Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kuukautisten poisjäänti

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.9.25 15:56:04

Mikä (muu kuin raskaus) teillä ollut syynä kuukautisten poisjääntiin? Mulla nyt kaksi kertaa peräkkäin jääneet pois, sitä ennen olivat kerran tai kaksi ehkä hiukan normaalia niukemmat. Kuukautisten oletettuna alkamispäivänä on tullut ihan samat normaalit menkkaoireet kuin ennenkin (maha sekaisin/kipeä jne), erittäin niukkaa tiputteluvuotoakin tulee. Käytän e-pillereitä, sama merkki (Dienorette) ollut käytössä vuosikausia eikä aiemmin mitään ongelmia.

Olen tehnyt useamman raskaustestin eikä mitään muita raskauteen viittaavia oireita ole. En ole laihtunut yllättäen, kokenut suurta stressiä tai esim. urheillut mitenkään erityisen raskaasti. Mitään muita outoja oireita ei ole. Lääkäriin varmaan pitää mennä jos ei ensi kuussakaan kuulu, mutta mikä teillä aiheuttanut tällaista? Tosiaan menkkaoireet tulee normaalisti ja vuotokin alkaa, mutta jää tiputteluksi.

Re: Kuukautisten poisjäänti

Lähettäjä: Tiffani 
Päivämäärä:   1.9.25 16:00:08

Mulla jäi noin vuosi sitten pois kovan treenin ja alhaisen kehon rasvamäärän myötä. Edeltävät oireet tulee kuten ennenkin (mulla hyvin lieviä, mutta huomaan ne), mutta vuotoja ei tule lainkaan

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.9.25 16:08:54

Stressin takia on itsellä jäänyt parit menkat kokonaan välistä.

Kaverilla menkat oli varmaan melkein pari vuotta poissa, ei löytynyt mitään syytä. Ja palasivat sitten itsekseen takaisin. Mysteeriksi jäi, mutta niinkin voi joskus käydä. Alle kolmekymppisiä oltiin silloin.

Päivämäärä:   1.9.25 16:24:44

Mulla jäi elokuussa tulematta eikä vieläkään oireile. Itse epäilin sitä hellejaksoa.

Päivämäärä:   1.9.25 16:33:31

Kystan takia jäi tulematta. Yli kolmen kuukauden poisjäänti lisää syöpäriskiä, eli kannattaa hakea keltarauhaskuuri ja selvittää syy.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.9.25 17:20:40

Jos 3kk lisää syöpäriskiä niin kohoaako myös silloin, jos ei hormonaalisen ehkäisyn takia ei tule kuukautisia..?

Lähettäjä: Choko 
Päivämäärä:   1.9.25 18:26:31

Joku random hormonihäiriö, ehkä stressin aiheuttamana. Verikokeet katottiin ja gyne antoi yksittäisen kuurin jolla tokeni.

Lähettäjä: Ella 
Päivämäärä:   1.9.25 19:48:15

6 kk pois oli anoreksian takua. Alkoi kun paino taas nousi

Päivämäärä:   1.9.25 19:50:12

Ikä?

Päivämäärä:   1.9.25 19:54:41

Siis eihän e-pillereiden kanssa tule kuukautisia, tyhjennysvuoto voi tulla tai olla tulematta eikä sillä ole mitään väliä.

Itseltäni menkat loppuu jos BMI menee alle 21:n tai liikun/stressaan tavallista enemmän. Pisimmillään pari vuotta ollut pois, oli ihanaa aikaa.

Päivämäärä:   1.9.25 20:01:59

Mulla ei jäännyt pois mutta mulla on aina ollut TOSI säännölliset menkat. Kystan takia saattoi yhtäkkiä myöhästyä viikoilla ja niukkeni, tai toisinpäin pidensi viikoilla ja vuotoa tapahtui ennen ja jälkeen menkkojen. Kysta voi kans jättää kokonaan menkat tulemattakin. Yleisiä

Tai onko mahdollista olla PCOS?

Tai ihan vaan hormonihäiriö, ne ei kai aina tartte syytäkään.

Lähettäjä: ...- 
Päivämäärä:   1.9.25 23:45:51

Mulla jäi pois painon nousun takia ja oli vuosia todella harvoin, tyyliin kerran vuodessa. Kaikki verikokeet oli jees, mutta sit kerran kun uudestaan ottivat kilppari arvot ja arvot oli painunu vajaatoiminnalle ja ku aloitin tyroksiinin nii siitä lähtien on menkatkin ollu taas säännölliset ja normaalit.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.