Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Työsopimus-asia työsuojeluun?

Lähettäjä: Neuvoton 
Päivämäärä:   31.8.25 10:05:49

Meillä töissä tietyt ammattiryhmät siirrettiin työehtosopimuksen lisäosan alle (tämä hyvä, koska soveltuu paremmin ko. ammattiryhmille ja esim. muualla Suomessa ammattityhmät ovat kuuluneetkin siihen).
Siirron yhteydessä palkat siirrettiin mekaanisesti lähimpään palkkaluokkaan. Mulla ja kahdella kollegalla on ollut palkan eroa 110 e, kun teen tavallisen työn lisäksi muutamaa vaativampaa kokonaisuutta. Nyt mekaanisen siirron myötä ero kutistui 60 euroon. Huomautin asiasta keväällä, kun siirrosta järjestettiin kuuleminen ja sen jälkeen vielä sähköpostilla. Asia kirjattiin ja työnantaja oli samaa mieltä huomiosta. Tahtotila oli tarkistaa mun palkkaa sen verran, että ero säilyisi yhtä isona.

TES-siirto tapahtui kesälomien aikaan 1.6. ja elokuun alussa saatiin jälkikäteen uudet työsopimukset allekirjoitettavaksi. Mun omassa edelleen on se 60 euroa parempi palkka. Palautin työsopimuksen ilman allekirjoitusta ja sanoin, että haluan palkkaan luvatun tarkistuksen. Ja jos en saa sitä, niin luovun siitä 60 euron lisästä ynnä niistä ekstravastuista.

Tämän jälkeen asiasta ei ole kuulunut. Työnantaja levittelee käsiin ja syyttää hitaudesta ylempää osaa organisaatiosta (ollaan siis kaupunkiorganisaation keskikokoinen osanen ja uudet työsopparit saapuivat kaupungin keskussekottamosta).

Luottamusmies pyörittelee myös päätään eikä osaa sanoa juuta eikä jaata. Mihin ottaa seuraavaksi yhteyttä? Voinko esim. ilmoittaa, että syyskuun jälkeen jätän ekstrahommat tekemättä, jos palkka ei ole korjaantunut?

Re: Työsopimus-asia työsuojeluun?

Päivämäärä:   31.8.25 10:12:33

Ammattityhmät :D

Jestas.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   31.8.25 10:15:32

No ei toi nyt työsuojeluun kuulu. Ota liittoon yhteys jos työpaikan luottis on noin hyödytön. Ei ole hyvä veto jättää työt tekemättä, siitä seuraa sulle ongelmia ja voit jopa saada kirjallisen huomautuksen ja sitä myötä aikanaan työsuhteen purku. Oel yhteydessä HR:ään, pomon pomoon ja mitä nyt keksitkin. Liiton lakimies neuvoo viestien sanamuodossa koska siinäkin voit tehdä itsellesi hallaa.

Alaa ei kerrota mutta omaan korvaan satkun ero palkassa kun teet vaativampaa työtä kuulostaa aika vähältä. Onko korvaus mielestäsi sopiva?

Päivämäärä:   31.8.25 10:21:32

Mulla on peruspalkka 2500 e, niin satkun ero kaupungin hommissa on ihan pykälien mukainen. On siis työehtosopimuksessa meidän palkkaluokan kahden vaativuusluokan välinen ero. Totta kai enemmän palkkaa olisi aina hyvä, mutta oon kyllä niin tyytyväinen työnkuvaan että palkkakin tuntuu ok:lta.

Mun oma ammattiliitto ei ole sopijaosapuolena työehtosopimuksessa, joten siitä ei sinänsä ole apua. JHL:n ei kannatane ottaa yhteyttä, kun se meillä oleva heidän luottamusmiehensä on just se pään pyörittelijä. Liitto varmaan vain ohjaisi käyttämään hänen apua.

Ehkä tosiaan rohkenen lähestyä apulaiskaupunginjohtajaa, koska hän on meidän toimialan johtaja ja meidän talousjohtajan pomo.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   31.8.25 10:40:05

Eli se harmittaa, että et saa enää tarpeeksi paljon enemmän kuin toinen?

Päivämäärä:   31.8.25 10:45:12

Kyllä, se harmittaa. Teen kahta kokonaisuutta, joiden arvo mun mielestä on sen reilun satkun verran parempi palkka kuin työkaverilla joka ei tee. Koska näiden työkokonaisuuksien sisältö eikä vaativuus ole muuttunut, niin harmittaa että ero on kaventunut 60 euroon. Jos kysyttäisiin nyt, ryhdynkö tekemään lisäosia ja saisin siitä hyvästä tuota 60 euroa korkeampaa palkkaa, niin kieltäytyisin.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   31.8.25 10:54:55

Työsuojelulla ei ole valtuuksia auttaa tuollaisessa asiassa. Omasta liitostasi saat lakiapua, vaikka eivät TESin neuvotteluosapuolena olisikaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.