Lähettäjä: .
Päivämäärä: 3.9.25 20:43:40
Vääristää ja ei vääristä. Riippuu ihan siitä miten sitä käytetään. Jos kyseessä on ihminen, joka ei työllistyisi palkkatyöhön ja jos hänen tilallaan ei olisi palkallista ihmistä mikäli hän ei siellä olisi niin hommahan on ihan ok eikä keneltäkään pois. Olettaen että työllistetty siellä haluaa käydä.
Mutta palkatta tai jollain minimikorvauksella ei ole ok pitää työssä ihmistä, joka korvaa palkallisen työntekijän. Eikä ihmistä, joka ei halua siellä käydä.
Mun nykyisessä työpaikassa on jonkun verran kuntouttavassa työtoiminnassa ja työkokeilussa jengiä aika-ajoin. He eivät vie kenenkään työpaikkaa, osasta on kyllä apua meidän työtaakan keventämisessä tai voidaan tehdä joku projekti jota ei muuten ehdittäisi, mutta enempää työntekijöitä meille ei tule vaikka heitä ei olisikaan. Ja vastapainoksi sitten osa heistä on toisinaan sellaisia, että pitää seisoa vieressä auttamassa, joka taas hidastaa omia hommia. Mutta tärkeintä tässä on se, että he itse kokevat saavansa hommasta jotain irti, tekemistä päiviin, rytmiä elämään, sosiaalisia kohtaamisia, uuden oppimista, mitä se sitten kenellekin on. Juuri jatkettiin yhtä sopimusta kuntoutujan omasta aloitteesta ja moni aikaisemmin meillä ollut käy edelleen välillä kuulumisia vaihtamassa. Vaikka he eivät saa palkkaa kuin sen surullisen 9e/päivä, niin he saavat siitä kuitenkin lisäksi muuta hyötyä.
Voisin kuvitella, että monilla vammaisilla on samanlainen tilanne, vaikka varsinaista palkkaa ei saisi niin työn tekemisestä omien kykyjensä mukaan voi kuitenkin saada irti jotain muuta. Olen itsekin ollut pitkäaikaistyötön ja vaikka aluksi meninkin työpaikkaan jossa palkka ei ollut juuri tukia kummempi, niin elämänlaatu kasvoi hurjasti ihan sen työn tuoman sisällön ja ihmisten ansiosta.
|