Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hormonikorvaushoidosta

Lähettäjä: <33 
Päivämäärä:   4.9.25 17:05:10

Geeliä tippa ja nukun ku tukki, mutta painoa tullut 5kg viikossa...höllyvää nestettä. Tasoittuukohan? Aika hurjat sivuvaikutusluettelot, joita lääkäri ohimennen mainitsi. Ja mulla vielä kohdun sirottuma, migreeni ja sepelvaltimot.
Mitä mietteitä ja oletko saanut apuja?

Re: Hormonikorvaushoidosta

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   4.9.25 17:33:08

Mitä mieltä se lääkäri siis oli?

Lähettäjä: l 
Päivämäärä:   4.9.25 18:12:25

Mulla estrogeeni laski verenpainetta, kolesterolia ja painoa sekä paransi unta. Endo löytyy myös, mutta kohtu on poistettu. Migreeni loppui useampi vuosi sitten (alle 50v), eikä ole nykyisellä korvausannoksella palannut. Migreeni siis oli hormoniperäistä.

Lähettäjä: <33 
Päivämäärä:   4.9.25 19:16:57

Mitäkö mieltä lääkäri mistä?

I, ihana kuulla, että si ulla kävi noin hyvin. Toivottavasti minullakin. Eikä kaiken lisäksi vielä syöpää pukkaa.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   4.9.25 20:38:13

Minulla kävi myös niin että paino laski, verenpainelääkitystä on pystytty reilusti vähentämään ja elämä on taas elämää eikä olemista. Jos sinulle ei yksi lääke käy niin on niitä muitakin. Ota yhteyttä gynekologiin jos oireet eivät helpota.

Lähettäjä: ### 
Päivämäärä:   5.9.25 10:19:23

Hormonikorvaushoidossa on ihan sama kuin vaikka e-pillereissä: kaikki ei käy kaikille. Lääke vaihtoon, jos siitä tulee elämää hankaloittavia haittoja.

Itsellä on käytössä laastari. Paino laski ja kaikki inhottavat vaihdevuosioireet katosivat.

Lähettäjä: Rem 
Päivämäärä:   5.9.25 11:10:29

Täälläkin käytössä laastari, paino on vähän laskenut ja olo on kaikinpuolin hyvä.

Lähettäjä: 50+ 
Päivämäärä:   5.9.25 12:14:24

Laastari käytössä täälläkin. Paino tippui vähän, samoin syke tippui normaalille tasolle, kun oli ennen hormonikorvaushoitoa jatkuvasti sadan pintaan. Raivokohtaukset tipotiessään, samoin masennusoireet ja nivelkivut.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.9.25 12:20:02

Onko teillä hormonikierukkaa käytössä myös? Minulle ehdotettiin sitä ja estrogeeniä.
Menkat tulee vielä vaikka munasarjat näytti olevan jo lepotilassa. Raudanpuute menkkojen takia ja Caprilonia tms en voi veritulppariskin takia käyttää.
Hormonikierukka ei kuulemma lisää sitä riskiä.

Lähettäjä: 7 
Päivämäärä:   5.9.25 14:22:11

Itsellä on suihke ja slinda minipillerit.
Melko nopeasti alkoi olo paranemaan kun tuon estrogeenin sai käyttöön.
Aamuyön heräily jäi pois, itsetuhoiset ajatukset katosi, syke laski normaaliksi ja tänään huomasin, että voin taas juostakkin ilman, että tulee kuolema.

Lähettäjä: Mirkku 
Päivämäärä:   5.9.25 16:10:49

Mulla kyllä auttoi. Aloitin 2v sitten ja puolessavälissä nostettiin annostusta. Ensin meni Cliovelle ja nyt Kliogest, joka on tuplat vahvempi. Oireet alkoivat palailla ja siksi nostettiin annostusta, auttoi heti. Itsellä oli melkoinen kirjo oireita, unettomuutta, nivelsärkyjä, uupumusta, masennusta, tiheävirtsaisuutta, rajua hiustenlähtöä. Esivaihdevuodet alkoi 37-vuotiaana kuukautisten heittelyllä (välillä oli 3vk vuotoa, välillä monta kuukautta pois)ja tuossa 42-vuotiaana räjähti niin että lähdin hakemaan apua. Nyt ikää 47v ja voin paljon paremmin. Alkuun jouduttiin valmistetta hakemaan, meni siinä ehkä puolisen vuotta että löytyi oikea. Kannattaa siis varautua pitkäjänteisyyteen. Kaikki lääkäritkään ei todellakaan osaa näitä hoitaa, minulla kävi tuuri kun ei enempää tupeloita sattunut kohdalle.

Lähettäjä: ansku 
Päivämäärä:   5.9.25 16:37:21

Olen kyllä siitä onnellisessa asemassa etten ole tarvinnut hormonikorvausta. Ei ole ollu juuri mitään oireita, välillä pientä kuumotusta mutta sitäkin harvoin. Nukun hyvin ja mieliala normaali, ikää 57.

Päivämäärä:   5.9.25 18:31:05

"Olen kyllä siitä onnellisessa asemassa etten ole tarvinnut hormonikorvausta."

Otit sitten mielummin sepelvaltimotaudin, osteoporoosin, lihaskadon, kakkostyypin diabeteksen jne. riskin.

Lähettäjä: Vera 
Päivämäärä:   5.9.25 18:50:02

"Alkuun jouduttiin valmistetta hakemaan, meni siinä ehkä puolisen vuotta että löytyi oikea. Kannattaa siis varautua pitkäjänteisyyteen. Kaikki lääkäritkään ei todellakaan osaa näitä hoitaa, minulla kävi tuuri kun ei enempää tupeloita sattunut kohdalle."

Tjaa, lääkärin vika, kun ei oikea valmiste löytynyt kerralla?

Lähettäjä: .,m 
Päivämäärä:   5.9.25 19:50:07

Näin minunkin äitini väitti :DDD Vaikka ei siinä mitään hauskaa ole. Hänellä olikin sitten melkoinen kirjo ongelmia, jotka ovat vaiketutaneet hänen elämäänsä vaihdevuosien jälkeen. Mutta eipä niitä enää 60+++ ikäisellä hoideta...

No, onnea vain kun sinullakin ikä lähentelee 70 tai on sen yli. Älä siten valita kun silmät ja suu kuivuu, näkö huononee sen vuoksi ja hampaat murenee suuhun, on sydänongelmia, lihaskatoa, alapään limakalvot niin ohuet ja herkät, että ratkeavat pelkästä paikallaan istumisesta ja joudut sairaalaan, kun menetät niin paljon verta.

Alapään limakalvojen hauraus on vanhemmilla naisilla ihan oikea sairaus. Sitä ei lääkärit kuitenkaan tunnista eikä osaa hoitaa. Ja älä sitten valita, kun alapäätä ronkitaan monta kertaa päivässä ilman mitään kivunlievitystä, kun haltuaan tietää, että miksi vuodat... Ronkitaan vagina ja virtsaputki ja virtsarakko moneen kertaan kun etsitään verenvuodon syytä. Lopulta todetaan, että alapään limakalvot vaan on niin ohuet ja hauraat...

Alapään limakalvoja on muuten turha alka hoitaa siinä vaiheessa, kun ongelmia on jo ilmennyt. Eikä ulkoiset voiteet ym auta mitään. Eli olisi kannattanut hoitaa ongelmia ennen kuin niitä tuli.

Toivottavasti lääkäritkin tiedostavat tämän asian ennen kuin se sinun kohdallesi osuu. Muuten on sinullakin aika ikävät ajat edessä.

Olen itse vasta vähän yli 40 v, mutta en todellakaan aio jättää vaihdevuosioireita lääkitsemättä, oli ne miten lievät tahansa. Olen liikaa nähnyt näitä kaltaisiasi leuhkijoita, joilla sitten kolisee nilkkoihin niin, että itku pääsee. En aio itse olla yhtä ääliö.

Lähettäjä: p 
Päivämäärä:   5.9.25 19:55:36

Nyt meni tunteisiin

Päivämäärä:   5.9.25 20:01:06

^ No huh huh mitä tekstiä. Ei se estrogeeni mikään ihmeaine ole, ja sen erityksen loppuminen on ihan luonnollinen asia, ei mikään sairaus. Kaikki me johonkin kuollaan, ja vanhuuden vaivoja ja rappeumaa kuuluukin tulla, ne ovat etuoikeus ja seuraus vanhaksi elämisestä. Ja esim. silmien ja suun kuivuminen ei liity estrogeeniin mitenkään, niin kuin ei moni muukaan luettelemistasi oireista.

Lähettäjä: Hanna 
Päivämäärä:   5.9.25 20:09:50

Olen 57 v. Mulle alkoi tulla uniongelmia noin puoli vuotta sitten. Sitä ennen ei ollut ongelmia nukahtaa enkä herännyt aamuyöllä. Nivelongelmia on ollut pidemmän aikaa. Ne tosin taitavat johtua reumasta.
Menin kysymään gyneltä hormonikorvaushoitoa. Ei kuulemma kannata. Sain gabapentiniä. Ei siitä ollut kuin haittaa. Nivelkipuihin ei juurikaan auttanut ja teki olosta sekavan. Kyllä mulla on limakalvojen kuivuuteen auttanut siihen tarkoitettu kosteusvoide.
Kohtu on poistettu 22 vuotta sitten. En siis tiedä koska kuukautiset olisi loppuneet.

Päivämäärä:   5.9.25 20:12:07

Mene Hanna toiselle gynelle.

Lähettäjä: ansku 
Päivämäärä:   5.9.25 20:51:17

Lähettäjä.

Päivämäärä5.9.25 18:31:05

Otit sitten mielummin sepelvaltimotaudin, osteoporoosin, lihaskadon, kakkostyypin diabeteksen jne. riskin.

Oletpa aggressiivinen ääliö. Ota sinä vaan rintasyöpä, kaksi tuttua siihen on sairastunut ja kumpikin söi hormonikorvausta ja kummallakaan ei ollut perinnöllistä taustaa, toinen on nyt saattohoidossa. Äitini on 92 eikä todellakaan ole hormonikorvaushoitoa saanut ja on edelleen hyvässä kunnossa.

Lähettäjä: hih 
Päivämäärä:   5.9.25 20:58:40

Hah, ex työkaveri kehui miten hormonikorvaushoito pitää nuorekkaana eikä näyttänyt päivääkään alle 60v ja oli 58.

Lähettäjä: .,m 
Päivämäärä:   5.9.25 21:06:11

"Ja esim. silmien ja suun kuivuminen ei liity estrogeeniin mitenkään, niin kuin ei moni muukaan luettelemistasi oireista."

Kerrotko sitten, että mihin ne liittyy? Aivan, et osaa vastata :')
Äidilleni kyllä sanottiin lopulta, että hänen oireensa johtuvat siitä, ettei hänellä ollut koskaan vaihdevuosioireisiin estrogeenikorvaushoitoa, vaikka oireita kyllä oli.

"Sain gabapentiniä. Ei siitä ollut kuin haittaa. Nivelkipuihin ei juurikaan auttanut ja teki olosta sekavan."

Käytätkö sitä satunnaisesti niin, että lääkeineen pitoisuus elimistössä vaihtelee? Vai otatko aamuin illoin niin, että pitoisuus pysyy koko ajan samana eikä pääse elimistöstä loppumaan?

Arvaan, että ensinmainittu passaa sinuun... Gabapentiini aiheuttaa sekavan olon silloin, kun sen pitoisuus elimistössä vaihtelee. Olo voi olla kuin humalaisella. Mutta kun ottaa lääkettä aamuin illoin niin, että sitä on elimistössä koko ajan, niin se ei enää aiheuta sekavaa oloa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   5.9.25 21:08:30

Lääkehullut vauhdissa :D

Lähettäjä: lgl 
Päivämäärä:   5.9.25 21:41:04

Lääkkeitä kannattaa käyättää jos niitä tarvitsee ja niistä on hyötyä. Hulluja ovat ne pisterivin kaltaiset, jotka ovat lääkevastaisia ja valittavat oireista, joita eivät suostu lääkitsemään.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   5.9.25 21:43:15

Jos minua tarkoitat niin ei ole mitään oireita enkä huvikseen lääkkeitä ota.

Lähettäjä: Hanna 
Päivämäärä:   5.9.25 22:17:22

Kyllä käytin gabapentiiniä niin kuin ohjeissa sanottiin. Olin pari viikkoa pois töistä omituisen olon ja sekavuuden takia. Kun jätin gabapentiinin pois, alkoi olo parantua. En voi olla töistä useita viikkoa pois lääkkeen takia. Ei edes reumalääke aiheuttanut tuollaista oloa, vaikka alkuun väsytti todella paljon.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   5.9.25 22:32:03

Kaikilla on vaihdevuosiaika yksilöllistä. Toisille estrogeeni(+progesteroni) on tarpeen esim ihan työelämässä jaksamisen takia. Toisille riittää paikallisvalmisteet. Ihan turhaa vertailla omaa vointiaan muihin. Rintasyöpään sairastumisen riskiä nostaa enemmän ylipaino ja tupakointi kuin sopiva hormonikorvaushoito. Ja kenenkäänhän ei tarvitse käyttöä aloittaa jos ei sitä koe tarvitsevansa. Sen voi myös lopettaa niin halutessaan.

Lähettäjä: Että sillai 
Päivämäärä:   5.9.25 23:01:37

Lääkärit suhtautuvat sepelvaltimotautiin sairastuneen hormonihoidon aloittamiseen yleensä pidättyvästi.

Jos migreenioireet palaavat tai pahenevat hormonihoidon aloituksen jälkeen, hoito on yleensä syytä lopettaa

Päivämäärä:   5.9.25 23:18:13

"Kaikki me johonkin kuollaan, ja vanhuuden vaivoja ja rappeumaa kuuluukin tulla, ne ovat etuoikeus ja seuraus vanhaksi elämisestä."

:D joo, ei pitäisi mitään vanhuuden vaivoja tai vaivoja ylipäänsä hoitaa, koska nehän ovat ihan luonnollisia. Koko lääketiede on turhaa.

Lähettäjä: niin 
Päivämäärä:   6.9.25 04:48:41

Omassa suvussa naiset ovat eläneet pitkään ja olleet ikäistään nuoremman oloisia ja eivät tasan ole mitään hormonikorvaushoitoa käyttäneet. Ovat myös toki pitäneet aina kunnostaan huolta. Äiti on nyt 89 ja vanhin täti 95.

Päivämäärä:   6.9.25 06:09:21

"Kerrotko sitten, että mihin ne liittyy? Aivan, et osaa vastata :')"

Limakalvojen kuivumista aiheuttavat esim. reumasairaudet, allergiat, nestehukka, lääkitykset. Itselläni kuivat limakalvot sjögrenin syndroomasta ja nuoruuden sknelääkityksestä, silmät kuivuneet myös Lasikista, ja suun kuivuus loppui kun hammaslääkäri kehotti vaihtamaan vaahtoamattomaan hammastahnaan. Ja ihan gynekologin ansiosta nämä syyt löydettiin, kun hän nauraen totesi, ettei ole mitään tunnettua mekanismia millä estrogeeni voisi silmiin tai suuhun vaikuttaa. :)

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.