Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mies ei osaa vain olla

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   31.8.25 15:47:38

Meinasin kirjoittaa tästä jo aiemmin, mutta unohtui.

Ollaan mökilläni ja mies ei vaan osaa olla! Koko ajan pitäisi lähteä kylille kauppaan tms. Minulle mökkeily on aina ollut rentoutumista ja oleilua, ehkä kalastaa vähän tai käy sienessä, hakkaa halkoja tms. Mökillä jo tiskaaminen, vesien kanto, saunan lämmitys yms tuo sellaista jatkuvaa tekemistä.

Mutta tuo mies on tullut ihan mahdottomaksi! Koko ajan pitäisi olla jotain aktiviteettia. Tultiin tänne torstaina, ja tämä on käynyt pe ja la kaupassa, nytkin harkitsi, että lähtisi taas. Eilen käytiin lähikylän paikallisessa, kun hän halusi, mutta sielläkin istuttiin vaan reilu tunti. Ja lisäksi on ollut juoksemassa yms. Ei oikeasti osaa ns vain olla edes päivää ilman mitään erityistä tekemistä.

Todella rasittavaa, kun tuo ei vaan osaa rauhottua.

Re: Mies ei osaa vain olla

Päivämäärä:   31.8.25 15:49:10

On aina ollut tuollainen tekijä, mutta kyllä se nyt alkaa rassata, jos ei edes yhtä päivää viitsi olla rauhassa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.8.25 15:50:28

Anna sen ravata. Laita vaikka luurit korviin ja tee ristikoita, ja sano sille ettei häiritse sinua yliaktiivisella hermostollaan.

Päivämäärä:   31.8.25 15:52:14

Mitä sen on väliä mitä se mies tekee

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   31.8.25 15:54:26

Olisiko ehkä aika alkaa mökkeillä yksiksesi? Ehkä mies voi tulla yhdeksi illaksi mökille fiilistelemään ja lähteä sitten suunnitellusti takaisin kaupunkiin.

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   31.8.25 15:58:48

Oma isä on samanlainen. Ja näyttää tuo ominaisuus vaan pahenevan vanhetessaan. On jo eläkeläinen, mutta paikallaan ei vaan pysty olla. Välillä ihan @!#$ raskasta, suhaa tässä minunkin luona harva se päivä aina jotain pihahommia tekemässä. Joskus pitää suoraan sanoa, että nyt pitää meininki vähän rauhoittua.

Mä olen taas ihan vastakohta, tykkään rauhoittua ja olla omissa oloissa niin välillä on kyllä pinnassa pitämistä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   31.8.25 15:59:00

Ai saakeli tuommoinen seura on raskasta. Yleensä ei riitä, että tyyppi vouhottaa itsekseen vaannjotenkin pyrkii repimään sen toisen siihen mukaan tai jollainnlailla haluaa tehdä sen toisen tietoiseksi häsläyksestään. Ei varmaan kestä että toinen pystyy rauhoittumaan

Lähettäjä: Tarttis tehdä 
Päivämäärä:   31.8.25 16:00:16

Voi vaan arvailla syitä että oisko syynä joku sellainen että ei ole sinut itsensä kanssa.
Jotkut ajatukset painavat mieltä heti jos on toimeton. Oisko jotain laiskuuden pelkoa sitten myös. Vanhemmalla väellä, joka on tosissaan tehnyt fyysistä työtä aina, tunnistan tuon syyn.
Isäni ja äitini olivat tuollaisia. Olivat tottuneet aina tekemään jotain joten laiskana ei voinut hetkeäkään lojua edes mökillä.
Tosi rasittavaa, tiedän. Itse pyrin tuollaisesta pois tietoisesti. Päätän että nyt vaan olen.

Lähettäjä: ---- 
Päivämäärä:   31.8.25 16:05:45

Lähti nyt taas sinne kylille.

Ja kyllä, koen tämän tosi raskaana ja aiempina vuosina en ole samaan ilmiöön törmännyt. Tosin kun mietin, niin eihän tuo kotonakaan pysy ikinä koko päivää, vaan aina käytävä lenkillä/salilla tms.

Ja ennen tätä kauppakäyntiä on kantanut vesiä, käynyt kalassa, sienessä ja siivoillut. Kiva joo, että tekee, mutta kun ei yhtä ainutta päivää voi olla ja rentoutua?!

Päivämäärä:   31.8.25 16:08:46

Makaa itse sohvalla koko päivä, äläkä reagoi hössötykseen. Katso mitä tapahtuu, ottaisiko mies sinusta mallia edes hetkeksi, siis niin ettet muka itse ole huomaavinasikaan miehen hössötystä.

Päivämäärä:   31.8.25 16:11:51

"Yleensä ei riitä, että tyyppi vouhottaa itsekseen vaannjotenkin pyrkii repimään sen toisen siihen mukaan tai jollainnlailla haluaa tehdä sen toisen tietoiseksi häsläyksestään."

No tämä. Ei haittaa, jos tyyppi pystyy itsenäisesti sähläämään ja tekemään sitä ja tätä, mutta se jos vähän väliä yrittää repiä rauhoittujaakin mukaan touhuunsa niin sieppaa.

Pahimmat sählääjät eivät saa edes aikaan mitään, vain miljoona keskeneräistä juttua sinne tänne. Sen päälle tuskailua.

Päivämäärä:   31.8.25 16:55:20

Palasi kyliltä, on ehtinyt tyhjentää takasta tuhkat, hakea puita ja nyt nuohoaa jotain pihalla ja huutelee mukaan. Annankovtuolle kirveen käteen ja laita puuhommiin vai mitä?

Lähettäjä: Myy 
Päivämäärä:   31.8.25 17:07:52

Miksi itse olet noin laiska, entä jos sinä muuttuisit sen sijaan että mies muuttuu.
Miestä varmasti ärsyttää sinyn saamattomuutesi yhtä paljob kuin sinua hänen aktiivisuus.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   31.8.25 17:13:20

"Ja kyllä, koen tämän tosi raskaana ja aiempina vuosina en ole samaan ilmiöön törmännyt."

Onko nyt jotain mielen päällä, toinen nainen? Minun ex oli tuollainen kun toinen akka kuumotteli.

Päivämäärä:   31.8.25 17:16:05

?, no ei ole, miksi olisi? Ei tuolta kylältä tunne ketään. Ja ihan samoikn hinkuu, että minunkin pitäisi tulla mukaan. Useimmiten en mene.

Myy, laiska? Ilen nyt sairauslomalla, joka toki vähän rajoittaa asiaa. Olen kuitenkin tiskannut, kokannut yms normaalia. Silti ei ole hinkua 24/7 käydä muualla, kun tänne on tultu.

Lähettäjä: huhhuh 
Päivämäärä:   31.8.25 17:18:17

Mulle tuli eka kertaa kokemus tällaisesta ihmisestä tänä kesänä. Periaatteessa tosi kivaa että ihminen on aktiivinen ja oma-aloitteinen ja tekee asioita. Mutta, se sitten tarkoitti sitä, että myös mun päiväjärjestys meni täysin sekaisin. Siis just jotain että yhtäkkiä puoli yhdeksän aikaan illalla pitäiskin lähteä käymään kaupassa ihan vaan hetken mielijohteesta, ei minkään todellisen välttämättömän tarpeen takia, tai sit vastaavasti jotain, että lähdetään kaupunkiin hakemaan asiaa X ja sitten yhtäkkiä sinkoillaankin myös paikkoihin Y, Z ja Ö vaikkei ollut alunperin mitään puhetta.

Kokeilin sitäkin, että antaa sitten miehen mennä yksin, mutta siitä oli sitten seurauksena se että soitti videopuheluita kaupasta, eli tavallaan piti silti olla siellä mukana sen sijaan että olisi voinut kotona tehdä jotain muuta sillä aikaa.

En ole aiemmin kokenut tällaista ristiriitaa arjessa. Jotenkin tykkään siitä että aamulla sovitaan mitä on päivän aikana tarkoitus tehdä ja sitten toteutetaan se suunnitelma. Ja että jokaiseen päivään kuuluu sitten ihan sitä rauhallista palautumista ettei ole mitään härdelliä ja hässäkkää päällä.

Ja joo kyllä saan itsekin tehtyä asioita ja maalla asuessa se onkin välttämätöntä, mutta kyllä mä koen tärkeäksi myös sen että rauhoitutaan arjessa ja nautitaan elämästä eikä koko aikaa juosta kuin päätön kana ympäriinsä.

Päivämäärä:   31.8.25 17:20:08

Villi ehdotus mutta jospa kertoisit sille miehelle nämä asiat? Sieltä voi jopa saada paremmin sen oikean syyn selville kuin hötöläisiltä, ehkä?

Päivämäärä:   31.8.25 17:21:18

. , ja luulet, etten ole aiheesta puhunut?

Huhhuh, tuossa oli erinomainen kuvaus tästä, miten asian koen.

Päivämäärä:   31.8.25 17:40:03

No sanallakaan et ole miehen näkemystä kuitenkaan maininnut. Ja jos olet asiasta sanonut, kertonut ärsytyksestä ja että haluat rauhassa ottaa rennosti etkä tykkää siitä että koko ajan pitäisi olla menemässä ja tekemässä niin...

Päivämäärä:   31.8.25 20:30:01

En kokenut relevantiksi, kun asia tuli jo ilmi muutoin.

Päivämäärä:   31.8.25 21:30:49

No mitä mies sitten sanoi?

Päivämäärä:   31.8.25 21:58:47

Eipä mitään. Hänestä oli ihan aihe lähteä kauppaan, kun kurkku loppui. Minusta muut vihannekset riitti ihan hyvin ja ois pärjännyt ilmankin.

Päivämäärä:   31.8.25 21:59:43

Siis mitä mies sanoi siihen, kun sanoit että sinua ketuttaa tuo juokseminen ja haluaisit rentoutua yhdessä, tai ainakin, että mies ei vaivaisi sinua juoksemisellaan?

Päivämäärä:   31.8.25 22:02:04

Edelleen, ei mitään sanonut. Hän haluaa touhuta kuulemma. Vaikea vaan jäädä lojumaan. Nyt on lämmittämässä saunaa, sitä ennen ehti jo tehdä n. 8 muuta asiaa. Ei ole osannut olla aloillaan edes kahta tuntia kerrallaan.

Päivämäärä:   31.8.25 22:41:18

Loistava keskustelu, hyvä paikka lopettaa.

Päivämäärä:   1.9.25 06:16:25

Minä olen samanlainen, sillä erotuksella etten häiritse kumppania.

Minun on vaikea vain olla paikallaan, tykkään että päivät ovat täynnä touhua, myös vapaa-aikana. Onneksi miestä ei haittaa, hän taas voi hyvin viettää vapaapäivän sohvalla makoillen ja netflixiä katsellen, laittaa ehkä ruuan, huutaa jossain kohtaa että lakkaas nyt juoksentelemasta siellä pihalla ja tuu edes syömään :D

Ja koska ollaan parisuhteessa niin tehdään kompromisseja, mies tulee illalla mun kanssa kävelylenkille ja sitten katsotaan yhdessä leffa.

Päivämäärä:   1.9.25 06:28:17

" Ei ole osannut olla aloillaan edes kahta tuntia kerrallaan."

Mitä se sun aloillaan oleminen siis tarkoittaa?

Päivämäärä:   1.9.25 06:36:14

Niin siis neljä päivää mökillä, mies on halunnut käydä kaksi kertaa kaupassa ja kerran paikallisessa, ja kehdannut vielä juoksulenkillekin lähteä. Ihan liikaa tekemistä kun on tavan mökkihommatkin siinä. Kyllä nyt on lapikkaan paikka, on se nyt kumma kun ei osaa viettää viikonloppua niin kuin toinen haluaa.

Lähettäjä: iik 
Päivämäärä:   1.9.25 06:41:42

Niin siis toinen haluaa että ollaan rauhassa ja sovitaan etukäteen, mitä sinä päivänä tehdään, toinen tykkää touhuta koko ajan ja lähteä spontaanisti käymään jossain?

Mun mielestä tuossa kohtaa pitää tehdä kompromisseja, molempien ymmärtää toista, kuten kolmiviiva tuossa edellä kuvasi. Ei kummankaan halut ole toista parempia tai arvokkaampia, ja tietenkään ei saa kiukutella, touhukas ei myöskään voi vaatia toista mukaan kokoajan ja toisaalta se rauhallinen ei voi vaatia että nyt vaan makoillaan sohvalla. Vaan molemmat tekevät omaa juttuaan ja jos parisuhde halutaan pitää kasassa niin silloin toisen mieliksi myös sitä toisen juttua.

Lähettäjä: Kiulu 
Päivämäärä:   1.9.25 06:46:50

Onko miehellä ADHD?

Lähettäjä: huhhuh 
Päivämäärä:   1.9.25 07:21:47

"Mitä se sun aloillaan oleminen siis tarkoittaa?"

Mä vastaan tähän kun oon ilmeisesti samaa ihmistyyppiä kuin aloittaja. Jos mä olisin mökillä niin kyllä mä haluaisin siellä esim lukea kirjaa muutaman tunnin. Ihan vaan että istuu mökin terassilla ja lukee. Tai voisin ottaa jonkun käsityön mukaan ja kuunnella sit kännykästä äänikirjaa.

Kotona voisin ihan vaan kierrellä pihalla, silleen rauhassa että kattelee ympärilleen, ottaa kukista valokuvia ja ihan vaan nauttii siitä olemisesta ilman että on joku projektin rakennuskorjaushässäkkä päällä.

Kyllä mulla on arjessa paljon asioita hoidettavana, maalla asuessa talo ja kotieläimet on sellaisia että tottakai tulee itsekin touhuttua monenlaista. Mutta kyllä mä silti olen välillä ihan vaan aloillani. Voin mennä jopa sänkyyn pitkäkseni puoleksi tunniksi, ihan vaan ajattelemaan.

Tää topiikki kiinnnostaa nyt siis siksi kun itse eka kertaa törmäsin sellaiseen ihmiseen joka on just tuollainen jatkuva töhöttäjä. Mun on vaikea käsittäää miksi joku ylipäätään ees haluaisi lähteä käymään jossain. Siis niinku huvikseen. Siis että ihan vaan huvin vuoksi, lähtisi ajamaan kylälle tai kaupunkiin ilman että on mitään erityistä välttämätöntä asiaa. Mulle itselleni ei tulis ikinä mieleenkään. Jos mahdollista niin käyn kylällä kerran viikossa, haen kirjaston kirjat ja paketit ja hoidan kaikki ostokset kerralla. Ikinä ei tulis mieleenkään että käynpä nyt kylällä kun ei ole kurkkua. Sellaisen asian voi hakea sit seuraavalla viikolla kun on kauppapäivä.

Haluan kyllä että asioita tapahtuu ja esim remontointijutuissa mennään järkevässä aikataulussa eteenpäin. Mutta jotenkin tuommoinen täysin ennakoimaton ja äkillinen sinkoilu paikasta toiseen on mulle käsittämätöntä. Että miten voi olla mahdollista että yhtäkkiä tulee vaan mieleen, että lähdenpä nyt illalla ajamaan puoli tuntia kaupunkiin kun haen jonkun tavaran. Siis mitä ihmettä oikeasti.

Päivämäärä:   1.9.25 07:45:49

Oisko jotain laiskuuden pelkoa sitten myös. Vanhemmalla väellä, joka on tosissaan tehnyt fyysistä työtä aina, tunnistan tuon syyn.

No tämähän se.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.