Lähettäjä: fkrflk
Päivämäärä: 2.9.25 19:38:18
Siskoni lapselle saatiin autismidiagnoosi 9-10 -vuotiaana. Oli ihan tavallinen lapsi eikä mitään autistin merkkejä vauvana tai pikkulapsena. Ainoa ero joka on keksitty, oli se, että hän oli aivan saa-kelin kovapäinen pienestä lähtien. Siis pääkoppa aivan umpiluuta. Kun hän jotain päätti tai halusi, niin hän vain meni/teki, eikä voinut estää. Kuulostaa kummalta, mutta niin se vain oli. Kaikki olivat aivan ihmeissään, miten lapsi oli niin umpiluuta, kun muihin lapsiin vertasi. Kovapäisissä lapsissa on sentään yleensä joku ontto kohta, mutta tuosta lapsesta se ontto kohta puuttui. Ympärillä oli siis paljon lapsia ja hänelläkin kaksi sisarusta. Eli oli vertailukohtaa.
Lisäksi hän sai ihan kaameita raivareita, jälkeenpäin ajateltuna täydellisiä meltdowneja. Ja vaikka monissa asioissa pärjääkin ihan "normaalisti", on monissa sosiaalisissa tilanteissa ihan omaa laatuaan. Tämän vuoksi on paljon riitaa muiden lasten kanssa. On äkkipikainen ja väkivaltainen. Tähän on saanut toimintaterapiaa. Vaikka äkkipikaisuuden vuoksi on ollut vaikea saada kavereita, on tuosta kuitenkin ollut hyötyä silloin, kun pojat koulussa kiusaa ja aukoo turpaansa. Osaa olla äkkipikainen ja väkivaltainen myös silloin ja vetää ääliöitä turpaan kunnolla. Ja sen jälkeen on yleensä saanut olla rauhassa.
Omien asioidensa suhteen on todella tarkka, että häntä kohdellaan oikeudenmukaisesti, esim. kun jaetaan karkit tasan, mutta saattaa sitten itse rohmuta muiden karkit jos pääsee ekana ottamaan, ja taas on täysin umpiluuta ja sanoo vain "No mä otan nää kaikki kun mä tykkään näistä karkeista". Ei siis yhtään tajua, miten epäreilu on muita kohtaan kun muut eivät saa karkkia yhtään / vain todella vähän, mutta jos muut ottavat karkkia ilman/ennen häntä, niin on hlvetti irti.
Mutta vauvana ja pikkulapsena ei ollut merkkejä. Hymyili, katsoi silmiin, kiinnostui asioista ja leikki kuin muutkin. Ei ollut mitään omaan maailmaan uppoamista, heijaamista, stimmailua, tms. Vasta taaperona tuli tuo luupäisyys ja raivarit.
Mutta muuten hän on kyllä todella kiva lapsi. Jopa kivempi kuin kumpikaan sisaruksistaan.
|