Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ahmimiseen apua?

Lähettäjä: läskipaska 
Päivämäärä:   1.9.25 12:31:36

Olen pienestä saakka ahminut. Lapsena syönyt salaa kaapeista ja ostanut herkkuja salaa. Ahmiminen ja ruoka-ajatuksen olleet mielessä niin kauan kuin muistan. Olen yrittänyt lukuisia dieettejä ja ruokavaliosuunnitelmia, käynyt terapiassa ja ollut ravitsemustietäjän kanssa tekemisissä. Ei apua. Aina vaan tekee mieli syödä. Ainoa mikä jotenkuten ehkä vähän helpottaa on paastoaminen muutaman päivän, mutta heti kun sen jälkeen syö edes salaatin on taas ajatukset päässäni. Lääkärillä olen myös käynyt, veret ok. Laittaa endokrinologille ja psykiatrille lähetteen, ehkä pääsen 6kk päästä jos pääsen ollenkaan.

Miten olette saaneet ahmimisen pois tai ainakin vähenemään? En jaksa jatkuvia ruoka-ajatuksia. Itsehillintää ei ole, eli ahmin usein. Onko nyt ainoa vaihtoehto joku lääkitys?

Re: Ahmimiseen apua?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   1.9.25 12:32:35

Missä terapiassa kävit? Mitä ne ruoka-ajatukset ovat?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.9.25 14:29:00

No eiköhän se Ozempic olis millä tuosta eroon pääset.

Lähettäjä: Mustikka 
Päivämäärä:   1.9.25 14:31:55

Veera Bianca on tehnyt tästä aiheesta lukuisia podi-jaksoja. Käy kuuntelemassa, puhuu ihan tosi ymmärrettävästi ja lempeästi omakohtaisista kokemuksista. Ja se mikä hänellä auttoi, oli todellakin semaglutidi eli Ozempic tai tablettina Rybelsus. Älä pelkää lääkkeitä, ne saattaa pelastaa sun loppuelämän.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   1.9.25 14:48:48

Minulla auttoi pahimpaan paljonkin ozempic.

Päivämäärä:   1.9.25 15:00:07

Moni juo kuulemma lasin vettä ennen ruokaa, täyttää ja malttaa mieltä hieman. En tosin usko että se yksinään täysin auttaa.

Lähettäjä: läskipaska 
Päivämäärä:   1.9.25 15:49:52

Se että juon lasin vettä ei auta yhtään. Voin juosa vaikka pari pullollista eikä se tekisi mitään eroa ruokahalun tai ahmimisen suhteen.

Lähettäjä: Sunny 
Päivämäärä:   1.9.25 15:53:54

Hyvä terapeutti oli avain minun ahmimiseen, minulla aiheuttaja oli henkinen ja taustalla oleva syy trauma, vaikken sitä itse meinannut haluta ensin myöntää. Nyt kun asia on käsitelty en enää ns tarvitse ahmimista. Ei tee mieli. En olisi koskaan uskonut saavani tervettä ruokasuhdetta, mutta niin vaan olen aika hyvällä tolalla sen suhteen, kun mieli voi hyvin. Apua oli vaan tosi vaikea löytää, koska en oikein mahtunut mihinkään syömishäiriön lokeroon, painoni ei ollut huolestuttava mihinkään suuntaan (olin lievästi alipainoinen, ahmin ihan valtavia määriä ja sen jälkeen paastosin kunnes taas söin aivan hillittömästi) ongelmaani siksi otettu tosissaan terveydenhuollossa, vaikka kärsin ahmimisesta tosi paljon fyysisesti ja henkisesti. Onneksi sain eräästä somen keskusteluryhmästä vinkin kaupunkini hyvös terapeutista jolla kävin itse maksaen noin kahden vuoden ajan.
Tsemppiä aloittaja, toivoa on !! <3

Päivämäärä:   1.9.25 16:44:36

Minun ruokahaluni normalisoitui, kun aloin aamuin ja illoin ennen ateriaa syömään noin desin proteiinijauhetta nesteen seassa.

Suolistobakteerit saa sitä mitä ne kaipaa ja ne lakkasi mankumasta herkkuja. Protskujauheessakin on kaloreita mutta ei hirveästi, ja ne pitävät todella hyvin kylläisenä.

Muuten olen syönyt aika lailla sitä mitä ennenkin.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.9.25 19:03:51

Tiedätkö miksi ahmit?

Päivämäärä:   1.9.25 19:07:59

Et vastannut, missä terapiassa olet käynyt.

Lähettäjä: hihu 
Päivämäärä:   1.9.25 19:09:16

Minulla auttaa se että syön runsaasti proteiinia heti aamusta lähtien. Proteiinin puute aiheuttaa ahmista illemmalla. Ja sokeri ruokavaliosta pois kokonaan ja makeutusaineita en käytä.

En todellakaan osaa syödä kohtuudella, ainakaan mitään hyvää. Mutta kaikki syömäkelpoinen kyllä uppoaa, vaikkakin jotkut hitaammin. Siksi syönkin ahmimiseen jotain terveellistä, mutta pahaa, kuten maustamatonta jugurttia sellaisenaan. On niin pahaa, että irvistyttää. Mutta kun antaa itselleen luvan ahmia niin paljon kuin huvittaa mutta ainoa ahmittava on se jugurtti, niin ahmimishimo katoaa :D

Päivämäärä:   1.9.25 19:58:03

^OT mutta hihu, kuinka paljon tai siis vähän sitä jogurttia saat ahmittua? Mun mielestä sekin on niin herkkua et kyl se litran purkki menee kerralla. :/

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   1.9.25 19:59:38

Suosittelen kokeilemaan lääkkeitä. Ne auttaa just tuohon ahmimispakkoon.

Päivämäärä:   1.9.25 20:11:07

Kuuntelin kirjan 'stumppaa tähän', ja Allen Carr's easy way for women to lose weight, vaikken siis tupakoi mutta sain näistä hyviä vinkkejä myös syömisen hallintaan. Että ei tahdonvoimalla. Ja Tiikerikin metsästää vasta kun on nälkä. Ja vahvat norsutkin on kasvissyöjiä.. en itse ole mutta siis että ei tarvi tankata kaikkea kokoajan. Olen aina ajatellut, että helppoahan se on tupakointi/päihteet lopettaa kun voi täysin kääntää selkänsä, mutta ruokaa on syötävä kuitenkin säännöllisesti joka tekee kaikesta vaikeaa. Kirjaa kuunnellessa kasvoi oma ilo siitä, että hei, onkin mahtavaa että saan syödä vastakin, se ruoka ja maut maailmasta eivät lopu. Jotenkin juuri se ajattelun muutos että ruoka ei lopu auttoi pääsemään laihdutuksen alkuun. Kirjasta sain monia oivalluksia mutta tuo sivussa syntynyt oli ehkä se tärkein, oma ajattelu kääntyi nälkäisestä koiranpennusta hillityksi nautiskelijaksi.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   1.9.25 20:18:01

Minulla auttoi rybelsus/ozempic. Laskeutui semmonen rauha että hei, ei se ruoka lopu. Pystyn syömään sen määrän minkä tiedän riittävän eikä ole sitä jostain kumpuavaa tarvetta syödä ja syödä.

Lähettäjä: hihu 
Päivämäärä:   1.9.25 20:18:35

Syön ehkä pari desiä.

Mutta sinähän voit syödä jotain sellaista, joka ei sinulle uppoa helposti.

Lähettäjä: jee 
Päivämäärä:   1.9.25 21:08:44

"Ja se mikä hänellä auttoi, oli todellakin semaglutidi eli Ozempic tai tablettina Rybelsus."

Jonkun jakson kuuntelin ja muistaakseni ozempic ei nimenomaan hänellä auttanut. Hänellä kokeiltiin useampaa valmistetta ja olikohan mounjaro nyt käytössä, joka toimii.

Päivämäärä:   1.9.25 21:41:38

"Älä pelkää lääkkeitä, ne saattaa pelastaa sun loppuelämän."

Niitä ilmeisesti pitää myös syödä loppuelämä jos aikoo saavutetussa kuosissa pysyäkin.

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   1.9.25 22:19:54

Niin miksi ei haluaisi syödä lääkettä loppuelämän jos se sen ansiosta on huomattavasti pidempi kuin ilman?

Mulla on muita vaivoja ja loppuelämän lääkkeitä ja aion kyllä pidentää elämääni ja syödä niitä.

Ozempic auttaa.

Lähettäjä: kfk 
Päivämäärä:   1.9.25 22:23:28

Aika harvoja noista lihavuuslääkkeistä syödään, suurin osa taitaa olla pistettäviä. Ozempicia nyt ei ainakaan syödä ;)

Päivämäärä:   1.9.25 22:49:49

" Niitä ilmeisesti pitää myös syödä loppuelämä jos aikoo saavutetussa kuosissa pysyäkin."

Sehän ei ole ongelma että pitää loppuelämä pistää. Joo maksaa, mutta säästää ruokakauppakuluissa samalla niin ei se niin kallista ole.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   1.9.25 22:59:03

Monia muitakin lääkkeitä käytetään loppuikä. Jos lääke auttaa ja hyödyt ovat isommat kuin haitat niin siitä vaan. Itselläni on toistaiseksi tilanne se että pudotin lääkityksen avulla 30 kiloa kahdessa vuodessa. Nyt olen ollut vuoden lääkkeettä eikä paino ole lähtenyt nousemaan. Sain hyvästä elämänrytmistä kiinni ja toivottavasti näin myös jatkuu.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.