Lähettäjä: Irppa
Päivämäärä: 1.9.25 23:59:03
Mun nuorin koira (jo 2,5v eli ei pentu enää) nuolisi mielellään ihmisen naamaa, käsiä, jalkoja, kaulaa.. No, mitä vain. Sille on kuitenkin selvästi opetettu pari käskyä: "ei naamaa" jos en juuri silloin halua naamapusuja ja kun koira lopettaa (aluksi ihan kädellä työnsin kauemmas) niin heti saa rapsutuksia ja silitystä. Toinen minkä opetin on "ei nyt" eli just nyt en halua pusuja minnekään ja tätä usein seuraa "pois" eli haluan koiran antavan tilaa. Jälleen aluksi olen ihan fyysisesti siirtänyt koiran pois ja kehunut jos edes millisekunnin malttaa olla tunkematta iholle. Toisinaan olen myös heittänyt nameja etsittäväksi, jolloin tilan antaminen on koiralle kannattavaa.
Tää koira on todella ihmisläheinen ja luottavainen, makoilee paljon mun sylissä, nukkuu kainalossa tai selän päällä ja muutenkin viihtyy ihokontaktissa. Tämän vuoksi ne ihmisen omat rajat on pitänyt jämäkästi opettaa. Edelleen kyllä kusettaa vieraita ihan kuus-nolla, jos vieras ei osaa vetää rajoja. Silloin tietysti puutun tilanteeseen ja ohjaan koiran tekemään jotain muuta.
Mutta no, aikaa ja jämäkkyyttä ja tilan antaminen koiralle kannattavaksi. Toistoja, toistoja, toistoja.
|