Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kasvisruokaa grillissä "lihansyöjille", mitä?

Lähettäjä: Laura 
Päivämäärä:   7.9.25 00:27:46

Otsikko on huono, mutta meille tulee miehen kavereita talkoisiin. Vaimoja tulee mukaan ja osa porukasta on kasvissyöjiä. Mieheni sanoi että grillataan kasvisruokaa kaikille,mutta ei osaa sanoa, mitä. Mulla olisi pizzat mielessä mutta onko muita ideoita? Sellaista, mikä maistuisi kaikille.

Vöyhötystä en nyt kaipaa, vaan ideoita kasvisruokaa, joka maistuisi raavaille maanviljelijöille.

Re: Kasvisruokaa grillissä "lihansyöjille", mitä?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.9.25 00:29:37

Kasvisvartaita, täytetyt perunat/paprikat. Jos osaat tehdä sen ruoan hyvin niin mikä van maistuu.

Päivämäärä:   7.9.25 00:39:30

Voi, kun osaisinkin tehdä hyvin :') peruskokki olen.

Lähettäjä: Sdf 
Päivämäärä:   7.9.25 00:40:56

Jos ne on miehen kavereita niin kai se tietää, mistä ne tykkäävät ja laittaa niille sellaista ruokaa?

Lähettäjä: käse 
Päivämäärä:   7.9.25 00:47:51

Grillijuusto maistuu kaikille.

Päivämäärä:   7.9.25 00:52:34

Mies tekee töitä talkooväen kanssa. Minä en pysty, mutta voin kokata. Kuten aloituksessa sanoin, mies ei osannut heittää ideoita. Ja etten kaipaa vöyhötystä. Tällä kertaa on niin päin, että minä kokkaan ihmisille, jotka tulevat auttamaan minun tontilleni minun pihattooni.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.9.25 01:00:03

Uskomatonta, että jonkun mielestä miehen pitäisi grillata ruuatkin jos haalii kokoon talkooväen auttamaan vaimoa. Jos vaimo kokoaisi talkooväen auttamaan miestä, niin näin ei olisi.

Pizza ja tuo grillijuusto ovat hyviä ideoita. Samoin täytetyt perunat, jos ne onnistuvat grillissä. Patonkiakin voi grillata, tai entäs herkkusienet? Tai leipäsiivuja valkosipulivoin kanssa lisukkeeksi? Kasvispihvejä, joista hamppareita?

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   7.9.25 01:47:18

Tuorejuustotäytteiset herkkusienet, täytetyt vihikset, grillijuusto, kasvishsmpurilaiset, kasvishodarit (kasvisnakit on parempia kuin kasvismakkarat), club sandwich tofulla. Tossa jotain ideoita

hyvä perunasalaatti ja vihreä salaatti lisukkeeksi

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   7.9.25 01:49:30

Noihin yllä oleviin vielä: vihikset ja hodarit on sellaisia, joista on helppo tehdä liha- ja kasvisversioita, jos joku nyrpistää nenäänsä kasvisnakeille.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   7.9.25 06:32:07

Nuo vegenakit sun muut jakaa todella vahvasti mielipiteitä. Olen kokeillut vaikka kuinka monia, yhtäkään en valitettavasti uudelleen. Jättäisin siis sellaiset pois.

Ehdottaisin portobello-halloumiburgereita. Myös munakoison koostumus on aika lihaisa. Lisäksi grillaisin kukkakaalia ja varsiparsakaalia, kokonaisia tomaatteja, tuoretta, kotimaista maissia (huom, kausi alkaa pian jo loppua!), pieniä kotimaisia fenkoleita... Naattiporkkanoiden aika harmillisesti ji meni, samoin varhaisperunoiden.

Käytännössä kaikkiin kasviksiin käy sama ohje: pyöräytä öljyssä, suola + mausteet. Myös vesimeloni ja nektariini toimivat grillattuna. Panostaisin myös pariin hyvään salaattiin - perunasalaatti on monen suosikki, vaikka paras aika sille toki jo meni. Lisäksi jokin vihersalaatti. Patonkia, tuorejuustoja.

En lähtisi lihaa syöville tarjoamaan lihaa imitoivia korvikkeita ja niille korvikkeille, jotka eivät juuri erotu lihansyöjänkään suuhun lihasta (esim beyond meat) kasvaa hinta todella korkeaksi isommalle porukalle, joten ne on rankattava pois.

Täällä oli topa pitaleivistä eri täytteillä, sieltä voi napata ideoita ilman lihaakin, itse en oikeastaan ikinä täytä niitä lihalla.

Lisäksi jää myös mieleen erilaiset suolaiset piirakat pöytään - feta-pinaattikirsikkatomaatti, perinteinen västerbottenpiiras tai sienipiiras? Tuskin kaiken tarvitsee olla grillattua?

Päivämäärä:   7.9.25 07:40:20

Vihikset on hyvä idea talkoolaisille, ja sit perunaa, kesäkurpitsaa, paprikaa, maissia yms. Oliiviöljyä suolaa mustapippuria tarvii vain maustamiseen. Jotkut perus kasvinakit miksei, ei kaikkien ole pakko syödä, joku vegemajo kylkeen, paria eri juustoa (halloum&mozzarella esim)
Itse en tuota portobello-halloumi purilaista söisi.. kaikki kasvissyöjät ei siitä halloumista tykkää vaikka sitä tungetaan nykyään jokapuolelle.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   7.9.25 07:44:19

Onko siis kaiken pakko olla kasvista? Miksi ei voi olla esim hodareita ja normi nakkeja ja vegenakkeja? Burgereitakin voi tehdä tavallisella pihvillä ja juustolla/sienellä/kadvispihvillä. Siihen sitten salaatti kylkeen, niin suurin osa on tyytyväisiä.

Päivämäärä:   7.9.25 07:44:42

., sitten voit valita vaikka ne pitaleivät, joita myös ehdotin. :) En ole törmännyt oikein keneenkään sekasyöjään, joka ottaisi vegenakin tavallisen sijaan, jos vaihtoehto on.

Ehkä mulle on vaan jäänyt trauma niistä 2000-luvun säilyketölkkivegenakeista, mutta varmaan kymmentä eriöaista hyväksi kehuttua maisteltu ja ei mikään ole ollut kovin hyvä. Mieluummin kasvikset kasviksina, ei kookosrasvana tms.

Päivämäärä:   7.9.25 07:51:04

Mustapapusalsalla täytetyt guesadillat maistuu lihaa syöville hyvin myös. Tosin vaatii grilliin jonkin tason tai pannun, ritilällä vaikeampi. Toki voi foliossakin kypsentää. Vakkaripikaruokaa meillä nuo.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   7.9.25 07:52:37

Pakasteena myytävät Apetit Crispy Chick -pihvit ovat tähän mennessä olleet yksi parhaimmista lihaimitaatioista. Sellainen menisi burgerin välissä ihan heittämällä.

Grillijuusto on myös hyvä vaihtoehto, jos ei vegaanista tarvitse olla.

Ylipäätään proteiinin valinta on se suurin haaste. Sillä ruuasta saa tarpeeksi täyttävää. Loput on sitten helppo kasata sen ympärille.

Lähettäjä: Sekasyöjä 
Päivämäärä:   7.9.25 08:19:50

Tee mustapapupihvejä.

Lähettäjä: Just 
Päivämäärä:   7.9.25 08:39:32

Mitä on vihikset?

Lähettäjä: pekka 
Päivämäärä:   7.9.25 08:45:26

Ei kasviksia grillata.

Lähettäjä: 1234 
Päivämäärä:   7.9.25 08:46:03

Just, lihapiirakan kasvisversioita, eli uppopaistettuja piiraita kasvis-riisitäytteellä.

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   7.9.25 09:06:45

"vihikset ja hodarit on sellaisia, joista on helppo tehdä liha- ja kasvisversioita, jos joku nyrpistää nenäänsä kasvisnakeille."

Entä kun kasvissyöjä nyrpistää nenäänsä kasvisnakeille? Itse mieluummin syön oikeita kasviksia (ja juustoa) kuin lihaa jäljitteleviä ultraprosessoituja nakkeja ja pihvejä. En siis pitäisi siitä, että niitä tungettaisiin ruokiin vaihtoehdoksi lihalle.

Päivämäärä:   7.9.25 09:08:43

Muu-nakit ja muu-maggarat on parhaita kasvisnakkeja
Makukeittiön kasvisnakki/makkara myös ok

Noi täytettävät kuulostaa kans ok:lta, esim tortillat tai pitat. Sinne voi laittaa täytteeksi sitten jotain lihaa, vöneriä, tofua, oumph/tms paloja ja salaattia lisukkeineen

Lähettäjä: Justiina 
Päivämäärä:   7.9.25 09:09:19

Tee kasvispitsoja.

Päivämäärä:   7.9.25 09:16:44

"Entä kun kasvissyöjä nyrpistää nenäänsä kasvisnakeille? Itse mieluummin syön oikeita kasviksia (ja juustoa) kuin lihaa jäljitteleviä ultraprosessoituja nakkeja ja pihvejä. En siis pitäisi siitä, että niitä tungettaisiin ruokiin vaihtoehdoksi lihalle."

Niin tämä! Olen kasvispainotteinen sekasyöjä (en syö punaista lihaa, broileriakin vähemmän). Jää syömättä vegenakit, kauramaidot, juustokkeet yms. Syön mielelläni kasviksia ja maitotuotteita ja ärsyttää, kun nykypäivänä on usein vaikeaa löytää kasvisruokaa, jossa ei ole jotain härkistä-nyhtistä-vegaanijuustoa- vegenakkia. Mieluummin munakoisoa, paprikaa ja kesäkurpitsaa + mozzarella vs vegenakki ja mukajuusto.

Lähettäjä: Justiina 
Päivämäärä:   7.9.25 09:25:17

Ällö. Samaa mieltä. Jos ei halua syödä lihaa niin miksi syödä tuotetta joka yrittää muistuttaa lihaa...

Lähettäjä: Leivo sokerisia 
Päivämäärä:   7.9.25 09:47:14

Grillinyytit. Ohjeita piisaa netissä mutta peruna, kesäkurpitsa, tomaatti, maissi tms.
Siihen sitten lisuketta jota kukin voi lisätä erikseen. En mene neuvomaan mutta yleensä noissa on jotain juustoa. Sienet ois yks vaihtis joka menee monelle mutta ei kaikille.
Kyllä siinä maanviljelijä voi sitten turvautua ruisleipään jos ja kun nälkä jää.
Tietysti pullaa ja keksiä sun muuta makeaa kuluu jälkkäriksi jos ei kehtaa perunaa ja maissia niin paljoa mättää.

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   7.9.25 11:09:24

Nyt on metsissä paljon sieniä, jos löydät hyviä lampaankääpiä tai vaaleaorakkaita ne ovat tosi hyviä leivitettynä ja grillattuna.
Joskus laitoin niitä lapsille heidän ollessa pieniä ja kuvittelivat syömässä kananugetteja 
Mutta sopivat hyvin myös hampurilaisten väliin. Meillä hampurilaisten lisänä usein coleslaw ja ranskalaiset, joko kaupasta tai itse tehtynä.

Päivämäärä:   7.9.25 11:29:14

Ääni crispy chickille, saa pakastealtaasta.

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   7.9.25 11:42:57

Talkoissa väki syö yleensä samaan aikaan, joten kaikkien ruoka pitäisi sitten mahtua grilliin. Itse olen juuri siksi suosinut talkootarjoiluna keittoja. Lihaton hernekeitto, kasvisosekeitto raejuustolla... Grillattu on sitten talkoiden ja saunan jälkeen.

Halloumiburgerit. Halloumijuustoa, munakoisoa, punasipuli, rucolaa, tomaattia ja kastikkeeksi vaikka tsatsikiä. Täytetyt myskikurpitsat. Couscousia, kikherneitä, yrttejä yms. Grillaat puolitetut kurpitsat kypsäksi, kaiverrat kurpitsan couscous joukkoon ja laitat seoksen takasin kurpitsan kuoren sisälle. Päälle juustoa ja vielä hetkeksi grilliin. Paellapannulla paellatyypistä kasvisruokaa. Äyriäisten ja lihan tilalle erilaisia papuja ja herneitä, ruusukaalia, sieniä.

Lähettäjä: Siiri 
Päivämäärä:   7.9.25 16:55:22

Kyllä itse laittaisin kasvijusttujen kylkeen kunnon salaatin, perunasalaatin ja perus lihamakkaraa, niitä ei sitten tarvi vegejen ottaa lautaselleen mutta raskaampaa talkootyötä tekevät saa mahansa täyteen.

Päivämäärä:   7.9.25 16:59:38

” niitä ei sitten tarvi vegejen ottaa lautaselleen mutta raskaampaa talkootyötä tekevät saa mahansa täyteen.”

Entä vege joka tekee raskasta talkootyötä? Miksi se lihansyöjän maha ei täyty samalla tavaralla kuin vegen maha?

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   7.9.25 20:53:35

Itse olen sekasyöjä ja inhoan kaikkia beyond meat ja crispy chickejä ja muita ”imitaatioita”. Hyvä kasvisruoka on hyvää, mutta sitten reilusti kasvisruokaa.

Oletteko kysyneet ohmisten ruokarajoitteet? Itse aloitan aina sillä. Kaikki ei tajuakaan miten monessa ruuassa on sipulia esimerkiksi. Ja itse oisin hankala vieras, kun en kykene syömään sieniä, tofua enkä soijaa. Noilla rajoituksilla kasvisruoka on välillä aika haastavaa.

Itse tekisin just pizzaa, mihin saa valita täytteensä. Lihalla tai ei. Tai ihan vaan grillissä ruokaa, paljon kasviksia ja sitten jotain lihaa+beyondia ja ihmiset saa valita mitä ottaa. Mikään ei ole ärsyttävämpää kun mennä talkoisiin, tehdä töitä päivä ja olla nälissään, kun ei ole tarjolla sopivaa ruokaa. Vois olla pyytäjä varma, etten tulisi uudelleen avuksi.

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   7.9.25 21:28:11

Makkaraa olis kyllä helppo grillata kaveriksi tai sitten perinteisesti tilaatte jokaiselle haluamansa pizzan.

Kasvisruoka juhlissa kaikille on oikein hyvä idea, MUTTA talkoissa on tapana palkita talkooväkeä, joten kasvisruoka voi olla pertymys eikä tulla toisten auttamaan.

Kasvisruokia grillattuna, joita itse rakastan on maissi, sienet juustotäytteellä (jos juustokaan käy) ja kesäkurpitsa ja miksei myös munakoiso.
Jos grillaatye niin varatkaa nyt ihmeessä olutta ja makkaraa kans. Vaivaton ja helppo.

Kasvisgratiini ja monet kasviapiirakat myös tosellaa herkullisia.

Päivämäärä:   7.9.25 21:59:21

”Kasvisruoka juhlissa kaikille on oikein hyvä idea, MUTTA talkoissa on tapana palkita talkooväkeä, joten kasvisruoka voi olla pertymys eikä tulla toisten auttamaan”

Mulle just joku makkara olis tosi pettymys. Syön lihaa, mutta grillimakkarat, siis just ne perus campingin ja tuhdit, mitä näitä nyt on, nii hyi. Ennemmin jonkun sortin kana kuin makkara. Ja mieluummin hyvin tehtyä kasvista kuin joku kämänen grillimakkara. Oikeasti jos on grillimakkaraa ja olutta, niin en tulis toiste.

Päivämäärä:   7.9.25 22:01:50

On loukkaus tarjota lihansyöjälle kasvismoskaa palkkioksi.

Päivämäärä:   7.9.25 22:08:07

Ehkä nirsot ihmiset kuten piste voi sitten syödä niitä kasviksia ja lisukkeita.

Yleensä talkoissa ruoka on aika basic, lihakeitto, makkara ja pizza aika tavallisia.

Jos haluaa jotain eksoottista, todennäköisesti vaikeampaa ja aikaavievempää tai tarkempaa grillattavaa, niin uskoisin että joku muu tapahtuma kuin talkoot on parempi sinulle.

Lähettäjä: Aidan 
Päivämäärä:   7.9.25 22:08:34

Olis viimonen kerta teillä, jos mies mainostaa ruokaa ja sit onkin rehuja. Itse tykkäisin juustosta, ei vuustoa. Ja BBQ soossilla saa vähän mieleen lihan.

Sienipiirakkakin vois mennä!

Lähettäjä: Melli 
Päivämäärä:   7.9.25 22:12:22

Mä olen kasvissyöjä, lähes vegaani. Olen ollut jo vuosia. Tykkäisin silti lihan mausta ja koostumuksesta ja syön mielelläni ruokia, jotka jäljittelevät liharuokia. Ei siinä ole minusta mitään väärää. En vaan eettisistä syistä pysty enää syömään lihaa.

Tykkäävätkö lihansyöjät lihasta vain siksi, että se on kuollutta eläintä? Mausta ja koostumuksesta viis? Miksi ei kasvissyöjä saisi pitää liharuoista ja jäljitellä niitä? En ole ikinä ymmärtänyt.

Minun kestoehdotukseni on hodarit. Saa sopeutettua moneen ruokavalioon, menekki on helppo laskea ja täytteitä voi varioida vaikka miten.

Minusta Pirkan ihan perusvegenakit ovat muuten hyviä, ja halpoja :) niiden kanssa vielä tuju sinappi niin täydestä menee.

Päivämäärä:   7.9.25 22:14:13

Melli, sori nyt, mutta ei ne mene täydestä.

Lähettäjä: (y) 
Päivämäärä:   7.9.25 22:16:50

Miksei sekasyöjälle voi grillata jotain lihaa ja vegeille kasvispohjaista ruokaa?

Päivämäärä:   7.9.25 22:17:53

Melli, sori nyt, mutta ei ne mene täydestä.

No ei varmaan kaikkien suussa. Minun suussani kyllä :)

Päivämäärä:   7.9.25 22:19:40

Melli, sehän siinä juuri onkin ongelma. Moni sekasyöjä kokee juuri nuo mukajuustot ja mukalihat vastenmielisimpinä.

Päivämäärä:   7.9.25 22:20:18

"Lähettäjä: (y)
Päivämäärä: 7.9.25 22.16.50

Miksei sekasyöjälle voi grillata jotain lihaa ja vegeille kasvispohjaista ruokaa?"

Grilli ilmeisesti saastuu lihatuotteista.

Päivämäärä:   7.9.25 22:21:45

Moni sekasyöjä kokee juuri nuo mukajuustot ja mukalihat vastenmielisimpinä.

No mutta hehän voivat valita lihaa edelleen useimmissa tilanteissa. Minusta tämä on nyt taas maku- ja tottumiskysymys eikä tietenkään kaikki pidä kaikesta.

Päivämäärä:   7.9.25 22:28:12

”Jos haluaa jotain eksoottista, todennäköisesti vaikeampaa ja aikaavievempää tai tarkempaa grillattavaa, niin uskoisin että joku muu tapahtuma kuin talkoot on parempi sinulle.”

Kertoo jotain suomalaisesta ruokakulttuurista, että se on sitten eksoottista, jos on muuta kuin grillimakkaraa tai lihakeittoa :D

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   7.9.25 22:29:36

Yhden henkilön mielipide ei ole koko ruokakulttuuri. :D. Kertoo jotainbyksilön älystä, jos noin kuvittelee :D

Päivämäärä:   7.9.25 22:47:51

Kertoo ehkä sitten tämän ihmisen omasta ruokakulttuurista ja asenteista. ” täällä ei oo mittään vekkaania syöty, eikä syyä!”

Olen muuten menossa myöhemmin syksyllä häihin, joissa ei ole lihaa. Ei oo karjalanpaistia, ei ole paahtopaistia. On buffatarjoilut, jossa kala- ja vegaanivaihtoehdot. Sieltä varmaan sitten osa porukasta lähtee kesken illan nälissään grillille, kun ei ole mitään kunnon ruokaa…

Päivämäärä:   7.9.25 22:54:30

Minulla ja parilla muulla oli tosiaan pointtina se, että sekasyöjät syövät mielellään kasvisruokaa, joka on tehty kasviksista. Esim linssikeitto on minusta ihanaa tai vaikka kasvislasagne. Sen sijaan kasvislasagne jäisi syömättä, jos maitotuotteet on korvattu niillä mukajuustoilla, jotka on oikeasti ihan kamalia. Söisin myös mielelläni kasviksilla täytetyn leivän, mutta en söisi leipää, jossa on mukalihaleikkele ja mukajuusto.

Päivämäärä:   7.9.25 23:01:36

Ei vaan kertoo pisteen älyn puutteesta, ettei tajua että talkoisiin mennään tekemään töitä eikä ruokaa.

Siksi joku helppo, nopea ja yksinkertainen melkein kaikille maistuva on oikea valinta.

Illanistujaiset pienemmällä porukalla on sitten se hifistelyn paikka.

Ps. Tuollaiset mielipiteet paljastaa hienoa esittävän rahvaan heti 'paremmissa' piireissä. Oikeasti varakkaat ja vaurauteen ja sivistykseen kasvaneet osaa nauttia niistä simppelistä ja halvoistakin huveista eikä ole suuna päänä huutamassa makkaraa,

Päivämäärä:   7.9.25 23:02:05

Samaa mieltä kuin ällö

Päivämäärä:   7.9.25 23:03:05

Kivat sulle. Minä kasvissyöjä taas haluan sen muka leikkeleen sinne leipään todellakin! Niistä vuustoista en tykkää. Mutta kun en ole sekasyöjä niin kyllästyttää jos tarjolla on aina vaan pelkkiä kasviksia. Ja kaikki tuntemani kasvissyöjät/vegaanit myös arvostaa näitä mukajuttuja.

Päivämäärä:   7.9.25 23:07:14

Ja olen muuten ollut kasvissyöjä/välillä vegaani ysikytluvulta asti. Että kaikkea on tullut nähtyä, olen myös samaa mieltä siitä että HYVÄ kasvisruoka on usein parempaa kuin muut ja vuut, mutta arvostan sitä että nykyään on myös niitä korvikkeita!!

Päivämäärä:   7.9.25 23:07:22

. , kiva, minä taas sekasyöjänä syön mieluummin juustoleivän kuin mukaleikkeleleivän. Käsittääkseni sinäkin kasvissyöjänä syöt juustoa?

Päivämäärä:   7.9.25 23:07:48

Kivat sulle. Minä kasvissyöjä taas haluan sen muka leikkeleen sinne leipään todellakin! Niistä vuustoista en tykkää. Mutta kun en ole sekasyöjä niin kyllästyttää jos tarjolla on aina vaan pelkkiä kasviksia. Ja kaikki tuntemani kasvissyöjät/vegaanit myös arvostaa näitä mukajuttuja.

Joo näin juuri!

Mulla menee vuustotkin kyllä :)

Päivämäärä:   7.9.25 23:13:03

En osta kotiin vuustoja tai kasvisleikkeleitä, mutta jos niitä on jossain tarjolla, syön kyllä mielelläni, jos en nyt muuten, niin ihan uteliaisuudesta. Yleensä maistuvat hyvältä.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   8.9.25 00:20:54

Minä korvaisin sen patongin ruisleivällä, en syö vehnää, en tykkää siitä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   8.9.25 04:12:31

"Jos ei halua syödä lihaa niin miksi syödä tuotetta joka yrittää muistuttaa lihaa.."

Siksi että pitää lihan mausta, koostumuksesta tai perinteisesti liharuoista mutta ei eettisistä syistä halua että oman aterian takia on tehotuotettu ja teurastettu eläviä eläimiä? En näe tässä mitään epäloogista.

Lähettäjä: ¤ 
Päivämäärä:   8.9.25 09:38:06

Kyllä niillä kasvisruoilla elää eikä tule nälkäkään. Itse olen sekasyöjä, mutta kesällä vietin viikon mökillä isommalla porukalla missä kaikki muut oli kasvissyöjiä tai vegaaneja. Kasvissyöjille oli tarjolla lisukkeeksi juustoa ja kananmunia, mutta muuten kaikki ruoka vegaanista.

Tosin jos talkooporukalle kokkaisin niin unohtaisin sen grillin. Kysele ensin allergeenit. Tee vaikka joku täyttävä linssikeitto kookoskermalla, lisäksi leipää tuorejuustolla. Ja jos joku haluaa sitä makkaraa niin niitä grilliin sitten.

Lähettäjä: ,.,. 
Päivämäärä:   8.9.25 10:12:40

Aloittaja mainitsi pizzat. Jos on yhtään isompi talkooporukka niin se johtaa siihen, että osa nälkäisinä odottaa vuoroaan saada oma pizza tulille. Ellei ole ihan kunnon tulikuumaa pizzauunia missä se tulee saman tien. Grilli on vähän sama juttu, tai riippuu kuinka iso grilli on ja kuinka monta syöjää. Talkoissa pitäisi ruoka saada kaikille samaan aikaan, odottaminen kun muut syö ei ole kivaa.

Jos aloittajan mies ehdottaa kaikille kasvisruokaa niin hän varmaan tuntee kaverinsa ja tietää, että kasvisruoka kelpaa näillekin? Mitään muka-liha-juttuja en tarjoaisi ellen varmasti tietäisi, että vieras tykkää juuri tästä merkistä, osa todella inhoaa niitä.

Tekisin just täyttävän keiton ja sen lisäksi ehkä grillissä jotain lisukkeeksi. Tai pizzaa, ei jokaiselle omaa vaan siivuiksi jaettavaa, tai peltipizza.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   8.9.25 10:15:29

Tuo, syödäänkö yhtä aikaa vai erikseen, riippuu talkoista. Esimerkiksi heinätalkoissa latoporukka saattaa syödä silloin kun peltoporukka tekee kuormaa.

Päivämäärä:   8.9.25 10:21:40

Olisipa edes rahaa ruokaan.

Päivämäärä:   8.9.25 10:47:52

Ehdottaisin myös hernesoppaa, mikä on aika yleinen talkooruoka. Sen voi vieläpä tehdä vegaanisena ja lisukkeeksi erilleen härkistä ja vaikka kinkkua niin jokainen voi lisätä, jos kasvikset kiukuttaa.

Noin muuten välttäisin lihaa imitoivia ruokia, ne kun tuntuu ainakin somessa jakavan mielipiteitä. Tai sitten jotain "kokoa oma annoksesi" tyyppinen, esim. Salaatti pohja missä osa grillattua, osa ei? Jokainen voi ottaa mistä tykkää. Tai juurikin edellä mainitut pitat samalla periaatteella. Pitsa hyvä myös :)

Päivämäärä:   8.9.25 11:10:48

Pizza ei ole grillissä hidas ruoka, se taikinan vätkyttäminen ja täyttäminen ovat ne hitaat vaiheet. Jos grilli on yhtään isompi niin siellä paistuu useita pikkupizzoja kerrallaan.

Päivämäärä:   8.9.25 12:07:36

Tälleen "lihansyöjänä" rakastan mm grillattuja herkkusieniä tuorejuustolla (yleensä pekonikääreessä, mutta maistuu erittäin hyvin ilmankin), maissia ja paprikaa.

Monesti tullu tehtyä myös kasvisnyyttejä, mihin tulee mm perunaa, paprikaa ja sipulia ja lisäksi erikseen grillattuna halloumia.

Ei sitä lihansyöjällekään aina tarvii joka aterialla olla lihaa, mutta jotain proteiinia täytyy talkoolaisille tarjota.

Ite en oo koskaan grillannu pizzaa, mutta kaipa sekin onnistuu.

Ällöttävät vegenakit jättäisin pakkaseen (kukaan tuntenustani kasvissyöjistä ei kerta kokeilun jälkeen ole koskenut niihin, koska ovat kuvottavia), samoin ku vegaaniset juustonkorvikkeet kannattaa jättää pois, mutta esim lidlin pakastealtaasta saa erittäin hyviä vege nugetteja, jotka maistuu tämmöselle "lihan korvikkeen" kammoksujallekin. Myös mainitut vihikset on hyviä.

Päivämäärä:   8.9.25 12:18:37

Ja tosiaan, jos ei oo pakko olla grillissä valmistettua, vaan että osan vois tehä ennakkoonkin, niin vaikka suolaista sienipiirakkaa vois tehdä, mikäli kasvisruokailijoille ei ole esim maitotuotteet ja munat ongelma.
(Aloituksessa luki lasvis, ei vegaaninen)
Suolainen piirakkapohja pakastealtaasta, täytteeksi esim sieniä, sipulia ja vaikka parsakaalia ja joku muna-kermaviili soosi ja juustoraaste päälle, takuulla kelpaa monelle lihansyöjällekin.

Monille kasvissyöjille kelpaa myös esim kala, ja se toimii erinomaisesti myös "lihan korvikkeena" kaikille (joo joo, on kala-allergisia ja ja ja, ja kuka vaan voi olla ihan mille vaan kasviksellekin allerginen tai ei tykkää asiasta x, y tai z).

Päivämäärä:   8.9.25 12:30:45

Talkoot, jossa tekijöinä raavaita maanviljelijöitä, jos jatkossakin haluat pitää talkoita, kannattaa nyt miettiä jos varuiksi olisi jotain makkaraa, kasleria tms helposti grillattavaa nälkäisille fyysistä työtä tehneille. Perunasalaatti varmasti maistuu kaikille ja sitä kannattaa tehdä paljon, ja hyvin paljon jos ei mitään lihapohjaista ole kaveriksi. Kyllä kasvisruoka maistuu varmaan kaikille, mutta talkoot on sellainen jossa kannattaa panostaa siihen että toistekkin tullaan.
Olin kerran koko päivän kestäneissä muuttotalkoissa joissa todella rehkittiin, ruuaksi oli porkkanasosekeittoa, mäkkärin kautta pettyneenä kotiin koska tiesin isännän ruokaharrastajaksi ja laimeeta soppaa vain tarjoiltiin.

Päivämäärä:   8.9.25 12:32:59

Miksi ihmeessä maanviljelijöille, eli heille, jotka tuottavat ruokamme, pitäisi tarjota jotain makkaraa ja kassleria...? Vielä oikein kiitoksena siitä, että viitsivät tulla auttamaan!

Lähettäjä: Jämpti 
Päivämäärä:   8.9.25 12:37:55

Parasta on kun tekee perus sekaruokaa ja jos se ei kelpaa niin olkoot kelpaamatta.
Siitäkään ei tule mitään jos alkaa hyppimään kaikenmaailman ruokavammaisten, allergikkojen sekä ideologiaa noudattavien mielen mukaan.

Päivämäärä:   8.9.25 12:50:13

Tykkäävätkö lihansyöjät lihasta vain siksi, että se on kuollutta eläintä? Mausta ja koostumuksesta viis?

Ei vaan siksi koska liha on hyvää ja minä taas syön kotimaista lihaa juuri eettisistä ja ekologisista syistä.

Lähettäjä: Höh 
Päivämäärä:   8.9.25 12:53:06

"sekasyöjät syövät mielellään kasvisruokaa, joka on tehty kasviksista. Esim linssikeitto on minusta ihanaa tai vaikka kasvislasagne. Sen sijaan kasvislasagne jäisi syömättä, jos maitotuotteet on korvattu niillä mukajuustoilla, jotka on oikeasti ihan kamalia. Söisin myös mielelläni kasviksilla täytetyn leivän, mutta en söisi leipää, jossa on mukalihaleikkele ja mukajuusto"

Juuri näin!

T. karjatilallinen sekasyöjä.

Päivämäärä:   8.9.25 13:31:39

Ällöttävät vegenakit jättäisin pakkaseen (kukaan tuntenustani kasvissyöjistä ei kerta kokeilun jälkeen ole koskenut niihin, koska ovat kuvottavia) --

Vitsit mä en ikinä sanoisi mitään syömäkelpoista ruokaa ällöttäväksi tai kuvottavaksi, vaikken ruoasta vähääkään pitäisi.

Päivämäärä:   8.9.25 16:59:14

"Olen muuten menossa myöhemmin syksyllä häihin, joissa ei ole lihaa. Ei oo karjalanpaistia, ei ole paahtopaistia. On buffatarjoilut, jossa kala- ja vegaanivaihtoehdot. Sieltä varmaan sitten osa porukasta lähtee kesken illan nälissään grillille, kun ei ole mitään kunnon ruokaa…"

Sehän riippuu ihan, mitä ruokaa siellä on. Karjalanpaistia ole viimeksi saanut häissä ysärillä, kalapöytä on oikein mainio idea, paitsi jos yritetään tarjota jotain lämmintä, esimerkiksi uunilohta.

Päivämäärä:   8.9.25 18:36:34

Häät ja talkoot on kulutuksen kannalta vähän eri juttu. Laittakaa vaan talkoisiin jotain kevyttä lehtisalaattia ja katsokaa tuleeko seuraaviin talkoisiin samat tyypit.

Päivämäärä:   8.9.25 18:54:18

Kasvisruokaa ei ole (useimmiten) kevyt lehtisalaatti...

Päivämäärä:   8.9.25 18:56:07

. , kasvisruoka tosiaan on aika paljon muutakin, kuin salaatti. Pidätkö vaikkapa kasvislasagnea ruokana, josta jäisi nälkä?

Lähettäjä: Mielenkiinnosta 
Päivämäärä:   8.9.25 19:13:37

Unohtaisin sen grillin ja tarjoaisin ihan hernesoppaa tai jotain perunaruokaa.

Päivämäärä:   8.9.25 19:35:09

"Lähettäjä: Jämpti
Päivämäärä: 8.9.25 12:37:55

Parasta on kun tekee perus sekaruokaa ja jos se ei kelpaa niin olkoot kelpaamatta.
Siitäkään ei tule mitään jos alkaa hyppimään kaikenmaailman ruokavammaisten, allergikkojen sekä ideologiaa noudattavien mielen mukaan."

Näin.

Päivämäärä:   8.9.25 19:36:50

Varmaan kannattaa tarjota suomalaisille ruuantuottajille sitä soijaa ja kookosmaitoa.

Päivämäärä:   8.9.25 19:40:50

Tössä on jo päätetty, että tarjotaan kaikille kasvisruokaa. Turha tulla länkyttämään siitä, että tarjotkaa lihaa, sitähän topa ei koskenut.

Päivämäärä:   8.9.25 19:41:50

Röh röh. Kun Suomesta ei saa sieniä, juustoja, viljaa, tomaattia, perunaa, maissia, sipulia, porkkanaa tai oikeastaan mitään!

Lähettäjä: eeliö 
Päivämäärä:   8.9.25 21:25:41

grillattua ananasta ja banaania jollain höystettynä

Lähettäjä: Ninni 
Päivämäärä:   8.9.25 21:34:00

Olen tarjonnut grillistä kasvisvartaita: keitetyt perunat puolikkaat, rapsakat palat paprikaa, pätkät maissia,. Ja toiset missä grillijuusto, kirsikkatomaatti ja kesäkurpitsaa. Lisäkkeenä olen grillannut kaaliveneitä ja maissia. Keitän aina perunoita ja tarjoan perinteisen leipävalikoiman. Lihansyöjät saavat makkaraa.

Lähettäjä: **** 
Päivämäärä:   8.9.25 22:28:11

Tulee aika kalliit tarjottavat jos pelkillä kasviksilla pitää saada napa täyteen. Ja täytyy olla iso grilli, ettei porukan tarvitse nälissään odotella pitkää aikaa ruokaa.

Omia suosikkeja on grillattu ananas, paprika, tomaatti, grillijuusto, bataatti, kukkakaali ja kesäkurpitsa. Hyvältä kuulosti myös ne jonkun ehdottamat grillinyytit. Kylkeen vielä patonkia, valkosipulilevitettä ja kunnollinen salaatti.

Mitkään lihankorvikkeet ei menisi mulla alas. Ei myöskään mitkään juustonkorvikkeet tai muut. Jos noita normaaleita juustojakaan ei voisi tarjoilla, niin sitten jäisi kyllä syötävät kovin ohueksi mun makuun. Mä kaipaan jotain suolaista noiden kasvisten kylkeen jos makkarakin on poissuljettu. Ja kyllä minäkin olen sitä mieltä, että kovin moni ei tule uudestaan talkoilemaan jos ruokaa on liian vähän tai muuten vaan tarjoilut on sellaiset, että jää nälkä.

Päivämäärä:   8.9.25 22:29:41

****, ei tule, jos tekee pari piirasta, patonkia, perunasalaatin tms.

Päivämäärä:   8.9.25 22:31:20

"Lähettäjä: Äl
Päivämäärä: 8.9.25 19.40.50

Tössä on jo päätetty, että tarjotaan kaikille kasvisruokaa. Turha tulla länkyttämään siitä, että tarjotkaa lihaa, sitähän topa ei koskenut."

Pakotetaan* kaikille kasvisruokaa – kaiketi ilmastosyistä ja Ääliön aloitteesta.

Päivämäärä:   8.9.25 22:33:12

- , en ole kasvissyöjä, enkä ole koskaan ollutkaan. Miksi vedät minua mukaan aloittajan keskusteluun? :D

Lähettäjä: **** 
Päivämäärä:   8.9.25 22:37:15

^Varmaan siksi että sinä olet täällä taas inttämässä.

Lähettäjä: Logiikka 
Päivämäärä:   8.9.25 22:39:20

Vitsit mä en ikinä sanoisi mitään syömäkelpoista ruokaa ällöttäväksi tai kuvottavaksi, vaikken ruoasta vähääkään pitäisi.

Kyllähän sinä juuri sitä lihaa sanoisit kyseisillä nimityksillä ja vielä lisättynä lauseella ruumis lautasella...

Päivämäärä:   8.9.25 22:39:53

>patonki
>täyttävää

Päivämäärä:   8.9.25 22:41:31

- eli sinulla ei vatsa täyty, jos syöt kasvispiirakkaa, patonkia levitteellä, perunasalaattia, grillattuja kasviksia ja juustoa ja vihersalaattia? Kannattaa käydä lääkärissä, varmaan joku imeytymishäiriö kyseessä.

Päivämäärä:   8.9.25 22:42:49

Minä syön pihviä ja makkaraa – en pupunpaskaa.

Päivämäärä:   8.9.25 22:45:43

Olet kyllä maailman surkein emäntä.

Päivämäärä:   8.9.25 22:53:50

- , voi kultapieni, en minä ole sinua kestitsemässä, eikä aloittajakaan. Voit jatkossakin syödä eineksiäsi ihan rauhassa ylhäisessä yksinäisyydessäsi. Suosittelen hakeutumaan avun piiriin, selvästi tarvitsisit näihin patoumiisi apua.

Päivämäärä:   8.9.25 22:58:25

Nelikirjain on jo erikoistunut psykologiaan, mikä on se ala jossa et ole asiantuntija. Ja miksi kultapienittelet toisia, se osoittaa että yrität nostaa itsesi korkeammalle, käytöstavat nelikirjain, käytöstavat. No ei tietty kauhalla voi vaatia kun lusikalla annettu.

Päivämäärä:   8.9.25 23:03:19

. , jotenkin huvittavaa, ettet osaa yhdellä nimimerkillä ilmaista itseäsi riittävästi, vaan keksit toisen puolustelemaan itseäsi. Voi sinua, kyllä se siitä. Ilkeä Ällö pilasi taas päiväsi, oivoi. Mene pelaas WoWia, niin saat unen päästä kiinni. Mitään vinkkejä et ole aloittajalle antanut, kommenttisi on huomioitu ja arkistoitu mappiin ö.

Päivämäärä:   8.9.25 23:10:23

Mitä liharuokaa laittaisin kasvisyöjille?

Päivämäärä:   8.9.25 23:12:55

^^ Laita sitä eettistä jota syöttävät lihansyöjälemmikeilleen eli oliko se nyt sitä riistaa ja kuulemma joka kasvissyöjän naapurissa kasvavaa luomulihaa...

Päivämäärä:   8.9.25 23:23:12

"Lähettäjä: Ällö
Päivämäärä: 8.9.25 23:03:19

. , jotenkin huvittavaa, ettet osaa yhdellä nimimerkillä ilmaista itseäsi riittävästi, vaan keksit toisen puolustelemaan itseäsi. Voi sinua, kyllä se siitä. Ilkeä Ällö pilasi taas päiväsi, oivoi. Mene pelaas WoWia, niin saat unen päästä kiinni. Mitään vinkkejä et ole aloittajalle antanut, kommenttisi on huomioitu ja arkistoitu mappiin ö."

Nyt on pakko sanoa että alkaa eräällä heittämään, joka tällaisia viestejä syytää.
Mikä sinua oikeasti vaivaa? Kannattaisi noudattaa omaa ohjetta ja hakea apua niin riidan haastamiseen, jankkaamiseen netissä toisten lyttäämiseen kuin myös nettiriippuvuuteen.

Päivämäärä:   8.9.25 23:33:16

., vastaan aina asiallisesti, kun minulle vastataan asiallisesti. Jos minua kohtaan hyökätään, kuten sinä teet, vaikket topan aiheeseen ota kantaa lainkaan, niin saat ansaitsemasi vastauksen. Et osaa edes perustella sanomisiasi, kuten ei ylisviivakaan, niin otaksun sinun olevan ylisviiva. Oikein tunnut etsivän topiceja, joihin voit tulla qukomaan päätäsi, vaikkei topan aihe kiinnosta sinua ja siihen et sano mitään.

Päivämäärä:   8.9.25 23:37:12

Miksi alat riidellä joka topassa, puhut muuta kun olet, vastailet naljailevasti ja korostat omaa erinomaisuutta. Nimesi olet liannut tällä palstalla pahasti.

Päivämäärä:   8.9.25 23:41:13

., missäpä olen haastanut riitaa? Tässäkin topassa annoin monta ideaa aloittajalle. Montako sinä olet antanut? Et yhtään. Tulit tarkoituksella närppimään persoonaani, kuten wiinä työtön sairaanhoitaja topassa, jossa myös aloittajalle kaikki muut kommentoivat asiallisesti. Sinä tulit sinne haukkuaksesi minua, antamatta yhtään ajatusta aloittajalle. Erinomaisuus on oma päähänpinttymäsi, ei minun. En ole hyvä kaikessa eikä minusta sellaista tulekaan. Ei kukaan ole erinomainen.

Jatkatko kiitos topan aiheesta ja annat ideoita aloittajalle ja jätät jatkossa kommentoimatta, jos ainoa tarkoituksesi on topan aloituksen sijaan tulla haukkumaan minua?

Päivämäärä:   8.9.25 23:41:53

"Mieluummin kasvikset kasviksina, ei kookosrasvana tms."

Olen kasvissyöjä ja syön usein erilaisia kasviproteiinivalmisteita: pihvejä, pyöryköitä ym. Mutta noissa vegenakeissa on usein joku epämiellyttävä sivumaku ja veikkaan, että se on juuri tuo kookosrasva. Kaikkien valmistajien vegenakeissa sitä ei ole ja niistä se outo sivumaku puuttuu. Bon vegan -merkkiset ovat minusta hyviä.

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.