Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Maisteriopinnot työn ohessa?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   31.8.25 08:48:11

Saako enää mitään tukia, kun aikuisopintotuki on lopetettu? Nyt tarjolla amk tutkinnon suorittaneille 2v maisteriopinnot, ja mainostetaan että työn ohella suoritettavissa. Toisessa kaupungissa. Mietin, mahtaako onnistua mitenkään. Olen kuitenkin perheellinen, lapset asuu vielä kotona, eli elätettävää on. Maisterin tutkinnolla voisi olla muutaman tonnin nousu kuukausipalkkaan mahdollinen.

Re: Maisteriopinnot työn ohessa?

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   31.8.25 08:55:08

Laskisin, paljonko opinnoista on kuluja, ja minkä verran palkka nousisi. Jos jäisi plussalle ja opintojen aihe kiinnostaisi, varautuisin pariin rankempaan vuoteen. Suorittaisin opinnot työn ohella, kuten ne mainostavat. Ei kai siinä mitään tukia saisi.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.8.25 09:08:13

Mihin tarvitset tukia, kun käyt töissä?

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   31.8.25 09:08:50

Jos kokoaikatyössä pystyy samaan aikaan olemaan, niin mitä tukia siinä ylipäänsä tarvitsisi ja millä perusteella. Itse olen suorittanut ihan kokonaisen maisterin tutkinnon kokoaikatyön ohessa, ensin avoimessa yliopistossa ja loput tiedekunnassa. Viimeiseen kolmeen vuoteen ei kyllä vapaa-aikaa ollut, eikä lapsia ollut tässä kuviossa. Harjoittelua varten otin 3 kk opintovapaata, mutta siitä sai palkkaa.

Lähettäjä: —— 
Päivämäärä:   31.8.25 09:44:49

Noh minä opiskelin avoimen yliopiston kursseja työn ohella. Piti saada vitosia, nelonenkaan ei riittänyt. Tavoitteena oli maisteriin pääsy ja pääsinkin, mutta jäinkin heti perhevapaille. Rankkaa oli välillä kun dedikset painoi päälle, mutta ihan mahdollista. Pari vuotta ei ole ihan mahdottoman pitkä aika loppujen lopuksi.

Lähettäjä: höhöh 
Päivämäärä:   31.8.25 09:48:42

"Työn ohella" tarkoittaa että käyt töissä samaan aikaan kun opiskelet. Joten mitä tukia olet vailla? Opintovapaalla tai virkavapaalla opiskelu ei tapahtu "työn ohella".

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   31.8.25 09:55:00

Riippuen ohjelmasta ja omasta taustasta, opinnot voi olla todella työläitä ja vaatia aikaa. Se on aina pois jostain muusta; perheestä, harrastuksista tai sohvalla makaamisesta. Pari vuotta on lyhyt aika ja kokeilemalla. vasta tietää omat rajansa, mutta kannattaa valmistautua jo etukäteen ettei opiskelu ole aina kivaa ja mukavaa ja tutkintoihin sisältyy varmasti kursseja, jotka ei kiinnosta tippaakaan.

Jos opinnot on suunniteltu suoritettavaksi töiden ohella, on ne luentojen yms. puolesta varmasti tehtävissä niin. Töiden ohella opiskelu ei kuitenkaan tarkoita mitään oikotietä tai vähempää työtä, vaan sama vaiva vaaditaan kuin päiväopiskelijoilta. Kurssien muoto vaan voi olla enemmän verkkopainotteinen tai luennot viikonloppuisin.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   31.8.25 10:06:48

Jotenkin oletan että joutuu kuitenkin käyttämään esim lomia tai palkatonta vapaata, että saa tehtyä työn ohessa. Tuskin kaikkea viikonloppuisin voi tehdä. Lisäksi opiskelupaikkakunnalle on meiltä 3h ajomatka. Maininta on, että osa opinnoista vaatii kuitenkin myös paikalla oloa. Ja itseasiassa tuo pari vuotta on laskettu, jos päätoimisesti opiskelee. Työn ohessa vienee sitten enemmän?

Lähettäjä: hipsu 
Päivämäärä:   31.8.25 10:13:25

Yleensä tällaisissakin tutkintomuodoissa saattaa tosiaan olla joitakin läsnäoloa vaativia luentoja/päiviä yliopistolla, vaikka lähes kokonaan pystyykin etänä/työn ohessa tekemään. Tai jos ei paikan päälle tarvitse mennä, niin olla kuulolla tiettyyn aikaan luennolla, joten töitä ei varmastikaan samaan aikaan pysty tekemään (toki työpaikasta riippuen).

Kannattaa kysyä työnantajalta, jos teidän työpaikalla saisi x määrän opintoihin käytettäviä päiviä? Aika monessa paikassa tällaisia voi saada, yleensä toki jos opiskeltava ala liittyy omaan työhön ja voi kehittää sinua nimenomaan siinä. Itse pystyin näin opiskelemaan paljon kasvatustieteen opintoja ja poissaolot pystyttiin siten järjestämään työnantajan puolelta.

Lähettäjä: Pujo 
Päivämäärä:   31.8.25 10:14:44

Saako udella mitkä maisteriopinnot kyseessä? Mä kävin yamk-opintoja muutama vuosi sitten ja hyvin onnistui töiden lisäksi. Oli itse asiassa yllättävän helppoa. Kurssitarjonnan huonous ja ryhmätöiden määrä ärsytti. Oppari jäi tekemättä työpaikan vaihdon ja työkiireiden takia.

Maisteriopinnot ovat aina kiinnostaneet enemmän mutta olen ajatellut ettei ole mahista päästä niihin. Aina välillä käy mielessä, että mitä jos.

Lähettäjä: Kuura 
Päivämäärä:   31.8.25 10:15:07

Opiskelen työn ohella maisteritutkintoa. Riippuu ihan luennoitsijasta miten luennot on järjestetty pystyykö työn ohella käymään niillä. Toki pakollisia ne eivät ole, mutta tallenteita ei välttämättä tule... Sekin riippuu proffasta. Ja sitten jos materiaali on yksi kuva josta on puhuttu 3 tuntia ei se kauheasti valaise. Toki muuta materiaalia yleensä englanniksi on pilvin pimein /kurssi. Sen kahlaamisessa menee aikaa.
Monet harkkatyöt on olleet ryhmätöitä ne on onnistuneet ihan hyvin, vaikka kaikki käyvät töissä. Tää mun linja on nimenomaan työssä käyville tehty. Yliopisto on LUT.
Olemme antaneet yliopistolle palautetta luentojen tallentamisesta. Huomioon ottaen että tätä linjaa nimenomaan mainostetaan työssäkäyville.
Ja alkuperäiseen kysymykseen et saa tukia, ellet sitten jää pois töistä ja hae opintotukea. Jos sulla on tukikuukausia vielä jäljellä.

Päivämäärä:   31.8.25 10:16:37

Riippuu ihan kaikista tekijöistä. Päätoimisten tahtiin opiskelu voi olla mahdollista töiden ohessa, jos perhetilanne sallii ja kurssit on joustavasti suoritettavissa, on itse ahkera ja reipas ja osaa käyttää kaiken liikenevän ajan opintojen edistämiseen. Jos taloudessa on kyvykäs puoliso, lapset on itsenäisiä tai menee ajoissa nukkumaan jne. ei se ole mikään mahdottomuus.

Esimerkiksi kieliopinnoissa pitää usein olla paikalla ja riippuu ihan oppilaitoksesta, miten ne on järjestetty. Olen ollut yliopiston kielikurssilla, jossa oli lähiopetus muutaman viikonlopun perjantai-iltana ja lauantaina. Jos asuu kaukana ja matkoihin menee aikaa ja työ ei ole joustavaa, voi todennäköisesti joutua ottamaan lomaa tai palkatonta.

Jos on lukihäiriöinen someaddikti, jolla on neljä erityislasta, voi olla ihan mahdoton tehdä mitään opintoja töiden ohella.

Lähettäjä: Kuura 
Päivämäärä:   31.8.25 10:20:11

Pujo Yamk oli helppo verrattuna maisteriopintoihin. Toki mulla on vähän eri alat mut tekninen kummassakin. Eli insinööri Yamk ja DI. Maisteri on enemmän tieteellistä ja teoreettista. Yamk pysyi vielä enemmän käytännössä ja tekemisessä ei niinkään tutkimuksissa.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   31.8.25 10:23:35

Riippuu mitä opiskelee ja kuka opettaa, itse koitin Aallon kauppiksen avoimen kursseja alkaa tehdä (kandista alkaen, koska en ole päässyt erillishauissa sisään mihinkään) ja aika vaikeeta se oli työn ohessa, vaikka ei ole lapsia ja vain yksi hevonen omissa nimissä.

Totesin, etten jaksa kokopäivätyön ohessa sitä tutkintoa alkaa tekemään kandista alkaen (vaikka sen tason opiskelut paljon helpompia onkin, mutta opettajat oikein selitti kuinka paljon he aikoo meitä työllistää). Mulla meinasi oikeasti paukut loppua kesken kun kaikki aika töiden jälkeen ja viikoloppuisin kului niihin harjoitustehtäviin ja luentojen kuuntelemiseen, joista jokainen oli täysin ylimittainen (sitäkin seikkaa se opettaja oikein kehuskeli).

Tutkin nyt ulkomaan tarjontaa, siellä on noita oman spesifin alan osa-aikaisesti tehtäviä maisteriohjelmia tarjolla kun taas Suomessa vain kokopäivisiä, tai sitten sen tutkinnon hinta on jotain 40 000 eikä takeita, että kukaan työnantaja sitä tutkintoa "hyväksyy". Sen sijaan esim. Britteihin tekemällä hyvään yliopistoon (jos vain ottavat sisään, mutta uskon omalla työkokemuksellani ottavan, kun ovat avoimia ympäri maailman ja maksullisia) voi olla ihan eri tilanne ja hintaluokka varsin kohtuullinen. Lisäksi ne tutkinnot voi usein tehdä ihan etänä Suomesta. Tämä toki tarkoittaa sitten sitä, että jatkossa vain myös hakee kansainvälisempiä tehtäviäkin, mikä sinänsä ei ole ongelma kun puhuu sujuvaa englantia.

Lähettäjä: Muppetin 
Päivämäärä:   31.8.25 10:38:20

Aikuiskoulutustukea ei tosiaan enää saa. Itse olin juuri vajaan vuoden opintovapaalla, jonka rahoitin säästöillä, satunnaisilla pikkutöillä ja miehen avulla. Jos teet työn ohella, niin ideahan on, että ihan sillä palkallasi sitten rahoitat.

Nyt syksyllä opinnot jatkuvat minullakin, mutta olen jo palannut töihini, eli palkkaa saa taas mutta on toisaalta vähemmän aikaakin käytettävissä opintoihin.

Jos opintoja mainostetaan sopiviksi töiden ohella, niin eiköhän ne ole järjestetty niin, ettei kauhean usein tarvitse olla tiettyyn aikaan paikalla. Etkö ole kysynyt asiaa opintosihteeriltä tmv.? He tietävät kyllä juuri tuon tutkinnon sisällön ja läsnäolovelvoitteet paljon paremmin kuin me täällä arvailemalla.

Lähettäjä: Pujo 
Päivämäärä:   31.8.25 10:42:52

"Pujo Yamk oli helppo verrattuna maisteriopintoihin"

Joo, varmasti. Toi mun oli lähinnä huono vitsi. En edes tiedä miksi siitä kirjoitin. Alkoi taas varmaan joku vitutuskäyrä nousemaan ja oli pakko purkaa johonkin. :D Sorry, kun meni off topic.

Lähettäjä: Tiuhti 
Päivämäärä:   31.8.25 10:52:09

Riippuu varmasti paljon alasta ja koulusta. Jos mainostetaan opiskelumuotona kokopäivätyön ohessa tehtävää, niin silloin pitäisi kyllä onnistua. Mutta kaikilla aloilla ei onnistu mitenkään mahduttaa molempia arkeen. Minä esim teen parhaillaan maisteria ja minun alallani ei tähän tiiviiseen opiskelutahtiin + yliopistolla läsnäoloihin millään normaali 40 h työviikko mahdu oheen.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   31.8.25 11:04:34

Suomessa nuo "työn ohessa" tehtävät tutkinnot ovat täysi vitsi. Koulut sijaitsevat jossain hevonjeerassa ja pakollisia läsnäolopäiviä voi olla useita joka kuukausi. Ja ihan älyttömyyden huipennus tuo, että luennotkin pitäisi seurata paikan päällä tietyyn aikaan.

Se on vähän eri asia vaatia lähityöskentelyä labrojen, tms. tekemiseen, mutta kun tätä pelleilyä näkee kautta linjan myös täyden etätyön mahdollistavilla aloilla. On jääty korkeakouluissa kyllä pahasti kehityksestä jälkeen työskentelytavoissa.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   31.8.25 15:21:06

Suomi todellakin on jäämässä jälkeen korkeamman tason koulutuksessa. Ennen ehkä oli realistista nykyinen malli, nykyisin ei, kun ihmiset on töissä aika kovilla ja kaikki tuetkin otettiin pois. Onneksi jos osaa englantia, voi opiskella etänä myös ulkomaille tai lähteä kokonaan sinne.

Lähettäjä: Omena 
Päivämäärä:   31.8.25 15:29:38

Omalla alallani ”soveltuu kokopäivätyön oheen” tarkoittaa sitä, että onnistuu jos teet töitä vain öisin ja viikonloppuisin. On sitovaa ja tosi paljon läsnäoloa.

Päivämäärä:   31.8.25 17:27:21

Onko kyseessä yliopisto vai YAMK? Tein DI:n kokopäiväisenä opiskeluna ja 2 vuotta oli tiukka aikataulu. Töiden ohessa menee varmasti kauemmin. Kolme vuotta luultavasti ainakin.

Meillä suurin osa luennoista tallennettiin, mutta jotkut luennot, seminaarit jne on pakollisia ja niissä on yleensä pari eri päivää mistä on mahdollista valita jos sen tekee heti. Yleensä niitä pakollisia läsnäoloja on kurssin keskellä ja loppu päässä.

Ryhmä töitä on valitettavasti paljon ja itse yritin vaan jakaa kuka tekee mitäkin niin että voi itse tehdä itsekseen etänä. Valitettavasti osa opiskelijoista on niin surkeita, että varaudu tekemään myös heidän osuutensa koska työn jälki on joko ala arvoista tai eivät edes ilmesty paikalle.

Sitä ko. ohjelman opoa voi lähestyä kysymyksin mutta tutkinnon laajuus on 120 op kaikille ja minulla oli välillä jopa 7 kurssia samaan aikaan - mikä tarkoittaa 7 koetta/raporttia/seminaaria kurssin loppu päässä ja tästä tahdista on töissä käyvän turha haaveilla. Pystyt ehkä ottamaan töiden ohella 3-4 kurssia ellei ole jotain höpönlöpön kursseja mitkä naputtelee nopeasti.

Lähettäjä: just 
Päivämäärä:   31.8.25 17:48:35

Teen itse juuri Tampereelle maisteria vaativan kokopäivätyön ohessa. Katson luennot tallenteilta (suurimmasta osasta on ollut), ja kurssit olen tähän puoleenväliin asti saanut ainakin valittua niin ettei ole ollut läsnäolopakkoa. Johonkin graduseminaariin ilmeisesti on mentävä, mutta muuten toivottavasti ei. Tavoitteeni on nyt että kurssit 2 vuodessa +gradu. Kotona yksi päiväkoti-ikäinen ja pari hevosta.

Lähettäjä: Nipsu 
Päivämäärä:   31.8.25 18:46:21

Etänä suoritin työn ohessa yamkn jossa luennot nauhoitettiin mutta suurin osa oli luennoilla paikalla koska oli paljon keskustelua ja ryhmätöitä. Oli toki työläs mutta ihan tehtävissä. Kannattaa katsoa miten luennot on järjestetty (osassa vkl, osassa muutamana iltana viikossa, osassa päivällä).

Päivämäärä:   31.8.25 20:01:26

Jos olet suorittanut amk:n määräajassa, sinulla on vielä maisterivaiheeseen tukikuukausia jäljellä, koska kyseessä ei ole "saman arvoinen" tutkinto vaan korkeampi. Katso kelan sivuilta tarkempi määrä. Tosin se on vaan n.260e /kk eli eipä paljoa ehkä auta..

Päivämäärä:   31.8.25 20:07:51

Ei kannata tuhlata aikaa. Käytä sekin aika perheen kanssa oloon. Elämä on aika lyhyt ja lapsuus vielä lyhempi.

Päivämäärä:   31.8.25 21:46:04

Opintotuessa on myös tulorajat, jotka täysipäiväisessä työssä kyllä ylittyvät.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   31.8.25 23:16:56

Ota myös selvää riittääkö 2 vuoden opinnot amk:n päälle. Erillisvalinnan kautta maisteritutkintoihin voi kuulua erikseen määritetyt lisäopinnot joita ei lasketa maisteritutkintoon, mutta voivat viedä jopa vuoden pistemäärältään. Itse en pystynyt suorittamaan työn ohessa, oli ihan täysi työ vajaassa kahdessa vuodessa suorittaa maisteriopinnot amk:n päälle vaikka opiskelin täyspäiväisesti. Toki aloilla on eroja, mutta minulla ei meinannut aika ja jaksaminen riittää ilman kokopäivätyötäkään. Oli tosin perhe ja hevonen. Opiskelu oli rankkaa, vaikka amk meni viheltelemällä läpi hyvin arvosanoin.

Lähettäjä: äm 
Päivämäärä:   1.9.25 15:42:48

Opiskelen parhaillaan maisterintutkintoa kokopäivätyön ohessa. Meillä on opinnot 100 % etänä ja suurimmaksi osaksi on ollut mahdollista opiskella iltaisin ja viikonloppuisin (luennot yleensä tallennetaan ja mahdollista katsoa myöhemmin). Pari lomapäivää olen tähän mennessä ottanut, jos joku pakollinen loppuseminaari on ollut jo päivällä. Sitten kun aloitan gradua, niin tarkoitus on olla opintovapaalla joko kokonaan tai osittain ehkä muutama kuukausi, minulla on omia säästöjä sitä varten.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.