Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ulkonäön arvostelu parisuhteessa

Lähettäjä: Onko yleistä? 
Päivämäärä:   6.9.25 18:17:03

Tuosta eron syy-topikista jossa mainittiin ulkonäön arvostelu eräänä syynä, tuli mieleen että onko kuinkakin tavallista arvostella vakituiselle ja vakiintuneelle kumppanille tämän ulkonäköä? Ovatko ihmiset nykyään todellakin niin pinnallisia? Ja miksi edes ryhtyä suhteeseen sellaisen kanssa, jonka jokin ominaisuus häiritsee silmiä? Ja kuvittelevatko arvostelijat, että suhde jatkuu samanlaisena eikä sanomisensa vaikuta mihinkään yhteiselämässä?

Jos on niin ei ihme että monet ovat mieluummin sinkkuja......

Re: Ulkonäön arvostelu parisuhteessa

Lähettäjä: ô 
Päivämäärä:   6.9.25 18:25:22

Itselläni oli nuorena vuosia sitten miesystävä, joka arvosteli tiettyä vartaloni osaa, joka ei ollut hänen mieleisensä. Jatkoin kuitenkin suhteessa, mutta aloin pukeutua niin että kyseinen osa ei näkynyt eikä varsinkaan korostunut, koska tulin tietoiseksi siitä että miesystävä katsoo minua arvostellen. Mies ihmetteli, mikset enää koskaan käytä tietynlaisia vaatteita (siis sellaisia, joissa kyseinen osa olisi näkynyt) että olisi kiva että käyttäisin. WTF??????

Minua hämmästyttyi ja hämmästyttää edelleen, onko oikeasti olemassa ihmisiä, jotka eivät ymmärrä sanomisiaan vaan möläyttelevät mitä mieleen tulee vai tahallaanko ovat ilkeitä tarkoituksenaan loukata.

Varsinaiseen kysymykseen vastaus on, että kokemukseni mukaan ei ole yleistä, koska en ole tuota ennen enkä sen jälkeen tavannut samanlaista arvostelijaa. Varmasti monenkin mielestä on ollut paljonkin virheitä ulkomuodossa, mutta ovat ymmärtäneet pitää asian omana tietonaan. Jos liikaa häiritsee, voi vapaasti vaihtaa.

Lähettäjä: jaa 
Päivämäärä:   6.9.25 18:46:11

En tiedä yleisyydestä, mutta omalla kohdalla makkarissa vain nukuttaisiin sen jälkeen kun puoliso olisi arvostellut. Riippumatta siitä, olisiko arvosteluun "syytä" vai ei.

Lähettäjä: gia 
Päivämäärä:   6.9.25 18:53:10

No ei ole normaalia moinen!

Lähettäjä: ?!? 
Päivämäärä:   6.9.25 19:02:05

En ole törmännyt. Ei ole kukaan arvostellut. Tosin saman miehen kanssa ollut yli 20 v.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   6.9.25 19:04:13

Ei ole normaalia arvostella jostain ominaisuudesta kuten vaikkapa nenästä, hampaista, jaloista jne. mille ei voi mitään. Eikä myöskään yleistä. Oma kumppanini on arvostellut minua painosta sanomalla läskiksi ja kun oon kysynyt esim. jostain kesämekosta että näyttääkö se kivalta ettei mikään näytä hyvältä lihavan päällä. Mutta mulla oli silloin ylipainoa oikeasti n. 40kg, eli menee siinä rajoilla onko se varsinaisesti ulkonäön arvostelua.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.9.25 20:05:39

Oli taatusti ennen vielä nykyistäkin yleisempää. Jo yli 20 vuotta sitten 3 ekaa poikaystävää arvostelivat ihan kaikkea ulkonäössäni jatkuvasti, ja vietinkin sen jäljiltä vuosikausia sinkkuna syömis- ja muiden mt-häiriöiden kanssa kanssa kamppaillen. Nykyinen mies arvostelee jatkuvasti ihan kaikkien naisten ulkonäköä, mutta olen niin helpottunut siitä ettei minun ulkonäköäni ääneen kommentoi että kaipa tätä kestää.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   6.9.25 20:14:55

Omassa parisuhteessani tällaista ei ole koskaan tapahtunut puolin tai toisin. Mutta veikkaan tuon edellisen kirjoittajan tapaan, että ennen tällainen on ollut paljon yleisempää.

Lähettäjä: Ei ymmärrä.. 
Päivämäärä:   6.9.25 20:34:41

Ei oo normaalia. Ennen ehkä oli. Jospa se on peruja vanhemmilta sukupolvilta. En itse kattelisi enkä myöskään itse arvostele toista.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   6.9.25 20:39:41

Ulkonäön arvostelu on ihan puhdasta ilkeyttä, eikä kuulu parisuhteeseen, jonka perustan tulisi (?) olla rakkaus..

On mukavampi olla parisuhteessa, jossa toinen tykkää sinusta ja myös sinun kehosta, kuin sellaisessa, jossa toinen rääkkää joka päivä.
Kannattaa kokeilla.

Lähettäjä: pkn 
Päivämäärä:   7.9.25 01:10:12

Mä olen sitten sitä vanhempaa sukupolvea, mies saattaa sanoa että aika iso toi sun maha, mikset tee sille jotain. Johon mä vastaan että katso vaan omaa mahaas ja kun saat sen pois niin puhutaan sitten.
Mies kyllä myös kehuu usein "näytätpä nätiltä tänään" tai "onpa nätti toi sun mekko sun päällä". Mähin saatan sanoa että ikäisekses olet komea kun vertaa muihin saman ikäisiin. Niinkuin hän onkin.
35v avioliittoa takana.

Lähettäjä: PERSETTI 
Päivämäärä:   7.9.25 01:37:20

Kyllä ja ei. Mies on vanhentunut, rypistynyt, hiukset harvenneet ja maha kasvanut niin naljailen näistä asioista kyllä. Pottunokaksi kutsun joskus myös. No niin onhan tämä tosi junttia ja boomeria vaikka vitsillä sen teenkin. Viimeksi tänään sanoin valokuvaa ottaessa, että "vedä maha sisään". Sitten se on kumminkin erilaista jos sanois, että "onpa sulla rumat sellureidet" tai "onpa sulla ryppyinen muna".

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   7.9.25 06:48:15

Aina on ollut törppöjä ihmisiä, ja tulee olemaan. Enkä jaksa uskoa, että tämmöisen törpöt puheet rajoittuvat vain kumppanin arvosteluun, vaan kyllä juttujen taso on muutenkin surkeaa.

Jos tuommoisen kanssa haluaa kuitenkin jostakin syystä olla, ei missään tapauksessa pidä jäädä kilttinä nielemään tyypin 'totuuksia'. Aina pitää antaa samalla mitalla takaisin. Jos tyyppi sanoo sellureisistäsi, muistuta olemattomista hauiksista ja kohonneesta hiusrajasta.

Kaikissa ihmisissä on vikoja; sen kun sormella näyttämään niitä, joista tyyppi eniten loukkaantuu. Mutta loukkaukseen pitää siis reagoita toisella loukkauksella, ja mieluiten aivan heti.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   7.9.25 06:52:28

Tosiaan vanhemmat ihmiset tulevat kiukkuisiksi, vaihdevuodet naisilla ja laskevat testotasot miehillä vetävät mieltä alas, ja parisuhdekin on sellaista vähintään piilov*ttuilua.
Tällaisten kanssa on tosi raskas viettää aikaa näin itse keski-ikäisenä, olen joskus kysynyt että eikö ole kurjaa kun puhutte toisillenne noin ilkeästi niin yksikin ystävä oli vilpittömän hämmästynyt että miten niin ilkeästi, me vaan sanotaan suoraan asiat. Että kaipa sellaiseen "näytätpä muuten lihavalta tossa mekossa" ja "kato vaan miten sun naama roikkuu"- puheeseen tottuukin?
Ja tietenkin on ihan tosikko jos ei kestä huumorilla heitettyä ilkeilyä ulkonäöstään, silloin viimeistään kannattaa antaa samalla mitalla takaisin sen sijaan että pysähtyisi ja sanoisi että hei, ei tunnu kivalta kun loukkaat.

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   7.9.25 07:15:38

Miksi kukaan on on parisuhteessa sellaisen ihmisen kanssa,
a) joka arvostelee ja moittii?
b) joka on niin kelvoton, ruma tai muuten on jotenkin arvosteltava/moitittava?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   7.9.25 07:23:17

Olen aivan eri mieltä kuin nomadi.

Loukkaukseen ei pidä reagoida "antamalla samalla mitalla takaisin", vaan ihan toisin. Sellainen "oho, kylläpäs sun naama roikkuukin, ottaa kohta maahan kiinni"- kommenttiin kannattaa oikein pysähtyä ja sanoa että anteeksi, toistatko? Oletko tosiaan tuota mieltä? Miksi koet tarvetta sanoa minulle noin? Ja mielellään kuuluvalla äänellä, jos ollaan porukassa. Silloin se moukka nolostuu ja aloittaa sen "emmänyt tosissaan, älä nyt hei leikistä suutu, huumoria mä vaan". Ja siihen kun sanoo että nyt en saanut vitsistä kiinni, miten toiselle rumasti sanominen voisi olla hauskaa, niin ehkä se ihminen miettii kaksi kertaa, ennen kuin huumorin varjolla puhuu rumasti toiselle seuraavan kerran.

Lähettäjä: Liila 
Päivämäärä:   7.9.25 07:36:20

Lähettäjä: nomadi
Päivämäärä: 7.9.25 06:48:15

Aina on ollut törppöjä ihmisiä, ja tulee olemaan. Enkä jaksa uskoa, että tämmöisen törpöt puheet rajoittuvat vain kumppanin arvosteluun, vaan kyllä juttujen taso on muutenkin surkeaa.

Oman kokemuksen mukaan se menee myös just näin. Esim oma äitini on muiden ulkonäköä arvosteleva törppö. Kommentoi vähän kaikkea, mutta aivan pahiten mollaa isääni eli miestään sekä minua eli omaa ainoaa lastaan. Ja tuo tapa tuntuu pahenevan äidin vanhetessa. Kyllä se vaan sattuu,vaikka kuinka ”vitsillä vittuiluna” muka tuleekin ja ’olemme liian herkkiä’, kun sanoo ettei haluaisi kuulla sellaista. Isäni yleensä vaan on hiljaa tai kävelee pois noista tilanteista tai oikein ärsyyntyessään karjaisee ”nyt riittää”. Minä menen lukkoon. Esim juuri nyt viikonloppuna olin käymässä pitkästä aikaa äitini luona ja ihan ensimmäisenä kun autosta ulos pääsin, niin tuli ilkeä kettuileva kommentti nousseesta painostani. Ja sanottakoon tähän sellainen ehkä oleellinen asia taustastani, että olen siis koko elämäni kamppaillut vaikean syömishäiriön kanssa ja nyt kohta kolmekymppisenä ottanut paranemisprosessin tosissaan. Ja sehän tarkoittaa myös painoni nousemista, ensimmäistä kertaa aikuiselämässäni painoni on noussut karvaa vaille normaalipainoon alipainosta ja siitäkös äidilläni riittää kommentoitavaa. Vaikka kuinka yritän sulkea korvani ja mieleni moiselta, niin itkemään se vaan saa kun kotiin pääsee.
En ikinä voisi olla suhteessa, jossa mies kommentoisi kehoani negatiivisesti. Enkä voisi koskaan tehdä niin itsekään toiselle, koska tiedän miten paljon se voi sattua. Ja onnekseni en ole eikä olet arvinnut olla. Erityisesti nykyinen mieheni on näiden tähän asti kuuden yhteisen vuoden aikana päin vastoin vain parantanut sanoillaan ja teoillaan kehosuhdettani huomattavan paljon.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   7.9.25 09:02:01

Liila: poistu tilanteesta heti ensimmäisen kommentin kuultuasi. Joka kerta, kun äitisi sanoo jotain tuollaista, poistu heti mitään sanomatta. Tuollaisten kommenttien kuuleminen on sinulle todella haitallista. Sinun ei tarvitse kuunnella niitä, suojele itseäsi.

Lähettäjä: Moon 
Päivämäärä:   7.9.25 09:05:10

LähettäjäHuoh
Päivämäärä6.9.25 20:39:41

Ulkonäön arvostelu on ihan puhdasta ilkeyttä, eikä kuulu parisuhteeseen

Tämä! Toisen ulkonäön arvostelu ja negatiivinen kommentointi ole tavallista suhteessa.

Lähettäjä: Moon 
Päivämäärä:   7.9.25 09:06:24

Lähti kesken, kun yritin korjata kirjoitusvirhettä… siis piti sanomani että se ei ole tavallista suhteessa eikä asia mitä yhtään kenenkään tarvitsee sietää!

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   7.9.25 09:08:08

Samoilla linjoilla Taviksen ja kolmiviivan kanssa.

Huonokäytöksisiä ja ilkeitä ihmisiä voi halutessaan kouluttaa mutta poistuminen tilanteesta on oikein hyvä vaihtoehto sekin. Jos jälkikäteen kysytään syytä niin voi sanoa että lähdin koska puhuit niin rumasti, ja teen sen jatkossakin. Ja pitäytyä päätöksessä.

Kaikkein huonoin neuvo on vajota samalle tasolle ja ruveta riitelemään, eivät ne siitä mitään opi eikä siinä voita kukaan.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   7.9.25 09:16:09

Oman kokemuksen mukaan naisten mielestä on ihan ookoo huomauttaa miesten hiuste harvenemisesta, mahasta tai vaatteita "et kai sä ny tommosta laita". Sama jos olisi toisinpäin niin @!#$ olis irti

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   7.9.25 09:18:06

"Kyllä ja ei. Mies on vanhentunut, rypistynyt, hiukset harvenneet ja maha kasvanut niin naljailen näistä asioista kyllä. Pottunokaksi kutsun joskus myös. No niin onhan tämä tosi junttia ja boomeria vaikka vitsillä sen teenkin."
Miksi sitten teet niin??
Tuollaiset toista vähättelevät dissaajat jotka tekevät sen vitsin varjolla, ovat yhtä pahoja kuin ne, jotka tekevät sen silkkaa ilkeyttään.
Vitsaili on vain tekosyy.

Lähettäjä: Jotsin 
Päivämäärä:   7.9.25 09:36:52

4 pitkää parisuhdetta, vain viimeisimmässä oli ulkonäköön kohdistuvaa negatiivista arvostelua ja se oli yksi syy eroon. Moukka mikä moukka.

Lähettäjä: Qwed 
Päivämäärä:   7.9.25 10:17:22

Joskus vuosikymmeniä sitten oli poikaystäviä, jotka kommentoivat joskus ulkonäköäni negatiivisesti. Olivat melko lyhyitä suhteita, muistakin syistä.

Nykyinen pitkäaikainen suhde on yhden ainoan kerran ollut lähellä sanoa negatiivisesti ylipainostani (jota hänelläkin on), mutta ymmärsi sulkea suunsa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.9.25 10:54:54

No ei ole tavallista.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.