Lähettäjä: B
Päivämäärä: 3.9.25 14:26:30
Kiitos muutamille asiallisille vastaajille :)
Itselläni siis FM-paperit, jotka eivät oikein pätevöitä kunnolla mihinkään ja työura ollut määräaikaisuutta siellä täällä. Järjestökenttään vaikuttavat leikkaukset tekevät tällä hetkellä työllistymisestä yhä hankalampaa, sillä suurimmaksi osaksi olen työskennellyt juuri järjestöpuolella hankehommissa.
Tähänastisissa hommissa on ollut jonkun verran yhteistyötä sosiaalipuolen kanssa, kun olen järjestänyt toimintaa erityisryhmille. Se on herättänyt kiinnostusta myös sosiaalialan opintoja kohtaan. Sosiaalityöntekijän tutkinnossa kiinnostaa myös se, että sillä saisi oikean pätevyyden johonkin työhön.
Olen itse tavallaan todella analyyttinen ja viihdyin opinnoissa yliopistolla sen vuoksi hyvin ja sen vuoksi nimenomaan yliopistotason tutkinto kiinnostaa. Toisaalta olen kokenut, että työkuvioissa tykkään myös siitä, että pääsee pistämään kädet saveen ja näkee työnsä konkreettisia vaikutuksia myös. Olen ADHD-kirjolla, mutta ns. hyvin pärjäävä. Kun saan tehdä töitä, joihin voin heittäytyä ja joissa riittää stimulaatiota esimerkiksi muuttuvien tilanteiden, ihmiskohtaamisten ja ongelmanratkaisun kautta, olen parhaimmillani, draivi on hyvä ja positiiviset ADHD-puolet pääsevät oikeuksiinsa. Yksitoikkoinen, väärällä tavalla yksinäinen työ, joka ei stimuloi älyllisestikään, puolestaan ei sovi minulle ollenkaan. Osaan kuitenkin olla tarvittaessa tarkkakin ja pidän kirjallisista hommista myös, samoin kouluttamisesta on jonkun verran kokemusta.
Toki juuri tuo työn henkinen raskaus mietityttää. Varmasti työn kuormittavuudessa on kuitenkin vaikutusta silläkin, mihin lopulta sitten sijoittuisi työelämässä. Siksi olenkin juuri kiinnostunut kuulemaan, mitä kaikkia mahdollisuuksia ala tarjoaa.
Toinen kiinnostava ala voisi olla psykologia, sillä kuten sanottu, olen analyyttinen ja pidän siitä, että voin keskittyä yhteen asiakkaaseen kerralla. Psykaa on kuitenkin todella vaikea päästä opiskelemaan ja lisäksi tilastomatikka ei ole suuri vahvuus. Siten sosiaalityö tuntuisi realistisemmalta sisäänpääsyn suhteen ja käsittääkseni maisterivaiheessa voisi sitten jo sijaispätevänä tehdä alan töitä, jolloin opintojen loppuun rahoittaminen helpottuisi hieman.
|