Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Koska on ”ensi keskiviikko”?

Lähettäjä: Epätietoinen 
Päivämäärä:   5.9.25 17:12:04

Jos sinulle sanotaan maanantaina 1. päivä ”nähdään ensi keskiviikkona”, näettekö saman viikon keskiviikkona (3. päivä) vai seuraavan viikon keskiviikkona (10. päivä)?

Re: Koska on ”ensi keskiviikko”?

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   5.9.25 17:12:44

3. päivä tietysti. 10. olisi ”ensi viikon keskiviikko”.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   5.9.25 17:15:33

Lähettäjä: X
Päivämäärä: 5.9.25 17:12:44

3. päivä tietysti. 10. olisi ”ensi viikon keskiviikko”.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   5.9.25 17:18:03

Mutta noin yleisesti ei kannata käyttää tällaista ”ensi”-muotoa ajanmääreissä, koska ihmiset käsittävät sen hurjan eri tavoin ja virheiden mahdollisuus on suuri. Parempi on sanoa vaikka että ”tapaamme tulevana keskiviikkona, 3. päivä”.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   5.9.25 17:18:15

Se on seuraava keskiviikko, eli olisi 3. päivä.

Mutta yleensä jos se päivä on samalla viikolla/ ihan just, ei sanota ”ensi keskiviikkona” vaan ihan vaan ”keskiviikkona” tai jopa ”huomenna”/”ylihuomenna” tms jos päivä on ihan lähellä.

Eli tässä aloituksen tapauksessa varmistaisin, että kummasta keskiviikosta puhutaan. Joskus ihmiset sekoilee päivissä, jolloin helposti sanoo väärin.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   5.9.25 17:34:34

Eiköhän tuossa tapauksessa suurin osa sanoisi että nähdään ylihuomenna?... Mutta kyllä minäkin olettaisin että kyse on sen kuluvan viikon keskiviikosta.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   5.9.25 18:41:39

Se on seuraavaksi tulossa oleva keskiviikko.

Lähettäjä: ----- 
Päivämäärä:   5.9.25 18:54:18

Minä miellän sen vasta seuraavan viikon keskiviikoksi. Niin täällä päin puhutaan. Jos on maanantai ja jotain tapahtuu saman viikon keskiviikkona, sanon pelkästään "keskiviikkona". Minulle siis "ensi keskiviikko " ja "ensi viikon keskiviikko" tarkoittavat samaa.

Lähettäjä: tässä ja nyt 
Päivämäärä:   5.9.25 19:00:02

-----, mitä mielestäsi tarkoittaa sana "ensi"?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   5.9.25 19:03:36

Ensi keskiviikko on seuraava keskiviikko.

Lähettäjä: ----- 
Päivämäärä:   5.9.25 19:37:28

----, mitä mielestäsi tarkoittaa sana "ensi"?

Ensi viikkoa, kun puhutaan päivistä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.9.25 20:19:31

Ensi keskiviikko on seuraava keskiviikko paitsi jos seuraava keskiviikko on huominen tai ylihuomisen. Silloin ensi keskiviikko on "ylikeskiviikko".

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   6.9.25 01:34:18

Kyllähän se kait tarkoittaa heti seuraavaa keskiviikkoa, mutta jos tuota sanontaa alkaa ajatella niin eihän siinä ole mitään järkeä, ja voisi se myös viitata ensi viikkoon eli yli viikon päähän? Erinomaisen turha siis tuo "ensi" joka siis kai viittaa johonkin tulevaisuuteen, vaikka ei kai tapaamisia menneisyyteenkään sovita?

Lähettäjä: Huooh 
Päivämäärä:   6.9.25 07:13:52

Ihmiset eivät näytä myöskään ymmärtävän seuraava-sanan merkitystä :) eli ensi viikko ja seuraava viikko :) ( ensi viikko tietysti kuluvan viikon jälkeinen viikko ja seuraava on ensi viikon jälkeinen viikko. Joten itse varmistan aina päivämäärällä että puhumme oikeasta ajankohdasta. Terkuin ajanvarausta hoitava :) ( ja juurkin tästä syystä ajanvaraus kirjallisena..)

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   6.9.25 07:20:45

Jos minulle joku sanoisi maanantaina noin, niin kysyisin kyllä tarkennusta, itselleni "ensi keskiviikko" tarkoittaisi seuraavan viikon eli ensi viikon keskiviikkoa.

Ja minulle "ensi viikon keskiviikko" ja "seuraavan viikon keskiviikko" ovat sama asia :D

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.9.25 07:24:08

Jos joku sanoisi minulle sunnuntaina "ensi viikon keskiviikkona" niin minun mielestä se tarkoittaa 10 päivän päässä olevaa keskiviikkoa ja mieheni mielestä 3 päivän päässä olevaa. Siksi sitä "ensi" ei kannata käyttää.

Lähettäjä: Ko 
Päivämäärä:   6.9.25 07:43:42

Ensi keskiviikko on seuraava keskiviikko eli 3. päivä. Ensi viikon keskiviikko on seuraavan viikon ke eli 10. päivä.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   6.9.25 07:46:40

Siis jos on maanantai ja haluat tavata ihmisen kahden päivän päästä niin silloin ehdotat ihan että "nähdäänkö keskiviikkona", ei siihen mitään "ensi"- etuliitettä tarvita.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   6.9.25 08:34:01

Ajanvarausta hoitava Huooh aiheuttaa kyllä ihan itse kaikki sekaannukset. Ensi viikko ja seuraava viikko ovat yksi ja sama asia. Sen sijaan ensi viikko ja _sitä_ seuraava viikko tarkoittavat kahta peräkkäistä viikkoa.

Suhteellisia ajanmääreitä oletuksena arvioidaan kuluvan päivän perusteella, Arviointi tehdään muun ajankohdan perusteella, jos sellainen on varta vasten kerrottu. Tuo Huoohin esimerkki ei tällaista kerro.

Lähettäjä: Köyhät kyykkyyn 
Päivämäärä:   6.9.25 09:58:51

seuraavan viikon keskiviikko on oikein.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.