Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi asuntolainaa on niin hankala saada? (OP)

Lähettäjä: Z 
Päivämäärä:   30.8.25 12:16:03

Mikä tässä on niin hankalaa? Kyseessä varmaan suurin pankki Suomessa, taidanpa tämän jälkeen siirtää rahani ihan muualle.

1. Ei aiempia lainoja ja rahankäyttö järkevää eikä mitään merkintöjä, luottotiedot kunnossa
2. Säännölliset bruttotulot 4000 kuussa
3. Lainan tarve 90t, omia säästöjä mahdollisuus hyödyntää 30t

Sattuiko mulle vaan jotenkin ”hölmö” vakuutusmyyjä, kun yllä olevin tiedoin lainan saanti on niin kovin hankalaa? ”Omaa” takaajaa ei tässä tilanteessa ole mahdollista käyttää. Pankki haluaa etten käyttäisi noin paljon säästöjä, vaan ottaisin enemmän lainaa (no yllätys), mutta silti säästöihin jäisi vielä vajaa 10t.

Ensi viikolla on neuvottelut vielä parin muun pankin kanssa, jospa sieltä tulisi parempia tarjouksia. Olen kuullut toki, että OP kanssa on toisinaan hankala asioita hoitaa, mutta luulisi että omistaja-asiakkaista haluttaisiin pitää kiinni, eikä tehdä asioita hankalaksi.

Re: Miksi asuntolainaa on niin hankala saada? (OP)

Päivämäärä:   30.8.25 12:17:27

Huoh, ei mikään ”vakuutusmyyjä” vaan laina :D

Lähettäjä: cc 
Päivämäärä:   30.8.25 12:17:58

Ihan eri kokemus. Meillä ei yhtään omia säästöjä tai omaisuutta, OP tarjosi järkyttävän määrän lainaa (haluttiin 250t, oltais saatu 450t). Ainoa pankki joka ei vaatinut mitään prosenttiosuutta omaa rahaa. Tämä pari kk sitten.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.8.25 12:19:45

Sama oli minulla Pop pankin kanssa. Sieltä ei herunut lainaa eikä myöskään luottokorttia. Muutamasta muusta pankista sain lainatarjoukset ja luottokorttiakin tarjottiin kyselemättä. Olin ollut Popin asiakas yli 20 vuotta, mutta eivät näköjään halunneet enää asiakkuutta jatkaa joten vaihdoin pankkia.

Lähettäjä: Täh 
Päivämäärä:   30.8.25 12:22:41

Alue, ammatti ja ikä vaikuttavat. Kohteen vakuusarvo, riski ja lainan ehdot vaihtelevat saman pankin sisällä. Laina ei ole tunneasia. Jos suututtaa, mieti mistä suuttumus kumpuaa? Hengitä, käy neuvotteluja usean pankin kanssa ja listaa lainan hinta itsellesi verrata. Pankki ei ole ystävä, tukija tai mitään vastaavaa, vaan lainoittaja eli heidän business ja sinä asiakas.

Päivämäärä:   30.8.25 12:26:22

No ehkä eniten suututtaa, kuinka sanotaan että ”olet ollut hyvä asiakas ja totta kai niistä halutaan pitää kiinni MUTTA haluamme että otat x verran lainaa jotta jää puskuria”

Minulle tulisi jäämään n. 10t puskuria anyway? Mikä on mielestäni hyvä summa jos vertaa joihinkin joilla ei ole mahdollista säästää yhtään.

Lähettäjä: Täh 
Päivämäärä:   30.8.25 12:28:36

Z, niin se on heidän business. Kartoitus muiden pankkien kanssa kannattaa tehdä. Laina-asiakkuus on niin iso juttu, että ei kannata hätäillä. Kanta-asiakkuus ei siirry laina-asiakkuuteen. Niin se vaan on.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   30.8.25 12:40:50

Eipä se kanta-asiakkuus muutenkaan OP:ssa mitään merkitse. byrokraattinen mammutti, joka tekee ihmisen elämän hankalaksi. Tämä taitaa koskea kyllä muitakin pankkeja, pankkien monopoliasemassaan voi vähän väliä kiusata asiakkaita ihme-kyselyillä. Palvelumaksujen hintaa korotetaan jatkuvasti vaikka käytännössä asiakkaat tekevät työn.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.8.25 12:56:36

Minulla meni myös kaikki asiointi kovin hankalaksi OPn kanssa, kun kaikesta nillitettiin vaikka raha-asiat hoidettu hyvin. Nykyään rahat makaa ihan muiden pankkien tileillä.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   30.8.25 13:28:01

Op:lla ei ole ollut koskaan mitään asiaa minulle. Kaksi asuntolainaa olen ottanut. Muuta yhteydenpitoa ei ole, kun tuolla lukee että nillittää kaikesta. Luottokortin sain opiskelijana ollessani, ei kuulema edes saanut pelkkää pankkikorttia mitä tulin hakemaan.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   30.8.25 13:30:33

Minä olen kyllä OP:stä saanut jo kaksi asuntolainaa, helposti ja nopeasti. Eka oli vain noin 50 000 ja kauan sitten, maksoin kuudessa vuodessa pois (oli 12 vuoden laina) ja ostin omakotitalon. Omarahoitusosuus oli ekaan joku silloinen minimi, ei omia vakuuksia vaan pankin luottotakaus. Toiseen sain yksin 200 000, omaa rahaa laitoin kyllä 40 000 ja se kokonaan maksettu ensimmäinen kämppä myös vakuutena. Nettotulot oli silloin pari vuotta sitten jotain 3200.

Palvelumaksut 0 ja vakuutukset ilmaisia, koska bonukset.

Onkohan aloittajalla paljon jotain pakollisia menoja tai kohteella ei vakuusarvoa juuri ollenkaan.

Lähettäjä: GG 
Päivämäärä:   30.8.25 13:39:36

Jos omistaa hevosen niin pankkitäti ei anna lainaa.

Päivämäärä:   30.8.25 13:44:54

Kuukauden pakolliset menot ja eläminen reilu 1t kuussa, joten palkasta jää kyllä extraakin. Ja menoista on ihan hyvin vielä mahdollista nipistääkin. Hevosia ei ole eikä muitakaan huollettavia :D

Asunto sijaitsee hyvällä alueella, täältä myydään asunnot todella nopeasti. Erinomainen taloyhtiö, kaikki isot remontit tehtynä, ei ole tulossa 5v suunnitelmassa kuin pieniä päivityshommia. Lisäksi lähisuvussani on useampi laillinen remontti-ihminen, jotka voivat auttaa vastuujakotaulukon mukaisissa asioissa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.8.25 14:58:16

Työskentelen alalla jossa töitä on tarjolla koko ajan ympäri Suomen ja palkkaus hyvä. OP oli ainut pankki, missä valitettiin vakituisen työsuhteen puuttumisesta. Muissa pankeissa todettiin, että ei tarvitse työttömyyttä pelätä ja että alallani taitaa virat olla tiukassa, vaikka töitä riittääkin niin paljon kun ehtii tehdä.

Lähettäjä: moro 
Päivämäärä:   30.8.25 15:29:07

Minä sain OP:sta lainaa yksin ilman mitään ongelmia vaikken päivääkään ole ollut vakityössä.

Tarvitsin vain 90t lainaa mutta puhelinneuvottelussa virkailija oli vieläpä alunperin kuullut että puhun 190t ja oli sitäkin myöntämässä :D Itse parahdin että herranjestas ei sentään.

Lähettäjä: Qiu 
Päivämäärä:   30.8.25 15:32:49

Pyydä jotain toista virkailijaa seuraavaksi. Onhan noissa henkilöissäkin eronsa.

Itsehän nostin luottona loput tarvittavat vakuudet asuntolainaan. 100t laina ja säästöjä oli vain 7t + muutaman tonnin luotto. Opintolainaa oli vielä jäljelläkin ja nettotulot päälle 2t kuussa.
Eikä ollut mitään ongelmaa saada tätä OPlta viime vuonna.

Lähettäjä: **** 
Päivämäärä:   30.8.25 15:33:12

Se on naamasta nätteydestä ja pankkitätin menkkakierrosta kiinni.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   30.8.25 15:57:46

"Minulle tulisi jäämään n. 10t puskuria anyway? Mikä on mielestäni hyvä summa jos vertaa joihinkin joilla ei ole mahdollista säästää yhtään."

-Mitä olet ostamassa ja mistä? Minkä verran sinulla on puskurirahan tarpeita? Sopivan puskurin suuruuden suhteen on ihan eri asia ostaa hyväkuntoinen asunto ydinkeskustasta, lapsettomana, autottomana ja lemmikittömänä, kuin ostaa peruskorjausikäinen kohde lasten yksinhuoltajana, automatkan päässä kaikesta ja hevosen + pari isoa koiraa omistaen. Sillä miten vähän jollain muulla on mahdollista säästää ei ole yhtään mitään merkitystä.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   30.8.25 16:00:09

Mitä olet ostamassa? Vanhoja remontoitavia ok-taloja on vaikea lainoittaa missään pankissa.

Päivämäärä:   30.8.25 16:04:07

Olen ostamassa rivitalo-osaketta taajamasta. Suuret remontit tehty jo, ei mitään isoja tulossa 5v suunnitelmassa.

Päivämäärä:   30.8.25 16:09:27

Siis ongelma tuntuu nyt olevan, että pankki ei halua minun käyttävän niin paljon omia säästöjä, vaan haluavat antaa isomman lainan + vakuudet.
Ostettava asunto + omat säästöni kattavat sen verran, etten tarvitse mitään vakuuksia enää.

Lähettäjä: katkera 
Päivämäärä:   30.8.25 16:19:54

oopeessä tulot, menot, kaikki ok. en saanut asuntolainaa. halusivat jonkun miehen lainaan mukaan.
itse tulkitsin asian että munat puuttuu. miksi ottaisin lainaa ihmisen jonka kanssa en edes asu
vaihdoin pankkia ja sain lainan fiufiu.
nyt yritän popista päästä eroon. torppani arvo yli lainan. olisin ostanut naapuritontin n20000 niin ei sitten kirveelläkään sitä rahaa irronnut..
siinä taistellessa tontti meni.
katkera ko perk olen joo.
nyt tuo naapuritontti on joku hiton metalliromuvarasto. ketuttaa sikana.

Päivämäärä:   30.8.25 16:37:40

Oon kuullut että jos joskus hankkinut lainavapaata vaikka opintolainaan 10v sitten niin vaikuttaa erityisesti OP:lla uusien lainojen kanssa. Moni tässä tilanteessa vaihtanut S-pankkiin ja muut pankit ei näe ees näitä mitä tehty lainojen kanssa.

Päivämäärä:   30.8.25 16:56:21

Hain juuri lainaa ja oma pankkini OP hylkäsi hakemuksen suoralta kädeltä, en saisi sieltä edes tonnia. Autolainaa oli tuolloin 2000 jäljellä, nyt sekin jo maksettu. Ei muuta velkaa, vakituinen kohtuullisen hyväpalkkainen työ. S-pankki ja Nordea myönsivät ongelmitta hakemani summan.

Lähettäjä: Tutulle kuulostaa 
Päivämäärä:   30.8.25 16:57:05

Kilpailuta palvelut ja laina. Olen saanut muutamasta pankista niin huonoa palvelua vaikka kaikki raha-asiat kunnossa. Vaihdoin sitten pankkiin, jossa rahani kiinnosti ilman mutinoita. Sain hyvän lainan ja hyvät ehdot.

Riippuu myös siitä, kuka on virkailijana. Jotkut virkalijat eivät vain osaa lukea peliä ja luulevat olevansa jotain valtiaita. Näin minua kohdeltiin eräässä neuvottelussa. Lainaneuvottelija läksytti minua muun muassa veroprosentistani :D vaikka joka vuosi saan palautuksia. Ilmoitin heti, että eiköhän tämä neuvottelu ollut tässä ja ei tarvitse tehdä lainatarjousta. Vaihdan pankkia. Sitten hämmennytään palautteesta, ilmoitin että muulta sain paremman palvelun ja paremmat tarjoukset. Tästäkin virkailija pöyristyi, kun ei vain kuunnellut hänen läksytytystään. Vaihdoin pankkia saman tein. Joten niissä on eroja.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.