Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Työttömät eivät hae työtä

Lähettäjä: ´` 
Päivämäärä:   4.9.25 09:25:24

Pitäisikö rangaistuksia lisätä vai mitä pitäisi tehdä?

"Yrityksiin tulee nyt niin paljon työhakemuksia, että ne eivät halua kertoa avoimista työpaikoista julkisesti.

Esimerkiksi tamperelainen insinöörisuunnittelutoimisto Radientum sai 300 hakemusta, kun se avasi hakuun kaksi teknisen asiantuntijan paikkaa.

Hakemusten läpikäymiseen ja hakijoille vastaamiseen voi mennä jopa viikko työaikaa, kertoo toimitusjohtaja Jukka Sjöstedt.

Työ- ja elinkeinoministeriön tilastojen mukaan työnantajat ilmoittavat alle puolet työpaikoista julkiseen työnvälitykseen."

https://yle.fi/a/74-20178203

Re: Työttömät eivät hae työtä

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.9.25 09:27:15

Hakevat töitä vai "hakevat". Valtaosa on näitä tyhjiä hakemuksia, joita työkkäri pakottaa tekemään.

Lähettäjä: :)) 
Päivämäärä:   4.9.25 09:33:24

Lähettäjä-

Päivämäärä4.9.25 09:27:15

Hakevat töitä vai "hakevat". Valtaosa on näitä tyhjiä hakemuksia, joita työkkäri pakottaa tekemään.

^ Ja sekö on työttömien syy? Jos pakotetaan hakemaan tiettyä määrää työpaikkoja jotta saa asunnon ja ruokaa, sitten niitä on haettava, vaikkei osaaminen kohtaisikaan työn vaatimusten kanssa.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   4.9.25 09:38:09

Ei se työttömien syy ole, mutta lisää kyllä ihan kohtuuttomasti työmäärä siellä rekrypäässä, vaikka tätäkin pikkuhiljaa ollaan saatu automatisoitua.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   4.9.25 09:43:06

Työttömät nimen omaan hakevat töitä, näitä pakollista 4 paikkaa/kk. Mutta eiväthän useimmat tällaisia 'teknisen asiantuntijan' paikkoja hae.

Radentumilla nyt sattui olemaan tavallista kiinnostavampia asiantuntijapaikkoja haussa. 300 ei ole mikään poikkeuksellisen iso hakemusmäärä hyvään paikkaan, ja Radentumilla on vain rekrytointiosaaminen hukassa, jos ei osaa tällaisesta määrästä seuloa suht. nopeasti parhaita hakemuksia, ja lähettää muille normaalia hylkäysviestiä.

Vain pieni osa asiantuntijatason rekrytoinneista tapahtuu julkisen haun kautta, ehkä 10-20 prosenttia.

Lähettäjä: Amisope 
Päivämäärä:   4.9.25 09:45:11

Hakevat, kun on pakko.
Ja joutuvat hakemaan, vaikka olisi motivoiva ja melko varmasti työllistävä koulutus menossa, jos opiskelevat tuen rahoittamana.
Tää on ehkä älyttömintä, koska siinä opiskelija työpaikan saatuaan joutuu lopettamaan opinnot ja oppilaitoskin (jotka muutenkin ovat vaikeuksissa) menettävät rahaa, kun tutkintoja ei tehdäkään.
Tässä on surtu monen, motivoituneen opiskelijan menetystä johonkin työhön, johon eivät oikeastaan olisi halunneet, vaan olisivat halunneet saada ammattitaitoa nimenomaan alalle, jota varten opiskelevat.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   4.9.25 10:50:21

^ Tossa ei ole mitään järkeä. Kun ollaan koulussa ollaan koulussa ja opiskellaan. Koulun ohessa voi tehdä töitä sattuu löytymään. Nykyään ei ole osa-aikatöitäkään kaikille halukkaille. En yleensä tätä sano mutta joissain tapauksissa on suositeltavaa tehdä heikkotasoinen hakemus ja jos pääsee haastatteluun asti, painottaa opintoja ja mielenkiintoa opiskeltavaan alaan. Harva työnantaja palkkaa henkilöä jolla ei ole mitään mielenkiintoa työpaikkaa kohtaan.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.9.25 11:04:17

Eli tämänkin pakkohaun idea oli, että yritykset saavat kaupungilta veronmaksajien piikkiin rekrypalvelut?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.9.25 11:07:44

Ei mulla kyllä mitään työnhakuvelvollisuutta ollut kun työttömyystuella ammattikoulussa opiskelin. Taitaa olla omasta työntekijästä kiinni millainen hakuvelvollisuus tulee.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   4.9.25 11:11:31

Eipä tuo työn pakkohakeminen hyödytä mitään. Päinvastoin, ruuhkauttaa vain rekryt. Olen vuoden aikana vastavalmistuneena koekeakoulutettuna laittanut yli sata kohdistettua, huolella mietittyä työhakemusta, mutta vielä(kään) ei ole tärpännyt. Olisin hakenut jokaista paikkaa ilman mitään velvoitettakin. Jos työpaikan haluaa, kyllä sitä hakee ilman keppiäkin. Jos taas ei halua, niin se 4 "onks teil töitä mä voisin tulla" -hakemusta ei auta yhtään ketään saamaan työpaikkaa.

Lähettäjä: iivari 
Päivämäärä:   4.9.25 11:36:20

Vasemmisto sanoi ettei tarvi tehdä töitä,jos ei halua.Näin totesi vasurien pääjehu .

Päivämäärä:   4.9.25 11:43:34

Homma hoituisi jos työpaikat laittaisi vaan toisenkin hakemuspaikan samaan paikkaan mikä on tarkoitettu ettei kumpikaan halua sen etenevän pidemmälle. Tietääkseni jossain firmassa ottivat tän käytännön ja hommat helpottui selvästi kun näki ketkä oikeasti haluaa sen paikan ja ketkä ei.

Lähettäjä: Amisope 
Päivämäärä:   4.9.25 11:47:43

Milloin piste on opiskellut?
Työttömyysetuudella voi opiskella Max 6 kk:n opintoja, ei tietenkään koko tutkinnon suorittamisen ajan. Nämä lyhytkoulutukset ovat olleet erinomainen startti ja tutkinnonosia saavuttava ja monet ovat sen ansiosta päässeet esim oppisopimukseen tekemään tutkinnon valmiiksi.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   4.9.25 11:57:01

Piste tuo on muuttunut. Nykyään pitää hakea työpaikkoja jos opiskelee työttömyystuella.

Lisää vaivaa siitä on mutta tosiaan omaa älliään saa käyttää. Hae kaikkia alan paikkoja ja muitakin mutta niitä muita vähän "heikommalla" panostuksella. En muutenkaan ymmärrä miksi kellään tässä lamassa olisi isoja paineita työllistyä yhtään minnekään XD Ehkä joku hoitoala valikoidusti tai lastenhoitajat voi olla vaarassa työllistyä mutta ei sinnekään oteta jos korostaa opiskelua ja toista alaa. Lisäksi, mikään ei pakota lopettamaan opiskelua. Jos työnantaja on halukas palkkaamaan osa-aikaiseksi joustavalla työajalla niin ei se nyt niin huono asia ole. Harvalla vaan sellainen tuuri käy.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   4.9.25 12:27:53

"^ Ja sekö on työttömien syy? Jos pakotetaan hakemaan tiettyä määrää työpaikkoja jotta saa asunnon ja ruokaa, sitten niitä on haettava, vaikkei osaaminen kohtaisikaan työn vaatimusten kanssa."

Tämä. Olin aikoinaan vajaan vuoden työttömänä, ja minulle tuli työkkärin kautta muutama työnhakuosoitus (vai mikä onkaan nimeltään se, että työkkäri lähettää työpaikkailmoituksen, johon työttömän on pakko hakea), joihin minulla ei ollut minkäänlaista osaamista, ja ilmoituksissa vieläpä korostettiin, että hakijalla tulee olla kokemusta asioista X ja Y. Tuntui todella typerältä hakea, kun siinä viedään vain sekä minun että rekrytoijan aikaa ihan turhaan.

Lähettäjä: Uuno 
Päivämäärä:   4.9.25 12:31:18

Kyllä työvoimatoimisto pitäisi olla sellainen että sieltä jaeltas näitä röitä ja sosiaalitoimisto olisi se mistä saa rahaa. Jos ei halua röitä niin vois vaan käydä sosiaalitoimistossa.

Lähettäjä: Fakta on 
Päivämäärä:   4.9.25 12:48:23

Eräs inssi-tilastoniilo se laski, oli jokin 400+ työhakemus joka tuotti työpaikan.

Koska on paljon:
a) renkaanpotkuskelijoita,
b) supersedän tai terätädin etsijöitä, harvas ja sinkkui.

Lähettäjä: Hani 
Päivämäärä:   4.9.25 12:59:20

Lähettäjä: m
Päivämäärä: 4.9.25 12:27:53

"^ Ja sekö on työttömien syy? Jos pakotetaan hakemaan tiettyä määrää työpaikkoja jotta saa asunnon ja ruokaa, sitten niitä on haettava, vaikkei osaaminen kohtaisikaan työn vaatimusten kanssa."

Tämä. Olin aikoinaan vajaan vuoden työttömänä, ja minulle tuli työkkärin kautta muutama työnhakuosoitus (vai mikä onkaan nimeltään se, että työkkäri lähettää työpaikkailmoituksen, johon työttömän on pakko hakea), joihin minulla ei ollut minkäänlaista osaamista, ja ilmoituksissa vieläpä korostettiin, että hakijalla tulee olla kokemusta asioista X ja Y. Tuntui todella typerältä hakea, kun siinä viedään vain sekä minun että rekrytoijan aikaa ihan turhaan.

Siis tämä, systeemi on ihan naurettava. Minut työkkäri velvoitti hakemaan useampaankin työhön joissa ajokortti pakollinen ja autoilu kuuluu oleellisena osana hommaan, vaikka minulla ei sairauteni takia ole edes mahdollista koskaan saada ajokorttia. Voin kuvitella kuinka rekrytoijat kirosivat hakemuksiani siellä joukossa ja (teki mieli kirjoittaa loppuun aina anteeksi kun tuhlasin aikaanne), mutta pakko oli silti vaan se hakemus noihin paikkoihin rustata, jotta sai sen työttömän rahan millä maksaa vuokra.

Lähettäjä: Ou mai 
Päivämäärä:   4.9.25 13:04:50

” Minut työkkäri velvoitti hakemaan useampaankin työhön joissa ajokortti pakollinen ja autoilu kuuluu oleellisena osana hommaan, vaikka minulla ei sairauteni takia ole edes mahdollista koskaan saada ajokorttia. Voin kuvitella kuinka rekrytoijat kirosivat hakemuksiani siellä joukossa ja (teki mieli kirjoittaa loppuun aina anteeksi kun tuhlasin aikaanne), mutta pakko oli silti vaan se hakemus noihin paikkoihin rustata, jotta sai sen työttömän rahan millä maksaa vuokra.”

Tsiisus! Eihän tuossa työkkärin touhussa ole mitään järkeä , kenenkään osapuolen kannalta!

Lähettäjä: downshift 
Päivämäärä:   4.9.25 13:12:20

"ja lähettää muille normaalia hylkäysviestiä."

Lähettääkö joku vielä jotain hylkäysviestejä? Silloin kun viimeksi jouduin itse hakemaan töitä niin ghostaaminen oli työnantajapuolelta päivän sana, ja tästä on jo yli 20 vuotta.

Lähettäjä: jestas 
Päivämäärä:   4.9.25 13:46:14

Tämmönen työkkäri olikin aikaan ennen internettiä. Siellä oli seinällä lappuja joissa luki tehtävä ja työnantajan yhteystiedot. Sinne sai soittaa ja kysellä lisää. Työkkärin tädeillä/sedillä oli printatut listat avoimia työpaikkoja joihin he alkuhaastatteli työttömiä ja osoitti parhaan mätsin suoraan töihin. Vaatii vähän erilaista osaamista kuin mitä tänä päivänä työkkäristä löytyy. Mutta joskus työtkkäri oikeasti auttoi työtöntä työllistym,ään. Nykyään keskitytään pykälien tavaamiseen eikä uskalleta/saada käyttää omaa harkintaa missään.

Lähettäjä: Uuno
Päivämäärä: 4.9.25 12:31:18

Kyllä työvoimatoimisto pitäisi olla sellainen että sieltä jaeltas näitä röitä j

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   4.9.25 21:47:11

Kyllähän niitä haetaan ei vaan ole töitä

Päivämäärä:   4.9.25 22:35:34

Eikös työttömien pidä hakea neljää työpaikkaa kuukaudessa? Joka kahdeksas suomalainen työikäinen on työtön, vaikka tämän hallitus lupasi 100 000 uutta työllistä.

Päivämäärä:   4.9.25 23:13:50

Minulla on arvostettu korkeakoulutus, runsaasti työkokemusta, kouluttaudun parhaillaan uudestaan, olen tällä viikolla jo hakenut neljää työpaikkaa ja tässä kuukaudessa hakemuksia tullee joku 15 tehtyä, minun alalla yhteen hakemukseen voi mennä tuntikausia helpostikin.
Että siinä teille tämän maan ajankohtaista todellisuutta ja katselmus yhden laiskan työttömän arkeen :)

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   4.9.25 23:29:57

Jos minä lähtisin nyt hakemaan uutta työpaikkaa, niin puhelin olisi kuumana, kun ei kerkeä vastaamaan.
Ammattilaisille tai höttölän tasoon asiantuntijoille on aina töitä.

Systerin likka valitteli, ettei kunnon siivousduunia löydy ja tämä on totta. Ohjeistin hakemaan HUSista. Eilen oli työhaastattelu ja tarjosivat siivoojalle 2300€/kk

Lähettäjä: Nakki 
Päivämäärä:   4.9.25 23:57:27

Kun sitten taas esimerkiksi minulle se työmatka sinne Husiin veisi koko palkan ja paljon ylikin. Matkaa on n. 1000 kilometriä. Onneksi minulla on riittänyt työtä niin en ole joutunut tuohon työkkärin kurimukseen.

Päivämäärä:   5.9.25 00:09:58

Tiedän useamman tapauksen, kun entinen duunikaveri, kaveri, ystävä on muuttanut pohjoisiin, kun kroppa ei enää kestä duunia, niin ei tarvitse tapella työkkärin kanssa, että miksi ei hae töitä.
Raksa on aika kuluttava laji, eikä täällä ole juurikaan yli 5- kymppisiä täysin töissä. Ne jotka on. On työnjohtajia, mutta ei alaa kroppa kestä kenelläkään 30 vuotta.
Itselläkin sillä hilkulla.

Päivämäärä:   5.9.25 00:50:08

Miksi raksaukon pitäisi juuri rakennusalalle työllistyä. Monet joutuvat vaihtamaan alaa.

Päivämäärä:   5.9.25 00:57:57

"Miksi raksaukon pitäisi juuri rakennusalalle työllistyä. Monet joutuvat vaihtamaan alaa."

Niinpä...
Mutta alanvaihtoon tarvitaan koulutus.
Tästä on omakohtaista kokemusta.
Olin eläkkeellä kaksi vuotta ja paikallinen K-rauta haki rakennustarvikemyyjää.
Hain paikkaa, mutta en päässyt edes haastatteluun, koska minulla ei ole kaupanalan tutkintoa.
Olen naureskellut tästä monen duunikaverin kanssa myöhemmin, että raksan osaava myyjä olisi painonsa arvoinen kultaa myymälälle, mutta kun ei ole kauppista käyty.

Päivämäärä:   5.9.25 01:09:40

Ammattikurssille.

Päivämäärä:   5.9.25 01:12:28

En nyt ymmärrä miksi rakennustarvikemyyjäksi tarvitaan ehdottomasti kaupan alan koulutus, kun kiinteistövälittäjäksi voi päästä käytännössä pystymetsästä. Myynnissä olevat artikkelit on hiukan arvokkaampia kuin rautakaupan artikkelit

Lähettäjä: mitää 
Päivämäärä:   5.9.25 01:24:11

Remontti Riku "Olen naureskellut tästä monen duunikaverin kanssa myöhemmin, että raksan osaava myyjä olisi painonsa arvoinen kultaa myymälälle, mutta kun ei ole kauppista käyty."

Tuo on totta. Mutta kun Opetusministeriö vaatii ammattilaisen pätevyyttä, johon kuuluu Matematiikka, Ruotsinkielen lausunta, Fysiikka. Nää on pakolliset, jotta on ammattiin pätevän koulutustunnuksen saanut. Ja nimenomaan työkokemuksen kautta pääsee koulutukseen, josta saa ammattipätevyyden.

Päivämäärä:   5.9.25 01:25:48

Samaa itsekin ihmettelin.
Mutta taisi kauppiaalla olla tarkoituksena hakea sellainen henkilö, jota ei tarvitse kouluttaa kassakoneeseen.
Mitäpä sillä on väliä osaako kassa myydä oikeaa tuotetta.

Päivämäärä:   5.9.25 01:29:44

"Tuo on totta. Mutta kun Opetusministeriö vaatii ammattilaisen pätevyyttä, johon kuuluu Matematiikka, Ruotsinkielen lausunta, Fysiikka. Nää on pakolliset, jotta on ammattiin pätevän koulutustunnuksen saanut. Ja nimenomaan työkokemuksen kautta pääsee koulutukseen, josta saa ammattipätevyyden."

Olen kuitenkin rakennusteknikko AMK.
Eli nuo onnistuu kyllä, mutta ei löytynyt kauppista. Amis- tasoinen olisi käynyt.
Olen työskennellyt myös ammattioppilaitoksissa kouluttajana. Tosin sijaisena.

Päivämäärä:   5.9.25 01:29:55

Ammattitutkinnon suorittaneen palkka on suurempi.

Päivämäärä:   5.9.25 01:31:27

Löytyy myös kirvesmiehen ammattitutkinto.

Päivämäärä:   5.9.25 01:34:59

Mä olen huomannut et olet fiksu mies tällä foorumilla. Jos olet rakennusteknikko ja juuri siksi varmaan ollut kauppiaalle liian korkea palkkainen.

Päivämäärä:   5.9.25 01:44:42

Yleensäkkään myyntihommissa ei kaupallisella koulutuksella ole paljoakaan merkitystä, ei oikeastaan ollenkaan. Tärkeintä on alan ja tuotteiden tunteminen. Teollisuuden puolella taitaa suurin osa myyntimiehistä olla insinöörejä.

Päivämäärä:   5.9.25 02:15:00

"juuri siksi varmaan ollut kauppiaalle liian korkea palkkainen."

Seurakunta on joskus pyytänyt minua työhaastatteluun. Menin ja hommaan valittiin sopivampi.
Parissa amiksessa olen toiminut myös vipparina, mutta itse kouluttajaksi on valittu kerran suoraan koulunpenkiltä insinööri, joka sai lähdöt yhden lukukauden jälkeen. Minut kutsuttiin uudelleen, mutta edelleen vipparina.
En tee enää töitä oppilaitoksissa, kun ei ammattitaitoa arvosteta ja onhan se paha paikka maksaa ikänsä alalla töitä tehneelle enemmän, kuin juuri koulunpenkiltä päässeelle dippainssille

Lähettäjä: Fiilis 
Päivämäärä:   5.9.25 07:06:52

Laskin, että yhden hakemuksen hinnaksi tulee noin 500€. Jos siis hän 4 paikkaa/kk. Ihan hyvä palkka mun mielestä.
Toki olen hakenut noin 10-15 paikkaa/kk. Enempää tällä alueella ei oikeastaan voi edes hakea. Osaan olen liian koulutettu osaan sopiva ja muutamaan ei ole oikeaa koulutusta.
Remontti Riku oletko käynyt ammatillisen opettajan koulutuksen? Se vois auttaa opehommiin työllistymisestä.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   5.9.25 07:47:44

"Yrityksiin tulee nyt niin paljon työhakemuksia, että ne eivät halua kertoa avoimista työpaikoista julkisesti."

Tämähän on ihan sama kuin 90-luvun alun lamassa. Silloin työpaikat ilmoitettiin sunnuntain Hesarin työpaikkaliitteessä, joka vielä kasarin lopussa oli normaalisti sellaiset 10-15 sivuinen. Laman aikaan siinä oli pari kolme, korkeintaan viisi ilmoitusta, mahtuivat siis yhdelle sivulle.

Itse valmistuin yliopistosta siihen aikaan, kävin ensin yhtä kurssia jonne matkustin bussilla, onneksi sattui kerran samaan bussiin entinen kurssikaveri. Hän kertoi olevansa yhdessä paikassa töissä missä oli kaikki siitä koulutusohjelmasta valmistuneet ja lisää otettiin. Antoi pomon puhelinnumeron, soitin seuraavana päivänä ja siitä seuraavana kävin haastattelussa. Haastattelu oli lähinnä sellainen että kierrätettiin katsomassa paikat, niinkuin olisin ollut töitä jo aloittamassa, eli koko ajan selvää että saan paikan. Ei niistä työpaikoista ilmoitettu missään vaan kulkivat puskaradion kautta, juurikin pelkäsivät hukkuvansa hakemuksiin. Eikä silloin ollut noita nykyisiä työnhakuvelvoitteita.

"Tsiisus! Eihän tuossa työkkärin touhussa ole mitään järkeä , kenenkään osapuolen kannalta!"
Ei se työkkäri niitä hakuvelvoitteita ole keksinyt vaan hallitus. Oikeistohallitus. Oikeistolaiseen ajatteluun kuuluu että työttömyys johtuu laiskuudesta ja työhaluttomuudesta, siksi työttömiä pitää pakkoaktivoida keinolla millä hyvänsä ja sitä kautta työttömyys poistuu. Kuinkas sitten kävikään.

Lähettäjä: Fiilis 
Päivämäärä:   5.9.25 07:58:53

Minusta tämä aktivointi malli on lähinnä passivointimalli.

Lähettäjä: Å 
Päivämäärä:   5.9.25 15:13:11

Samaa mieltä fiiliksen kanssa

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.