Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Sosiaalityöntekijöitä täällä?

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   3.9.25 01:31:49

Onko täällä sosiaalityöntekijöitä? Kiinnostaisi vaihtaa alaa ja sosiaalityö kiinnostaisi. Aloitin juuri avoimessa opinnot ja mietin tutkinto-oikeuden hakemista, jos vaan into alaa kohtaan jatkuu. Millaisia hommia ootte tehneet? Onko alan työtilanne edelleen hyvä? Mikä on alalla parasta/huonointa? Suositteletteko? :)

Re: Sosiaalityöntekijöitä täällä?

Lähettäjä: Sossut 
Päivämäärä:   3.9.25 10:45:24

Työ sopii narsisteille. Siinä ei tarvitse ottaa vastuuta, ja voi leikkiä pelastajaa ja jumalaa. Kovin suuria älynlahjoja ei vaadita.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   3.9.25 10:55:29

No kerro nyt nimimerkki "Sossut" hiukan enemmän, vaikka ihan yksi esimerkkityöpäiväsi. Oletko pitkään ollut alalla? Jouduitko ponnistelemaan pääsykokeissa kovasti kun itsekin arvioit ettet ole kovin älykäs?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.9.25 12:29:57

Sossu trollaa, kuten näkee. Se on toki totta, että tavan sosiaalityöntekijältä ei vaadita suurta loogis-matemaattista älykkyyttä (joskin nykymaailmassa vaikeiden asiakas-casejen ja sosiaalialan tiedonhallinnan mutkikkuudessa ei siitä ole haittaakaan). Sen sijaan jonkinlaista sosiaalista älykkyyttä työssä menestyminen ja viihtyminen vaatii.

Sosiaalityö on vastuullista, koska sosiaalityöntekijät ovat vastuussa erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden palvelujen järjestämisestä. Tämä tarkoittaa mm. hallintopäätösten tekemistä. Puhumattakaan sitten lastensuojelusta, jossa niillä ratkaisuilla ja päätöksillä voi olla vakavat seuraukset pienille lapsille ja nuorten tulevaisuudelle jne. Toki myös aikuisilla ja iäkkäillä vaakalaudalla voi olla elämä ja kuolema.

Sosiaalityö on raskas ammatti. Paitsi vaikeat asiakas-caset, haastavat asiakkasn edusta eri mieltä olevat omaiset, hallituksen säästöpaineet ja se fakta, että työtä ei koskaan pysty tekemään niin hyvin kuin haluaisi. Ensinnäkin rahat eivät riitä ja toisekseen aikapaineet verottavat. Sosiaalialan uudistinut tiedonhallinta on tehnyt kirjaamisesta monimutkaista tietoteknistä taidetta. Prosessien kirjaaminen edellyttää lain tuntemusta, asiakastietojärjestelmän hallintaa ja sen asiakkaan yksilöllisen tilanteen sovittamista lain ja tiedonhalinnan rakenteisiin.

Itse olen sosiaalityön kehittämistyössä. Rakastan tätä, ja osin siksi, koska ei tarvitse tehdä asiakastyötä. Vastuualue on suuri, koko sosiaalihuollon alue kaikkine palvelutehtävineen, mutta tämä tekee työstäni mielenkiintoisen ja jatkuvasti muuttuvan. Pidän kehittämisen ohessa myös paljon koulutuksia. Tämä esimerkkinä, että ei kaikki sosiaalityö tarvitse olla sitä perinteistä sossun asiakastyötä, vaan tutkinto mahdollistaa muutakin :)

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   3.9.25 12:49:10

Piste, miten käytte läpi alan epäonnistumiset? Ette mitenkään. Ette mutenkään. Kun kuolevat, niin kuolevat.

Omaiset ovat sinulle asia, joka tekee työstä vaikean? He ovat sosiaalityöntekijälle työn raskas asia? Onneksi aina voi jyrätä. Sosiaalityöntekijäksi sopivat ihmiset ilman itsekritiikkiä ja omaatuntoa.

Lähettäjä: bbb 
Päivämäärä:   3.9.25 13:10:08

Aloittaja, näistä kommenteista huomaat, miten sekaisin ja vaikeita iso osa asiakkaita on. Jaksatko sellaisia? Sitten on huijarit ja kusettajat, oletko sinisilmäinen? Ja väkivaltaiset uhkailijat, uskallatko?
Sossun työ on eräs raskaimpia ja vaativimpia mitä maailmasta löytyy.

Päivämäärä:   3.9.25 13:23:19

Mutta onneksi huostaanotoista maksettavat boooonukset saavat jaksamaan!

(sarkasmi)

Päivämäärä:   3.9.25 13:28:34

Kyllä, sosiaalityöntekijöiden asenne käy selväksi. Siksi ala ei tulekaan paremmaksi. Syy on aina muualla. Aina muut ovat sekaisin.

Hyvää on se, että sosiaalityöntekijä ei koskaan joudu vastaamaan vääristä päätöksistä, vaikka ne johtaisivat vammautumisiin ja kuolemiin. Hyvin harvassa työpaikassa on sellainen suoja. :)

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   3.9.25 13:46:45

Minuakin ala kiinnostaisi ja olen pohtinut noita avoimen opintoja. Niillä varmasti pääsee hyvin alkuun ja näkee jo hieman, onko ala sellainen, että kannattaa pyrkiä jatkamaan.

En siis osaa kertoa kokemuksia, kunhan tulin tsemppaamaan aloittajaa.

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   3.9.25 14:26:30

Kiitos muutamille asiallisille vastaajille :)

Itselläni siis FM-paperit, jotka eivät oikein pätevöitä kunnolla mihinkään ja työura ollut määräaikaisuutta siellä täällä. Järjestökenttään vaikuttavat leikkaukset tekevät tällä hetkellä työllistymisestä yhä hankalampaa, sillä suurimmaksi osaksi olen työskennellyt juuri järjestöpuolella hankehommissa.

Tähänastisissa hommissa on ollut jonkun verran yhteistyötä sosiaalipuolen kanssa, kun olen järjestänyt toimintaa erityisryhmille. Se on herättänyt kiinnostusta myös sosiaalialan opintoja kohtaan. Sosiaalityöntekijän tutkinnossa kiinnostaa myös se, että sillä saisi oikean pätevyyden johonkin työhön.

Olen itse tavallaan todella analyyttinen ja viihdyin opinnoissa yliopistolla sen vuoksi hyvin ja sen vuoksi nimenomaan yliopistotason tutkinto kiinnostaa. Toisaalta olen kokenut, että työkuvioissa tykkään myös siitä, että pääsee pistämään kädet saveen ja näkee työnsä konkreettisia vaikutuksia myös. Olen ADHD-kirjolla, mutta ns. hyvin pärjäävä. Kun saan tehdä töitä, joihin voin heittäytyä ja joissa riittää stimulaatiota esimerkiksi muuttuvien tilanteiden, ihmiskohtaamisten ja ongelmanratkaisun kautta, olen parhaimmillani, draivi on hyvä ja positiiviset ADHD-puolet pääsevät oikeuksiinsa. Yksitoikkoinen, väärällä tavalla yksinäinen työ, joka ei stimuloi älyllisestikään, puolestaan ei sovi minulle ollenkaan. Osaan kuitenkin olla tarvittaessa tarkkakin ja pidän kirjallisista hommista myös, samoin kouluttamisesta on jonkun verran kokemusta.

Toki juuri tuo työn henkinen raskaus mietityttää. Varmasti työn kuormittavuudessa on kuitenkin vaikutusta silläkin, mihin lopulta sitten sijoittuisi työelämässä. Siksi olenkin juuri kiinnostunut kuulemaan, mitä kaikkia mahdollisuuksia ala tarjoaa.

Toinen kiinnostava ala voisi olla psykologia, sillä kuten sanottu, olen analyyttinen ja pidän siitä, että voin keskittyä yhteen asiakkaaseen kerralla. Psykaa on kuitenkin todella vaikea päästä opiskelemaan ja lisäksi tilastomatikka ei ole suuri vahvuus. Siten sosiaalityö tuntuisi realistisemmalta sisäänpääsyn suhteen ja käsittääkseni maisterivaiheessa voisi sitten jo sijaispätevänä tehdä alan töitä, jolloin opintojen loppuun rahoittaminen helpottuisi hieman.

Lähettäjä: Coronet 
Päivämäärä:   3.9.25 17:14:32

sosiaalityöntekijä ei koskaan joudu vastaamaan vääristä päätöksistä, vaikka ne johtaisivat vammautumisiin ja kuolemiin.

Saisiko jotain konkreettisia esimerkkejä? Ei ole tällaista tullut koskaan vastaan.

Päivämäärä:   3.9.25 17:23:27

Ei toki tulekaan vastaan, kun on kyvytön miettimään syy- ja seuraussuhteita ja analysoimaan alan viallisia käytäntöjä.

Aloittaja vaikuttaa oikein sopivalta alalle, sillä hän pystyy heti ohittamaan alan kritiikin epäasiallisena.

Päivämäärä:   3.9.25 17:24:31

Jos on hengenlähtö lähellä, on 112 oikea numero. Yksikään sossu ei voi eikä pysty tulemaan tai pelastamaan akuutissa hätätilanteessa. Kristallipalloja ei opinnoissa jaeta - niitäkään.

Lähettäjä: Coronet 
Päivämäärä:   3.9.25 18:06:41

En kysynyt mitään analyysiä aloittajasta vaan esimerkkejä.

Lähettäjä: liisu 
Päivämäärä:   3.9.25 20:34:36

"Mutta onneksi huostaanotoista maksettavat boooonukset saavat jaksamaan!
"
olet varmaan wt persu? Koska kukaan muu ei ole niin tyhmä että uskoisi näin paksuja valheita. Varmaan lapset on sulta huostaanotettu vaikka olit NIIN hyvä äiti, ei minkäänlaista syytä kiireellisen huostaanottoon!

Lähettäjä: Nappi 
Päivämäärä:   3.9.25 21:25:29

Sosiaalityöntekijänä pärjää, jos omaa hyvät vuorovaikutustaidot, organisointikykyä, pystyy soveltamaan lakia sekä kestämään eettistä stressiä.

Nykyisin hyvinvointialueiden säästöpaineiden myötä esimerkiksi palveluita ei välttämättä voi myöntää säästötoimien vuoksi. Monissa tehtävissä vaaditaan moniammatillista yhteistyötä, mikä voi olla toimimatonta. Julkisen sektorin toimintatavat on usein tehottomia ja työssä ei ole tulosvastuuta.

Stressaavinta työ on lastensuojelussa. Sen sijaan esim kuraattorina tai lastenvalvojana työ on paljon kevyempää. Jos lastensuojelun virkavastuuta ei lasketa, on työn vaativuus ja palkka nykyisin enemmän kuin kohdillaan.

Päivämäärä:   3.9.25 22:16:19

Virkavastuuta? Ei sossuilla ole mitään vastuita.

Palkka todellakin ylisuuri. Ovat myös sairaslomilla kaiken aikaa.

Lähettäjä: tytsy 
Päivämäärä:   3.9.25 23:17:29

Mikä on ylisuuri palkka?? Mä en 10.000e kuussa tekisi noin raskasta duunia kaikkien mt vikaisten asiakkaiden kanssa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.