Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Elätkö omien arvojesi mukaan ja mitä ne ovat?

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   30.8.25 23:50:06

Hyvinvointivalmentajan kanssa hieman sivuttiin aihetta ja tää on kyllä sen sortin mielihuttua ettei mene mulle jakeluun.
Oikeastaan en edes tiedä mitä mun arvot on, ihan piti googletella ja erityisesti jäin miettimään kohtaa terveys, "liikun jotta pysyisin terveenä". Minä käyn salilla koska haluan lihaksikkaan kropan. Siinä sivussa tulee tietysti muita etuja, mutta kehonmuokkaus on se juttu. Ehkä mun arvo on sitten ulkonäkö, joka ei sitten taas muuten ole mulle tärkeä. En välitä mistään ripsenpidennyksistä tms.

Moni suomalainen sanoo tärkeiksi asioiksi työn ja perheen, mulla arjessa menee työ ehkäpä jopa perheen edelle.

En nyt oikein osaa selittää tätä paremmin, mutta oon tosi kunnianhimoinen eikä ole varmaan mitään mitä en asiakkaan vuoksi tekisi ja mun täytyy saada "loistaa". Esim. yksi asiakas sanoi alle tunnin palaverin jälkeen, että huomaa, että olen todella ammattitaitoinen esimies ja tällainen palaute on se mun polttoaine.
Iso osasyy mun burnouttiin aikoinaan oli varmasti se, etten saanut näyttää kynsiäni.

Mieli.fi:n arvoihin liittyviä sivuja selatessa pää menee kahta kauheammin solmuun, pitäisikö oikeasti alkaa syvällisemmin pohtimaan, että mitä ne omat arvot on ja alkaa elää niiden mukaan vai jatkaa samaa kaahottamista, koska elämäni on kuitenkin mielestäni aika täydellistä just nyt?

Re: Elätkö omien arvojesi mukaan ja mitä ne ovat?

Lähettäjä: Riu 
Päivämäärä:   31.8.25 00:22:15

Minä ymmärrän omien arvojen mukaan elämisen niin, ettei tee valintoja tai elä elämäänsä "niin kuin kuuluisi", siis ulkopuolisten (tosien tai kuviteltujen) mielipiteiden tai arvostusten mukaan. Pidät tiettyjä asioita tärkeinä, joten järjestät elämäsi niin että pääset toteuttamaan niitä.

Aloituksessa tuli jo joitain arvojasi ja olet itsekin jo huomannut, että niiden sivuuttaminen on johtanut jopa burn oiutiin.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   31.8.25 08:45:13

Mihin kaipasit hyvinvointivalmentajaa, jos elämäsi on täydellistä nykyisellään?

Arjen haasteita tosiaan jaksaa paremmin, jos ne on aidosti omien arvojen mukaisia haasteita ja itse valittuja. Sikäli omien arvojen rehellinen tiedostaminen auttaa. Kuten tuo että lihaksikas kroppa on sinulle terveyttä olennaisempi motivaattori ja työ menee perheen edelle. Se, että koet asian miettimisen laittavan pään solmuun ja työssäsi janoat tunnustusta ns. hinnalla millä hyvänsä, viittaa siihen, ettet ehkä ole ihan täysin hahmottanut miksi toimit niinkuin toimit. Miksi töissä loistaminen on niin tärkeää? Onko se aidosti sinulle merkittävä arvo vai jotain mihin sinut on kasvatettu?

Esim. yksi tuttu oli lapsena koulukiusattu ja hän näkee täysin kohtuuttomasti vaivaa loistaakseen niin urallaan, kuin sosiaalisella elämällään. On kyllä myös erittäin tyytyväinen elämäänsä, käytännössä luultavasti siksi että hänellä on selkeä tavoite ja hän sen saavuttaa vuosikymmenestä toiseen.

On vaikeampi olla onnellinen jos ei ole mitään selkeää ja saavutettavissa olevaa tavoiteltavaa. Itse elän arvojeni mukaista elämää, mutta olen silti lähinnä tyytymätön kaikkeen, koska muiden ihmisten valinnat ympärillä muodostaa puitteet sille, missä määrin on ylipäätään mahdollista arvojensa mukaan toimia. Välillä tuntuu, että elämä olisi paljon helpompaa, jos vain toimisi niinkuin kaikki muutkin miettimättä yhtään mitään.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   31.8.25 09:09:14

Kyllä kai. Lapset on tällä hetkellä elämäni tärkein asia ja sen mukaan kyllä elelen. Koitan kyllä omastakin hyvinvoinnista pitää huolta, mutta onhan tässä joutunut joistakin omista jutuista tinkimään.

Työni on arvojeni mukaista. Se on mielenkiintoista ja vaikutan osaltani itselleni mielekkäisiin asioihin. Toisaalta joskus haluaisin kehittyä lisää, mutta se on sitten kun -listalla.

Mitäpä muuta? Ilmaston eteen en ahkeroi liikaa, mutta kannan kortta kekoon pienillä teoilla. Joissakin olisi tässä parantamisen varaa, mutta enpä olekaan mikään megavihreä niin omien arvojen mukaan mennään.

Kohtelen ihmisiä tietääkseni tasavertaisesti.

Saan elää perhe-elämää kohtuullisesti toimeentulevana, joten mikäs tässä on ollessa.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   31.8.25 09:42:35

"Mihin kaipasit hyvinvointivalmentajaa, jos elämäsi on täydellistä nykyisellään?"

Tapasin hänet siis muussa yhteydessä :D

"Se, että koet asian miettimisen laittavan pään solmuun ja työssäsi janoat tunnustusta ns. hinnalla millä hyvänsä, viittaa siihen, ettet ehkä ole ihan täysin hahmottanut miksi toimit niinkuin toimit. Miksi töissä loistaminen on niin tärkeää? Onko se aidosti sinulle merkittävä arvo vai jotain mihin sinut on kasvatettu?"

Siis arvojen miettiminen saa pään solmuun. Miksi mun pitäisi alkaa miettiä miksi toimin kuten toimin saati mitä ne mun arvot nyt olisi kun olen tyytyväinen näinkin?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   31.8.25 09:59:59

Kuka sinua on käskenyt miettimään arvojasi? Et ilmeisesti ole tilannut hyvinvointivalmentajan palveluita vaan muuten vaan juttelitte asiasta?

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   31.8.25 10:14:33

No ole miettimättä. Ei luulisi olevan vaikeaa.

Lähettäjä: Darky 
Päivämäärä:   31.8.25 15:57:14

kenenkään ei pidä joutua kärsimään. ei eläimen eikä ihmisen. lain mukaan koira pitää lopettaa kun on tietyssä kunnossa eikä nauti elämästään tai se vain kituisi, sama pitäisi olla ihmisenkin kohdalla. kukaan ei saisi jäädä kitumaan.
ei eläin eikä ihminen. jotkut ihmiset pidetään väkisen elossa vaikka jos he itse saisi päättää, he haluaisivat jo päästä pois..

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.