Lähettäjä: .,m
Päivämäärä: 5.9.25 19:50:07
"Olen kyllä siitä onnellisessa asemassa etten ole tarvinnut hormonikorvausta."
Näin minunkin äitini väitti :DDD Vaikka ei siinä mitään hauskaa ole. Hänellä olikin sitten melkoinen kirjo ongelmia, jotka ovat vaiketutaneet hänen elämäänsä vaihdevuosien jälkeen. Mutta eipä niitä enää 60+++ ikäisellä hoideta...
No, onnea vain kun sinullakin ikä lähentelee 70 tai on sen yli. Älä siten valita kun silmät ja suu kuivuu, näkö huononee sen vuoksi ja hampaat murenee suuhun, on sydänongelmia, lihaskatoa, alapään limakalvot niin ohuet ja herkät, että ratkeavat pelkästä paikallaan istumisesta ja joudut sairaalaan, kun menetät niin paljon verta.
Alapään limakalvojen hauraus on vanhemmilla naisilla ihan oikea sairaus. Sitä ei lääkärit kuitenkaan tunnista eikä osaa hoitaa. Ja älä sitten valita, kun alapäätä ronkitaan monta kertaa päivässä ilman mitään kivunlievitystä, kun haltuaan tietää, että miksi vuodat... Ronkitaan vagina ja virtsaputki ja virtsarakko moneen kertaan kun etsitään verenvuodon syytä. Lopulta todetaan, että alapään limakalvot vaan on niin ohuet ja hauraat...
Alapään limakalvoja on muuten turha alka hoitaa siinä vaiheessa, kun ongelmia on jo ilmennyt. Eikä ulkoiset voiteet ym auta mitään. Eli olisi kannattanut hoitaa ongelmia ennen kuin niitä tuli.
Toivottavasti lääkäritkin tiedostavat tämän asian ennen kuin se sinun kohdallesi osuu. Muuten on sinullakin aika ikävät ajat edessä.
Olen itse vasta vähän yli 40 v, mutta en todellakaan aio jättää vaihdevuosioireita lääkitsemättä, oli ne miten lievät tahansa. Olen liikaa nähnyt näitä kaltaisiasi leuhkijoita, joilla sitten kolisee nilkkoihin niin, että itku pääsee. En aio itse olla yhtä ääliö.
|