Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ambulanssin tulo kestää lähes tunnin

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   30.8.25 16:54:26

Meni usko terveydenhuoltoon, kun odotin sairauskohtauksen saaneen ja kolarin ajaneen, vain hetkittäin tajuissaan olevan kanssa ambulanssia/ensivastetta/edes jotain apua yli 50 minuuttia. Eikä edes missään Lapin erämaissa.

Re: Ambulanssin tulo kestää lähes tunnin

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   30.8.25 16:57:00

Ei ne tule edes kaupungissa nopeasti. 25 min odoteltiin viimeksi, kun asiakas meni tajuttomaksi yhtäkkiä. Sairaala oli kilometrin päässä, paikkana Helsinki.

Päivämäärä:   30.8.25 17:02:18

Mä olen ollut siinä uskossa, että vasteajat ovat keskustassa muutamia minuutteja ja haja-asutusalueellakin vartin pintaan. Häke sanoi vapaita yksiköitä olevan huonosti, joten odotusaika lienee n. 20 min. Sekin tuntui pitkältä, mutta kuitenkin hyväksyttävältä.

Lähettäjä: ......... 
Päivämäärä:   30.8.25 17:05:25

Ihan normaalia kehitysmaassa. Hämmästyttävää, jos otti potilaan kyytiin eikä käskenyt tulla vaikka taksilla perässä.
Suomalaiset maksavat kiltisti huikeita veroja siitä, että tämäkin asia on samalla tasolla kuin jossakin Ugandassa. Tai no, eiköhän sielläkin nopeammin pääse hoitoon kuin täällä.

Lähettäjä: Ei nyt omalla 
Päivämäärä:   30.8.25 17:08:56

"Mä olen ollut siinä uskossa, että vasteajat ovat keskustassa muutamia minuutteja ja haja-asutusalueellakin vartin pintaan. Häke sanoi vapaita yksiköitä olevan huonosti, joten odotusaika lienee n. 20 min. Sekin tuntui pitkältä, mutta kuitenkin hyväksyttävältä."

Hyvässä uskossa olet ollut :D
Miten olet ajatellut yksikön olevan paikalla ja valmiina hommiin vartissa, kun täällä haja-asutusalueella (Keski-Suomessa) jo ihan normaali matka lähimmän päivystävän lanssin luo on helposti + 35km... Eikä tosiaan aina valaistua asfalttitietä.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   30.8.25 17:09:54

Pisterivi: nyt vaan siellä Ranskassa niille barrikadeille!

Päivämäärä:   30.8.25 17:13:09

"Huvittavaa" oli, että hinausauto tuli paikalle yhtä aikaa poliisin ja ambulanssin kanssa. Ambulanssi näistä viimeisenä. Ensivastetta ei lähetetty lainkaan, eikä VPK:ta ohjaamaan liikennettä, vaikka korostin onnettomuuspaikan olevan vaarallisessa, huonon näkyvyyden paikassa, johon ambulanssinkaan ei ole turvallista pysähtyä.

Lähettäjä: Jaa a 
Päivämäärä:   30.8.25 17:14:07

Skotlannissa odotimme ambulanssia Edinburghissa 3 tuntia kunnes oli pakko tilata taksi ja viedä loukkaantunut taksilla sairaalaan, koska ambulanssia ei ikinä tullut. 4 kertaa soitimme hätänumerooon ja aina sanoivat että apua on tulossa mutta eivät voineet sanoa kauanko vielä menee. Suomessa asiat ovat vielä ihan hyvin.

Päivämäärä:   30.8.25 17:15:19

Ei nyt omalla, olen kuvitellut paikalle tulevan VPK:n ensivasteen, joka lähtee noin viiden kilometrin päästä.

Lähettäjä: carrot 
Päivämäärä:   30.8.25 17:20:53

Täälläpäin sama tilanne, eikä edes asuta missään korvessa :/ Äärettömän kovia vatsakipuja kärsivän, tärisevän, kylmän hikisen ja hädin tuskin tajuissaan olevan kanssa kun odotti melkein tunnin ambulanssia, niin ei kyllä naurattanut…

Lähettäjä: ......... 
Päivämäärä:   30.8.25 17:34:59

Ranskassa barrikadeille Suomen puolesta? Mitäpä jos ihan itse tekisitte edes joskus jotain asioille jotka eivät miellytä ja ole oikein.

Englanti on toinen maa Euroopan mantereella, jossa asiat yhtä huonosti monessa asiassa kuin meillä, ja aivan samoista syistä. Sielläkään sentään luokattoman huonosta julkisesta terveyden huollosta ei makseta kuten täällä, kuin murto-osa.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   30.8.25 17:38:05

Viime viikkoiseen topiciin viitaten nää vasteajat on varmaan siksi, kun ihmiset haluaa että ambulanssilla tullaan katetroimaan kotiin.

Lähettäjä: c 
Päivämäärä:   30.8.25 18:30:40

Enemmän minua on yllättänyt se, että ambulansseja on niin vähän, että pihalla kyllä hoidetaan, mutta sitten saa mennä sairaalaan omalla kyydillä. Jotenkin naurettavaa, että edessä menee tyhjä ambulanssi kohti samaa sairaalaa, ja potilas perässä kelataksilla. No, tuleehan siinä tuplamaksu asiakkaalle.

Lähettäjä: Ida H 
Päivämäärä:   30.8.25 18:38:43

kauanko veikkaat että pohjoses kestää? ei kuule ihan tunnis näy. harvemmas asuvat saa kuolla valtion puolesta.

Lähettäjä: fff 
Päivämäärä:   30.8.25 18:54:04

Äitini sai sydänpysähdyksen. Pienehkö paikkakunta, ambulanssit päivystää 1,5 km päässä. Kesti 25 minuuttia saada se ambulanssi. Tiedättekö mikä oli syynä?
a) Se, että ambulansseja ei ollut vapaana, piti odotella, että sellainen vapautuu.
b) Häke ei lähettänyt ambulanssia kuin vasta 20 minuutin päästä soitosta.

Oikea vastaus on b.
Häkestä intettiin, että koeta nyt vaan ite elvyttää sitä, ei me laiteta ambulanssia. Ei sitä tarvitse. Mutta 20 minuutin päästä soitosta minulle soitettiin takaisin, että mikä siellä nyt on tilanne ja tarvitseeko sinne aambulanssia. Tympeänä sitten laittoi sellaisen tulemaan "no, jospa ne nyt tulsii katsomaan".

Ambulanssi kyllä oli koko ajan vapaana. Eikä sillä ambulanssilla sitten montaa minuttia mennyt tulla paikalle.

Eli häke paskoi kaiken. Yllättyneet parijonoon.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.8.25 19:24:10

Eikö häkeä voi laittaa mihinkään vastuuseen tai vähintään tehdä kyseisen häken työntekijästä jotain virkavirhe ilmoitusta? Ihan hullua jos on tosiaan vähätellyt fff:n kohdalla noin vakavasta jutusta. Elvyttäminen kun on jo siinä pisteessä että voi mennä kummin päin vaan ja siinä jos jossain on tärkeetä saada nopeutta avulle.

Päivämäärä:   30.8.25 19:29:03

Ida H, pohjoisessa tavallaan ymmärtää pitkät vasteajat. Soisi sielläkin toki olevan ambulansseja tiuhemmassa, että edes lanssin saisi paikalle nopeasti, vaikka sairaalaan sitten olisikin pitempi matka.

Tässä on 30 km:n säteellä ainakin kuusi kaupunginsairaalaa / isoa terveyskeskusta ja päivystäviä ambulansseja lähempänäkin.

Lähin sydäniskuri oli kahden kilometrin päässä ja VPK viiden.

Häkeä ei pienimmässäkään määrin kiinnostanut potilaan vointi, vaikka yritin kertoa, että menee jatkuvasti tajuttomaksi, on sekava ja välillä tajuttomana henki korisee. Suurin kiinnostus oli siinä, että millainen auto ja saako oven auki. Kun oven sai auki, ei ollut syytä lähettää VPK:ta. Ambulanssikuskikin ensitöikseen kuvasi auton kännykällä. Mikähän siihen oli syynä? Poliisikin kun oli jo silloin paikalla.

Päivämäärä:   31.8.25 06:18:47

Ne ambulanssit kuskaa potilaita pitkin maakuntaa, siksi niitä ei ole sairastapauksissa vapaana. Kun kaikki keskitetään isoihin yksiköihin, niin edelliset potilaat joudutaan siirtelemään mikä minnekkin.

Lähettäjä: Tomato 
Päivämäärä:   31.8.25 06:46:21

Häke toiminnasta myös minulla erittäin negatiivisia kokemuksia. Erityisesti viimeisimmässä tilanteessa jossa jouduin ambulanssin soittamaan, tilanteen vakavuutta ei otettu lainkaan tosissaan ja päivystäjän vastailu oli lähinnä tympeää kettuilua. Oltiin jo varmoja, että henkilö kuolee siihen käsiin, kun ambulanssia ei meinattu millään suostua lähettämään paikalle.

Päivämäärä:   31.8.25 06:50:41

Kiinnostaisi kuulla mitä tarkoitat (Tomato) tympeällä kettuilulla?
Ymmärtääkseni häkepäivystäjät joutuvat vetämään erittäin tiukkaa kysymyslistaa läpi ja eteenpäin ei päästä jos soittaja ei suostu vastaamaan kysymyksiin. He eivät voi sooloilla paljoakaan.

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   31.8.25 07:46:29

Häke toimii tietyn protokollan mukaan eikä siitä tehdä poikkeuksia. Itse soitin apua tajuttomalla ihmiselle. En jaksanut laskea, montako kertaa kysyttiin, hengittääkö. Aloin epäillä vastaajan kuuloa, muistia ja ymmärrystä, kun samaa jankkasi niin moneen kertaan. Ei hän tullut ajatelleeksi ilmaista asiaa niin, että kerro, jos hengitys loppuu.

Hän ei todellakaan päässyt kysymyslistassaan koskaan eteenpäin, kun jumittui hengitykseen. Ilmeisesti kysymyslistassa ei ollut jatkovaihtoehtoa vastaukselle "hengittää huonosti". Minusta vuosikymmeniä sitten ensiapukurssin käyneenä oli outo ohje siirtää potilas puoli-istuvasta asennosta makaamaan selälleen lattialle. Ennen opetettiin laittamaan tajuton huonosti hengittävä ns. nato-asento eli kyljelleen.

Lähettäjä: Höh 
Päivämäärä:   31.8.25 07:56:39

Oisit puhunut hoono soomi, äkkiä olis ilmestynyt paikalle.

Lähettäjä: Ope 
Päivämäärä:   31.8.25 08:07:47

Voiskohan yhtenä syynä olla se, että ihmiset on niiiiiiiin toistaitoisia. Häkeen soitellaan mitä ihmeellisimmistä syistä, kuten pienistä haavoista tai ötökänpistoista.

Oma kokemus on, että sillon kun tilanne on ollu päällä, apua on tullu. Naapurin mummo oli huonossa kunnossa, pyörtyili ja oksenteli -> ohje oli odottaa ambulanssia eikä missään tapauksessa lähteä omalla autolla sairaalaan.

Oma puoliso sai jonkun ihmeellisen allergiakohtauksen keskellä yötä. Huulet turpos ja suu kutisi. Soitto terveysneuvontaan (ei edes häkeen) ja terveysneuvonnasta hälytettiin lanssi kotiin. Kummassakin tapauksessa lanssi tuli 10 min sisään.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   31.8.25 08:33:51

Nostetaan veroja että saadaan enemmän lansseja ja niihin henkilökuntaa. Olisiko tämä käypä ratkaisu kaikille?

Päivämäärä:   31.8.25 08:40:04

No tässäkin topicissa jo yksi myönsi, että omalla autolla pääsi potilas sairaalaan, kun ei ambulanssi tullut. Eli sitä lanssia EI olisi edes tarvittu. @!#$ kun ihmiset tajuaisi ettei se ole mikään taksi. Jos on käsi poikki, niin autolla ensiapuun.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   31.8.25 10:03:48

Päivystävillä sopimuspelastajilla (VPK) taitaa olla nykyisin puolen tunnin lähtövaste (eli hälystä 30min pitää olla menossa), vaikkakin yleensä selviävät lähtemään vartissa. Päivystystä ei välttämättä ole tai yksikkö voi olla muualla kiinni, jolloin voidaan antaa vapaavuoron hälytys. Tällöin on kiinni lähtijöistä, tuleeko paikalle ketään.

Onko siis niin, että kolaripaikalle ei saapunut lainkaan pelastustoimen yksikköä (palokuntaa)? Toki ambulanssissa voinut toinen henkilö ollut olla pelastaja-ensihoitaja. Myös poliisi voi tehdä liikenteenohjauksen paikalla, oliko liikenteenohjaus tarpeen?

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   31.8.25 10:36:21

” Ei hän tullut ajatelleeksi ilmaista asiaa niin, että kerro, jos hengitys loppuu”

monet ihmiset menee paniikkiin eivätkä itse tajua sanoa paniikissa jos hengitys loppuu. Parempi siis suoraan kysyä asiaa jatkuvasti.

Tämä kokemus ihan maallikkona ihmisten toiminnasta hätätilanteissa. Moni toimii ihan päättömästi.

Lähettäjä: Huh 
Päivämäärä:   31.8.25 10:58:42

Siellä voi olla robotti toisessa päässä tekemässä niitä kysymyksiä. Vastatkaa sille oikein niin tulee. Omani sain tulemaan kun kysyi, että onko kylmä hiki ja sanoin myöntävästi että oli vaikka ei ollutkaan.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   31.8.25 11:07:54

Ilmeisesti häkeläisillekin maksetaan jotain bonuksia sen mukaan, kuinka hyvin onnistuu torppaamaan avun lähettämisen paikalle?
Itse taistelin häken kanssa saada lanssi tajuttomalle henkilölle, koska häke intti ja intti, että puhelin pitää antaa tajuttomalle ja tämän pitää itse puhua häkelle. Tuli vähän piilokamera olo pitää luuria tajuttoman henkilön suun edessä, että häke kuulisi edes jotain korinaa todisteeksi, että ihan oikeasti henkilö on syvässä tajuttomuustilassa tuntemattomasta syystä.
Onneksi paikalla oli paljon väkeä, jotka alkoivat soittelemaan myös häkeen samasta asiasta ja kirjaimellisesti huutamaan ja raivoamaan lanssin lähettämiseksi.
Lopulta meni noin puoli tuntia, ennen kuin ambulanssi tuli paikalle kaikessa rauhassa, suuri keskussairaala kilometrin päässä. Ei ollut paikalla tarpeeksi rohkeita henkilöitä, jotka olisivat vinssanneet tajuttomaksi mennessään päänsä kivilattiaan lyöneen ihmisen autoon ja lähtenyt kuljettamaan sillä riskillä, että tämä kuolee matkalla.
Kuulemma matka jatkuikin sitten seuraavaan kaupunkiin yliopistolliseen aivoverenvuodon vuoksi.

Päivämäärä:   31.8.25 11:28:59

Tuplaviiva, palokunta ei tullut lainkaan paikalle, kun HäKe ei suostunut sitä hälyttämään, koska auton oven sai auki. Moneen kertaan sanoin, että paikka on vaarallinen ja ambulanssin turvaksi tarvitaan liikenteenohjaus. Poliisit eivät tehneet elettäkään kolaripaikan turvaamiseksi, vaan ajoivat autonsa lähimpään turvalliseen paikkaan ja jäivät seisomaan autonsa viereen. Hieman hirvitti, kun potilasta aseteltiin paareille ambulanssin takana ja tutkimuksia jatkettiin lanssin sisällä niin, että se oli parkissa keskellä kaistaa, mutkassa olevan syvän notkelman pohjalla. Näkyvyys paikassa on vain muutamia metrejä.

Lähettäjä: Ei nyt omalla 
Päivämäärä:   31.8.25 11:31:44

Joo, ei ne VPK:laiset siellä asemalla päivystä, vaan saattavat olla vaikka kotona nukkumassa... Siitäkin sitten kiinni montako km on kotoa kalustolle, kuinka pian pääsevät edes lähtemään liikkeelle, plus siihen vielä ajoaika tapahtumapaikalle.

Päivämäärä:   31.8.25 12:37:20

Ei nyt omalla, VPK:laiset asuu tästä kymmenen kilometrin säteellä ja ensivaste ja miehistöauto ovat yleensä viimeistään vartin päästä pelipaikalla, yleensä nopeammin. Säiliöauton/erikoisyksiköiden tulo saattaa kestää hieman kauemmin, muttei ikinä kyllä yli puolta tuntia. Olisi varmaan pitänyt ruveta itse soittelemaan heitä läpi.

Lähettäjä: Nkiy 
Päivämäärä:   31.8.25 13:16:49

"olen kuvitellut paikalle tulevan VPK:n ensivasteen, joka lähtee noin viiden kilometrin päästä"

Ei aina ole lähtijöitä, vaikka kuinka olisi keikka päällä. Meidän naapurikunnassa on alkuvuodesta lähtien jäänyt Vpk:lta yli 10 keikkaa ajamatta, koska kukaan ei saavu paikalle.

"Ambulanssikuskikin ensitöikseen kuvasi auton kännykällä. Mikähän siihen oli syynä? "

Nähdään tarvittaessa, miten törmäysvoimat on kohdistuneet. Lääkärit ovat näistä kiinnostuneita.

Lähettäjä: Kurkku 
Päivämäärä:   31.8.25 13:39:10

Olen työskennellyt hätäkeskukspäivystäjänä ennen aivan toiselle alalle siirtymistä. Vaikkei sitä saisi ääneen myöntää, niin voin sanoa että oli kyllä sellaisiakin kollegoita joiden en olisi toivonut vastaavan omaan hätäpuheluuni, jos olisi tullut vastaan tilanne että olisiambulanssia tarvinnut. Osan asenne työhön (leipääntyneitä) ja tapa puhua hädässä oleville ihmisille oli todellakin sen sorttista… En siis yhtään ihmettele joidenkin huonoja kokemuksia häkestä.

Päivämäärä:   31.8.25 13:43:51

Tiedän kyllä, että häke toimii tietyn protokollan mukaan ja parhaani mukaan kysymyksiin vastailin. Mutta kun ongelmana oli se, ettei häke edes esittänyt kysymyksiä eikä kiinnostanut mitä vastasin. Sanoi, että elvytä itse ja koeta nyt pärjätä.

Olisin ymmärtänyt, jos ei vain olisi ollut mitä lähettää, kun kaikki lanssit olisivat olleet varattuina, mutta tuolloinkin voisi sen ensivasteyksikön lähettää, ettei tarvitse yksin olla. Yleensäkin paineluelvytyksessä on hyvä olla kaksi tekijää ja välillä vaihdetaan.

Ja koska olen sairaanhoitaja, niin ihan avuton en ole, joten tunnistan kyllä, onko tarve ambulanssille vai ei.

Jos äitini olisi ollut hyväkuntoinen, niin olisin voinut viedä hänet siaraalaan itse, jos olisi ollut tarve. Mutta kun hän oli eloton, eli ei vain tajuton vaan eloton, eli ei hengittänyt itse, niin siinä lasketaan jo sekunteja, eikä hän kyllä "itse siirry toiseen huoneeseen, että saan hänet autettua autoon".

Kun lopulta ambulanssi tuli, olin saanut äidin jo elvytettyä henkiin, mutta ensihoitajillakin kesti lähes tunti saada hänet paareille ja ovesta ulos. Hän kun oli rytmihäiriön kourissa niin, että pyörtyi heti, kun yritettiin saada istumaan ja siitä mihin tuupertui, ei todellakaan saanut nostettua paareille. Eli ensin piti saada rytmihäiriö aisoihin, että hän pysyi tajuissaan istualtaan, sen jälkeen autettiin pyörätuoliin ja siitä sitten paareille. Paareja ei saatu lähellekään, että olisi saatu maasta suoraan paareille.

Ja miten hemmetissä minun olisi yksin pitänyt saada hänet siirrettyä mihinkään? Kun ensihoitajat ottivat ekg:n ja rytmihäiriö varmistui, niin hän ei edes saanut nousta istualteen enempää kuin oli pakko, vaan pidettiin pötköllään siihen asti, että rytmi saatiin sairaalassa käännettyä.

Ja ei. Häkellä ei ole mitään vastuuta eikä heitä saada virheistä vastuuseen.

Lähettäjä: jepjep 
Päivämäärä:   31.8.25 14:41:28

"Kun lopulta ambulanssi tuli, olin saanut äidin jo elvytettyä henkiin, "

no tästä viimeistään paljastuu että et ole sairaanhoitaja. ainakaan toivottavasti kun näitä tarinoitasi tässä lueskelee. koska ihmistä ei (pelkästään) painelemalla eloon saa, KOSKAAN, jos hän oikeasti on ELOTON. Mikäli saa, kyse on ollut jostain muusta.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   31.8.25 14:48:54

Maahanmuuttomiljardit on suoraan poissa suomalaisten ensihoitopalveluista.

Päivämäärä:   31.8.25 14:55:20

Nkiy, senkin olisin ymmärtänyt, ettei olisi ollut sillä hetkellä lähtijöitä, mutta kun HäKe sanoi, ettei laita edes pyyntöä. Liikenteenohjauksen lisäksi olisi ollut turvallisempi olo, jos paikalla olisi ollut edes jossain määrin asiantuntevaa apua, jos potilaan tila olisikin yht'äkkiä huonontunut ja hänet olisi esim. pitänyt saada autosta ulos elvytettäväksi tai kyljelleen käännettäväksi. Yksin en jyrkällä ja syvällä ojanpenkalla olisi häntä kovin hyvin saanut siirreltyä.

Ambulanssikuski ei kuvannut esim. auton etuosaa, jonka vauriottomuudesta lääkäri olisi voinut päätellä, ettei törmäys ollut kova. Hän kuvasi auton perää/rekisterinumeroa ja kylkeä niin, että potilas näkyi avoimesta ikkunasta. Ja tämä ennen kuin kävi katsomassa/puhuttamassa potilasta.

Päivämäärä:   31.8.25 15:01:20

jepjep, opettele lukemaan.

Äidilläni oli RYTMIHÄIRIÖ, ei sydäninfarkti. Ne on kaksi ihan eri asiaa ja rytmihäiriön aiheuttamasta elottomuudesta voi virota myös ilman, että kukaan elvyttää. Äitinikin siitä virkosi, eikä se edes ollut mitenkään minusta kiinni, koska niin ahtaassa tilassa en saanut häntä sellaiseen asentoon, että oikeaoppinen paineluelvyttäminen olisi kunnolla edes onnistunut.

Enhän minä edes tiennyt, mistä se elottomuus johtui. Tiesin vain, ettei hän hengittänyt, oli täysin veltto ja silmät kääntyneet ympäri. Vasta ensihoitajien ekg:sta selvisi, että hänellä oli eteisvärinäkohtaus ja rytminsiirrossa sydän oli pysähtyneenä tuplasti sen ajan, mitä se normaalisti kuuluisi olla, joten sen perusteella lääkäri sanoi äitini saaneen todella pahan rytmihäiriökohtauksen ja menneen elottomaksi.

Kummallista, että täällä tullaan aina pätemään ja haukkumaan muita, vaikkei itse edes lueta, mitä aihe koskee! :D Toivottavasti tajuat virheesi ja möynnät, että nyt hävettää.

Päivämäärä:   31.8.25 15:09:03

"Lähettäjä: fff
Päivämäärä: 31.8.25 15:01:20

jepjep, opettele lukemaan.

Äidilläni oli RYTMIHÄIRIÖ, ei sydäninfarkti. Ne on kaksi ihan eri asiaa ja rytmihäiriön aiheuttamasta elottomuudesta voi virota myös ilman, että kukaan elvyttää. Äitinikin siitä virkosi, eikä se edes ollut mitenkään minusta kiinni, koska niin ahtaassa tilassa en saanut häntä sellaiseen asentoon, että oikeaoppinen paineluelvyttäminen olisi kunnolla edes onnistunut."

Nythän sun tarina muuttu kokonaan. No sen verran vielä, että elottomuudesta ei ole mitään eri määritelmiä. On joko eloton, tai elo. Ja "elotonta" sinä tarinassasi käytit. Paljastaa kyllä maallikon ihan vääjäämättä nämä sun tekstisi.

Päivämäärä:   31.8.25 15:09:54

* tai ei ole, oli tarkoituksena kirjoittaa.

Lähettäjä: Malla 
Päivämäärä:   31.8.25 15:13:17

"Kummallista, että täällä tullaan aina pätemään ja haukkumaan muita, vaikkei itse edes lueta, mitä aihe koskee! :D Toivottavasti tajuat virheesi ja möynnät, että nyt hävettää."

Nyt kyllä ainoa jota kannattaa hävettää, olet sinä. Ei tarvitse paljoakaan googlata, että tuo elottomuusasia selviää. Käytät tekstissäsi sanoja eloton, ja elvytin äitini, ja tämähän on aivan puppua. Myöskään kukaan lääkäri ei ole noin tietämätön, että käyttäisi elottomuutta tilanteessa jossa potilas ei sitä ole todellisuudessa voinut olla. Ontuu tämä sairaanhoitaja väite...

Lähettäjä: Malla 
Päivämäärä:   31.8.25 15:17:11

"Lähettäjä: Ope
Päivämäärä: 31.8.25 08:07:47

Voiskohan yhtenä syynä olla se, että ihmiset on niiiiiiiin toistaitoisia. Häkeen soitellaan mitä ihmeellisimmistä syistä, kuten pienistä haavoista tai ötökänpistoista."

Tämä, sitten ihmetellään miksi apua ei ole saatavilla. Ihmiset kuvittelevat että kaikki asiat hoidetaan häken kautta ja että jokainen päivystysreissu kuuluu taittaa ambulanssilla. 50% puheluista on turhia/ei johda mihinkään. Se on järkyttävä prosentti.

Lähettäjä. 
Päivämäärä:   31.8.25 15:21:58

Tänne ampulanssi tulee 16 kilometrin päästä. Jos lähin ampulanssi on ajossa, niin seuraava linssi lähtee kaupungissa johon on 40km.
Eli ampulanssia oottamiseen tuntuu menevän iäisyys.

Päivämäärä:   31.8.25 15:25:37

Kerran ollaan jouduttu soittamaan ambulanssi kotiin kun toinen lapsi syntyi syöksysynnytyksellä. Itselläni ei oikein käsitystä miten kauan heillä meni että saapuivat paikalle. Ehkä 20-30min? Kerkesivät kuitenkin ponnistusvaiheeseen mukaan.

Töissä ollaan jouduttu soittamaan ambulanssia usein. Tapauksesta riippuen on mennyt 30min-3tuntia että lanssi on saapunut. Työpaikka ja oma koti sijaitsevat kantakaupunki alueella.

Päivämäärä:   31.8.25 16:01:27

Kertokaas tietäjät siis minulle, että millä termillä äitiäni pitäisi kuvata, jos "eloton" on väärä termi? Lääkäri ja ensihoitajat sitä kuitenkin käyttivät, mutta kun minä sitä käytän henkilöstä, joka ei mihinkään reagoi eikä hengitä noin minuuttiin, niin mitä termiä sitten olisi pitänyt käyttää?

Joka tapauksessa se ambulanssi tarvittiin, ja häke mokasi, kun viivytteli sen lähettämisen kanssa. Tai ainakin ensihoitajat ja myös lääkäri olivat tätä mieltä...

Mutta siis, millä termillä elotonta pitää kuvata, kun eloton on väärä termi? :)
"Tajuton" ei kelpaa, koska hän ei ollut tajuton vaan eloton.

Päivämäärä:   31.8.25 16:05:04

Eikö ihminen, joka ei hengitä, ole eloton?

Päivämäärä:   31.8.25 16:15:51

.
Henkilö, jonka sydän ei lyö ja hän ei hengitä itse, on eloton.

Siksi kiinnostaakin tietää, millä termillä nämä hötölän tietäjät nimittävät kyseistä henkilöä, kun "eloton" on heidän mielestään väärin :)

Tajuton henkilö siis hengittää itse ja hänen sydämensä lyö. Sellaista ei tarvitse elvyttää, mutta toki laittaa sellaiseen asentoon, että hengitystiet pysyy auki ja mikäli hän oksentaa, niin ei aspiroi (vedä oksennusta) keuhkoihin.

Päivämäärä:   31.8.25 16:21:42

"Nostetaan veroja että saadaan enemmän lansseja ja niihin henkilökuntaa. Olisiko tämä käypä ratkaisu kaikille?"

Ei tarvitse nostaa veroja. Priorisoidaan niitä hyvinvointialueiden kokouspalkkioita käytännön toimintaan.

Päivämäärä:   31.8.25 17:10:27

Eloton on tosiaan termi ihmiselle joka ei hengitä. Mutta elotonta ihmistä ei "saada käyntiin" maallikkoelvytyksellä. Ja tätä yritän tässä sinulle selittää. Elvytys tarkoittaa sitä että sydän pidetään kammiovärinässä sen pumppauksen avulla, siihen asti kunnes henkilö saadaan sähköihin. Sieltä ei maagisesti nousta ylös kun vaan tarpeeksi painelee. Mutta tämänhän sinä varmasti alan ihmisenä tiedätkin ;) Nythän tässä seuraava viesti joko vaihtaa tarinan aivan uuteen taas, tai on tosiaan se pahoittelu siitä että sairaanhoitaja ei tunne alan termistöä ja ihmisen kardiologiaa tai edes peruselintoimintoja riittämiin. Minua ei kiinnosta mitä väität lääkärin ja ensihoitajan sinulle sanoneen, koska tiedän 100% varmuudella että tuo kuvailemasi tilanne ei ole mennyt noin, koska on mahdottomuus. Toki tämä on jo moneen kertaan muuttunutkin.

Päivämäärä:   31.8.25 17:23:46

Et kertonut, millä termillä äitiäni pitää nimittää, kun käyttämäni "eloton" oli väärä termi? Kerrotko sen vielä.

Pointti oli se, että soitin häkeen, kun äitini meni elottomaksi eikä reagoi mihinkään. Häken mielestä minun olisi vain pitänyt "elvyttää häntä itse ja pärjätä yksin". Häke mokasi, kun viivytteli ambulanssin lähettämisen kanssa. Sehän tämän ketjun aiheena on.

On ihan turha alkaa nypsyttää mistään elvytysohjeista. Nolaat vain itsesi.

Mutta nyt se oikea termi, kiitos :)

Enhän minä edes tiennyt, että miksi äitini meni elottomaksi, joten toimin siinä tilanteessa kuten toimin, joten turhaan sinä alat siitä raapia itseäsi. Ja ajattelepa, jos äidilläni olisi infarkti ollut ja olisi tosiaan tarvinnut saada hänet välittömästi sähköihin, ja häke viivytteli 20 minuuttia ennen kuin laittoi sen lanssin tulemaan.

Joten kerrotko nyt, mikä olikaan se elottoman sijaan käytettävä termi, kun minä käytin väärää sanaa?

Lähettäjä: poiu 
Päivämäärä:   31.8.25 17:29:19

Jepjepin kannattaisi sen verran opetalla lukemaan että tajuaisi, että fff kommentin pointti ei ollut äitinsä elvytys ja se oliko elottomuuden syynä sydämen pysähtyminen vai sydänpysähdys. Hänen kommenttinsa liittyivät siihen että häke viivytteli lanssin lähettämisessä vaikka sellainen oli vapaana. Minuakin kyllä kiinnostaisi tietää miksi termi eloton on väärä jos henkilö kerran oli sinunkin mielestäsi eloton?

Lähettäjä: wuw 
Päivämäärä:   31.8.25 17:29:24

Henkilö on eloton.
Jepjepin mielestä ei voi käyttää termiä eloton koska se on väärin.
Kysytään että mikä termi on oikein.
Kuulemma eloton, mutta sitä ei saa käyttää, koska henkilö ei ole eloton.
No mikä sitten on oikea termi?
Eloton. Mutta ei ole eloton vaan eloton!

Jepjep :D

Päivämäärä:   31.8.25 17:31:04

Mullekin jepjep vois avata mikä on oikea termi ihmiselle, joka ei hengitä, eikä sydän lyö.

Lähettäjä: ejena 
Päivämäärä:   31.8.25 17:34:06

Ambulanssi on kyllä aina tullut paikalle kun se on saatu, mutta ongelmana on se ettei häke lanssia lähetä. Aina pitäisi pärjätä itse ja yksin vaikka potilaalla on joku vakavakin ongelma, kuten aivoverenkiertohäiriö. Kaverin isä sai työmaalla aivoinfarktin ja häkestä sanottiin, että "varmaan vain kännissä" (työkoneen ratissa???) "koettakaa jutella sille ja antakaa vaikka kuppi kahvia". Minä löysin joskus naapurin pihalta tuupertuneena, toinen puoli kropasta ei toimi ja puhe sammaltaa. Häken mielestä oli vain kännissä ja minun olisi pitänyt nostaa hänet vain reippaasti ylös ja taluttaa kotiinsa. Intti vain, että onko se kännissä ja kuitenkin on kännissä. Eli ainakin tänne Ouluun on hankala saada ambulanssia jos potilaalla on aivoinfarkti tai -verenvuoto. Mutta eipä Varsinais-Suomessakaan aivoverenvuotoon apua saa ja häke viivyttelee... Jos lanssit on varattuja niin jonkun ensihoitoyksikön voisi laittaa sitä lanssia odotellessa kun tilanne on vakava.

Päivämäärä:   31.8.25 17:38:11

Ihana kun tää sama hlö vastaa itselleen kolmatta kertaa :D Salli mun nauraa. En tuhlaa enää yhtään aikaani idioottiin. Nimenomaan yksikössä, koska on päivänselvää että kirjotat siellä vain yhtenä ihmisenä. Sinun äitisi ei ollut eloton, se on selvä. Koska maallikkoelvytyksellä häntä ei olisi henkiin herätetty. Haluaisin todella kuulla sen häken version tästä puhelusta ja tapahtumista, ainiin, mutta sehän ei ole mahdollista tosiaan. Totuus on usein tarua ihmeellisempää ja näin kohta 10 hätäkeskuspäivystäjän työtä tehneenä, niin sinun kaltaiset soittajat ovat lähinnä vain vitsi. En ihmettele yhtään että puhelu kanssasi on epäonnistunut, mutta sinun versiotasi tarinassa en osta en sitten edes käytetyn muovipussin hinnalla. Tämä tästä tällä erää, case closed :) PS. Jos on tosiaan termistö hukassa, alan ihmiseltä, niin www.google.fi. Kun jäi se AMK käymättä niin katso nyt edes sieltä ennen itsesi nolaamista!

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   31.8.25 18:07:09

Jepjep, esim hukkuneetkin ovat elottomia ja kyllä vaan maallikkokin on voinut heidän henkensä pelastaa. Esimerkkejä löytyy tältä kesältäkin.

Lähettäjä: Sh 
Päivämäärä:   31.8.25 18:07:18

Lähettäjä: jepjep
Päivämäärä: 31.8.25 17:10:27

Eloton on tosiaan termi ihmiselle joka ei hengitä. Mutta elotonta ihmistä ei "saada käyntiin" maallikkoelvytyksellä. Ja tätä yritän tässä sinulle selittää. Elvytys tarkoittaa sitä että sydän pidetään kammiovärinässä sen pumppauksen avulla, siihen asti kunnes henkilö saadaan sähköihin. Sieltä ei maagisesti nousta ylös kun vaan tarpeeksi painelee. Mutta tämänhän sinä varmasti alan ihmisenä tiedätkin ;) Nythän tässä seuraava viesti joko vaihtaa tarinan aivan uuteen taas, tai on tosiaan se pahoittelu siitä että sairaanhoitaja ei tunne alan termistöä ja ihmisen kardiologiaa tai edes peruselintoimintoja riittämiin. Minua ei kiinnosta mitä väität lääkärin ja ensihoitajan sinulle sanoneen, koska tiedän 100% varmuudella että tuo kuvailemasi tilanne ei ole mennyt noin, koska on mahdottomuus. Toki tämä on jo moneen kertaan muuttunutkin.

Etpä taida sinäkään olla alan ihminen, jos luulet että elvytyksen ainoa vaihtoehto on "saada ihminen sähköihin". Jos sydämessä ei ole kammiovärinää tai takykardiaa ei sillä sähkölläkään tee yhtään mitään. Ja kyllä, pelkällä painelullakin voi saada elottoman henkilön takaisin elävien kirjoihin, jos olosuhteet siihen on suotuisat.

Lähettäjä: Tollo 
Päivämäärä:   31.8.25 18:21:28

Nyt myöskin alkoi kiinnostaa. Eli jepjep, kerrotko mikä on oikea termi ihmiselle joka ei hengitä eikä sydän lyö? Jos se ei ole eloton, niin mikä se on ?

Lähettäjä: Sh 
Päivämäärä:   31.8.25 18:25:58

Lähettäjä: jepjep
Päivämäärä: 31.8.25 17:10:27

Etpä taida sinäkään olla alan ihminen, jos luulet että elvytyksen ainoa vaihtoehto on "saada ihminen sähköihin". Jos sydämessä ei ole kammiovärinää tai takykardiaa ei sillä sähkölläkään tee yhtään mitään. Ja kyllä, pelkällä painelullakin voi saada elottoman henkilön takaisin elävien kirjoihin, jos olosuhteet siihen on suotuisat.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.