Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Minua on alkanut häiritä veljeni outo käytös

Lähettäjä: Kiusallista 
Päivämäärä:   30.8.25 20:29:26

Muistaisin, että lapsuudessa veljeni puhui ainakin enemmän. Ei hän ikinä ole ollut mikään hölöttäjä, mutta sai hänestä sentään jotain irti. Nyt olemme reilu nelikymppisiä ja tuntuu, että veljeni muuttuu jatkuvasti hiljaisemmaksi tai en edes muista vaikka olisi ollut tällainen jo viimeiset 20 vuotta.

Hän ei ikinä vastaa viesteihin mitään. Ei siis edes kuittaa ok tai peukuttamalla. Jos laitan esim lasteni synttäreille kutsun ei reagoi siihen mitenkään, mutta ilmestyy paikalle kellontarkasti. Olemme sitten missä vain kylässä tai juhlissa samaan aikaan niin hän menee istumaan ja istuu samalla paikalla alusta loppuun puhumatta. Jos jokukysyy jöneltä jotain on vastaus hymähdys tai kyllä/ ei. Teetä tai iahvia juo kupillisen, mutta ei esimerkiksi ikinä koske tarjottaviin syömisiin.

Jos keskustelemme perheen kesken esim lahjan ostamisesta jollekin, suunittelemme budjettia ja mietimme idoita ei häneltä tule mitään reaktiota mihinkään. Ainakin minulle kuitenkin maksaa aina sovitun summan samantien jos minä olen ostanut yhteisen lahjan. Asumme samassa kaupungissa ja välillä näemme kaupassa. Tervehtii minua ja pysähtyy ikäänkuin haluaisi alkaa juttelemaan, mutta ainoa mitä sanoo on alussa moi ja jos kysyn jotain niin ynähdys tai pelkkä joo tai ei. Tämä on kiusallista, koska veljeni ei tee elettäkään jatkaakseen matkaa ja minun pitää pitää yksinpuhelua.

Veljeni käy töissä säännöllisesti, huolehtii hygieniastaan ja pukeutuu siististi. Käy kerran kesässä kuulemma kotikaupunkimme festareilla, mutta äitini ainakin epäili, että tuskin näkee ketään tai käy missään muuallakaan. Noista festareista raportoi äidilleni siskoni mies jonka kaveriporukan mukana veljeni on noilla festareilla.

Saahan sitä jokainen olla sellainen kun on ja elää elämänsä niinkuin haluaa, mutta tämä veljeni käytös on jo alkanut ihmetyttämään. Jossain kai menee normaalin raja enkä enää osaa sanoa onko veljeni käytös normaalin rajoissa.

Re: Minua on alkanut häiritä veljeni outo käytös

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   30.8.25 20:32:01

Normaalia tai ei niin ennen liikaa pähkimistä kannattaa miettiä, että voisitko sinä tehdä asialle jotain ? Tässä tapauksessa tuskin. Ilman sen kummempaa analysointia voit kyllä viettää hänen kanssaan enemmän aikaa ja saada kertomaan elämästään.. Jos ei kiinnosta niin etpä voi oikein häntä mennä ojentamaankaan.

Lähettäjä: Kiusallista 
Päivämäärä:   30.8.25 20:37:44

Jossain kohtaa kutsuin häntä enemmän kylään ihan muuten vaan, pyysin mukaan keilaamaan, terassille jne jos olin menossa vaikkapa mieheni tai muiden sisarusten kanssa. Mutta kun ei hänestä vain saanut mitään juttua irti, kysymyksiin vai lyhyitä vastauksia eikä hän ikinä sanonut yhtään lausetta oma-aloitteisesti niin tilanteet olivat aina vain kiusallisia. Hän siis tulee kyllä aina paikalle kun ilmoittaa paikan ja kellonajan, mutta ikinä ei puhu mitään vaan istuu hiljaa samassa paikassa.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   30.8.25 20:42:02

Mitä ikinä teetkin, niin älä ainakaan lakkaa kutsumasta mukaan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.8.25 20:42:36

Voithan sinä kysyä haluaako veli lähteä sinun aktiviteetteihin vai kokeeko, että käsket ja on pakko?

Päivämäärä:   30.8.25 20:49:15

En osaa muuta sanoa kuin että isäni on ihan tuppisuu. Äitini ja hän on yhä yhdessä ja kaikki kommunikointi menee äitini kautta. Siis soittelut ja viestittelyt. Onhan se vähän surullista, että sinulla on isä, muttei kuitenkaan ole. Käyn kyllä heillä muutaman kerran vuodessa ja vaihdetaan pari sanaa, mutta käytännössä ei kuitenkaan jutella. Olen sitä surrut aika paljonkin, mutta minkäs toiselle mahtaa.

Päivämäärä:   30.8.25 21:02:04

Traumatisoituneena autistina voin nähdä itseni tuossa kuvauksessa.

Lähettäjä: Zz 
Päivämäärä:   30.8.25 21:50:04

. Oletko koittanut soittaa isällesi äidin sijaan? Mun äiti dominoi isää niin paljon, että jotenkin vie isän mahdollisuudet olla puhelias. Kun isä puhuu, äiti puhuu päälle jne.

Päivämäärä:   30.8.25 21:53:01

Haluaisin kysyä oletko näyttänyt veljellesi mallia? Esimerkiksi puhunut itse asioista joista toivoisit hänen puhuvan.

Päivämäärä:   30.8.25 21:57:53

"Oletko koittanut soittaa isällesi äidin sijaan?"

No kuule mitäpä veikkaat olenko?

Lähettäjä: Luu 
Päivämäärä:   30.8.25 22:02:32

Miten veljesi pärjää töissä, jos ei puhu mitään?

Yksinäisyys voi kyllä tehdä ihmisestä hyvin hiljaisen. Kiireetön kahdenkesken oleminen voisi saada hänet pikkuhiljaa rentoutumaan ja puhumaan vähän enemmän. Itse olin yhteen aikaan elämästäni tosi yksinäinen, koska huonojen kokemusten takia vetäydyin ihmisten seurasta. Kahvikutsuilla, festareilla ja vastaavissa nopeatempoisissa tilanteissa, joissa vielä monta ihmistä puhuu, en saanut sanaa suustani. Olin lukossa, koska pelkäsin puhumista hirveästi ja noissa tilanteissa ei vaan tullut sellaista hetkeä, että olisin saanut sanottua jotain. Sitten kun olin jonkun leppoisan ihmisen kanssa kahden eikä ollut kauhea kiire, uskalsin olla rennommin ja pikkuhiljaa puhua enemmän.

Lähettäjä: Hops 
Päivämäärä:   30.8.25 22:03:31

Mitäs jos vaan hyväksyt veljesi sellaisena kuin hän on? Hänhän voi vaan tykätä olla mukana ja kuunnella muita ilman, että hänellä on mitään erityistä sanottavaa. Veljesi kuulostaa paljon omalta sukulaiseltani, mutta en ole koskaan ajatellut, että tästä pitäisi jotenkin ärsyyntyä tai kokea luonnostaan hiljainen ihminen kiusallisena.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   30.8.25 22:05:35

Autistiksi veikkaisin.

Lähettäjä: Lady D 
Päivämäärä:   30.8.25 22:13:50

Jotenkin tulee tunne, että veljesi tykkää olla seurassasi ja kuunnella jutusteluasi, mutta jostain syystä ei osaa/kykene juttelemaan takaisin. Olen samaa mieltä, kuin tuossa ylempänäkin, että älä lakkaa pyytämästä mukaan. Se voi olla hänelle todella tärkeää!

Päivämäärä:   30.8.25 22:24:30

Samoja ajatuksia täällä kuin muilla, hyväksy veljesi (ja isäsi) sellaisena kuin hän on ja aina pidä yhteyttä, olet hänelle tärkeä. Juhliinkin hän tulee. Ja ehkä tilanteissa joissa paikalla ei ole muita, saat häneen rakennettua ainutlaatuista teidän välistä yhteyttä lisää.

Päivämäärä:   30.8.25 22:31:49

Munkin mielestä kuulostaa siltä, että veli tykkää kyllä seurasta vaikka ei kykene jutteluun osallistumaankaan. Kutsuisin mukaan ja antaisin olla seurassa jos kerran viihtyy.

Mä olen aika huono juttelemaan. Yritän kyllä, mutta mitä vieraampi seura, sitä hankalampaa on. Toki oman perheen kesken sujuu. Tykkään silti sukujuhlista ja tapahtumista. Seurassa oleminen on se mukavin osuus.

Lähettäjä: Kieliside 
Päivämäärä:   30.8.25 23:37:17

Erittäin kauniita vastauksia <3

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   30.8.25 23:41:02

Miksi teillä on noin huono suhde ja välit veljesi kanssa..?

Lähettäjä: Jup 
Päivämäärä:   30.8.25 23:47:13

Veljesi on sellainen kuin on. Hän elää itseään varten, ei sinua. Olet varmasti tärkeä hänelle, mutta hän ei voi olla toiveidesi mukainen. Nauti hänen seurastaan sellaisenaan ilman edellytyksiä tai odotuksia. Älä mieti liikaa äläkä yritä väkisin muuttaa häntä.

Lähettäjä: vikke 
Päivämäärä:   31.8.25 06:11:43

Aika samanlainen on oma veljeni, ei juuri juttele kun tavataan, mutta käy vanhemmillamme lähes päivittäin (mistä olen kiitollinen, vanhemmat vanhenevat ja itse ehdin käydä vähemmän) ja on siinä seurassa. Ei ollut lapsenakaan mikään kovin puhelias. Minunkin veli käy töissä, harrastaa (yksinlajeja enimmäkseen, juoksee ja pyöräilee ja ui) ja elää kaikinpuolin ihan tavallista elämää muuten. Tulee myös aina auttamaan jos tarvitaan esim. muuttoapua tms. Ja meidän koirasta tykkää hirveästi, käytännössä koira on hänen sylissään koko vierailun aina kun nähdään, sille muuten juttelee enemmän kuin meille ihmisille <3

En ole koskaan ajatellut että olisi jotenkin kiusallista tuo käytös eikä se häiritse minua. Lähtisin aloittajana pohtimaan mikä siinä häiritsee, oletko huolissasi? Millaisista asioista?

Päivämäärä:   31.8.25 06:57:42

Pyydä veljeä mukaan, älä jätä ulkopuolelle vaikka on erilainen.

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   31.8.25 07:07:39

Nyt minä juon kaljaa.

Lähettäjä: Kaakki 
Päivämäärä:   31.8.25 07:21:16

Tuohan on ihan normaali suomalainen mies.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   31.8.25 07:55:50

Erakoitunut autisti, joka ei jaksa enää maskata tuttujen kesken.

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   31.8.25 08:28:36

Itse olen hieman autismin kirjolla ja tunnistan vähän itseäni tuosta, kun tarpeeksi väsähtää sosiaalisuuteen niin hyvä kun jaksaa sanoa moi vaikka tykkääkin ihmisten seurasta.

Itselläni tosin aika kausittaista, joskus riittää sosiaalisesta patterista virtaa pidemmäksikin aikaa kunnes tulee se hetki ettei vaan jaksa kuin ns. pakolliset ja varaa aikaa enemmän yksinoloon yms.

Jatka ihmeessä yhteydenpitoa ja mukaan ottamista.

Onko veljelläsi mitään harrastuksia tai selkeitä mielenkiinnon kohteita, puhuuko enemmän näistä jos ottaa puheeksi?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   1.9.25 03:05:20

Minusta kuulostaa myös ihan normaalilta mutta minua pidetäänkin outona

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.