Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Rahastoihin sijoittaminen 5-10 vuodeksi?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.9.25 10:40:20

Te jotka koette tietävänne sijoittamisesta, mihin kannattaisi sijoittaa sellainen 100-200€/kk? Ajatuksena olisi jos eläkeikään mennessä vielä jotain saisi kerättyä.

Re: Rahastoihin sijoittaminen 5-10 vuodeksi?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.9.25 10:44:27

Maailmalle sijoittava indeksi tai vaihtoehtoisesti pari eri. Katso esimerkiksi Nordnet tai Seligson

Päivämäärä:   6.9.25 11:08:50

viisi vuotta sitten sijoitin 5 tonnia, nyt arvo3500€ että kannattaa tosiaan miettiä. Näillä palstoilla hehkuttaa aina ne lottovoittajat, muut on hiljaa.

Päivämäärä:   6.9.25 11:13:50

Keskustele oman pankin kanssa. Aikoinaan itse menin konttoriin jossa minulle esiteltiin eri rahastoja ja tehtiin sijoittaja profiili. Itsellä on pankin kautta eri rahastoja joissa on erilaiset riskit. Ns. pienen riskit rahastot ei tuota paljoa mitään ja ison riskin rahastoissa voi hävitä kaiken joten älä sijoita enempää kuin olet valmis menettämään ja hajauta ne sijoitukset. Nordnet on myös yksi vaihtoehto mutta vaatii jonkin asteista perehtymistä asiaan.

Lähettäjä: Sitru 
Päivämäärä:   6.9.25 12:08:01

Rahastojen kanssa toimii nimenomaan hyvin tuo kuukausittainen säästäminen, indeksirahastot edullisimpia. Ison summan kerralla laittaminen kerralla on riskialttiimpaa, etenkin jos sijoituksen tekee rahaston ollessa korkealla... sitten vaan tarvitaan malttia moneksi vuodeksi :)

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   6.9.25 12:59:02

Ei niitä kaikkia rahoja kannata yhteen rahastoon laittaa. Ostat erilaisia rahastoja, niin saat vähän hajautettua myös riskiä. Itse säästin alkuun rahastoihin ja sen jälkeen, kun noin 10k€ potti oli kasassa nostin rahat ja ostin osakkeita. Ja tietysti myös sen jälkeen olen säästänyt ja ostanut lisää. Osakkeissa on se mukava puoli, että osa yhtiöistä maksaa osinkoa, joilla voi sitten taas ostaa lisää. Toisaalta jos jonain vuonna on isompaa rahantarvetta, niin osingot voi myös käyttää ihan mihin haluaa. Seuraava tavoite minulla on saada 100k€ rikki. Tähän ei onneksi ole enää kovin pitkä matka.

Päivämäärä:   6.9.25 13:59:37

Pankin kanssa asioidessa pitää sitten muistaa se, että useimmiten he suosittelevat omia tuotteitaan joissa on suuret kulut. Ja ne suuret kulut sitten siirtävätkin helposti ne tuotot pankin taskuun.

Itse suosin indeksirahastoja ja lisäksi on pari ETF-rahastoa joihin sijoitan silloin kun on isompi könttä lauttaa kerralla (koska ETF rahastojen ostamisesta ja myymisestä tulee kuluja, ei kannata ihan pikkusummilla niitä ostella). Tykkään tutkailla rahastoja joten mulle onkin kertynyt niitä aika moinen nippu säästettyyn summaan verrattuna, olisiko tuota rahaa nyt noin kymmenessä eri indeksirahastossa. Vähempikin hajautus riittäisi :D Mutta toisaalta laajemmastakaan hajautuksesta ei ole haittaa jos ostot ja myynnit ovat ilmaisia.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   6.9.25 14:36:23

Sama kuin pisteellä. Indeksirahastoja kuukausittain, ja ETF:iä silloin tällöin. Suorista osakeostoista olen päätynyt pelkästään tappiolle, hajautus rahastojen kautta ollut hyvinkin kannattavaa

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.