Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Sileäkarvainen collie - minkälainen rotu?

Lähettäjä: shetan 
Päivämäärä:   28.8.25 19:50:37

Kertokaas kaikki kokemuksianne rodusta sileäkarvainen collie! Minkälainen on kotona ja kouluttaa ja mitä terveysongelmia rodussa on? Suositelkaa myös kasvattajia!

Re: Sileäkarvainen collie - minkälainen rotu?

Lähettäjä: minäkin 
Päivämäärä:   28.8.25 19:52:07

Kiinnostaa myös, onko uroksen ja nartun luonteissa eroja?

Päivämäärä:   28.8.25 19:53:28

Mun mielestä tässä rodussa urokset ovat mukavampia kuin nartut, jos ne osataan kasvattaa ylös oikein. Monet aika sosiaalisia. Nartuissa oon törmännyt useammin arkoihin ja agressiivisiin.

Lähettäjä: minä myös 
Päivämäärä:   28.8.25 19:58:34

https://pupsit.haukotus.net/

Päivämäärä:   28.8.25 20:00:13

Suolistosairaudet ja atopia on ainakin nahkoilla yleistyneet. Myös huonompia lonkkia risteytysten myötä.

Lähettäjä: jooei 
Päivämäärä:   28.8.25 20:09:04

Mukava rotu, mainettaan parempi mielestäni. Kasvattajissa suosittelen välttämään eniten tehtailevia, vaikka niitä sulle varmasti kehutaan.

Päivämäärä:   28.8.25 20:18:06

Ketkä ne eniten tehtailevat on? Saa täällä nimiäkin mainita!

Joskus jäi mieleen Koiruuksien kennel hyvänä kasvattajana mutta taitaa tulla harvoin pentuja nykyisin?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.8.25 20:19:07

Minua miellyttäisi rotu mutta suolistosairaudet pelottaa. Omistin aikoinaan yhden suolistosairaan koiran. En haluaisi uusintaa.

Päivämäärä:   28.8.25 20:20:33

” Ketkä ne eniten tehtailevat on? Saa täällä nimiäkin mainita!”

Koiranetistähän nuo löytää.

Lähettäjä: jooei 
Päivämäärä:   28.8.25 20:21:45

^Valitse pentue joka on ruokittu raakaravinnolla ja jatka sillä kun pentu tulee kotiin. Saat varmemmin terveen bakteeriflooran omaavan koiran.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   28.8.25 20:28:34

Tosi herkkiä. Joku voi tietty tykätä, mutta omaan makuun aivan liian pehmeitä ja varovaisia. Autoimmuunijutut (joihin suolistosairaudetkin lasken) tuntuu olevan aika yleisiä.

Päivämäärä:   28.8.25 20:29:11

Tiedän vain muutaman lähipiirissä, ja niillä kaikilla huonot vatsat. Kivojakin luonteita, mutta nartut teräviä. Kaikilla tietämilläni vuotaa hermot, ja jatkuvaa piippaamista ja haukkumista.

Päivämäärä:   28.8.25 20:30:45

Ai jaa, oon nähnyt useita tosi reippaitakin. Ne saivat kiinnostumaankin rodusta.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   28.8.25 20:34:24

Tuo on osuva varoitus että älä ota tuotteliaimmilta kasvattajilta. En tiedä missä ne kaikki paljon mainostetut kivat Diamondfoxin kasvatit on, sieltä tulee just noita vaivaisia ja huonoluonteisia.

Päivämäärä:   28.8.25 20:41:58

.

Päivämäärä:   28.8.25 20:54:14

Onko kenelläkään enemmän tietoa Entten Tenttenin kennelistä?

Päivämäärä:   28.8.25 21:21:46

.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   28.8.25 21:26:07

Kävin joskus katsomassa erään paljon kasvattavan kodinvaihtajaa. Se ei sitten miellyttänyt enkä ottanut sitä mukaan, niin kasvattaja veti herneen nenään. Kasvattajalla oli vaan tarve päästä siitä nopeasti eroon, kas kun ei kantanut sitä autooni. Kai mullakin nyt saa olla oikeus kieltäytyä ottamasta koiraa jos se ei miellytä, aika iso päätös kumminkin

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   28.8.25 21:42:03

^DF?

Lähettäjä: Ty 
Päivämäärä:   28.8.25 21:42:57

Mulla on tosi kiva narttu. Juuri sellainen, kuin toivoin. Helppo arjessa, ei arkuuksia, reipas ja sosiaalinen, myös muita koiria kohtaan. Rakastaa ihmisiä ja erityisesti lapsia. Ei tee itsestään numeroa, mutta on aina mukana. Pysyy irti ja on mukana tallihommissa. Tähän asti on ollut täysin terve. Harrastetaan agilitya harrastusmielessä, siinäkin toimii hyvin! Mulla ei siis juuri moitittavaa rodusta tämän yksilön perusteella.

Päivämäärä:   28.8.25 21:45:29

Ei taida varmaan täällä olla tietoa Entten Tenttenin kennelistä, koska tuo pupsisivuilla oleva pentue on heidän ensimmäisensä. Mitä sinä itse haluat kasvattajalta?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   28.8.25 21:54:03

Oma on muuten mahtava tyyppi, mutta sillä on ääniarkuuksia. On terve, sosiaalinen, muuten rohkea, nopeaoppinen, laumaansa rakastava ja arjessa muuten tosi helppo tyyppi, mutta tietyt äänet saavat sen aivan tolaltaan. Esim. jos palovaroitin piippaa loppuvaa patteria, koira on aivan paniikissa, tärisee, läähättää, kulkee matalana, tunkee syliin turvaa etsien jne. Onneksi myös palautuu kohtalaisen nopeasti, mutta silti tosi kurjaa erityisesti koiralle. Itsekin on oppinut varomaan tiettyjä juttuja, ettei niitä vain tee enää koiran läsnäollessa.

Päivämäärä:   28.8.25 21:59:08

Kisaako nahkoja missään lajissa huipulla vai onko rotu sellainen jolla ei kannata harrastaa tavoitteellisesti?

Päivämäärä:   28.8.25 22:02:54

Mulle osui maanantaikappale. Oli ylimääräisiä ripsiä, närästystä ja virtsankarkailua. 6kk iässä alkoi alusta-arkuus, joka nopeasti laajeni myös ääniin.

Nartuissa on virtsantiputtelua. Siitä ei julkisesti puhuta, mutta sitä on jonkin verran.

Luonteiden osalta suurin haaste on, ettei arkuuksia tunnisteta ja/tai tunnusteta. Keksitään sata ja yksi syytä, miksi koira ei kulje rappukäytävässä, mutta alusta-arkuutta se ei ole. Se on varovaisuutta tai ”koira ei kulje kiiltävillä lattioilla vapautuneesti”, mutta arka se ei ole.

Suolisto-ongelmia on paljon. Oikeasti paljon. Jos menet lähimmälle eläinlääkäriasemalle kysymään, minkä rotuisilla on eniten suolistohaasteita, niin colliet mainitaan aivan varmasti top vitosessa.

Joku kirjoitti, että ovat mainettaan parempia. Mä sanoisin, että ovat mainettaan huonompia. Tai ehkä colliepiireissä collieista puhutaan terveinä ja reippaina, piirien ulkopuolella varoitellaan. Mun mielestä piirien ulkopuoliset ovat oikeammassa.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   28.8.25 22:15:05

Yksi kasvattaja neuvoo pentupaketissa antamaan koiralle valkosipulia. Vaikka sainkin tuolta kivan koiran en silti pitäisi kasvattajaa kovin viisaana.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   28.8.25 22:16:00

^Sinut on viestisi perusteella helppo tunnistaa. Ikävää että sinulle osui maanantaikappale, mutta kokonaisuudessaan tilanne ei ole sellainen kuin annat ymmärtää. Olen tavannut paljon rodun edustajia ja omistanutkin aika monta. Eikö sinulla ollut muuten koira risteytysyhdistelmästä?

Päivämäärä:   28.8.25 22:18:52

Täällä on rodun tuntevia selvästi paljon, niin voitteko suositella jotain kasvattajia nyt? Kaikkiin ei ehdi tutustua kuitenkaan. Kuka tietäisi paljon ja osaisi auttaa myös jos tulee ongelmia?

Lähettäjä: Pölö 
Päivämäärä:   28.8.25 22:52:57

Mulla on sk. collienarttu, ja en voisi parempaa koiraa toivoa. Se on reipas, koira- ja ihmissosiaalinen, äärettömän kiltti, tasapainoinen ja kärsivällinen myös lasten kanssa. Helposti koulutettavissa, kaikki arjen perustaidot ja käytöstavat on ollut tosi helppo opettaa. Se on nyt reilu parivuotias ja tähän asti ollut täysin terve. Ei hauku juuri yhtään eikä ole mikään tyhjän piippaaja, ääntelee toki toisinaan kun on asiaa :D

Sillä oli nuorempana lievää alusta-arkuutta, joka on lähes täysin kadonnut iän ja harjoittelun myötä, mutta toki alusta alusta-arkuus (koska sitä kiistattomasti rodussa periytyvänä esiintyy) on sellainen asia, joka kannattaa huomioida ensinnäkin pentua etsiessä ja toisekseen sosiaalistamisvaiheessa.

Muita arkuuksia tällä ei ole, ja on ihan maailman mutkattomin koira arjessa. Onhan se tietyllä tapaa herkkä, mutta ei mitenkään liiallisesti, näkyy lähinnä siinä miten tarkasti se lukee ihmistä ja ihmisten tunteita.

Mä oon älyttömän tyytyväinen rotuvalintaani, mutta tiedostan toki sen että meillä on ollut myös hyvä tuuri, että meille on osunut henkisesti ja fyysisesti terve koira tästä rodusta. Näitäkin siis on, ja ihan reilusti, vaikka tietysti somessa ja muualla mediassa vahvemmin esiin nostetaan ehkä ne, joilla jotain ongelmia on. Ja kop kop, se että se on nyt parivuotiaana terve, ei tietenkään tarkoita että se olis sitä ikuisesti. Mutta toivotaan tietenkin että olis.

Päivämäärä:   28.8.25 23:09:56

"tietysti somessa ja muualla mediassa vahvemmin esiin nostetaan ehkä ne, joilla jotain ongelmia on."

Hah, kyllä se on juuri niin, että esiin nostetaan ne kivat ja helpot koirat, ei kukaan uskalla koiriensa huonoista puolista rehellisesti kun saa kasvattajan haukut perään

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   28.8.25 23:14:25

Suurin osa rodun kasvattajista on ihan täysipäisiä. Helpompaa olisi neuvoa, mistä ei kannata ottaa. Liity Facen ryhmiin Sileäkarvaiset colliet ja Sileäkarvainen collien terveys ja jalostus. Pupseihin ei kaikki pentueet tule eli vähän salapoliisityötäkin joutuu tekemään.

Päivämäärä:   28.8.25 23:31:28

Ei myöskään kannata ihan pelkkänä totuutena ottaa jos kasvattaja tunnustaa rodun ongelmat, mutta se oma narttulinja sattuu maagisesti olemaan "pelkkiä yksisarvisia".

Lähettäjä: Pölö 
Päivämäärä:   28.8.25 23:31:44

"tietysti somessa ja muualla mediassa vahvemmin esiin nostetaan ehkä ne, joilla jotain ongelmia on."

Hah, kyllä se on juuri niin, että esiin nostetaan ne kivat ja helpot koirat, ei kukaan uskalla koiriensa huonoista puolista rehellisesti kun saa kasvattajan haukut perään

Muotoilin ehkä huonosti. Somessa toki esiintyy enemmän niitä kivoja ja helppoja koiria, mutta isompaa huomiota yleisesti saa ne ongelmatapaukset, tai ainakin ne jää helpommin ihmisten mieleen. Ainakin siis omissa somekanavissani, erityisesti IG:ssä, jossa seuraan satoja collietilejä, todella monet kertoo hyvinkin rehellisesti ja avoimesti nahkojensa terveys- ja muista murheista. Varmasti on niitäkin jotka ei uskalla kertoa, puhumattakaan niistä jotka ei ylipäänsä ole missään somessa. Mutta kyllä mä oon saanu sen vaikutelman että ainakin hyvin iso osa sk. collieiden omistajista uskaltaa olla avoimia rodun ongelmista, otti kaavattaja siitä sitten nokkiinsa tai ei.

Päivämäärä:   29.8.25 09:19:46

Googlatkaa Tylosiinin merkitys koiran kroonisen ripulin hoidossa (ELK S. Liimatta) ja kurkatkaa sieltä tutkimukseen osallistuneiden rotujen määrät. Saatte vähän osviittaa suolistosairauksien määrästä collieiden parissa.

Tällä hetkellä lähes jokaisen sk colliepentueen taustalla on suvussa myös pk collieita, joten vaikka ykkösrotuna tutkimuksessa onkin pk collie, on tieto todella relevanttia myös sk collieta harkitsevalle.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.