelin tuonne laittaa, EIVÄT ole sellaista liukaspintaista materiaalia, vaan ihan kangasta, takana taskut.

Kun työpaikat on aina olleet tehdastyöpaikkoja, eipä siellä kauheesti vaatteilla koreilla. :D

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   8.9.25 08:22:59

"Tennareilla, kollareilla, ulkoiluhousuilla, T-paidoilla ja huppareillako te olette joka paikassa?"

Hyvin pitkälti kyllä :) Koska saan olla etätöissä eikä toimistollakaan joudu asiakkaita tapaamaan, ei onneksi tarvitse juuri koskaan pukeutua mihinkään epämukavaan.

Lähettäjä: Aa 
Päivämäärä:   8.9.25 08:25:50

Tiukemmat housut eivät sovi kuin sirojen korkokenkiin ja saapikkaiden kanssa. Osta esim tällaiset Ninepinen Asanat tai vastaavat joustavat siistit housut:

Asana Relaxed Straight Pant | Ninepine https://share.google/g3qSz1Wk1hhUFnylj

Ja siihen joku kiva paita oman maun mukaan.

Päivämäärä:   8.9.25 08:43:49

Tiukemmat housut sopii kyllä tennareiden kanssa ihan hyvin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.9.25 08:45:31

Mitä sinä täällä sitten kyselet? Laita ne leggingsit ja tennarit sitten. Ja se tehtaan takki.

Päivämäärä:   8.9.25 09:42:51

Just :D joku taisi ottaa itseensä.

Päivämäärä:   8.9.25 09:45:47

.: no niin taisit. Mitä hittoa täällä uikutat, jos aiot mennä rönttävaatteissa juhliin.

Päivämäärä:   8.9.25 10:16:35

Olisipa minullakin varaa juhlapukeutumiseen.

Päivämäärä:   8.9.25 10:19:32

Jahas, ja taas mennään. Onneksi on irtsareita kun popkornia ei ole.

Lähettäjä: cfphg 
Päivämäärä:   8.9.25 15:30:34

""Ihmetyttää kyllä vähän, miten aikuisilta ei löydy yhtään siistiä vaatetta. Tennareilla, kollareilla, ulkoiluhousuilla, T-paidoilla ja huppareillako te olette joka paikassa?"

- Kyllä! Mitään juhlia ei ole edes joka vuosi. Ja kesällä vähän eri asia pukeutua juhlavasti kuin tälleen syksyllä.
Tai no collareita en käytä, mutta noita ihonmyötäisiä housuja kyllä."

^ Näin voisin itsekin ihmettelyyn vastata. Kun ei minulla ole mitään siistiä arkipukeutumista vaativia tilaisuuksia juuri koskaan. Kesäjuhliin pukeudun sitten eri tavalla kuin syksyllä tai talvella. Ja ne juhlat, joihin olen viimeisen 15 v aikana osallistunut, onkin sitten jo hienompia, joihin pukeudutaan juhlavammin.

Arkivaatteet ei minulla ole todellakaan mitään suoria housuja ja paitapuseroita, mekkoja tai bleisereitä. Olen juuri tuollainen farkut huppari villapusero -ihminen ihmisten ilmoilla, koska työni/opiskeluni ei vaadi sen hienompaa ja minä aina palelen ja pidän mukavasta pukeutumistyylistä. Paleltuisin kuoliaaksi mekossa tai paitapuserossa ja suorissa housuissa :D Collareilla en sentään ihmisten ilmoilla liiku.

Kengät on yleensä jotkut nahkaiset tennarit tai maiharit, talvella jopa saapikkaat. Korkkareita en käytä kun käytän pj-kenkiä. Mutta kengät siis nahkaa ja sinänsä ihan siistit. Mutta usein tennarit. Lenkkareilla en ole muuten kuin lenkkeillessä ja ballerinojakaan en oikein osaa käyttää.

Jos tulisi tarve pukeutua siistimmin, niin kyllä minulta jotkut mustat suorat housut ja bleiseri löytyy, mutta ei niiden housujen istuvuus ole kovin hyvä, ovat vähän liian pussimaiset. Ohut ihonmyötäinen trikoopusero sellaisenaan tai bleiserin alle kyllä löytyy, mutta paitapuseroa ei. Siistejä koruja on, mutten niitäkään arkena käytä.

Lähettäjä: Kansas 
Päivämäärä:   8.9.25 15:30:41

"Lähettäjä: N
Päivämäärä: 8.9.25 08:22:59

"Tennareilla, kollareilla, ulkoiluhousuilla, T-paidoilla ja huppareillako te olette joka paikassa?"

Hyvin pitkälti kyllä :) Koska saan olla etätöissä eikä toimistollakaan joudu asiakkaita tapaamaan, ei onneksi tarvitse juuri koskaan pukeutua mihinkään epämukavaan."

Ja taas tämä perus: "En käytä siistejä vaatteita, koska jos vaate on siisti, se on epämukava."

Epämukavuus liittyy väärään kokoon, epämukaviin materiaaleihin ja siihen, että vaate ei sovi käyttötarkoitukseensa (esim. vyötäröltä napakasti istuva mekko voi olla aivan hyvä juhlissa mutta ei monien tuntien istumisessa). Silti nämä pelkissä rönttävaatteissa kulkijat perustelevat, että ei voi käyttää mitään muuta kuin kollareita ja huppareita ja jumppahousuja, kun kaikki muu on muka epämukavaa - ja samat henkilöt eivät ole todennäköisesti koskaan kokeilleet laadukkaita, hyvin istuvia, oikean kokoisia vaatteita, jotka voivat olla samaan aikaan mukavia ja siistejä.

En minäkään sitä ihmettele, ettei varsinaisia juhlia ole usein, vaan sitä, että edes perussiistejä vaatteita ei ole kaapissa lainkaan. Ettekö koskaan käy kaupungilla, mene illanviettoon kaverien luo, leffaan, ravintolaan tai jonnekin muualle? Vai mennäänkö niihinkin college-housuissa ja T-paidassa tai hupparissa? (Vastaan itselleni: valitettavasti mennään. Myös sinne ravintolaan. Ja kyllä, myös vähän parempaan ravintolaan. Oi voi.)

Jos aloittaja nyt vinkeistä huolimatta haluaa pistää ne rönttävaatteet juhliin, niin mitäpä sitä sitten täältä kyselemään. Aika moni muukin ajattelee nykyään, että minä minä minä, minun mukavuuteni, minua ei kiinnosta pukeutua juhlien arvokkuuden vaatimalla tavalla, koska olenhan vapaa sielu ja kaikessa on kyse minusta. Et siis erotu joukosta kovinkaan pahasti, ehkä. Ja jos muilla on käytöstavat, he eivät tule ilmoittamaan sinulle, että olet alipukeutunut.

Korrektilla pukeutumisella kunnioitetaan juhlan luonnetta, juhlan kohdetta ja toisia ihmisiä. Siksi ne siistit vaatteet olisi syytä laittaa, vaikka tykkäisi enemmän tennareista ja jumppapöksyistä. Eikä tosiaan tarvitse ostaa kiristäviä, puristavia ja hiostavia vaatteita (vinkki: jos ne kiristävät, ne ovat liian pienet, osta isommat). Esimerkiksi juhlava silkkipaita on materiaalinsa takia yksi mukavimpia vaatteita.

Lähettäjä: sjigga 
Päivämäärä:   8.9.25 15:45:16

Kiva kun kansas ei ole koskaan kuullutkaan siitä, että vaate voi olla epämukava muutekin kuin olemalla liian pieni.

Minulla vaate on enimmäkseen epämukava siksi, että se ei pidä minua lämpimänä. Ja siisti pukeutuminen on harvoin sellaista, että voi pukeutua paksuihin ja lämpimiin vaatteisiin.

Ja kyllä, vika on minussa. Olen todella palelelvaa tyyppiä, ollut aina. Ihan vauvasta asti, synnyin keskosena. Muuten olen terve kilpparia ja rauta-arvoja myöten, joten niistä on turha etsiä syyllistä. Se on minulle ominaista, että palelen, ollut aina.

Siksi olen aina tykännyt pukeutua lämpimiin, paksuihin vaatteisiin. Siisti pukeutuminen ei yleensä ole sama asia kuin paksu ja lämmin pukeutuminen.

Päivämäärä:   8.9.25 15:51:08

"Lähettäjäsjigga

Päivämäärä8.9.25 15:45:16

Kiva kun kansas ei ole koskaan kuullutkaan siitä, että vaate voi olla epämukava muutekin kuin olemalla liian pieni."

Nyt pitää vakavasti epäillä, ettet osaa lukea. Minähän kirjoitin: "Epämukavuus liittyy väärään kokoon, epämukaviin materiaaleihin ja siihen, että vaate ei sovi käyttötarkoitukseensa." Jos vaate on heppoinen ja ympäristö on viileä, sittenhän vaate ei sovi siihen käyttötarkoitukseen (mutta voi olla lämpimämmässä hyvä vaate). Sinä ilmeisesti lopetit lukemisen kohtaan "Eämukavuus liittyy väärään kokoon". Jos haluat osallistua keskusteluun vaikuttamatta apukoululaiselta, lue viestit loppuun saakka.

Lähettäjä: sjigga 
Päivämäärä:   8.9.25 16:42:04

Luin kyllä loppuun asti, mutta sinä et näköjään ymmärrä, mitä tarkoitin.

Siistit vaatteet ei yleensä ole paksuja ja lämpimiä. Ja harvoin saa olla pitkä paksu takki päällä kun pitää olla pukeutunut siististi, varsinkaan, jos muutkin eivät ole.

Lähettäjä: i 
Päivämäärä:   8.9.25 18:01:18

Lämpimiin paksuihin vaatteisiin voit pukeuta laittamalla vaikka thermosukkikset ja mustan collegemekon. Siihen joku kiva vyö, kaulaan väriksi huivi tai joku koru. Siihen tyyliin voi yhdistää tennarit. (tai balleriinat)

Lähettäjä: kdk 
Päivämäärä:   8.9.25 18:26:54

Collegemekko ei ole todellakaan mitään siistiä pukeutumista. Sehän on ihan yhtä lailla kotikollareissa olemista :D

Tässä sen näkee kun hötölästä jotain kysyy. Toiset haukkuu että "ette kai te kollareissa oo ihmisten ilmoilla" ja toiset oikein ehdottaa, että "voit pukeutua siististi ihmisten ilmoille vaikka kollareihin" :DDD

Apua... :DDD

Ja jos joku sanoo, että hän palelee aina, niin ei kannata ehdottaa mitään mekkoja. Kyllä silloin housut on lämpimämmät.

Päivämäärä:   8.9.25 19:33:54

"Lähettäjä: sjigga
Päivämäärä: 8.9.25 16:42:04

Luin kyllä loppuun asti, mutta sinä et näköjään ymmärrä, mitä tarkoitin."

Sinä ihan yksiselitteisesti väitit, että minä en muka ymmärrä vaatteiden voivan olla epämukava muusta syystä kuin liian pienen koon vuoksi. Ei siinä nyt selittely auta jälkikäteen, että ihmiset eivät vain ymmärrä, mitä yritit tarkoittaa. Eivät ymmärräkään, koska väität ihan puuta heinää.

"Siistit vaatteet ei yleensä ole paksuja ja lämpimiä. Ja harvoin saa olla pitkä paksu takki päällä kun pitää olla pukeutunut siististi, varsinkaan, jos muutkin eivät ole."

No minulla esimerkiksi on kaappi täynnä hyvin siistejä (toimistotyöhaastatteluunkin sopivia) kashmir-villapaitoja, jotka ovat pitkähihaisia ja korkeakauluksisia. Niiden alle voi laittaa makunsa mukaan vaikka aluspaidan tai kaksi, jos haluaa vielä lisälämpöä. Samoin on puoleen pohkeeseen ulottuva kashmir-villamekko, jonka alle voi laittaa thermo-sukkahousut ja paitoja.

Jos taas haluaa laittaa jakkupuvun, sen alle voi myös laittaa siistin korkeakauluksisen paidan (ja sen alle aluspaidan) ja siihen päälle jakun. Jalkaan siistien pitkien housujen alle voi laittaa sitten vaikka ne thermo-sukkahousut tai leggingsit. Ihan varmasti saa pidettyä itsensä lämpimänä sisätiloissa siistissäkin asussa.

Jos ihan iltapukuosastolle pitää lähteä, niin sitten ei voi kerrospukeutua, mutta nythän oli kyse siististä vaatetuksesta eikä iltapuvusta.

Re: Apua (juhla)pukeutumi

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   8.9.25 20:23:22

Siistit tennarit on ok ja niin myös ne siistit tummat housut. Ei tosissaan tarvitse ostaa mustia suoria housuja!

Päivämäärä:   8.9.25 20:42:48

No voihan kashmir ja jakkupuku :D
Noin minäkin pukeuduin 25-vuotiaana, kun yritin näyttää vanhemmalta ja asiallisemmalta kuin olin. Enää ei tarvitse.
Villa kutittaa, ja jokainen jakku kinnaa tietyissä käsien asennoissa.

Lähettäjä: mää 
Päivämäärä:   8.9.25 23:54:40

Kyllä tää huono pukeutuminen on erittäin sosiaaliluokkasidonnaista. wt-piireissä just pukeudutaan niinkin aloittaja ja vastaavat.
Koulutetut, hyvin toimeentulevat ja käytöstavat omaavat ihmiset osaavat kyllä pukeutua tilanteen mukaisesti, ja heillä myös sopivia vaatteita erilaisiin tilaisuuksiin.

Ihminen paljastaa kyllä luokkataustansa ja kotikasvatuksen puutteensa myös pukeutumisellaan. Kun hyvä ja asiallinen pukeutuminenkin opitaan jo lapsuudenperheessä.
Paitsi jos tulee perheestä jossa ei tietoakaan alkeellisista käytöstavoista.

Päivämäärä:   9.9.25 07:18:16

No täällä tuplamaisteri joka tienaa yli viisi tonnia kuukaudessa, collarit ja t-paita ovat lempiasu ja niillä liikun lähes aina. Toki kerran pari vuodessa käyn esim paremmassa ravintolassa syömässä tai jonkun suurlähetystön tilaisuudessa, kyllä niihin osaan jonkun siistin mekon laittaa. Niitä löytyy pari kaapista.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.9.25 07:21:23

Eipä kukaan tainnut sanoakaan, että maisterit olisivat aina juntteja.

Päivämäärä:   9.9.25 07:42:26

”Ettekö koskaan käy kaupungilla, mene illanviettoon kaverien luo, leffaan, ravintolaan tai jonnekin muualle? Vai mennäänkö niihinkin college-housuissa ja T-paidassa tai hupparissa? (Vastaan itselleni: valitettavasti mennään. Myös sinne ravintolaan. Ja kyllä, myös vähän parempaan ravintolaan. Oi voi.)”

Käyn, mutta ei nuo paikat vaadi mitään iltapukua. Jos vaatisi, jätän menemättä. Pääasiassa mulla päällä on farkut ja t-paita/huppari/pitkähihainen. Niin ja jalassakin on ne -hui kauhistus- tennarit. Jos tämä ei ole sopiva pukeutuminen ravintolaan tai illanviettoon ystävien kanssa, niin jätän menemättä.

”Epämukavuus liittyy väärään kokoon, epämukaviin materiaaleihin ja siihen, että vaate ei sovi käyttötarkoitukseensa”

Epämukavuus näiden lisäksi voi liittyä myös siihen, että kantaja ei koe vaatteen sopivan itselleen. Esimerkiksi itselläni on aina epämukava olo mekoissa.

Kuulun mielelläni alempaan wt-junttiluokkaan, sillä siellä parempien ihmisten keskuudessa meininki on aina jäykkää pönötystä ja ihmiset kuspäitä. Näkeehän sen jo näissä juhlapukeutumiseen liittyvissä keskusteluissa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.9.25 07:47:37

Eihän tässä ole nyt kyse iltapuvuista, vaan tilaisuuteen sopivasta pukeutumisesta! Joku ravintola on sellainen, että sinne voi mennä hupparissa. Rantabaariin voi mennä vaikka rantamekossa ja sandaaleissa.

Kyllä minusta wt-porukka on kusipäistä, kun pitää mahdollisimman rumasti pukeutua.

Päivämäärä:   9.9.25 07:54:16

”Kyllä minusta wt-porukka on kusipäistä, kun pitää mahdollisimman rumasti pukeutua.”

Mitä rumaa on vaikka mustissa farkuissa ja tummansinisessä pitkähihaisessa paidassa?

Aloittajankaan tilaisuus ei ollut iltapukutilaisuus vaan ”siisti työpukeutuminen”, jolloin ne tennarit ja farkut on ihan ok.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   9.9.25 08:07:01

Niin no se riippuu työstä, meillä siistin työpukeutumiseen kuuluu turvakengät ja heijastinliivi, mutta silti en menisi ne päällä syömään kuin tavan lounaspaikkaan.

Jokaiselle aikuiselle saattaa tulla tilaisuus jossa farkut-huppari- yhdistelmä ei käy. Hautajaiset? Siksi kaappiin kannattaa varata yhdet siistimmät housut (itsellä H&M ostetut yli 20v. sitten) ja jotkut siistit mustat kengät. Yläosa sitten tilaisuudesta riippuen, neule/paitapusero tai vastaava.

Päivämäärä:   9.9.25 08:19:21

”Niin no se riippuu työstä, meillä siistin työpukeutumiseen kuuluu turvakengät ja heijastinliivi, mutta silti en menisi ne päällä syömään kuin tavan lounaspaikkaan.”

Jos sulla olisi työpaikan tilaisuus, jossa haluttaisiin siisti työpukeutuminen, niin sinne passaisi edelleen ne farkut ja tennarit.

Heijastinliivi ehkä on osa teidän työpukeutumista, muttei siistiä työpukeutumista.

Päivämäärä:   9.9.25 08:19:46

"Lähettäjä.

Päivämäärä9.9.25 07:42:26

Käyn, mutta ei nuo paikat vaadi mitään iltapukua. Jos vaatisi, jätän menemättä. Pääasiassa mulla päällä on farkut ja t-paita/huppari/pitkähihainen. Niin ja jalassakin on ne -hui kauhistus- tennarit. Jos tämä ei ole sopiva pukeutuminen ravintolaan tai illanviettoon ystävien kanssa, niin jätän menemättä."

No eivät vaadikaan, juuri se on se pointti! Johan minä itsekin sanoin aiemmassa viestissä, että ei tässä mistään iltapuvuista puhuta vaan ainoastaan siististä vaatetuksesta. Tietylle ihmisryhmälle tuntuu vain olevan kovin vaikea ymmärtää, että iltapuvun ja huppari-leggings-lenkkarityylin väliin mahtuu valtavasti muutakin. Ei ole vain nämä kaksi ääripäätä. Ja sitten kun ei halua ymmärtää, voi aina sanoa "Minä en ainakaan mitään iltapukua laita ravintolaan vaan jätän sitten vaikka menemättä, pyh!" - ja näin voi taas jatkaa menemistä joka tilaisuuteen verkkareissa.

Erikoista on se, että aikuiset tuntevat ylpeyttä siitä, etteivät osaa tai välitä pukeutua tilaisuuden mukaan asiallisesti ja siististi. Oikein kailotetaan muille, että minä menen sukulaistytön yo-juhliinkin verskoissa enkä pätkääkään välitä, että ulkoasuni ei sovi juhlan arvokkuuteen. Koska yksilöllisyys, valinnanvapaus ja minä minä minä.

Päivämäärä:   9.9.25 09:25:20

Kansas: miksi seuraava vaihtoehto on ne verkkarit? Sinäkin siis tuot esille, että joku olisi menossa sukulaistytön ylppäreihin verkkareissa. Miksi sinne yo-juhliin ei voisi mennä farkuilla ja tennareilla. Farkut ja tennarithan on teille jo punainen vaate.

Lähettäjä: Lilli 
Päivämäärä:   9.9.25 09:40:15

Ah minusta on ihanaa, kun nykyään voi mennä melkein tilaisuuteen kuin tilaisuuteen tennareissa tai muissa matalissa ja riittävän leveissä kengissä. Tietenkin kenkien pitää olla minusta siistit, ehjät ja puhtaat, ja mielellään yksiväriset.

En ole vähääkään ballerina- tai nilkkurityyppiä, enkä myöskään ikinä osaisi pukeutua jakkupukuun tai edes pelkkään jakkuun, tai mihinkään kashmirneuleeseen. Minun kohdallani siisti pukeutuminen ei tarkoita semmoista perinteistä toimistotyyliä, kauluspaitoja ja neuleita ja avokkaita.

Siitä huolimatta pukeudun kyllä varsin siististi ja panostan vaatekaappiini.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   9.9.25 09:59:17

Kansas kirjoitti asiaa, mutta toisaalta pukeutumiskoodi on laajentunut. Kun ihminen voi valita burkhan, hippivaatteet tai sotilaspuvun, myös 'verkkarit aina ja kaikkialla' voi olla samalla tavoin yhteiskunnallinen statement. Ainahan joku vierailee linnan juhlissakin lenkkareilla.

Verkkarit ovat perussiistit, eivät paljasta strategisia kohtia, ja kertovat liikunnallisesta ja käytännönläheisestä elämäntavasta. Verkkareilla ihminen ei yritä nostaa tai pönkittää yhteiskunnallista asemaansa, eikä korostaa ulkonäköään tai seksikkyyttään. Verkkaripukuisena on kuin hyvä kiinalainen rivityöläinen univormussaan, samalla viivalla toisten kanssa. Verkkarivieraan asua ei tarvitse sääliä, jos vieras oma-aloitteisesti korjaa koiran p*skan tai elvyttää coctailpalaan tukehtuneen toisen vieraan.

Päivämäärä:   9.9.25 10:02:45

"Lähettäjä.

Päivämäärä9.9.25 09:25:20

Kansas: miksi seuraava vaihtoehto on ne verkkarit? Sinäkin siis tuot esille, että joku olisi menossa sukulaistytön ylppäreihin verkkareissa. Miksi sinne yo-juhliin ei voisi mennä farkuilla ja tennareilla. Farkut ja tennarithan on teille jo punainen vaate."

Koska farkut ovat arkinen vaate, ei juhlava. Tietynlaiset farkut (yksiväriset, tummansiniset tai mustat) voivat siistin paidan kanssa sopia vielä ns. smart casual -tyyliin eli jonnekin "Mennään töiden jälkeen työporukan kanssa syömään ja juhlimaan Peran eläköitymistä", mutta ylioppilasjuhla on arvokas juhlatilaisuus ja jotkut yleisimmin ihmisillä nähdyt farkut (vaaleamman siniset, kulutetut, mom jeansit, nilkoista lyhyet ym.) osoittavat, ettei pukeutuja ymmärrä juhlatilaisuutta. En laittaisi ylppäreihin yhtään minkäänlaisia farkkuja.

Lähettäjä: i 
Päivämäärä:   9.9.25 10:40:10

Kyllä minulla ainakin on Lumoan-merkin musta pitsikauluksellinen collegemekko ja se on mielestäni varsin salonkikelpoinen, vaikka käytän sitä kyllä myös arkena harkiten. Materiaalia enemmän ratkaisee mekon malli. En tarkoittanut mustalla collegemekolla siis sellaista hupparimallista, sellaista en itsekään pukisi juhliin. Kaunis mekko voi olla tehty myös miellyttävästä materiaalista, eli ei ole pakko pukeutua johonkin kylmään keinokuituun näyttääkseen hyvältä.

Päivämäärä:   9.9.25 11:03:08

Noniin tulihan se sieltä, että ne farkut sittenkin on ok! Tietenkään revityt ja kulahtaneet ei sovi farkuistakaan, mutta mustat, ehjät ja siistit menee kyllä perusjuhlissa. Kaveriksi joku kiva paita, ehkä voi katsoa yläosaa vähän juhlallisemmaksi, jos lakkiaisiin on matkalla.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.