Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vauva söisi vaan kaupan soseita

Lähettäjä: Öö 
Päivämäärä:   4.9.25 17:40:52

Haluaisin tehdä soseet pääasiassa itse. Mutta vauvalle ei maistu yhtään, sen sijaan kaupan valmiit soseet menevät iloisesti alas.

Mikähän taika tuossakin on ja miten omista soseista saisi herkullisempia. Ihan perus bataatti/peruna/porkkana jne soseita ja joku proteiini kaverina. Sormiruokaa olen kokeillut myös ja jotain sellaisia reseptejä, mutta eipä nekään mene alas.

Vauva 7,5 kk.

Re: Vauva söisi vaan kaupan soseita

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.9.25 17:46:50

Nirsoja vauvoja on ja kuulemma jossain vaiheessa menee ohi ja alkaa mennä itse tehdytkin. Mulla on kokemusta vain omasta 7 kk ikäisestä joka nirsoilee aina uusille mauille ja koostumuksille ja jonkun ajan päästä menee ne aikaisemmat "pahatkin." peruna oli yksi tämmönen ettei mennyt mitenkään alkuun alas, mutta nykyään syö aika hyvin. Sinnikkäästi vaan tarjoiltiin ja mixailtiin niin tottui ja oppi.

Lähettäjä: !! 
Päivämäärä:   4.9.25 17:47:06

Sun soseista puuttuu lisäaineet..

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.9.25 17:47:27

Oletko kokeillut sekottaa omia soseitasi kaupan soseisiin? ensin pieni määrä ja sitten kerta kerralta enemmän.

Lähettäjä: 7 
Päivämäärä:   4.9.25 17:50:08

Vauvan ruokiin ei lisäaineita hirveästi tulee. Niiden säilyvyys perustuu autoklaavaukseen.
Aikanaan olen ollut vauvanruoka tehtaalla töissä ja jos olisi soseikäisiä lapsia talossa niin hyvällä omalla tunnolla uskaltaisin kaupan soseita syöttää.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   4.9.25 18:14:45

Maistapa itse niitä kaupan soseuta, ja sitten teet saman makuisia.

Toki olisi ollut varmempaa totuttaa se vauva alusta alkaen itse tehtyihin.

Päivämäärä:   4.9.25 18:30:19

Samankaltaista mautonta mössöähän ne on :D. En itse hoksaa, että missä on ongelma. Itsetehdyt soseetkin saa aika sileäksikin. Toisaalta ei tämän ikäinen varmaan ihan sileintä sosetta tarvitsekaan.

Eihän ne soseet huonoja ole, mutta omatekemä olisi ajatuksena kivempi. Lisäksi Piltti on Nestleen (eli mielellään ei käytetä) ja monessa muussa on sitten ulkomaalaista lihaa (suositaan ehdottomasti suomalaista lihaa). Hyvää hätävaraa ne on ja esim reissuilla käteviä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   4.9.25 18:36:21

Tarjoiletko molempia saman lämpöisenä ja samoista astioista?

Päivämäärä:   4.9.25 19:03:43

Ei se kauan soseita syö. Päästä itses helpolla ja osta kaupasta.

Lähettäjä: Mutsi 
Päivämäärä:   4.9.25 19:12:12

Oiettä, rakastin soseaikaa ja niiden tekemistä! Yhden päivän huhki kolmen viikon välein niin oli pakastin täynnä ruokaa. Maustoin soseita pienellä määrällä esim currya tai kurkumaa… Kaikenlaista ihanaa tuli tehtyä ja lapsista tuli melkein kaikkiruokaisia.

Suosittelen lukemaan kirjan Samasta padasta. Siinä on reseptejä joista syö taapero ja aikuiset, taaperon satsi otetaan erilleen ennen suolan lisäämistä.

Kaupan ruuat on tosi mauttomia. Tee itse jostain hyvästä reseptistä mihin käytät mausteitakin tai vaikka kaurakermaa. Uppoaa varmasti!

Lähettäjä: Pop 
Päivämäärä:   4.9.25 20:34:50

Ei meillä lapsi ainakaan mitenkään erityisesti syönyt kuin vasta vuoden iän jälkeen. Pisti suuhun kyllä, maistelu, sylki ulos, kakoi ja sottasi. Joskus suuhun meni vähän enemmän, joskus vähemmän. Ikinä ei tuputettu tai maaniteltu, söi sen mitä söi ja loput sai maidosta. 14kk iässä alkoi kunnolla oikein syömään ja siitä lähtien on syönyt reippaasti melkein mitä vaan ihan reilusti.

Itse uskon siihen että antaa vauvan itse päättää minkä verran syö, minä tarjoan vaihtelevasti niin makuja kuin koostumuksiakin ja vauva niiden kautta sitten tutustuu itsekseen.

Ja saattaa muuten mennä kymmenenkin kertaa siinä että vauva tottuu johonkin tiettyyn makuun/suutuntumaan. Eli ei kannata ottaa vakavasti sitä jos vauva sylkee ulos tai ei suostu syömään, tarjoaa vaan uudestaan ilman pakkoa niin joku kaunis päivä se saattaa alkaakin maistua

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   4.9.25 21:00:09

Meillä oli ihan sama ongelma, äidin tekemät oli hyi yöks ja kaupan soseet menivät (niistäkin hyvin harvat ja valitut, suolaiset eivät ikinä). Sama sormiruokien kanssa. Annoin sitten vaan kaupan soseita ja tarjosin niitä sormiruokia, useampi kuukausi meni että ne upposivat (tähän auttoi yöimetysten vähentäminen yhteen kahteen). Ei siinä muuta kuin että kalliimmaksihan se tulee ja se jätteen määrä ahdistaa mutta pääsipähän helpommalla.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   4.9.25 22:03:42

Kaupan soseetkin mauttomia. Muistan kun esikoinen syntyi ja piti hankkia ensimmäiset soseet. Katselin valikoimaa ja valitsin jotain jonka ajattelin olevan hyvää. Maistoin vähän itsekin ensimmäistä avattua purkkia ja eihän se maistunut yhtään miltään. Tais olla persikkaa.

Päivämäärä:   4.9.25 22:22:56

Tämä zäkä onkin expertti lasten hoidossa!

Päivämäärä:   4.9.25 23:18:58

Meillä sama, mun tekemät lensi roskiin. Olin tehnyt vaikka ja kuinka. Kaupan soseista kävi tietyt, esim piltin. Semperin ei, ei mitkään missä oli jotain vihreää tai munakoisoa.

Lähettäjä: sometar 
Päivämäärä:   5.9.25 07:05:57

Perunaa, porkkanaa, kaalia, ruokaöljyä, pikkuinen ripaus suolaa, vettä. Keitetään keitto ja survotaan perunamuusisurvimella. Ei ole mautonta!

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   5.9.25 07:16:29

Meillä siirryttiin imetyksestä jauhopuuron kautta aika suoraan normaaliin ruokaan mitä itsekin syömme. Jätin vaan suolan vähemmälle ja syötiin kaikki terveellisesti.

Kun lapsi oppii nielemään kiinteää ruokaa niin nopeasti oppii myös imeskelemään ja pureskelemaan niillä parilla hampaaaallakin. En syö soseita itsekään niin se vaihe oli jopa harmillisen lyhyt kun oli kuitenkin helppoa. Erilaiset eväät ja sormiruuaat oli myös suosittuja. Mutta nekin pääosin ihan normaalia ruokaa.
Kaikki lapset ei varmasti ole yhtä helppoja, mulla kävi tuuri siinä.

Päivämäärä:   5.9.25 08:08:58

Suolaa ei saa laittaa alle vuoden ikäisen ruokiin.

Meillä en ole tarjonnut kaupan valmiita ruokia. Enkä kyllä soseitakaan. Jos joku ei ole maistunut, on saanut jättää syömättä. Mutta tarjonkut olen sitkeästi. Tottuminen vaatii aikaa.

Hyvin toimii neuvolatädin oppi. Aikuinen päättää mitä ja milloin syödän, vauva kuinka paljon syö.

Päivämäärä:   5.9.25 08:15:04

Sormiruokaa pitäisi kokeilla enemmän, innoissani tein apinaevästä, mikromunakasta ja jotain kanapötköä, mutta kaikki meni koiralle. Olen sitten pakkasesta aina välillä kokeillut ja edelleen sama lopputulos.

Karkeampi koostumuskin menee kyllä, tehdään itse puurot jauhetuista hiutaleista. Puuro menee alas vaihtelevalla menestyksellä.

Tuntuu kyllä, et vauva syö kaikkien muiden kanssa paremmin kuin minun kanssa. Ei nyt hyvin, mutta paremmin.

Pitää kokeilla sormiruokaa vielä.

Mietin just et miksi väkisin yritän syöttää itse tehtyä kun kaupan menisi alas mukisematta. Mut pitää vielä katsoa et saisi koostumuksesta samankaltaista ja vaikka sekoittaa kaupan ja omaa jne.

Päivämäärä:   5.9.25 08:19:46

Tuo suolan ehdottelu tuolta yhdeltä kuulostikin pähkähullulta kun kaikkialla painotetaan että ei missään nimessä suolaa vauvan ruokiin.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   5.9.25 09:55:39

Meillä oli esikoisen kanssa sama homma. Hän söi tekemiäni kasvissoseita hyvällä halulla, mutta kun tuli aika ottaa liha mukaan niin tuli täysi stoppi. Kokeilin erilaisia lihoja, maustoin soseet sallituilla yrteillä/mausteilla, ensin tarjosin ilman mausteita. Piltit meni hyvällä maulla alas. Kuopukselle kelpasi minun tekemät soseet ja niillä pääsääntöisesti mentiin. Molemmat lapset, nykyään 5 ja 2v syövät monipuolisesti ja uteliaana haluavat testata ja maistaa erilaisia ruokia. Päiväkodistakin tulee kehuja kun melkein kaikki maistuu ja jos ei maistu niin maistavat silti pari haarukallista. Meillä ei ollut nirsoudesta kiinni, mutta en tosiaan tiedä missä mättäsi.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.9.25 10:00:19

Hyvä että jotain syö, omalle nirsolle ei meinannut kelvata mikään ruoka.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.