Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten pitää lihaskunnosta huolta raskaana?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.9.25 15:43:23

Olen käynyt viimeksi maaliskuun puolivälissä salilla. Sitten teinkin positiivisen raskaustestin, salikortti meni siinä myös umpeen enkä lähtenyt tuossa kohtaa uusimaan sitä. Sitten podin hirveää väsymystä ja pahoinvointia sellaiset 3 kk eikä tullut mieleenkään, että olisin pakollisten menojen (työt jne.) jälkeen pystynyt lähtemään harrastuksiin, hyvä jos kävelyllä jaksoi käydä parina päivänä viikossa. Sitten tuli kesä, liikkumiset on yhä jääneet kävelylenkkeihin plus töissä tulee askelia. Kesällä liikkuminen hengästytti hirveästi, nyt on aika normaali olo. Eli, voisin taas ottaa liikuntaa osaksi arkea, mutta en tiedä miten! Laskettuun on nyt aikaa 3 kk enkä oikein uskalla tehdä mitään, saanko nostaa painavia, voinko vielä vahvistaa vatsa- tai selkälihaksia vai mitä tässä voisi tehdä? Haluaisin olla ihan hyvässä kunnossa että jaksan synnyttää, mutta pelkät kävelylenkit ei auta, toki peruskuntoa pitävät yllä. Nyt en enää uskalla oikein salillekaan palata kun en tiedä onko se fiksua kesken raskauden kun kroppa ei raskausaikana ole tottunut salilla käymään vaikka aiempaa taustaa hieman onkin. Miten te siis liikuitte raskaana?

Re: Miten pitää lihaskunnosta huolta raskaana?

Lähettäjä: Pop 
Päivämäärä:   1.9.25 15:55:37

Minä löysin ihanan raskauden aikaiseen ja jälkeiseen lihashuoltoon erikoistuneen PTn. Koska sama juttu, en oikein tiennyt mitä voisi tehdä. Osallistuin myös raskauspilatekseen ja kyllä loppua kohden ihan se käveleminen oli työlästä.

Pääsääntöisesti kannattaa tehdä itselle tuttuja juttuja ja kuunnella omaa kroppaa. Kuntopyörä ja uinti on muuten hyviä turvallisia aktiviteetteja raskaanakin. Itse ratsastin ihan loppuun asti mutta toki se ei taida olla sinulle vaihtoehtona

Lähettäjä: Puntti 
Päivämäärä:   1.9.25 15:56:44

Kyllä sä voit salille mennä heiluttelemaan, ensin kevyimpiä mahdollisia painoja. Välttäisin keskivartaloon kohdistuvia liikkeitä ja tekisin vain liikkuvuuden ja liikkumisen ilosta ja omaa kehoa kuunnellen. Jos alkaa supistella niin sitten ei vaan tee niitä liikkeitä. Luota omiin tuntemuksiin ja aloitat nollasta.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   1.9.25 16:01:27

Mä treenasin raskauden aikana salilla useamman kerran viikossa ja kävin kerran-pari viikossa ryhmäliikunnassa.

En tehnyt loppu ajasta enää vatsoja, mutta muuten tein normaalisti. Mulla tämä ainakin auttoi tosi hyvin jaksamaan ja ennen kaikkea palautumaan. Tekee oman tuntemuksen mukaan.

Kannattaa mennä äitiysfyssarille, jos ei tiedä mitä tekisi ja miten. Siellä ohjeistetaan varmasti.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   1.9.25 16:02:33

Ja siis kävin salilla vielä sanalla viikolla, kun synnytin. Kävely teli pahaa, mutta salitreeni tuntui hyvältä.

Päivämäärä:   1.9.25 16:07:51

Ihan perus lenkkeilijät alateitse synnyttää, ei siihen hommaan tarvitse olla salimimmi.

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   1.9.25 16:09:15

Ekassa raskaudessa ratsastin, kävin raskausjoogassa, uin, pyöräilin, kävelin jne. Alkuraskauden olin todella väsynyt ja ennen synnytystä taas hyvässä kävelykunnossa. Tokassa raskaudessa kävin Zumbassa, mutta ratsastus jäi pois jo viikolla 17. Uimassa kävin myös, paitsi en enää ihan vikoilla viikoilla.

Neuvolasta silloin sanottiin, että kaikkea sellaista saa tehdä mitä on ennen raskauttakin tehnyt ja mihin kroppa on tottunut. Mutta se raskausjooga esimerkiksi oli hyvä, kun siellä ei tehty mitään liikkeitä joissa vatsa olisi tiellä.

Päivämäärä:   1.9.25 16:57:46

Ei aloittaja halunnut vain peruslenkkeillä saati että lihaskunto sillä kauheasti kohenisi?

Raskauspilates ja kuntosali maltillisilla painoilla

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   1.9.25 20:08:38

Jooga, pilates ja lenkkeily tekee varmasti hyvää. Samoin kuntosali itseä kuunnellen. Repiä ei kannata isoilla painoilla.

Lähettäjä: Xc 
Päivämäärä:   1.9.25 20:51:47

Itse jumppailin omineni kotona musiikin tahdissa. Synnytin tammikuussa ja monta kuukautta sitä ennen oli niin skeidaa keliä että sisäjumppa oli ihan kivaa.

Päivämäärä:   1.9.25 20:54:03

Ihan voi treenata oman kunnon ja voimien mukaan kun vaan pitää järken päässä. Jos ei löydy niin maksa raskausaikaan perehtyneelle pt:lle ohjelmasta.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   1.9.25 21:16:58

Ohje ollu ettei uutta, raskasta liikuntaa kannata aloittaa. Onko salitausta kuinka vahva? Käy kokeileen miltä tuntuu ja mitä kärsii tehdä. Maltillisin painoin.

Kroppaa kuunnellen, itse treenasin loppuun asti ihan kunnon painoilla. Tein ne liikkeet mitkä hyvältä tuntui ja kokeilin aina välillä kärsiikö tehdä. Kovimmat kyykky ja maastavetosarjat jätin väliin (resu selkä ennestään ja varoin ettei välilevyt pullistu). Välistä tuntui joku pahalta, sitten toinen. Vatsoja varovaisesti.

Se yllätti että kuinka paljon synnytys vei voimia. Painot oli reilusti pienemmät mitä viimeisillään ollessa vaikka taukoa et tullut kuin kuutisen viikkoa.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   1.9.25 21:19:00

Ja tosiaan tämä oli minun tarina, moni ei tuohon pysty ja usea tekee vielä kovemmin eli kuuntele kroppaa! Itse olin oikeasti kovassa kunnossa ja tottunut urheilemaan joten tohdin tehdä ehkä perusodottajaa reilusti rankemmin. Helppo ja ongelmaton raskaus.

Lähettäjä: Choko 
Päivämäärä:   1.9.25 21:27:40

Neuvolasta pitäisi saada raskausajan liikunnan esite. Myös UKK-instituutilla on materiaalia. Ratsastusta ei suositella raskaana, kun joku siitä mainitsi.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   1.9.25 21:36:19

Mä googlailin paljon liikkeitä jotka oli raskausajalle hyviä. Esim raskauteen sopivat selkä-ja vatsalihakset yms ymd

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.