Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ennen vanhaan saattoi vitsailla

Lähettäjä: Autismimuoti 
Päivämäärä:   31.8.25 00:22:14

Äitini on Maija, ja mökkinaapuri oli myös Maija. Hänen miehensä oli Seppo. Kun vanhemmat lähtivät tansseihin, niin Äitini meni Sepon käsikynkkään ja sanoi "nyt on Maijaa kainalot täynnä kun sie niin tykkäät Maijoista". Tätini hoiti lastani jonka unilelu oli Martti-auto. Täti kertoi naapurin Martille, että pääsi itsekin Martin viereen nukkumaan. Nämä jutut olivat aikoinaan ihan ok.

Mutta vitsailepa nykyään tuohon malliin..

Re: Ennen vanhaan saattoi vitsailla

Lähettäjä: Riu 
Päivämäärä:   31.8.25 00:23:15

Ei nuo nyt kovin hyviä vitsejä ole, joten en surisi.

Lähettäjä: Autismimuoti 
Päivämäärä:   31.8.25 00:25:27

Riu: juuri tuota tarkoitan!

Lähettäjä: Saman huomannut 
Päivämäärä:   31.8.25 00:29:24

Juu, nykyään vitsi on sellainen että nauretaan selkäkeikkonaurua ja vitsailu on samaa kuin vitsien kertominen. Lapsetkin ihmettelevät tätä ilmiötä.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   31.8.25 01:33:14

"Mutta vitsailepa nykyään tuohon malliin.."

Mikä tuossa on niin väärin tai loukkaako jotain?

Katseleppa yleareenasta vanhoja Tarkkis- jaksoja ja kauhistu.

Lähettäjä: tllt 
Päivämäärä:   31.8.25 01:34:21

Olen myös nykyään huomannut tuon, että mistään ei voi enää vitsailla. Heti käännetään asia negatiiviseksi ja valitetaan. Eikä mitään voi kyllä muutenkaan sanoa, kun kaikesta keksitään jotain negatiivista. Ja olen myös itse huomannut tämän mielensäpahoittamisen ja puolestaloukkaantumisen aikana, että ajattelen itsekin kaikesta "voi ei, joku voisi loukkaantua tuosta".

Esim. kun linnanjuhlien jatkoilla laulettiin "olen suomalainen" ja siinä biisissä lauletaan "On siinä mies ja nainen" ja juuri tuolloin oli alettu vouhkata siitä, että ihmiset voviat olla mitä sukupuolta tahansa ja kenenkään sukupuolta ei saa olettaa ja mitään sukupuoleen viittaavaa ei saa sanoa kun pitää olla neutraaleja ja sensitiivisiä, niin tuon biisin aikana ajattelin heti, että "Voi ei, varmasti aamulla huutaa lööpit punaisena sitä miten sanottiin MIES JA NAINEN".

Siis apua... No, onneksi kukaan ei siitä niin pahasti raivostunut, vaan vinkuminen oli vähän pienemmällä tasolla ja lööpit sai huutaa linnanjuhlien pukumokia...

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   31.8.25 01:39:08

Tälle puolestaloukkaantujien paskalle ja muille lumihiutaleille tullaan vielä nauramaan yläasteen historiantunneilla noin kahden- kolmenkymmenen vuoden päästä.

Lähettäjä: XXX 
Päivämäärä:   31.8.25 01:39:36

Kaverin äiti oli Rauha ja isä Toivo. He vitsailivat joskus, että on Rauha maassa ja Toivo puussa.

Lähettäjä: Naisten suusta 
Päivämäärä:   31.8.25 01:39:39

Naiset saavat vielä vitsailla noin miehille, mutta jos asetelmat olisivatkin toisin päin, se koetaan ahdisteluna:

Jos isäsi Seppo ottaisi naapurin Maijaa käsikynkästä ja vitsailisi, kuinka nyt on Seppoja kainalot täynnä, kun Maija niin tykkää Sepoista.

Tai jos setäsi olisi lastenvahtina, lapsellasi olisi Martta-nukke ja setäsi kertoisi naapurin Martalle päässeensä myös Martan viereen nukkumaan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.8.25 05:56:24

Kerran kun meillä tehtiin remppaa, mies soitti kesken päivän ja kysyi missä huitelen. Sanoin että tässä oon sähkärin kanssa sängyssä :D (sähkömies oli kiivennyt sängylleni että ylettyisi lampun pistorasiaan ja itse istuin sängyn laidalla kun puhelu tuli)

Kenenkään muun mielestä hauska juttu? Sähkäri virnisti, minä kikatin ja mieheni hymähti :)

Lähettäjä: iik 
Päivämäärä:   31.8.25 06:00:13

Käytännössä pieni äänekäs joukko loukkaantuu ja toinen pieni joukko heidän puolestaan. Vitsailla voi aivan normaalisti edelleen. Koskee siis hyväkäytöksisiä, tavallisia ihmisiä.

Ne "mitään ei voi enää sanoa"- ihmiset ovat yleensä tilannetajuttomia törppöjä ja/tai tosi huonokäytöksisiä ja rumasti puhuvia, jotka oikeuttavat em. käytöksen vitsailulla. Sitten kun joku loukkaantuu kun hänelle puhutaan oikeasti törkeästi niin voidaan sanoa vitsivitsi, on se kumma kun ei saa mitään enää sanoa ja kaikesta loukkaannutaan.

Lähettäjä: vikke 
Päivämäärä:   31.8.25 06:17:01

Mielestäni on ihanaa, ettei enää ole "ennenvanhaan" sillä tasolla, että kaikki käytöstavattomat juntit saavat vitsin varjolla laukoa loukkauksia ja sanallisesti ahdistella ja heittää vaikka rasistista juttua, ja jos heille huomautti asiasta niin oli tiukkapipo, "vitsihän tuo oli, älä nyt leikistä suutu, minä vaan sanon asiat suoraan niinku ne on".

Komppaan nimimerkkiä iik, jos ihminen tuntee ettei voi itse enää sanoa mitään niin silloin vika on ollut omassa ulosannissa. Edelleen voi ihan normaalisti vitsailla. Vitsin tarkoitus ei ole loukata tai pahoittaa kenenkään mieltä. Älä naura ihmisille, naura mieluummin heidän kanssaan, opetettiin minulle jo lapsena.

Lähettäjä: Hilla 
Päivämäärä:   31.8.25 07:31:05

Sähkäri-juttu oli hauska! Minäkin täällä hihittelin.

Päivämäärä:   31.8.25 07:36:57

Iik-juntti: no, minä vitsailin kaverin uudesta talosta, että yksi huone on ihan minun värilläni maalattu eikä siihen tarvitse kuin poreammeen niin voin muuttaa kun on niin hieno. Niin se loukkaantui verisesti kun luuli, että jätän oikeasti perheeni ja muutan sen kauhukakaralauman luokse.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   31.8.25 09:31:13

Me heitetään töissä ronskiakin läppää työkavereiden kanssa. Vaatiihan se pelisilmää ja herkkyyttä huomata, että pysyy kaikkien mielestä huumorin puolella, mutta työyhteisö on tosi hyvä ja saa aina kehuja vierailijoilta tai uusilta tulokkailta.

En siis tunnista näitä "mitään ei saa sanoa", mutta ei ketään meillä myöskään loukata huumorin varjolla. Jos tulisikin sanottua jotain sivu suun, niin voin kuvitella, että siitä pystyttäisiin jutella ja pyytää anteeksi.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   31.8.25 09:49:35

Näinhän se menee. Ne vitsit, läpät ja leikkipuheet ovat AINA olleet huonoja. Aiemmin oli vaan sosiaalisesti "pakollista" naureskella ja hihitellä niille vaikka oikeasti ei halunnut. Näitä tilanteita muistaa kyllä lapsuudesta ja nuoruudesta, että pitää muka nauraa että olipas hauska juttu vaikka oikeasti olisi halunnut hävetä silmät päästään miten joku oli niin nolo ja typerä. Yleensä nää meni niin, että jutun kertoja oli mies, joka oli jollain lailla "tärkeä". Että pakkohan se on nauraa jos pankinjohtaja kertoo tällaisen jutun.

Nyt sitten nämä "mitään ei saa enää sanoa" vihdoinkin kohtaa todellisuuden. Tiedoksi vaan, ne teidän jutut on koko ajan olleet huonoja ja niille nauraminen on ollut aina teeskenneltyä.

Hyvä huumori on edelleenkin hyvää huumoria. Vaikeistakin asioista voi vitsailla. Joten jos joku ei nykyään naura jollekin jutulle, niin se kertoo vain siitä että juttu on huono ja on aina sitä ollutkin.

Päivämäärä:   31.8.25 09:59:20

Jep: iiiik nolooo.

Lähettäjä: Totuus 
Päivämäärä:   31.8.25 09:59:34

Naapurin tyttö oli Anna Liisa ja Liisa antoi

Lähettäjä: Saman huomannut 
Päivämäärä:   31.8.25 10:03:30

Jep: ei noille jutuille ole tarkoitus nauraa, ovat sellaista pikkupuhetta vaan.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   31.8.25 10:08:44

"Kerran kun meillä tehtiin remppaa, mies soitti kesken päivän ja kysyi missä huitelen. Sanoin että tässä oon sähkärin kanssa sängyssä :D (sähkömies oli kiivennyt sängylleni että ylettyisi lampun pistorasiaan ja itse istuin sängyn laidalla kun puhelu tuli)
Kenenkään muun mielestä hauska juttu? Sähkäri virnisti, minä kikatin ja mieheni hymähti :)"

Joo ihan hauska ja nokkelasti keksitty. Mutta jos tässäkin sukupuolet olisi toisinpäin, niin se naissähkäri voisi kertoa että hän on kokenut töissä seksuaalista ahdistelua. Kyllähän seksuaalissävytteinen sanallinen vihjailu sellaiseksi lasketaan. Etenkin jos se sähkäri kuulisi sen tyyppistä harva se päivä.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   31.8.25 10:08:50

Olin etsimässä erästä tietoa vanhemmalle mieshenkilölle. Hän puhui siinä samalla ja sanoi: "pystytkö sinä yhtään keskittymään kun minä vaan puhun ja puhun?" Vastasin, että me naiset osaamme kyllä tehdä kahta asiaa samaan aikaan. Se oli sellainen vitsailu. Olisin ihmetellyt suuresti, jos tuo mies olisi heittäytynyt lattialle huutonauramaan heitolleni.

Lähettäjä: Sama 
Päivämäärä:   31.8.25 10:22:59

Kyllä nykyään sanotaan vaikka ja mitä. On pazkapuhetta ettei saa sanoa.

Politiikassa ei ole ikinä käyttäydytty niin huonosti kuin nyt, ollaan loukkaavia ja jopa törkeitä.

Nykyään vaan uskalletaan myös sanoa vastaan.

Mielestäni se menee vähän niin päin että
- joku mjulkku aukoo päätään, halventaa naisia tms.
- Hänelle sanotaan vastaan
- mjulkero on täysin pöyristynyt kuinka joku kehtaa häntä ojentaa, kun eihän koskaan ennenkään hänen pikku kuplassaan. Hän on koko kylän kuningas!
- mjulkero loukkaantuu, uhriutuu, kutsuu itkunsekaisin äänin kaikkia lumihiutaleiksi/pahamieleksi/puolestaloukkaantujiksi, koska ei pysty perustelemaan miksi hänen pitää widduilla ja haukkua muita jatkuvasti (koska perustelua ei ole, jos mjulkkua luonnetta ei lasketa).
- tuhat Marjatta ja Markku 60v rientää mjulkeroa puolustamaan ja Riikka purra kommentoi twitterissä kuinka mjulkku on varmasti hyvä jätkä ja tervetullut persujen kuntavaali ehdokkaaksi.

- lopputulos on että mjulkero sai sanoa, saa sanoa jatkossakin. Hän saa ehkä muikkaria erimielisiltä, mutta muut mjulkut kyllä puolustaa ja lähettää tappouhkauksia vastapuolelle tarvittaessa.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   31.8.25 10:41:57

Sama osuu naulan kantaan

Lähettäjä: Eipä omalla 
Päivämäärä:   31.8.25 10:50:09

En nyt niin tiedä, loukkaannummeko me kaikki naisetkaan joka asiasta niin hirveästi. Kävin pyytämässä apua autoni työntämiseen naapurista, ja kun työnsimme autoa, naapurin vaimo soitti miehelle ja kysyi, missä mies on. Mies kertoi olevansa hikipäässä työntelemässä kanssani.

Lähettäjä: Riu 
Päivämäärä:   31.8.25 11:12:45

Sama: juuri näin!

Päivämäärä:   31.8.25 11:27:57

Ja te pidätte tuollaista vitsailuna? Ei ihme, jos vitsailu loukkaa.

Lähettäjä: oma kokemus 
Päivämäärä:   31.8.25 13:22:42

Oli kyllä ennen paljon kamalampaa "huumoria" kuin nykyään on ja se on ihan hyvä. Oletteko katsoneet tällä vuosituhannella esim Kyllä isä osaa-sarjaa, niitä vanhoja jaksoja siis? Aivan kammottavaa passiivis-agressiivista vittuilua, ihan tuli huono olo kun katsoin pätkän kun muistin että tuollaista se läpänheitto oli tosiaan joskus.

Päivämäärä:   31.8.25 13:31:43

Oma kokemus: minusta täällä kerrotut esimerkit ovat ihan ok heittoja.

Lähettäjä: oma kokemus 
Päivämäärä:   31.8.25 13:46:46

Juu, edellä mainitut oli ihan ok heittoja, sitä en kiistänytkään (eivät varsinaisesti kutkuttele minun nauruhermojani mutteivat aiheuta paheksuntaa myöskään). Tietynlainen huumori on luojan kiitos kadonnut esim viihteestä ja hyvä niin. Ja itse olen ns roisin huumorin ystävä, minua naurattaa esim Studio Julmahuvin tyyppinen huumori. Mutta oikeesti nuo kyllä isä osaa ja Tarkkis-huumori on ihan kammottavaa... Siis ei mitään hauskaa. Ihan silkkaa vittuilua.

Lähettäjä: Merja 
Päivämäärä:   31.8.25 13:52:03

Saman huomannut ei sovi vitsailla. Tulee olo et oli noloo.

Lähettäjä: Betz 
Päivämäärä:   31.8.25 14:31:26

Eiköhän tilannekomiikkaa ja kaikenlaisia letkautuksia tapahdu ihan niin kuin aina ennenkin, kellä vaan niin sanotusti lanttu leikkaa ja on huumorintajua sekä sopivasti sosialista pelisilmää, kun sopiva hetki tulee eteen. Fiksu reagointi edellyttää myös sosiaalisia taitoja ympärillä olevilta, ja muiden arvostamista myös kuultiin Jan puolelta.

Maailma ei ole niin vakava paikka joka hetki, ja hyvä niin.

Lähettäjä: Sipi K 
Päivämäärä:   31.8.25 14:49:37

Vaikka olisi kuinka hyvä pelisilmä ja sosiaaliset taidot, niin jos paikalla on yli kolme ihmistä, niin varmasti yksi aina loukkaantuu.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   31.8.25 14:50:17

Schrodingers @!#$

A person who decides whether or not they're full of @!#$ by the reactions of those around them.

Lähettäjä: Darky 
Päivämäärä:   31.8.25 16:20:55

ennen oli kansallisuusvitsejä ja blondivitsejä. tuskin nykyään menisi läpi. koska joku aina voisi pahoittaa mielensä.

Lähettäjä: edjie 
Päivämäärä:   31.8.25 17:37:03

Ei ne vitsit ennenkään naurattaneet, mutta nykyään sentään saa jo sanoa, ettei ne naurata.

Ihmisistä ei siis ole tullut huumorintajuttomampia vaan viisaampia.

Ja kyllähän vanhat ihmiset edelleen heittävät tyhmää ja halventavaa läppää. Nykyään osataan onneksi olla nauramatta sille. Ennenvanhaan kaikelle typerällekin piti nauraa.

Lähettäjä: Tollo 
Päivämäärä:   31.8.25 18:26:31

Suurin osa naapurinperojen ja tahvosetien vitseistä on aina ollu typeriä ja noloja ja ennen niistä ei saanut loukkaantua tai oli tosikko ja piti nauraa ja pitää muka hauskana. Onneks nykyään ei enää tarvi.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   31.8.25 18:28:11

Joo ennen saattoi vitsailla, mutta yhtä huonoja ne vitsit on aina olleet. Suurimmalla osasta ihmisistä on aina ollut aivan surkea huumorintaju.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.