Lähettäjä: Kansas
Päivämäärä: 8.9.25 15:30:41
"Lähettäjä: N
Päivämäärä: 8.9.25 08:22:59
"Tennareilla, kollareilla, ulkoiluhousuilla, T-paidoilla ja huppareillako te olette joka paikassa?"
Hyvin pitkälti kyllä :) Koska saan olla etätöissä eikä toimistollakaan joudu asiakkaita tapaamaan, ei onneksi tarvitse juuri koskaan pukeutua mihinkään epämukavaan."
Ja taas tämä perus: "En käytä siistejä vaatteita, koska jos vaate on siisti, se on epämukava."
Epämukavuus liittyy väärään kokoon, epämukaviin materiaaleihin ja siihen, että vaate ei sovi käyttötarkoitukseensa (esim. vyötäröltä napakasti istuva mekko voi olla aivan hyvä juhlissa mutta ei monien tuntien istumisessa). Silti nämä pelkissä rönttävaatteissa kulkijat perustelevat, että ei voi käyttää mitään muuta kuin kollareita ja huppareita ja jumppahousuja, kun kaikki muu on muka epämukavaa - ja samat henkilöt eivät ole todennäköisesti koskaan kokeilleet laadukkaita, hyvin istuvia, oikean kokoisia vaatteita, jotka voivat olla samaan aikaan mukavia ja siistejä.
En minäkään sitä ihmettele, ettei varsinaisia juhlia ole usein, vaan sitä, että edes perussiistejä vaatteita ei ole kaapissa lainkaan. Ettekö koskaan käy kaupungilla, mene illanviettoon kaverien luo, leffaan, ravintolaan tai jonnekin muualle? Vai mennäänkö niihinkin college-housuissa ja T-paidassa tai hupparissa? (Vastaan itselleni: valitettavasti mennään. Myös sinne ravintolaan. Ja kyllä, myös vähän parempaan ravintolaan. Oi voi.)
Jos aloittaja nyt vinkeistä huolimatta haluaa pistää ne rönttävaatteet juhliin, niin mitäpä sitä sitten täältä kyselemään. Aika moni muukin ajattelee nykyään, että minä minä minä, minun mukavuuteni, minua ei kiinnosta pukeutua juhlien arvokkuuden vaatimalla tavalla, koska olenhan vapaa sielu ja kaikessa on kyse minusta. Et siis erotu joukosta kovinkaan pahasti, ehkä. Ja jos muilla on käytöstavat, he eivät tule ilmoittamaan sinulle, että olet alipukeutunut.
Korrektilla pukeutumisella kunnioitetaan juhlan luonnetta, juhlan kohdetta ja toisia ihmisiä. Siksi ne siistit vaatteet olisi syytä laittaa, vaikka tykkäisi enemmän tennareista ja jumppapöksyistä. Eikä tosiaan tarvitse ostaa kiristäviä, puristavia ja hiostavia vaatteita (vinkki: jos ne kiristävät, ne ovat liian pienet, osta isommat). Esimerkiksi juhlava silkkipaita on materiaalinsa takia yksi mukavimpia vaatteita.
|