Lähettäjä: T
Päivämäärä: 30.8.25 09:37:48
Laittakaas mielipiteitä tästä keissistä.
Aika pitkä juttu ...
Hämeenkyrössä hevosten pitäjän pitää lupajaoston esityslistojen mukaan mahdollisesti selvittää kirjallisesti tiedot lannan luovutuksesta jopa ehkä uhkasakon uhalla – toiminnanharjoittajalle annetaan aika selityksen antamiseen asiassa
Hämeenkyrössä hevosten pitäjän pitää lupajaoston esityslistojen mukaan mahdollisesti selvittää kirjallisesti tiedot lannan luovutuksesta jopa ehkä uhkasakon uhalla – toiminnanharjoittajalle annetaan aika selityksen antamiseen asiassa
Date: 28.8.2025Author: Erkki Kovalainen0
HÄMEENKYRÖ – ELINYMPÄRISTÖLAUTAKUNNAN LUPAJAOSTON KOKOUKSEN ESITYSLISTAT
Kysymys on kokouksen esityslistoista, siis mitään päätöksiä ei ole vielä tehty.
Hämeenkyrössä hevosten pitäjä joutuu ehkä selvittämään lannan luovutuksesta kirjalliset dokumentit, että mihin lantaa lantaa on viety määrineen. Mikäli mahdollisesti annettavaa kehotusta ei noudateta, Hämeenkyrön ympäristönsuojeluviranomainen harkitsee velvoittavansa hevostenpitäjän ympäristönsuojelulain 175 §:n nojalla riittävässä määrin selvittämään lannan luovutuksen. Määräyksen noudattamisen tehosteeksi voidaan asettaa uhkasakkolain (1113/2000) mukainen sakon uhka. Toiminnanharjoittajalle varataan ympäristönsuojelulain 185 §:n ja hallintolain (434/2003) 34 §:n mukaisesti tilaisuus selityksen antamiseen asiassa.
KOPIOTA LUPAJAOSTON KOKOUKSEN ESTISTYSLASTA ASIASTA
Hämeenkyrön elinympäristölautakunnan lupajaoston kokouksen esityslistojen 3.9.2025 pykälä: § 71 Käkisaarentie 10; kehotus ja hevostenpitäjän kuuleminen
Valmistelija: Heidi Kotiporo, ympäristötarkastaja, heidi.kotiporo@hameenkyro.fi
Kuvaus
Asian taustaa
Kiinteistöllä Käkimäki (108-416-2-151) ja Pajulahti (108-416-2-162) pidetään ympärivuotisesti kahta hevosta. Hevosilla on käytössään ympärivuotinen jaloittelutarha sekä kesäisin isompi laidunalue. Jaloittelutarha ja laidunalue eivät rajoitu vesistöön. Hämeenkyrön kunnan ympäristönsuojeluun on ensimmäisen kerran 12.4.2022 laitettu vireille vaatimus hevostenpitotoiminnan lopettamiseksi. Vaatimukset on toistettu lisäksi 6.10.2022, 30.1.2023 sekä 9.3.2025.
Kiinteistöillä Käkimäki ja Pajulahti on tehty tarkastuksia useaan otteeseen vuosina 2023, 2024 ja 2025 (tarkastuskertomukset 23.5.2022, 28.7.2022, 22.11.2022, 13.12.2022, 22.11.2023, 12.5.2025). Lisäksi hevostenpitäjälle on toimitettu selvityspyyntö 22.8.2022, täydennyspyyntö 9.9.2022, selvityspyyntö 30.1.2022 sekä selvityspyyntö 28.3.2025.
Tarkastuskertomus 23.5.2022
Tarkastuksella kiinteistöllä oli 4 hevosta. Tarkastuksella havaittiin, ettei lantoja ollut kerätty ja ettei lannalle ollut asianmukaista keräyspaikkaa. Tarkastuskertomukseen on kirjattu, että pihattoon tulee rakentaa asiallinen ja riittävän kokoinen lainmukainen katettu lantala / peitteellä katettu vaihtolava. Lannat tulee siivota päivittäin loistartuntapaineen ja ravinnevalumien estämiseksi ympäristöön. Tarkastuskertomukseen on kirjattu vaatimus, että ympäristönsuojeluviranomaiselle tulee toimittaa sopimusasiakirja mihin lannat viedään sekä vuokrasopimus peltojen vuokraamisesta. Vuokrasopimus peltojen vuokraamisesta on toimitettu 30.6.2022 (sopimus allekirjoitettu 26.5.2022).
Tarkastuskertomus 28.7.2022
Lannan keräyskohteesta tulee olla selvitys mihin lantalaan lannat viedään. Selvitys tulee toimittaa ympäristönsuojeluviranomaiselle viimeistään 10.8.2022.
Tarkastuskertomus 22.11.2022
Hevosilla oli pääsy alapuoliselle laitumelle järven puolelle. Talvitarhan aitaus tulee olla tehtynä, kun kasvukausi on ohitse, tällöin aitaus pitää olla 100 m järvestä. Tarkastusmuistiossa on lisäksi muistutettu, että lannan keräyksen tulee olla järjestetty lantalaan ja allekirjoitettu sopimusasiakirja siitä mihin lanta viedään, tulee toimittaa tieto kunnalle. Muistioon on kirjattu myös, että mikäli lantaa viedään pois ja kerralla varastoitavan lannan määrä alittaa 25 kuutiota, voidaan lanta varastoida lantalan sijaan tiiviillä siirtolavalla tai muulla vastaavalla alustalla, joka on katoksessa tai joka katetaan peitteellä.
Tarkastuskertomus 13.12.2022
Kiinteistöllä on 3 hevosta ja riittää, että lanta varastoidaan talvitarhasta lantalan sijaan tiiviillä siirtolavalla tai muulla vastaavalla alustalla, joka on katoksessa tai joka katetaan peitteellä. Tilalla oli lava-auto, joka peitetään pressulla. Kertomukseen on myös kirjattu, että mikäli lantaa viedään muualle, tulee siitä esittää kirjallinen sopimus.
Tarkastuskertomus 22.11.2023
Tarkastuksella käytiin läpi toiminnasta tulleita valituksia ja tarkastettiin laidunalue ja ympärivuotinen ulkotarha eli talvitarha. Lisäksi tehtiin selvitys lannan keräyksestä ja muualle toimittamisesta. Tarkastuksella havaittiin talvitarhan olevan rajattu yli 100 metrin etäisyydelle vesistöstä. Tarha oli siisti ja hyvin hoidettu. Tarkastuksella ei havaittu viitteitä lannan keräämättömyydestä. Tarkastuksella oli kerrottu, että lannat kerätään usein ja vähintään kaksi kertaa vuodessa. Talven yli kertyneet lannat kerätään viimeistään keväällä. Lannat kerätään peräkärryn ja toimitetaan heti keräämisen jälkeen Teivon Ravikeskuksen lantalaan. Tarkastuksella todettiin valitukset aiheettomiksi eikä tilalla huomattu puutteita ympäristönsuojelussa.
Tarkastuskertomus 12.5.2025
Tarkastus suoritettiin lanta-asian riittäväksi selvittämiseksi. Tarkastuksella havaittiin, että kiinteistöllä oli kaksi hevosta, jotka laidunsivat sillä hetkellä ympärivuotisessa ulkotarhassa. Lisäksi hevosilla on käytettävissään kesäisin laajempi laidunalue. Ulkotarhassa näkyi satunnaisia lantakasoja, mutta havaintoa lannan keräämättömyydestä ei tehty. Yleisilme oli siisti. Lantaa kerätään säännöllisesti päivittäin. Talven yli kertynyt lanta kerätään keväisin. Lanta kerätään vaihtolavaan, josta lanta maatumisen jälkeen voidaan käyttää. Kiinteistöllä oli vaihtolava, johon lanta oli tuotu. Vaihtolava oli peitetty pressulla. Pressu on tarkoitus vaihtaa tulevaisuudessa paksumpaan.
Selvityspyyntö 22.8.2022
Hevosten pitäjälle on toimitettu selvityspyyntö 22.8.2022, jossa on tiedusteltu lannan keräystä kiinteistöllä Käkimäki syksystä 2021 kesään 2022. Selvityspyynnössä pyydetään toimittamaan lannan keräyspaikka ja päiväkirja lannan poistoimituksesta koko siltä ajalta, kun hevostenpitäjä on ollut ko. kiinteistöllä. Lisäksi kirjeessä on vaadittu toimittamaan päiväkirja lannan poistoimittamisesta joka vuoden toukokuuhun mennessä.
Täydennyspyyntö 9.9.2022
Täydennyspyynnössä on tarkennettu, mitkä kohdat riittävät täyttämään toimenpideluvassa määrätyt lupaehdot.
Lantavaraston vähimmäistilavuus vuodessa eläinpaikkaa kohti: Uudet lantalat (1.4.2015 jälkeen vireille tulleet rakennushankkeet, Vna 1250/2014): Hevonen > 150 cm: 17 m3 lantaa/12 kk. Lantalan tulee olla tiivis ja katettu.
Allekirjoitettu sopimusasiakirja lannanvastaanottopaikasta on toimitettava toimistopäällikölle. Kuitit lannan kuljetuksesta tulee säilyttää kiinteistöllä.
Sovitaan katselmuskohta
Selvityspyyntö 30.1.2023
Hevosten pitäjälle on toimitettu selvityspyyntö 30.1.2023, jossa on kerrottu, että kuntaan on otettu yhteyttä, että alueen toiminta ei ole luvanmukaisessa kunnossa. Lisäksi on huomautettu, että lannan keräys tulee olla hoidettuna asianmukaisesti katettuun ja vesitiiviiseen lantalaan tai siirtolavaan tms. vesitiiviiseen alustaan, joka on peitetty pressulla. Mikäli lantaa viedään muualle, tulee olla kirjallinen selvitys allekirjoituksineen. Selvityspyynnön yhteydessä on lisäksi pyydetty vastinetta lupajaostolle toimitettuihin vaatimuksiin 30.1.2023.
Selvityspyyntö 28.3.2023
Hämeenkyrön kunnan elinympäristölautakunnan lupajaosto on 17.1.2024 § 3 tehnyt päätöksen, että tekemänne toimet lannan keräämiseksi kiinteistöillä Käkimäki (108- 416-2-151) ja Pajulahti (108-416-2-162) ovat olleet riittävät eikä uhkasakon asettamisvaihetta jatketa. Päätöksestä valitettiin Vaasan hallinto-oikeudelle, joka palautti päätöksellään 241/2025 (Dnro 164/03.04.04.04.19/2024) asian Hämeenkyrön kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle käsittelyyn. Uudelleen käsittelyä varten hevostenpitäjältä pyydettiin selvitystä seuraavista asioista:
Kuinka montaa hevosta kiinteistöllä pidetään?
Mihin kiinteistöllä kerätään lantaa? Onko keräyspaikka/-alusta vesitiivis?
Onko lannankeräyspaikka/-alusta katoksessa tai katettu?
Kuinka usein lantaa on kerätty vuodesta 2021 alkaen, eriteltynä eri vuosille?
Kuinka kauan lantaa on säilytetty tilalla ennen sen poiskuljettamista?
Toiminnanharjoittajalta pyydetään kirjalliset dokumentit lannan luovutuksesta vuodesta 2021 alkaen. Milloin lantaa on luovutettu, mihin sitä on luovutettu ja kuinka paljon?
Mikäli lantaa ei kuljeteta pois kiinteistöltä, pyydetään selvitys, miten lantaa käsitellään.
Hevostenpitäjä vastasi selvityspyyntöön 28.3.2025 kirjallisesti 22.4.2025. Selvityksessä todettiin:
Kiinteistöillä pidetään kahta hevosta
Lanta kerätään vesitiiviiseen ja katettuun vaihtolavaan, jonka tilavuus riittää kattamaan koko vuoden aikana kertyvä lanta. Tilavuudessa huomioitu kesälaitumelle jäävä lanta, pihaton kuivikepohja sekä hevosten viettämä aika Teivon ravikeskuksessa kolmena päivänä viikossa.
Lannankeräyspaikka on katettu.
Lantaa on kerätty ympärivuotiselta ulkoilualueelta ja pihatosta useita kymmeniä kertoja joka vuosi. Joka vuosi keväällä maan sulaessa ulkoilualue ja pihatto on tyhjennetty kokonaan lannasta. Syksyllä ja talvella lantaa kerätään päivittäin tai vähintään viikottain.
Lantaa ei ole säilytetty tilalla. Kerätty lanta on kuljetettu toisen tilan lantalaan keräämisen jälkeen.
Kirjallisia dokumentteja lannan luovutuksesta ei ole koska niitä ei ole koskaan vaadittu.
Lantaa kuljetetaan jatkossakin pois kiinteistöltä ja osa lannasta hyödynnetään vaihtolavassa varastoinnin jälkeen laidunalueiden ja kasvimaan lannoitukseen.
Hevostenpitäjältä ei olla saatu tarkkaa tietoa mihin lantaa on kuljetettu vuosien 2021-2025 välillä useista pyynnöistä huolimatta. Selvitystä hevostenpitäjältä on saatu yllä olevan lisäksi sähköpostitse mm. 28.5.2022, 28.7.2022
28.5.2022 viestissä on tuotu esiin mm. seuraavaa: ”Toimitan lannan vastaanottosopimuksen sitten kun loputkin lannat kerätään ja toimitetaan pois. Lantala hoidetaan määräaikaan mennessä. – – Tähän asti lannat on kerätty vesitiiviiseen kannelliseen tynnyriin mistä käynnillä kerroin. – -”
28.7.2022 viestissä on todettu lannan keräämisestä seuraavasti: ”Pienemmän määrät (esim. pihaan tulevat) kerään tynnyriin ja tarhasta siivottaessa lannat kerätään lava-auton lavalle (siinä tarvittaessa voi myös säilyttää) ja viedään toiselle tilalle säilytettäväksi lantalaan ennen peltoon levitystä.”
Tarkastuksilla ei olla havaittu merkkejä lannan keräämättömyydestä, jonka vuoksi lantaa on todennäköisesti kuljetettu muualle varastoitavaksi ja tämä todetaan lisäksi kirjallisessa vastauksessa 28.3.2025 toimitettuun selvityspyyntöön. Hevostenpitäjä toimitti Hämeenkyrön ympäristönsuojeluviranomaiselle tiedoksi 1.9.2023 allekirjoitetun lannanluovutussopimuksen, jossa todetaan, että kiinteistön lantaa toimitetaan säilytettäväksi Teivon Ravikeskuksen lantalaan, josta ravikeskus huolehtii lannan eteenpäin toimittamisesta.
Ympäristötarkastaja kysyi 13.3.2025 Teivon Ravikeskuksesta ottavatko he vastaan ulkopuolista lantaa. Kyselyssä pohjustettiin asian liittyvän viranomaiselle aiemmin toimitettuun lannanluovutussopimukseen, jonka asianmukaisuudesta oli tullut kuntaan viestejä naapurustosta. Naapurustosta on tullut kuntaan tietoa, että kyseinen lannanluovutussopimus ei olisi pätevä ja Ravikeskukseen ei otettaisi lantaa sopimuksella säilytettäväksi. Vastaus Ravikeskukselta saapui 13.3.2025 ja vastauksessa todettiin, ettei toimitusjohtaja (joka oli aloittanut 1.3.2025 eikä siten voi ottaa kantaa aiempiin asioihin) ollut löytänyt sopimusta datanhallinnasta. Lisäksi Ravikeskus totesi, että Ravikeskus ei vastaanota lantaa ravikeskuksen ulkopuolelta, vaan he huolehtivat lantahuollosta ainoastaan alueen yrittäjien, oman tallin ja ravikilpailuissa syntyvän lannan osalta. Lantaa voi syntyä ulkopuolisilta toimijoilta lähinnä ravikilpailujen tai radankäyttäjien harjoituskäytön yhteydessä. Tästä lannasta löytyy kirjanpitoa perustuen sisäisen toiminnan näkökulmaan. Ravikeskus ei voi poissulkea ns. ulkopuolisen lannan käsittelyä ravikeskuksessa, mutta toteaa, että sopimusperusteisesti ei toimiteta lantaa kenenkään ulkopuolisen toimesta.
Oheismateriaalit sisältävät henkilötietoja, joten niitä ei julkaista kunnan verkkosivuilla.
Hallintolain 113 §:n mukaisesti elinympäristölautakunnan lupajaosto päättää ratkaisuvaltaansa kuuluvat liitteessä mainitut erityislainsäädännön asiat ja luvat.
Päätösehdotus
Esittelijä
Heidi Kotiporo, ympäristötarkastaja, heidi.kotiporo@hameenkyro.fi
Elinympäristölautakunnan lupajaosto kehottaa tilan Käkimäki (108-416-2-151) hevostenpitäjää selvittämään hevostenpitotoiminnan ympäristövaikutuksia.
Hevostenpitäjän tulee toimittaa kirjalliset dokumentit lannan luovutuksesta vuodesta 2021 alkaen. Kirjallisista dokumenteista on käytävä ilmi milloin lantaa on luovutettu, mihin sitä on luovutettu ja kuinka paljon?
Päätöksen perustelut
Koska tietoa lannan kuljetuspaikasta ja kuljetusmääristä ei ole saatu, ja kiinteistöllä Käkimäki tai Pajulahti ei olla havaittu merkkejä lannan keräämättömyydestä on perusteltua selvittää kuljetetaanko lannat asianmukaiseen vastaanottopaikkaan, jolla on resurssit lannan käsittelyyn asianmukaisesti ympäristönsuojelulain (YSL 527/2014) ja eräiden maa- ja puutarhataloudesta peräisin olevien päästöjen rajoittamisesta Valtioneuvoston asetuksen (Vna 1250/2014) mukaisesti. Myöskin Teivon Ravikeskuksesta saadun vastauksen perusteella, jossa todettiin ettei ravikeskus ota sopimusperäisesti vastaan ulkopuolista lantaa, on syytä tarkistaa hevostenpitäjältä mihin lantaa kuljetetaan mikäli sitä ei käsitellä asianmukaisesti kiinteistöllä.
Vna 1250/2014 tarkoituksena on on ehkäistä ja vähentää lannan sekä 2 §:ssä tarkoitettujen muiden lannoitteiden käytöstä, varastoinnista ja käsittelystä sekä eläintuotannosta aiheutuvia päästöjä pintavesiin, pohjavesiin, maaperään ja ilmaan. (1 §)
Vna 5 §:
Tilalla, jolla kertyy lantaa tuotantoeläinten pidosta, tulee olla lannan varastointitila ( lantala ). Lantalan tilavuuden tulee riittää vähintään 12 kuukauden aikana kertyvälle lannalle. Noudatettavat lantaloiden vähimmäistilavuudet eri lantalajeille ja prosessoiduille lannoille on esitetty liitteessä 1. Lantalan vähimmäistilavuuden laskemisessa voidaan ottaa huomioon viljelijöiden yhteiset lantalat ja pihattojen kuivikepohjat sekä samana laidunkautena laitumelle jäävä lanta. Naudoilla, lukuun ottamatta ympärivuotisesti ulkona kasvatettavia lajeja, huomioon voidaan ottaa enintään neljän kuukauden aikana laitumelle jäävä lanta. Vähimmäistilavuudesta voidaan poiketa, jos lantaa luovutetaan sellaiselle hyödyntäjälle, joka voi vastaanottaa sitä ympäristönsuojelulain 27 §:n nojalla myönnetyn luvan perusteella tai jos lantaa luovutetaan toiselle tilalle edellä säädetyllä tavalla varastoitavaksi lantalassa.
Jos tilalla kertyy varastoitavaa kuivalantaa enintään 25 m³ vuodessa tai jos tilalla varastoidaan kerrallaan enintään 25 m³ kuivalantaa, voidaan lanta varastoida lantalan sijaan tiiviillä siirtolavalla tai muulla vastaavalla alustalla, joka on katoksessa tai joka katetaan peitteellä.
Myös tilalla, joka ottaa vastaan ja varastoi lantaa, tulee olla lantala, joka mitoitetaan vuosittain vastaanotettavan määrän mukaan. Lantalaa ei kuitenkaan edellytetä, jos lanta säilytetään pellolla levitystä odottamassa jäljempänä 10 §:n 4 momentissa säädetyllä tavalla.
Vna 7:1 §: Lannan ja pakkaamattomien orgaanisten lannoitevalmisteiden varastointitilojen, lantakourujen ja muiden lannan johtamiseen tarkoitettujen rakenteiden tulee olla vesitiiviit.
Vna 7:4 §: – – Kuivalannan ja kuiva-ainepitoisuudelta sitä vastaavan orgaanisen sivujakeen ja orgaanisen lannoitevalmisteen varastointitila tulee kattaa tai varastoitava aine peittää siten, että sadevesien pääsy varastointitilaan estetään.
Vna 14:1 §: Tämän asetuksen noudattamisen valvonnasta säädetään ympäristönsuojelulain 18 luvussa ja rangaistuksista ympäristönsuojelulain 224 ja 225 §:ssä.
YSL 7:1 §: Toiminnanharjoittajan on järjestettävä toimintansa niin, että ympäristön pilaantuminen voidaan ehkäistä ennakolta. Jos pilaantumista ei voida kokonaan ehkäistä, se on rajoitettava mahdollisimman vähäiseksi. Toiminnanharjoittajan on rajoitettava toimintansa päästöt ympäristöön ja viemäriverkostoon mahdollisimman vähäisiksi.
YSL 16 §: Maahan ei saa jättää tai päästää jätettä tai muuta ainetta taikka eliöitä tai pieneliöitä siten, että seurauksena on sellainen maaperän laadun huononeminen, josta voi aiheutua vaaraa tai haittaa terveydelle tai ympäristölle, viihtyisyyden melkoista vähentymistä tai muu niihin verrattava yleisen tai yksityisen edun loukkaus (maaperän pilaamiskielto) .
YSL 17 §: Ainetta, energiaa tai pieneliöitä ei saa panna, päästää tai johtaa sellaiseen paikkaan tai käsitellä siten, että: 1) tärkeällä tai muulla vedenhankintakäyttöön soveltuvalla pohjavesialueella pohjaveden laadun muutos voi aiheuttaa vaaraa tai haittaa terveydelle tai ympäristölle taikka pohjaveden laatu voi muutoin olennaisesti huonontua; 2) toisen kiinteistöllä olevan pohjaveden laadun muutos voi aiheuttaa vaaraa tai haittaa terveydelle tai ympäristölle taikka tehdä pohjaveden kelpaamattomaksi tarkoitukseen, johon sitä voitaisiin käyttää; tai 3) toimenpide vaikuttamalla pohjaveden laatuun muutoin saattaa loukata yleistä tai toisen yksityistä etua (pohjaveden pilaamiskielto) .
YSL 169 §: Jos onnettomuuden, haitasta tehdyn ilmoituksen, luvan tai ilmoituspäätöksen noudattamatta jättämisen tai muun seikan vuoksi on aihetta olettaa, että toiminnasta aiheutuu terveyshaittaa tai merkittävää muuta 5 §:n 1 momentin 2 kohdassa tarkoitettua seurausta tai sen vaaraa, valvontaviranomaisen on tarkastettava toiminta tai selvitettävä asia muulla asianmukaisella tavalla. Jos samanaikaisesti on vireillä toimintaa koskeva lupa- tai ilmoituspäätösasia, on tarkastus tai selvitys tehtävä mahdollisuuksien mukaan ennen lupa-asian ratkaisemista tai ilmoituspäätöksen antamista.
YSL 172:1 §: Valvonta- ja lupaviranomaisella, 24 a §:ssä mainituilla markkinavalvontaviranomaisilla, 115 a §:ssä tarkoitetulla toimivaltaisella viranomaisella ja 26 §:ssä mainitulla tyyppihyväksynnästä huolehtivalla viranomaisella ja näiden määräämillä virkamiehillä ja viranhaltijoilla on oikeus tehtäviensä suorittamista varten: 1) saada salassapitovelvollisuuden estämättä välttämättömiä tietoja viranomaisilta ja toiminnanharjoittajilta; 2) kulkea toisen alueella; 3) saada tarpeelliset tiedot tuotteen valmistuksesta ja siinä käytettävistä aineista sekä valmistettavista, maahan tuotavista tai muutoin markkinoille saatettavista tuotteista tuotteen valmistajalta, maahantuojalta tai muulta markkinoille saattajalta; 4) suorittaa mittauksia sekä ottaa näytteitä ja tallentaa ääntä tai kuvaa; 5) päästä paikkaan, jossa toimintaa harjoitetaan; 6) tarkkailla toimintaa sekä sen päästöjä ja ympäristövaikutuksia; 7) tehdä tarkastuksia 1–6 kohdan mukaisia keinoja käyttäen.
YSL 175:1 §: Valvontaviranomainen voi: 1) kieltää sitä, joka rikkoo tätä lakia taikka sen nojalla annettua säännöstä tai määräystä, jatkamasta tai toistamasta säännöksen tai määräyksen vastaista menettelyä taikka määrätä asianomaisen täyttämään muulla tavoin velvollisuutensa; 2) määrätä 1 kohdassa tarkoitetulla tavalla menetellyt palauttamaan ympäristö ennalleen tai poistamaan rikkomuksesta ympäristölle aiheutunut haitta; 3) määrätä toiminnanharjoittajan riittävässä määrin selvittämään toiminnan ympäristövaikutukset, jos on perusteltua aihetta epäillä toiminnasta aiheutuvan tämän lain vastaista ympäristön pilaantumista
Hämeenkyrön kunnan ympäristönsuojelumääräysten (Valtuusto 27.4.2015, 10 §, voimaan 5.6.2015) 23 §:ssä todetaan: Kotieläimien lanta on varastoitava asianmukaisissa lannan varastointitiloissa. Varastointitilojen pohjarakenteiden tulee olla vesitiiviitä sekä varastot tulee olla katettuja tai muulla tavoin suojattuja niin, että lannan sisältämät ravinteet eivät pääse esimerkiksi sade- tai sulamisvesien vaikutuksesta leviämään ympäristöön. Lanta on siivottava ulkotarhoista ja ratsastuskentiltä säännöllisesti asianmukaiseen lantavarastoon. Ulkotarhoista lanta on siivottava aina tarvittaessa ja vähintään kaksi kertaa vuodessa.
Lisäksi ympäristönsuojelumääräysten 27 §:ssä määrätään yleisestä velvollisuudesta antaa tarpeellisia tietoja valvontaa varten: Ympäristönsuojelulain 172 §:ssä määrätyn tiedonsaanti- ja tarkastusoikeuden mukaan viranomaisilla on valvontaa ja ympäristönsuojelulain toimeenpanoa varten oikeus saada toimintaansa varten tarpeelliset tiedot.
Mikäli nyt annettua kehotusta ei noudateta, Hämeenkyrön ympäristönsuojeluviranomainen harkitsee velvoittavansa hevostenpitäjän ympäristönsuojelulain 175 §:n nojalla riittävässä määrin selvittämään lannan luovutuksen. Määräyksen noudattamisen tehosteeksi voidaan asettaa uhkasakkolain (1113/2000) mukainen sakon uhka.
Asianosaisen kuuleminen
Toiminnanharjoittajalle varataan ympäristönsuojelulain 185 §:n ja hallintolain (434/2003) 34 §:n mukaisesti tilaisuus selityksen antamiseen asiassa. Selvitys pyydetään toimittamaan ympäristönsuojeluviranomaiselle 20.10.2025 mennessä kirjallisesti osoitteeseen kirjaamo@hameenkyro.fi tai Härkikuja 7, 39100 Hämeenkyrö.
Sovelletut oikeusohjeet
Ympäristönsuojelulaki () 7 §, 16 §, 17 §, 169 §, 172 §, 175 §, 185 §
Valtioneuvoston asetus eräiden maa- ja puutarhataloudesta peräisin olevien päästöjen rajoittamisesta (Vna 1250/2014) 1 §, 5 §, 7 §, 14 §
Hallintolaki (434/2003) 34 §
Hämeenkyrön kunnan ympäristönsuojelumääräysten (Valtuusto 27.4.2015, 10 §, voimaan 5.6.2015) 23 §, 27 §
Tiedoksi
Hevostenpitäjä, kiinteistön 108-416-2-97 omistajat
Viite-kuvitituskuva – kuvan hevonen ei liity mitenkään tähän asiaan | KUVA: ERKKI KOVALAINEN
Hämeenkyrön ja lähikuntien puolueeton verkkomedia
Erkki Kovalainen Hämeenkyrö
Jaa:
X Facebook
Aiheeseen liittyy
Hämeenkyrön elinympäristölautakunnan lupajaosto lupaamassa luvan hevosten pidolle Käkisaaressa lannan keräyksen osalta – uhkasakon asettamisvaihetta ei enää jatketa – ”monta vaihetta on asian osalta riittänyt ja onko se vielä edes loppunut”
11.1.2024
Kategoriassa "Yleinen"
Hämeenkyrön elinympäristölautakunnan lupajaosto kokous: Väyläviraston meluselvitys on puutteellinen ja sitä on välittömästi korjattava kirjallisine raportteineen
29.9.2021
Kategoriassa "Yleinen"
Hallinto-oikeus on pyytänyt Hämeenkyrön kunnalta vastausta valitukseen Käkisaaren hevosjupakassa – kunnan mielestä on tähän asti ollut hevosenpitäjällä kaikki asiat kunnossa – ”on tulossa lopullinen päätös, kunnan lähettämän vastineen johdosta?”
|