Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Syysleimut leikkaisin ensi viikolla lyhyiksi

Lähettäjä: Varsien lyhentämin 
Päivämäärä:   2.9.25 16:59:16

Syysleimut eli Floksit kukkivat perennapenkissä yhä kauniisti useissa väreissä. Varret leikataan ja katkaistaan yleisimmin joko myöhään syksyllä tai vasta keväällä.

Haluaisin saada perennapenkin siistiksi nyt tulevalla viikolla kun olen lähdössä maalta ja palaan vasta keväällä.

Voinko leikata Syysleimut jo nyt mataliksi? Saisin penkin siistittyä.

Re: Syysleimut leikkaisin ensi viikolla lyhyiksi

Päivämäärä:   2.9.25 17:00:56

Lisään vielä, ettei syyslaimut kovasti vahingoittuisi nyt jo vihreänä leikaamisesta.

Lähettäjä: tässä ja nyt 
Päivämäärä:   2.9.25 17:03:18

Jätä leikkaaminen kevääksi. Vihreänä leikkaaminen saattaa vaurioittaa juuristoa.

Päivämäärä:   2.9.25 17:05:36

Penkki olisi siisti keväällä kun tulen takaisin.
En haluaisi vaurioittaa juuristoa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.9.25 17:06:20

Keväällä vasta.

Lähettäjä: Jätä törröttämään 
Päivämäärä:   2.9.25 17:30:07

Mitä ihmeen väliä sulle on saada penkki siistiksi jo nyt, kysyn ketä varten? Kuka sitä kukkapenkkiä katselee ja arvostelee siellä?
Ja perennaa et leikkaa vielä syksyllä jos haluat että se ottaa ravinteet talteen juuristoonsa ja voi hyvin myös ensi vuonna. Syysleimua ei tarvitse leikata ollenkaan. Keväällä voi haravoida enimmät roskat pois jotka kuivana lähtevät irti.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   2.9.25 17:45:31

"Mitä ihmeen väliä sulle on saada penkki siistiksi jo nyt, kysyn ketä varten? Kuka sitä kukkapenkkiä katselee ja arvostelee siellä?
Ja perennaa et leikkaa vielä syksyllä jos haluat että se ottaa ravinteet talteen juuristoonsa ja voi hyvin myös ensi vuonna."

No ihan näin. Mutta itse päätät haluatko ne hengissä tai edes hyvinvoivina säilyttää ensi vuonnakin ? Minulla ainakin leimut kukkivat vielä kuukauden niin olisi ihan kuolemantuomio ensi vuoden kukinnalle katkoa ne nyt.

Sitä paitsi.. jos joku talvella penkkiä tuijottaa niin ne pystyyn jätetyt kukkavarret ovat pakkasen ja kevyen lumen kanssa tosi nättejä.. Toinen sitä paitsi.. Keväällä se penkki on kuitenkin siivottava vaikka olisi syksyllä kaiken saanutkin leikattua alas (oikeaan aikaan), kaikkea sotkua tulee kuitenkin.

Päivämäärä:   2.9.25 23:21:18

Jätän varret sittenkin ettei mene monen vuoden kauniit syysleimut pilalle.
Juuri hain niitä maljakkoon ja ne loistavat väreillään ja tuoksu on tosi miellyttävä.
Hyvät neuvot ovat auttaneet minun siivousvimmaani. Niitä varsia on vaikea leikata sieltä uusien kasvustojen joukosta.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.9.25 00:13:36

Ne kyllä peittyy muuhun kasvustoon vaikka et leikkasi ollenkaan. Itse olen kiireinen ja laiska puutarhuri ja on näin päässyt käymään. Hyvin kukkii

Lähettäjä: hmh 
Päivämäärä:   3.9.25 06:33:23

En ikinä leikkaa perennoja. Kuuluu kasvien normaaliin kiertokulkuun että vanha kasvusto maatuu ja uutta nousee tilalle. Maan ei ole tarkoitus olla paljaana ikinä, aina pitäisi olla eloperäistä ainesta maan pinnalla. Ne ruskettuneet varret kuuluvat osaksi kasvien kauneuteen siinä missä kukatkin.

Leimut kukkivat pakkasiin asti, joten niin kauan kun on pienikin mahdollisuus että pölyttäjiä on lennossa, kukat kannnattaa pitää kukkina. Kukkien tarkoitus kun on nimenomaisesti pölyttäjien ruokkiminen.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.