Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kotisiivooja - asiakas antaa tavaroita

Lähettäjä: Vp 
Päivämäärä:   4.9.25 16:39:52

Onko ihan ok että vanha, muistisairas asiakas antaa kalliita tavaroita siivoojalle? Kun ei tarvitse itse. Sitten kuitenkin kaipaa tai omaiset kyselee, että mihin on joutunut se ja se.

Mitä yrityksien säännöt tällaisesta sanoo? Kuulosti omaan korvaan niin oudolle tämä. Kaveri selitteli kahvittelun lomassa miten saanut asiakkaalta mm. kalliin kahvinkeittimen vaahdottimella.

Re: Kotisiivooja - asiakas antaa tavaroita

Lähettäjä: Mulli 
Päivämäärä:   4.9.25 16:40:42

Ei saada ottaa vastaan.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.9.25 16:47:13

Tuskin saisi ottaa vastaan mitään arvokasta. Pitkäaikaisen asiakkaan kutomat villasukat on vähän eri asia kuin muistisairaan mummon lahjoittama kallis kahvinkeitin.

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   4.9.25 16:47:55

En minä yritysten säännöistä tiedä, mutta näin omaisena minulla on vahva mielipide: ÄLÄ KOSKAAN OTA MUISTISAIRAALTA YHTÄÄN MITÄÄN.

Oli aika nolo tilanne, kun eräs tuttu tuli kyselemään sellaista tavaraa, jota minulla oli. Lupasin antaa sen hänelle ja lähdin hakemaan. Pengoin kaappeja ja laatikoita, mutta ei löytynyt. Sitten minulle selvisi, että sen tavaran oli jo antanut hänelle samassa taloudessa asuva dementikko (jonka kohdalla muistisairas oli mitä suurinta kaunistelua).

Kahvipaketin voi ottaa, jos niitä on kaapissa noin 30 (niin kuin meillä oli), mutta ei vaatteita, ei mitään koruja tai sellaisia tarvikkeita, joille voisi olla käyttöä-

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   4.9.25 16:50:37

Mitään joulukorttia arvokkaampaa ei saada ottaa vastaan.

Lähettäjä: Katri 
Päivämäärä:   4.9.25 16:52:12

En ole alalla, mutta ottaisin yhteyttä omaiseen ennen tavaran vastaanottamista.

Lähettäjä: mama 
Päivämäärä:   4.9.25 18:09:44

Ei saa ottaa vastaan, max n 20 lahja jouluna ja juhannuksena.
Sama koskee kotisairaanhoitoa, kotiapua ja vastaavia.
Että aurinkopullot pitää jättää rauhaan…

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   4.9.25 18:14:29

Se että kyseessä on muistisairas, on hyvin selvä tieto siitä ettei häneltä varsinkaan oteta mitään vastaan. Mutta jos joku ihan täysin terve nuori työnantaja välttämättä haluaa lahjoittaa minulle kahvinkeittimen mitä tarvitsen niin tottakai otan sen kiitollisena vastaan, eikä kenenkään tarvitse suuremmin tietää siitä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.9.25 18:28:00

Kyllä muistisairaalta nyt voi kortin tai esimerkiksi ne villasukat ottaa jos hän sellaiset on tehnyt ja tarjoaa.

Lähettäjä: Ninni 
Päivämäärä:   4.9.25 19:11:37

Yleistä, kannattaa ottaa selvää kuka vanhuksen asioita hoitaa, ja sopia että voi ottaa vastaan tietyn lahjan, tai sitten palauttaa tälle asioita hoitavalle henkilölle. Äitini, ei ollut muistisairas mutta antoi turhia tavaroita aina innokkaasti pois. Jos joku sanoi että TV meni rikki, äiti heti tarjosi että vierashhuoneessa häneltä joutaa. Suurin osa oli ihan ok, jos vaan joku tarvitsi; saunakiulu, TV, leipäkone, useampi vohvelirauta, astioita ja maljakoita. Eläessään kannattaa antaa pois jos vaan älyää.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   4.9.25 19:13:07

Ei ole eettistä ottaa vastaan. Tulee vielä isoja ongelmia. Mites todistaa ettei ole varastanut? Muistisairailla kun itsekin on tapana syytellä varkauksista välillä turhaankin.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   4.9.25 19:44:15

Minun sukulainen ei varmasti antanut mitään, mutta kämpästä hävisi koko ajan tavaraa kun hän oli avun piirissä. Lasitavaraa, koristeita, mitaleita, keräilyrahoja. Tiesin tavaroiden paikat, eikä niitä ollut enää missään. Asukas ei osannut sanoa missä ovat. Yksi kerta löytyi vetolaatikosta maljakko mikä oli pakattu paperiin ja kuplamuoviin. Asunnossa asuva ei olisi sellaista paketointia osannut tehdä.

Siivooja kävi ja ruokaa tuotiin. Ehkä joku muukin äkkäsi että siellä on sopivaa tavaraa, vaikka ei mitään hirveän arvokasta. Joku joka esitti kaveria ja pakkasi tavaroita mukaansa? Ei selvinnyt koskaan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.9.25 19:49:03

On tainnut toimia väärin ottaessaan vastaan. Ois pitäny kysyä esimieheltä ohjeet. Itse menin niin tekemään ja piti palauttaa kympin lahjakortti.

Lähettäjä: Hoitsu 
Päivämäärä:   4.9.25 19:54:55

Ei ole missään nimessä ok!
Jotain karkkia tai päiväkahvit työn lomassa, vaikka ne itsetehdyt villasukat jouluna kiitokseksi tms on ok tarjota ja ottaa vastaan silloin tällöin, mutta tavarat muistisairaalta? Johan nyt pitäisi maalaisjärjen sanoa että tästä voi tulla sanomista... Se muistisairas kun ei välttämättä itsekään muista tavaroita antaneensa, saati ymmärrä niitten arvoa.

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   4.9.25 20:14:55

Kympin lahjakorttia ei olisi tarvinnut palauttaa, mutta joku kallis villapaita kyllä olisi pitänyt. Vaikka olisi itse tehnyt, jos ei olisi erikseen tilattu ja maksettu.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   4.9.25 20:40:42

Ei saa ottaa mitään. Joku muistaminen jouluna tai syntymäpäivänä ok, silloinkin ihan joku kahvipaketti tai muu vastaava.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   4.9.25 21:19:10

Tiedän tällä hetkellä lähihoitajakoulutuksessa olevan naisen, jolla mittava rikoshistoria, mm. paljon omaisuusrikoksia ja petoksia, erityisesti ikäihmisiä uhreina. Ilmeisesti koulut eivät tarkistele rikosrekisteriotteita mutta katsotaanko vanhusten parissa työskenteleviltä sellaisia ylipäätään?
Sori ot, tuli vain mieleen tuosta Hmm:n kommentista.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.