Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kitkat traikkuun?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   31.8.25 10:22:11

Nykyisin vissiin saa olla sekarengastus, eli kopissa saa olla kitkat, vaikka veturissa olisi nastat. Korjatkaa jos olen väärässä?

Houkuttelisi hankkia kitkat koppiin ja ajaa niillä vuoden ympäri, mutta onko järkeä? Onko jotain turvallisuustekijöitä?

Re: Kitkat traikkuun?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.8.25 10:27:07

No saa joo mutta jos paljon ajat talvella niin hanki mieluummin nastat koppiin ja aja niillä läpi vuoden

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   31.8.25 11:18:24

No mutta nastoista kai saisi sakot, kitkoista ei? Vai?

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   31.8.25 16:20:45

Kitkat ei auta sivuluisuun, mikä kopilla taas on todennäköisempi ongelma.
Ja ei saa edelleenkään olla sekarengastusta noin päin. Toisin päin saa olla eli kopissa nastat ja autossa kitkat.

Lähettäjä: q 
Päivämäärä:   31.8.25 17:05:26

Uusi lainsäädäntö (Tieliikennelain §105 ja 106; tullut voimaan vuonna 2019) tekee luvalliseksi aiemmin kielletyn sekarengastuksen käytön. Sen mukaan vetoauton talvirenkaiden malli ei vaikuta kärryn talvirenkaiden malliin.

Vetoautossa voi käyttää nastarenkaita ja perävaunussa riittävät kitkarenkaat, kunhan ne ovat talvirenkaat kuten esimerkiksi M+S-, MS- tai M&S-merkinnällä varustetut kitkarenkaat. Vaihtoehtoisesti vetoautossa voi olla kitkarenkaat (talvirenkaat) ja jarrullisessa kärryssä nastarenkaat.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   31.8.25 20:07:41

Itse en kitkoja traikkuun talvella laittaisi jos pitää jäisilläkin keleillä ajaa. Vesikelitalvi eri asia. Täällä eteläisessä Suomessa varsinkin pikkutiet kurveineen voi olla melko jäisiä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.9.25 05:40:17

nastoista teoriassa saa sakot mutta käytännössä tuskin ja jos saakin niin hyvin pienet

Lähettäjä: f 
Päivämäärä:   1.9.25 06:57:51

Eniten herää vaan kysymys et miks helvatossa? Renkaiden vaihtoon menee niinkun vartti, hitaammalla kaverilla puoli tuntia. Kenellä käy edes mielessä ottaa pienintäkään riksiä hevosensa kuljetusturvallisuudessa säästääkseen pari kertaa vuodessa varttin homman?

Lähettäjä: Pum 
Päivämäärä:   1.9.25 07:08:02

Kantsii myös muistaa, että kitkarenkaiden lamelli ei ole ideaali kesällä. Joo, toimii, mutta sitä ei ole suunniteltu kuumalle asfaltille. Kuluu nopeammin ja turvallisuusominaisuudet huonommat.
Jos sulla on kyydissä hevonen, sulla on kohtalaisen kallis lasti. En riskeeraisi.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   1.9.25 07:15:22

Toiminee pohjoisen lumitalvissa, ei etelämmässä jossa "talvet" ovat enimmäkseen jäätikkökelejä, täällä kopissa nastarenkaat ovat käytännössä ainoa vaihtoehto.

Aloittaja ei avannut mikä asiassa houkuttelisi, niin muuten vaikea ottaa kantaa.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   1.9.25 07:51:46

f no ei mene renkaan vaihtooon kellään 15 min. Ensin ne renkaat pitää raahata varastosta, telikärryissä 4 rengasta. Haet tunkin ja muut välineet. Vaihdat renkaat ja peset varastoon menevät ja viet ne varastoon.
Itse olen vaihtanut . Ei tosiaan iso työ tehdä itse mutta ei nyt ihan 15 min tuosta vaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.