Lähettäjä: 53
Päivämäärä: 29.8.25 08:27:17
Minulla on takana avioero nuoruuden suhteesta ja avoero aikuisiällä solmitusta pitkästä suhteesta.
Olin avioron aikaan nuorempi ja kokemattomampi, mutta avioero oli ehdottomasti raskaampi kun avoero. Avioliittoon olin astellut ajatuksella, että tämä on loppuelämän juttu (ah, sitä nuoruuden naiiviutta!). Siihen oli laittanut peliin "kaiken" ja olin itse sitoutunut niin tunteella, järjellä kuin taloudellisestikin. Avioeropaperien jättäminen tuntui juuri tuolta kuin nimimerkki Ananas kuvasi. Avioerossa tietysti vielä se, että homma ei ole kerrasta poikki vaan prosessissa väkisinkin kestää vähintään se puoli vuotta.
10 vuoden avosuhteesta eroaminen sattui tietysti sekin, mutta homma oli nopeammin ohi ja ainakin omalla kohdallani tietty loppuelämä-mentaliteetti oli puuttunut, vaikka miestä todella kovasti rakastinkin. Olin tietysti jo reippaasti vanhempi kuin avioeron kohdalla ja karttuneella elämänkokemuksella oli varmasti osansa iskun pehmentämisessä. Paljon teki kuitenkin se, että ero oli nopeammin totta, kun ei tarvinnut odotella mitään osituksia tai kakkosvaiheen hakemuksia.
Myös ulkopuolisten odotukset avioerossa ja avoerossa olivat erilaiset. Kun ei oltu naimisissa, niin jotenkin se ero ei ollut omassa lähipiirissä niin iso juttu, mikä vaikutti alitajuisesti myös itseeni.
|