Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Omien vahvuuksien ymmärrys = uhka?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   31.8.25 17:34:57

Täällä on monesti tullut ilmi, ettei ole suotavaa mainita omia vahvuuksia tai heikkouksia. Heti isketään kimppuun, jos joku nämä itsessään tunnistaa. Miksi ihmeessä? Eikö ylipäätään ihmiselämässä ole paljon helpompaa, kun asiat tiedostaa ja tekee uravalinnat tms näitä ajatellen? Toisaalta joskus myös topassa alettiin vääntää, että vaikka en osaisi asiaa x, niin kyllä senkin voi oppia. Varmaan joo tiettyyn tasoon asti, erityisen hyväksi siinä ei taatusti opi, jos kiinnostusta ei ole tai lahjakkuttakaan.

Tiedostatko sinä vahvuutesi ja heikkoutesi?

Re: Omien vahvuuksien ymmärrys = uhka?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   31.8.25 17:53:41

Tämä on harvinaisen totta. Muiden osaaminen koetaan uhkana.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.8.25 17:55:58

Tiedostan, ja se ärsyttää monia.

Huonoitsetuntoisia kun ärsyttää mitä ihmeellisimmät asiat, vaikka ne eivät edes heihin itseensä liittyisi.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   31.8.25 18:02:57

En ole kyllä huomannut. Tunnistan oman osaamisen ja tuon sitä ilmi varmaan päivittäin, mutta en ole koskaan saanut negatiivista vastaanottoa.

Päivämäärä:   31.8.25 18:05:46

- , taidat olla aika uusi täällä.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   31.8.25 18:29:50

Tiedän ihmisiä jotka ovat kateellisia vaikka mistä. Ovat itsekkin sen myöntäneet. Minulle pari näistä oli sillon kun meinasin alkaa opiskelemaan samaa alaa (olin heille uhka vaikka siis jo olin alalla) ja sitten vasta kateellisia olivatkin kun opiskelinkin inssiksi ja tajusivat tienaavansa n 2000e kk vähemmän. Tästä piti tulla oikeen kirjoittamaan somessa kuinka julkesin opiskella. Hevosasioista vasta keksivätkin samalla tallilla ollessa kaikennäköistä. Onneksi nykyään oma talli ettei tarvitse heidän tiellä olla ja olen estänyt heiltä kaikki sometarinani etteivät näe arkeamme. Toki kisoissa joskus kyläävät katsomosta ja saattavat todeta kuinka huonosti meni.:D Kokevat kyllä monet muutkin uhkana omalle elämälleen. Voihan elämä.

Päivämäärä:   31.8.25 18:59:42

Jep,minua on mollattu täällä, kun sanonen tuntevani oman alani ja saavani siitä vastiuseen nähden hyvää palkkaa.

Tiedän myös, että en ole lainkaan musikaalinen, en osaa juurikaan matemaattisia aineita tai kielioppia (mutta opin sanastoa ja tulen usealla kielellä silti ymmärretyksi).

Lähettäjä: Faktahomma 
Päivämäärä:   31.8.25 19:16:20

Se, että ihminen arvioi omia vahvuuksiaan on oma subjektiivinen näkemys asiasta ei objektiivinen totuus. Vaikka ihminen ajattelee olevansa hyvä jossain, muiden (esihenkilöt, työkaverit, asiakkaat jne.) mielestä hän saattaa olla siinä asiassa keskivertoa huonompi.

Päivämäärä:   31.8.25 19:18:19

Faktahomma, oletettavasti tähän on myös toisen osapuolen näkemys. Huonolle tekijälle ei makseta hyvän palkkaa, vähempikin riittää.

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   31.8.25 19:22:30

Olen joutunut työpaikkakiusatuksi, sai myös esimieheni täysillä mukaan. Vaihdoin työpaikkaa, suoraan esimieheksi enkä ole saanut mitään muuta kuin pelkkiä kehuja.
On ihan uskomatonta olla töissä normaalilla itsetunnolla varustettujen ihmisten kanssa ja karma kyllä kosti. Kaikista parasta on, että kaikki työntekijät näki minkälainen alamäki alkoi kun minä lähdin ja ilmeisesti minua kysellään edelleen.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   31.8.25 19:22:48

Kyllä se taitotaso tulee jotenkin arvioida ja saada vahvistus pätevältä taholta. Itseensä ja omiin kykyihinsä on siitä huolimatta syytä uskoa

Päivämäärä:   31.8.25 23:01:06

Nosto

Päivämäärä:   1.9.25 05:48:15

Koska suomalaisuus. Tätä "uhkaa" ei koeta missään muualla kuin Suomessa.

Lähettäjä: ii 
Päivämäärä:   1.9.25 05:53:56

En näkisi, että omien vahvuuksien tunnistaminen olisi uhka. Uhka on se, että tuo ne esiin; että ne tulevat näkyväksi.

Työpaikkahaastattelussahan ne pitää tuoda esiin, koska niillähän sä juuri yrität päästä siihen työpaikkaan.

Kateus on vaan niin kova, että moni ei kestä sitä, että jollain on osaamista, ja että se näkyy, ja että sillä osaamisella on rahallista arvoa (=palkka).

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   1.9.25 06:11:40

Olet viettänyt liikaa aikaa palstalla kun alat tehdä aloituksia "täältä olen oppinut että pitää tehdä näin" ja "täältä olen oppinut että ei saa sanoa noin".

Tämä palsta edustaa aikalailla pientä mutta äänekästä joukkoa, joissain tapauksissa ihan yksittäistä ihmistä, joka ottaa jonkun nimimerkin silmätikukseen tai joka vaikka kirjoittelee rumasti kaikkiin aloituksiin jotka koskevat tiettyä aihetta.

Päivämäärä:   1.9.25 06:46:35

"Jep,minua on mollattu täällä, kun sanonen tuntevani oman alani ja saavani siitä vastiuseen nähden hyvää palkkaa."

Höpsis. Sinua on mollattu täällä, koska annat ymmärtää, että tarjoilijan työ on jotain erityisen vaativaa, johon taidot ja kyvyt riittää vain harvalla. Vaikka ihan fakta on, että tarjoilijan työ on sitä tusina-duunari-hommaa, josta moni kouluttamaton nuori aloittaa työelämänsä ja ihan hienosti siinä pärjäten. Kun taas todellisuudessa moni muu ammattiryhmä on sellainen, että sitä ei kykene tekemään päivääkään ilman koulutusta ja perehtyneisyyttä, edes auttavasti.

Käyn paljon syömässä ulkona ja rehellisesti sanoen minulle kaikki tarjoilijat ovat olleet ihan yhtä hyviä. Toki jossain ulkomailla ärsyttää, jos ja kun tuppautuvat liikaa kyselemään, mutta sekin on vain kulttuurieroja. Mutta suomessa oli paikka sitten halpaketju tai tasokas paikka, niin ihan yhtä hyvää tarjoilijatyötä. Juu, koska en ole ammattiin perehtynyt, niin voi olla, että en näe kaikkia hienon hienoja etikettivirheitä, mutta fakta myös on, että tavan tallaaja ei sellaisista välitä. Tarjoilija on erinomainen työssään, kun on ystävällinen ja asiallinen, muistaa tilaukset ja allergiat sekä omaa perustavat hygienian suhteen. Ja tähän kykenee jokainen normaalin aivotoiminnan omaava.

Päivämäärä:   1.9.25 07:01:40

Tunnetteko ylivertaisuusvinouman? On tyypillistä, että ihmiset, jotka kaikkein huonoimmin tunnistavat rajansa ja osaamisensa, uskovat itsestään kaikkein eniten.

Mitä enemmän ihmisellä on koulutusta, sitä vähemmän hän yleensä yrittää tietää. Sen huomaa esimerkiksi Ylen puheohjelmien asiantuntijahaastatteluista. Ammattitutkijat varovat visusti menemästä muiden ammattilaisten alueille ja suhtautuvat hyvin varovaisesti myös omiin lausuntoihinsa jättäen ne avoimiksi ja pohtiviksi.

Sen sijaan duunariporukoissa riittää ihmisiä, jotka kyllä tietävät.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Ylivertaisuusvinouma

Päivämäärä:   1.9.25 07:03:45

"Vaikka ihan fakta on, että tarjoilijan työ on sitä tusina-duunari-hommaa, josta moni kouluttamaton nuori aloittaa työelämänsä ja ihan hienosti siinä pärjäten."

Lisäksi ihmiset odottavat asiakaspalvelijoilta eri asioita. Ei ole olemassa sellaista kuin absoluuttisesti hyvä tarjoilija, vaan tarjoilijan hyvyyteen vaikuttavat ihmisten omat toiveet.

Päivämäärä:   1.9.25 09:22:37

.

Päivämäärä:   1.9.25 18:01:07

Ei omien vahvuuksien ja heikkouksien ymmärrys ole mikään ylivertaisuusvinouma. Aivan normaalia ymmärtää, ettei kaikessa ole hyvä. En ole minäkään. Tykkään alastani, koska ikinä ei ole valmis ja voi aina oppia lisää.

. , Tuo kertoo siitä, ettet ole lukenut kirjoittamaani. Jo ihan tuossa yllä sanoin, että työnkuvaani nähden pidän palkkaani ihan hyvänä - kaikki korkeakoulutetutkaan eivät saa samaa. Työ, oli se mikä tahansa on haastavaa. Sen voi myös suorittaa hyvin tai rimaa hipoen. Matalalla osaamisellakin töitä voi tehdä, mutta se näkyy työn jäljessä. Aspana korostuu pitkälti se, että kaikkia ei työ oikeastaan kiinnosta ja juu, se näkyy ulospäinkin. Kiva, jos sulle riittää se, että tilaus otetaan ja ruoka tuodaan pöytään. Minä vaadin vähän enemmän.

Päivämäärä:   1.9.25 18:08:03

Ällö on todellisuudessa keskinkertainen tarjoilija.

Päivämäärä:   1.9.25 18:21:27

-, onneksi sinä olet keskinkertaista huonompi työtön. :)

Tykkään duunista ja saan asiakkailta siitä paljon palautetta, joten tiedän tekeväni hommani hyvin.

Päivämäärä:   1.9.25 18:22:30

Enpähän ole tarjoilija.

Päivämäärä:   1.9.25 18:24:45

- mä maksan sentään veroja vuosittain. Arvostan mitä tahansa ammattilaista verrattuna elämäntapatyöttömään. :)

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   1.9.25 18:31:17

"Mitä enemmän ihmisellä on koulutusta, sitä vähemmän hän yleensä yrittää tietää. Sen huomaa esimerkiksi Ylen puheohjelmien asiantuntijahaastatteluista. Ammattitutkijat varovat visusti menemästä muiden ammattilaisten alueille ja suhtautuvat hyvin varovaisesti myös omiin lausuntoihinsa jättäen ne avoimiksi ja pohtiviksi.

Sen sijaan duunariporukoissa riittää ihmisiä, jotka kyllä tietävät."

Amen.

Päivämäärä:   1.9.25 18:33:04

-- , siksi onkin tieto myös omista heikkouksista. Ja jokainen älykäs ihminen osaa tiedostaa molemmat osa-alueet.

Päivämäärä:   1.9.25 18:35:15

>älykäs

Mikä yliopistotutkinto sinulla olikaan?

Päivämäärä:   1.9.25 18:37:42

Älykkyys ei ole kiinni tutkinnoista. Onko sinulla käyty peruskoulun lisäksi muuta, jos tämä on uusi asia? Olen opiskellut yliopistotasolla mm kasvatustieteitä ja ravitsemustiedettä. Mitenkäs omalla kohdallasi?

Päivämäärä:   1.9.25 18:39:08

Eli ei yliopistotutkintoa.

Päivämäärä:   1.9.25 18:41:23

En ole koskaan väittänytkään sellaista. :D Opintoja olen tehnyt kyllä, mm kasvatustieteestä pedagogiset ja näiden ansiosta olin töissäkin ammattikoulussa oppilaita ohjaamassa.

Päivämäärä:   1.9.25 18:43:03

Se siitä älykkyydestä – tyhjät tynnyrit kolisee eniten.

Päivämäärä:   1.9.25 18:46:46

Miten tällä Ällöllä on mielenkiintoa ja aikaa olla kokoajan äänessä.

Omat vahvuudet on tietenkin hyvä tunnistaa. Eiköhän lähes jokainen aikuinen tiedä missä on hyvä ja missä ei.

Jos omilla vahvuuksilla alkaa leuhkimaan niin se antaa lapsellisen kuvan leuhkijasta. Jos joku on oikeasti hyvä jossain, niin hänellä ei ole tarvetta puhua siitä. Vain epävarma korostaa itseään ja hakee muilta huomiota.

Niinpä omien vahvuuksien ymmärrys ei ole uhka toisille. Yhteistyö oikeasti taitavan kanssa on helppoa ja sujuvaa. Kaikki kilpailu ja nokittelu on tarpeetonta sellaisen kanssa.

Päivämäärä:   1.9.25 18:50:18

Niin, sen joka on hyvä ja taitava, ei tarvitse tuoda sitä mitenkään erikseen esiin. Ihmiset huomaavat sen heti eikä tarvitse vääntää rautalangasta et kattokaa, oon oikeesti hyvä, eks ookin?

Pidin Ällöä vähän fiksumpana, enkä sellaisena jota täytyy kehua koko ajan tai omanarvontuntoa jotenkin pönkittää.

Päivämäärä:   1.9.25 18:57:34

>kerro olevasi keskinkertainen ja epäitsevarma sanomatta "olen keskinkertainen ja epäitsevarma"

Lähettäjä: helmi 
Päivämäärä:   1.9.25 18:59:02

Kukapa lehmän hännän nostaa ellei lehmä itse?

Päivämäärä:   1.9.25 19:00:11

Mä olen kaikki mahdolliset alentavat kommentit jo kuullut. Tiedostan myös, missä olen hyvä ja olen siitä ylpeä. Harmi, jos teistä useampaa tuo tuntuu harmittavan. Arvostan myös minkä tahansa osaajan ammattitaitoa.

Päivämäärä:   1.9.25 19:03:12

Mutta miksi sitä pitää hokea koko ajan ja monta kertaa että olet mielestäsi hyvä. No ole mielestäsi hyvä. Ketä sun täytyy täällä yrittää vakuuttaa?

Päivämäärä:   1.9.25 19:13:32

Jos ihmisellä on oikeasti itsetunto kohdillaan, ei hän aloita jatkuvasti keskusteluita omasta erinomaisuudestaan.

Päivämäärä:   1.9.25 19:20:14

--, olen yksitäisissä keskusteluissa maininnut olevani hyvä asiassa x, ja tämä on täällä huono asia. Yhtä monessa olen myös sanonut, missä olen huono. :D

Päivämäärä:   1.9.25 19:23:16

Isoin saavutus on että joku ministeri on ehdotellut.

Päivämäärä:   1.9.25 19:25:38

"--, olen yksitäisissä keskusteluissa maininnut olevani hyvä asiassa x, ja tämä on täällä huono asia. Yhtä monessa olen myös sanonut, missä olen huono. :D"

Ei ketään kiinnosta, missä asiassa olet hyvä ja missä huono - tuskin sinua täällä kukaan edes oikeasti tuntee. Se on vaan hassua, jos pitää jatkuvasti puhua itsestään.

Päivämäärä:   1.9.25 19:26:44

- , kukaan tuskin haluaa asiattomia ehdotuksia isänsä ikäisiltä henkilöiltä. Kiva, jos sinä pidät tällaista meriitinä, minulle we oli todella ahdistava ja ikävä kokemus.

Päivämäärä:   1.9.25 19:31:27

Ammatinvalintakysymyksiä.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   1.9.25 19:36:06

Onko sulla Ällö aloituksessa mainitsemiasi kokemuksia myös oikeasta elämästä vai kirjoitatko nyt heppatallikokemuksista?

Päivämäärä:   1.9.25 19:47:50

Heppatalli = hooteenet tässä yhteydessä. Oikealla tallillahan Ällö ei ole ikinä käynyt.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   1.9.25 19:54:16

Viittaan tosiaan heppatallilla tähän foorumiin, en oikeaan hevostalliin.

Päivämäärä:   1.9.25 20:11:47

Mä raysastin aktiivisesti miltei 18 v, hyvä kun viiva tietää tämänkin paremmin. :D

En tosiaan yleensä viitsi uusille ihmisille kertoa, mitä teen työkseni tai kerron hyvin löyhästi. Niin monesti on nähty, että ihmiset väheksyvät tiettyjä aloja. Toisaalta usein myös törmää siihen, että todetaan, etteivät itse pystyisi samaan.

Päivämäärä:   1.9.25 20:14:53

Mitä sillä on väliä mitä ihmiset täällä uskovat sinusta? Oletko hyvä työssäsi vai et, aivan sama kun tuntemattomista kyse. Tää menee niinku pakkomielteen puolelle kalastella täällä että joku lopulta tulisi sanomaan että ok, no olet hyvä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.