Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Muita jotka ei saa asuntolainaa?

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   7.9.25 12:51:49

Mitä teillä on sanottu syyksi? Itsellä vissiin se, että olen sinkku, mutta sitä ei kehdata sanoa ääneen

Re: Muita jotka ei saa asuntolainaa?

Lähettäjä: Rätti 
Päivämäärä:   7.9.25 12:54:56

Ei sinkkuus ole este lainalle. Lainansaanti riippuu tuloistasi, muista veloista ja ostettavasta kohteesta sekä tarvittavista lisävakuuksista. Onko sinulla vakituinen työ, määräaikaisuus on osalla pankeista este lainalle.

Lähettäjä: Hilla 
Päivämäärä:   7.9.25 12:58:09

Kyllä se johonkin muihin nyt kaatuu kuin sinkkuuteen. Onko sun omat työ- ja taloustilanne varmasti riittävän hyvä lainalle? Yritätkö saada kuinka isoa lainaa? Entä onko asunto sellainen, että siinä on jotain riskejä pankin mielestä tms? Täällä yksi sinkku, jolla ei ollut mitään ongelmia saada lainaa, tosin ostin suht edullisen asunnon enkä edes yrittänyt hakea megaisoa lainaa.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   7.9.25 13:16:39

Vaikeapa se on sanoa, mikä näihin on syynä. Muistan kun kaveri haki pankkilainaa talon ostoon, niin silloisesta pankistaan ei ollut saanut, vaikka kaveri on todella hyvätuloinen ja lainasumma pieni. Vaihtoi pankkia ja laina järjestyi helposti.

Lähettäjä: Kökör 
Päivämäärä:   7.9.25 13:27:13

Kannattaa ehdottomasti kysyä monesta pankista. Lapsi sinkku ja sai yhdestä pankista ja kahdesta tuli hylky. Mitään ne ei selitä.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   7.9.25 13:33:14

Muuttotappiokuntiin ei välttämättä saa lainaa, jos kohde katsotaan riskikohteeksi.

Lähettäjä: Niinpä 
Päivämäärä:   7.9.25 13:41:33

Pankki ei antanut lainaa, koska oli yrittänyt tehdä kauppoja samasta talosta/tontista.

Lähettäjä: Pinja 
Päivämäärä:   7.9.25 14:26:28

Lainan kilpailutuksesta. Olen katsonut tuota etua.fi sivustoa ja siinä lukee lainapäätös minuuteissa, siis automaattiko sen lainan mahdollisesti myöntää?!

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   7.9.25 14:34:52

Voisko syy olla esim. Sijainti? Ikä? Kohteen ikä? Ammatti? Omarahoitusosuus? Minulle ei ole koskaan sanottu ei, mutta lisäkysymyksiä on esitetty ja niiden myötä on joskus nuorempana sitten itsekin hoksannut, ettei resurssit riittäisi. Ihmiset pääsääntöisesti aliarvioi rankasti remonttien tarpeet ja kustannukset.

Lähettäjä: Jotsin 
Päivämäärä:   7.9.25 14:39:58

Kysy muilta pankeilta.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.9.25 14:57:04

En ole kysellyt mutta tiedän että en saa, ainakaan montaa tonnia. Alta 10 vuotta sitten hain asuntolainaa. Silloin sain, mutta kovan väännön jälkeen. Ei ollut vakityötä ja minulla on perussairauksia, joita pankki katsoi etten ole niin työkykyinen että voisin maksaa lainaa samalla teholla kuin terve exä (silloinen nyxä) jonka kanssa lainoja haettiin. Kaikenmaailman todistuksia terveydentilasta piti olla ja halusivat nähdä myös vanhoja työvuorolistoja, että niillä pystyin todistamaan tekeväni täyttä viikkoa ja enemmänkin :D monen pankin kautta yritettiin lainaa, tuo oli ainut joka tuohon vääntöön suostui ja lopulta myönsi puolet talon myyntisummasta minulle.

Tilanne ei ole muuttunut terveyden kanssa (nuo sairaudet nyt ei vaan katoa mihinkään) ja työtilanne sama, vaikka suhde ja paikkakunta eri. Talon osto olisi ensi vuonna tarpeellinen (ja mielellään jo nyt). Onneksi on perintöä puskurina, että sen verran pystyn osallistumaan kohteen maksuun sitten aikanaan. Saa nähä, mitä pankissa sitten sanovat kun on aika mennä sinne. Usko ei ole korkealla.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.9.25 14:57:34

Olen pienituloinen yrittäjä, eipä ole varaa sitoutua asuntolainaan. Enkä sellaista saisikaan.

Lähettäjä: Putte 
Päivämäärä:   7.9.25 15:27:16

"Lainan kilpailutuksesta. Olen katsonut tuota etua.fi sivustoa ja siinä lukee lainapäätös minuuteissa, siis automaattiko sen lainan mahdollisesti myöntää?!"

Nämä ei voi olla kuin vakuudettomia luottoja eli ei asuntolainoja.

Pankkien ei tarvitse selitellä omaa lainanmyöntöpolitiikkaansa asiakkaille ja eri pankeilla varmasti vähän erilaisia sisäisiä ohjeita myös näihin liittyen.

Päivämäärä:   7.9.25 17:27:01

Jos et saa asuntolainan niin kannattaa ehkä miettiä kannattaako sellaista väkisin hakea. Et luultavasti täytä kriteereitä riskien osalta kun pankki laskee lainasumman lisäksi myös riskipuskuria.

Itsellä aikanaan 2 pankkia kieltäytyi antamasta lainaa ja 3s pankki suostui. Olisi silloin kannattanut itsekkin miettiä kannattaako sitä lainaa ottaa. Lisäksi kannattaa miettiä omaa työtilannetta, että mikäli jäät työttömäksi niin esim asumistukea ei saa, joten kuinka kauan sulla riittää rahat pyörittää taloutta lainoineen kun olet työtön.

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   7.9.25 19:29:45

Ikää vajaa 50, ok tulot eikä ollut mitään ongelmaa saada lainaa 3 vuotta sitten, ei nytkään kun olen vaihtamassa pankkia.
Syynä pankin vaihtoon on se, että haluan lainaturva ja S-pankista sitä ei saa vanhalle lainalle. Onhan se kallis, mutta ikää sen verran, ettei työllistyminen välttämättä ole niin helppoa kuin muutama vuosi sitten ja hallituksen leikkauksien myötä en uskalla ottaa sitä riskiä, että talo menee alta jos työttömäksi joudun tai sairastun.
Laina summa noin 200 000 euroa.

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   7.9.25 19:33:48

Mulle on vuonna 2012 sanonut pankintäti suoraan että mitenkäs lainani maksan kun mulla ei ole miestä.

Olin toki nuori 24 vuotias, mutta vakityössä ja maisterintutkinto taskussa ja omaa rahaa 15 000 euroa tilillä ja lainaa tarvitsin vain 80 000e.

Lähettäjä: mää 
Päivämäärä:   7.9.25 19:49:05

Ja me haettiin 400.000, ois saatu 700.000. Kummallakin tosi hyväpalkkaiset työt.

Päivämäärä:   7.9.25 20:40:44

Ilmeisesti moni täällä kuitenkin on saanut sitä asuntolainaa.

Kaipa ne pankit kristallipallosta sitten osaavat katsoa, että olen riski, kun maksanut pilkulleen ilman koskaan mitään lyhennysvapaita asuntolainojani vasta 18 vuotta.

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   7.9.25 21:34:02

Kokeile eri pankeista. Oma uusi lainani on Länsi-Uudenmaan säästöpankista. Aiemmat laina Handelsbankenista, mutta myös Danskesta ja Aktiasta sain ihan järkevät tarjoukset.
Pankeilla on oma tapansa laskea, kuinka paljon tarvitset rahaa kulutukseen, mutta ainakin omalla kohdallani olen vain kertonut todelliset kulut jotka ovat paljon pienemmät kuin pankkien arviot, näin saan laskelmat toimimaan pankkien suuntaan.

Päivämäärä:   7.9.25 21:57:03

"Kaipa ne pankit kristallipallosta sitten osaavat katsoa, että olen riski, kun maksanut pilkulleen ilman koskaan mitään lyhennysvapaita asuntolainojani vasta 18 vuotta."

Eli olet aiemmin saanut lainaa. Mikä on muuttunut? Ota huomioon, että rahan arvo on alentunut kovaa vauhtia.

Lähettäjä: Aidan 
Päivämäärä:   7.9.25 22:00:52

Kyselin tarjouksia, kun olin noin 30. Taisi olla Pohjola, sininen P, ku kävin haastattelussa. Kysymys 1. Oletko valituisessa työsuhteessa? No en ollut, mutta elättänyt itseni 15 vuotta freelanserina. Täti nauroi, että milläs meinasit msksaa lainan takaisin. Olin nii hämmentynyt, että nousin ja lähdin.
Olisin tarvinnut 20 000, kun mulla oli käteistä vain 80 000 ja asunnon osto. Sijoituksia 500 000, jotka olisin siirtänyt hrille. Noh, aikaa vain meni hukkaan, mutta toinen pankki sai hyvän asiakkaan.

Päivämäärä:   7.9.25 22:15:58

Mikään ei ole muuttunut, tilanteeni on vain parantunut ja aiemmin omaisuuteni kelpasi myös vakuudeksi (koska ei sijaitse esim. muuttotappiokunnassa, vaan pk-seudulla), nyt ei enää. Se tässä ihmetyttää. Silti sen ei pitäisi vaikuttaa näin radikaalisti, koska käsirahaakin on.

Päivämäärä:   7.9.25 22:17:05

Millaiseen kohteeseen ja millaisella paikkakunnalla olet sitä lainaa ottamassa? Vaikka ostattelisit nyt isompaa kämppää samasta rakennuksesta, johon 18v sitten sait lainaa, niin se rakennus on voinut ehtiä tiputtaa arvoaan ja sijainti on voinut tiputtaa arvoaan, niin ettei kelpaa enää vakuudeksi. Jos samalla pankilla on tiedossa edellisen lainan tunnollinen lyhentäminen, niin sinkkuudesta tuskin on kiinni.

Yksin asuntoa ostavan suurin haaste on saada kasaan riittävä summa sellaisen asunnon hankintaan, jolla on myös luotettavasti vakuusarvoa. Yhden hengen budjetilla joutuu yleensä tyytymään edullisempiin vaihtoehtoihin ja se tarkoittaa usein huonompia sijainteja ja huonokuntoisempia rakennuksia. Ei pariskuntakaan saisi välttämättä niihin kohteisiin lainaa.

Päivämäärä:   7.9.25 22:17:31

Saitko siis nettihakemuksesta hylyn vai ihan lainaneuvotteluissa? Joskus nettihakemukset ovat yliherkkiä ja hylkäävät täysin normaaleita hakemuksia mutta kun kysyy syytä, lainalle ei ole mitään estettä.

Päivämäärä:   7.9.25 22:23:54

Tuli vähän yllätyksenä, että auto laski lainansaantivaraa 30 tonnia. Mulla on vielä kaksi autoa, niin pankki laski, että ne vähentävät yhteensä 60 tonnia mahdollista myönnettävää lainaa. Kumpikin siis velattomia vanhoja rotteloita. Ilman autoja olisin saanut lainaa 180 tonnia. Autojen kanssa 120 tonnia.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   7.9.25 22:31:54

Muutama vuosi sitten hain lainaa 110t, asunto pääkaupunkiseudulla, omia säästöjä käytettävissä 20t, rahastossa 20t. Palkka 3000€ brutto. Silloinen oma pankki ei lainaa myöntänyt, mutta muista pankeista olisin saanut enemmänkin. Vaihdoin pankkia

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   7.9.25 22:51:38

Minulle vittuili Nordea ja S-pankki, että en ole laskenut remontoitavaan kohteeseen rakennustöihin mitään.
Eivät tajunneet millään, että teen sen työn itse.
Sillähän se tuotto tehdään.

Päivämäärä:   7.9.25 23:46:47

Piste, juu olen huomannut saman noista autoista. Itselläkin velaton auto. En ole sitä lainahakemuksissa ilmoittanutkaan, koska on yritykseni auto muutenkin.

Riku, juu sama juttu täällä. En nyt alan ammattilainen ole, mutta ei ne perus remontit mitään rakettitiedettä ole, ja tekemällä sitä oppii. Ja kokemustakin niistä on. Tuntuu, että vaikka pitäisi esim. remontoida pelkkä keittiö (pankin mielestä siis), siihenkin vaadittaisi heidän mielestä joku 30000 euron remontti, kun taas itse hankkisin jostain käytetyn keittiön, purkaisin itse vanhan ja asentaisin uuden.

Hylkäyksiä tullut osittain nettilomakkeista mutta neuvottelin tosi monen pankin kanssa. Kaikki sanoi suoraan, ettei lainaa tipu kunnes vakuuksien velat on maksettu. Ennen niistä tosiaan kelpasi (vuosi sitten vielä) ottaa osa "rahoituksesta". Silloin myös kävi se, että tuo vakuus jää vuokrauskäyttöön, enää ei käynyt sekään.

Noin yleisesti, kommentoin sinkkuutta oikeastaan siksi, että testasin esim. Nordean laskurilla hakea yksin tai "jonkun kanssa". Laskuri antoi 100 000 enemmän lukemaa, jos oli kaksi hakijaa (palkka ei tuplaantunut, ja huomioitava että kahdella hengellä monet kulutkin tuplaantuu). Samassa laskurissa huomasin, ettei vakuuksien määrä vaikuttanut, oli niitä 70 000 tai 270 000. Ei muutosta lainan määrään. Silti pankit vaan vakuuksiaan kyselee, ja nykyään kelpaa tosiaan enää velattomat vakuudet.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   8.9.25 00:50:40

"Riku, juu sama juttu täällä. En nyt alan ammattilainen ole, mutta ei ne perus remontit mitään rakettitiedettä ole, ja tekemällä sitä oppii. Ja kokemustakin niistä on. Tuntuu, että vaikka pitäisi esim. remontoida pelkkä keittiö (pankin mielestä siis), siihenkin vaadittaisi heidän mielestä joku 30000 euron remontti, kun taas itse hankkisin jostain käytetyn keittiön, purkaisin itse vanhan ja asentaisin uuden."

Näille "virkailijoille" Ei kelvannut, että teen myös keittiön kalusteet ja muutkin itse.

Oli kuulemma liian vähän, kun pistin koko talon kalusteiden materiaaleihin 5000€

Lähettäjä: vikke 
Päivämäärä:   8.9.25 07:56:28

Sama kokemus kuin Rikulla, meillä mies on raksa-alalla, toinen poikamme sähkäri ja toinen putkari (aikuisia siis). Silti remonttirahaa olisi pitänyt olla niin paljon että remontti teetettäisiin ulkopuolisella. Eikä olla missään muuttotappiokunnassa vaan isossa yliopistokaupungissa.

Lähettäjä: Yrittäjä 
Päivämäärä:   8.9.25 08:26:57

Kyllä sitä lainaa saa jos lompakko on kunnossa.

Päivämäärä:   8.9.25 08:31:26

"En nyt alan ammattilainen ole, mutta ei ne perus remontit mitään rakettitiedettä ole, ja tekemällä sitä oppii. Ja kokemustakin niistä on."

Näin niitä hometaloja usein tehdään. Meilläkin oli yksi naapuri jo aloittanut truuttaamaan lähes 200-vuotiaan hirsitalon seinät täyteen jotain polyuretaania, onneksi niille tuli ero ja uusi omistaja oli vähän järkevämpi. Tosin silläkin tavoitteena massiivinen lisäeristys, mutta hengittävillä aineilla, joku rakennusinssi kyllä sanoi että silti voi tulla kastepiste väärään paikkaan ja taas on homeessa.
Itse en osaa, ymmärrä joten en tee ilman asiantuntijaa.
Sorry, off topic, mutta kun näihin remontteihin nyt mentiin.

Lähettäjä: Olla 
Päivämäärä:   8.9.25 09:21:27

Kuka siellä pankissa on niin ammattilainen, että osaa talosta sanoa että juuri tähän et saa lainaa, mutta tuohon toiseen saat? Haettiin -50 luvun taloon lainaa ja rempattavaa on, mutta täydellinen sijainti meille, täydellinen talo ja piha. Miehen koko suku rakennusalan ammattilaisia, tehty kuntotarkastus sekä myyjän että miehen sukulaisen toimesta. Tarkkaan tiedetään miten remontoidaan ja mitä tulee kustantamaan. Niin nää pankin tollukat pitää liian suurena riskinä.
Ja siis talo maksaa reilusti alle 100 000 ja ei ole missään korvessa tai muuttotappioalueella, vaan arvoalueella. Kyllä sylettää. Yritettävä vain toista pankkia ja toivoa etteivät saa myytyä taloa tässä välissä muille.
Lainalupaus ennenkuin olimme sopivaa kohdetta löytäneet oli 220 000.

Päivämäärä:   8.9.25 09:56:53

hmm, haet siis sijoituslainaa käytännössä. Se vaikeuttaa hakemista huomattavasti.

Lähettäjä: jeps 
Päivämäärä:   8.9.25 09:58:08

Riittääkö vakuudet?

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   8.9.25 10:01:05

Olla, kokeilkaa muita pankkeja.
Osa pankeista on tehnyt ihan periaatepäätöksen että nyt ei lainoteta ok-taloja hl. alle 150k, sama hakija saa ongelmitta isommankin lainan kerrostalokohteeseen. Ja tämä siis ihan Turun seudulla.
t.välittäjä

Lähettäjä: Olla 
Päivämäärä:   8.9.25 10:20:24

***, näin ollaan tehty ja pankkeihin ajat menee viikkojen päähän. Saa nähdä saako myyjä myytyä jollekin toiselle tässä välissä.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   8.9.25 10:20:50

En saa asuntolainaa koskaan.

Päivämäärä:   8.9.25 12:25:18

En hae sijoituslainaa, vaan oman kodin lainaa. ehkä tuosta ymmärsi väärin.

Päivämäärä:   8.9.25 12:28:29

Ja paljonko sinulla on velkaa niistä aiemmista asunnoista?

Päivämäärä:   8.9.25 12:28:55

N, todellakin nyt meni off-topic :D Kukaan täyrjärkinen, vaikka amatööri olisikin, ei tee uretaanilla mitään niin typerää, että talo olisi homeessa. Tottakai jokainen työn aloitukseen kuuluu eri menetelmien tutkiminen ja sen jälkeen aloittaminen. Myös ammattilaisen konsultointi, ja lopulta teettäminen jos tuntuu siltä, ettei omat taidot riittäisikään.

Päivämäärä:   8.9.25 12:35:30

Minulla on käytännössä nettovarallisuus about 100 000. En tosiaan saa sellaista lainaa, jolla ostaa muuta kuin pari parkkipaikkaa jostain uudiskohteesta. Satun vain asumaan täällä pk-seudulla, enkä haluaisi täältä poiskaan muuttaa. Periaatteessahan omalla rahalla saisin ostettua paikan, jos se olisi niin halpa, ettei harmittaisi jos se jäisi käteen pois muuttaessa. Mutta ne kohteet eivät sijaitse täällä meillä päin.

Lähettäjä: ^^ 
Päivämäärä:   8.9.25 15:14:57

Lähettäjä: ***
Päivämäärä: 8.9.25 10:01:05

Olla, kokeilkaa muita pankkeja.
Osa pankeista on tehnyt ihan periaatepäätöksen että nyt ei lainoteta ok-taloja hl. alle 150k, sama hakija saa ongelmitta isommankin lainan kerrostalokohteeseen. Ja tämä siis ihan Turun seudulla.
t.välittäjä****

Miksi ihmeessä ei saa "pieniä" lainoja??

Lähettäjä: Niinpä 
Päivämäärä:   9.9.25 10:00:30

Ei pankit anna alle 50000 vai onko jopa alle 60000 lainaa. Ne on varmaan heidän mielestään jotain hupirahoja!

Päivämäärä:   9.9.25 10:37:54

Pienistä lainoista ei tule tarpeeksi voittoa, kun takaisinmaksuaika on lyhyt ja korkoa ei ehdi kertymään, mutta lainan tekeminen vie silti saman määrän resursseja kuin miljoonalainan tekeminen.

Lähettäjä: joop.. 
Päivämäärä:   9.9.25 21:22:38

Se on totta, ei varmaan kerry isoja summia korkoa. Silti jonkinlaista "sukupolvi-epäreiluutta" koen tässä, kun vanhaan aikaan jaettiin aika hövelisti mm. remppalainaa, ja ihmiset pystyivät sitten pitämään kotinsa kunnossa ajallaan. Jonkun 30 000 euron säästämisessä menee yllättävän pitkään, vuosi ei riitä.

Nykyään pankit odottavat, että sinulla on rempparahatkin suurinpiirtein valmiiksi säästettynä, ennen kuin saat edes ostaa mitään kotia. Ikään kuin niitä ei voisi kerryttää asuessa, jos ei heti ole mitään akuutin rempan tarvetta. Tai niihin voi käyttää vaikka sijoituksia, mutta se ei pankkia kiinnosta ainakaan omalla kohdalla, vaikka sijoituksissa on reilu summa. Vain käteinen kiinnostaa, vaikka kannattavinta on pitää ne kasvamassa korkoa. Omatkin sijoitukset on tuottaneet alkuvuodesta tähän päivään jo melkein 40%. Pääoma vaan on pieni, että muutama vuosi kyllä menee, kun kertyy esim. tuo 30 000 euroa.

Päivämäärä:   9.9.25 21:32:41

Sain juuri 80t lainan rivariin. Omaa rahaa oli laittaa 20t

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.