Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten ehditte omiin harrastuksiin ymv arkipäivin

Lähettäjä: Aika loppuu kesken 
Päivämäärä:   27.8.25 20:05:06

Lapsi olisi sen ikäinen, että hyvin voisin alkaa harrastaa jotain ja lapsi pärjäisi kotona sen ajan yksin. Mutta mistä ihmeestä siihen repii aikaa? Aloin ihan miettimään mihin tämä ilta on taas hujahtanut ja mitä olen tehnyt:

Olin töistä kotona klo 16.15
Sitten ruuan teko ja syömiset
Autoin lasta läksyissä
Kävin pikaisesti lähikaupassa, kun olin unohtanut ostaa lapselle huomiseksi eväät.
Siirtelin tavaroita paikoilleen, kun huoltomiehet olivat päivällä käyneet ja heitä varten piti raivata tilaa.
Imuroin pikaisesti kun huoltomiehien kengistä oli tullut kuivaa kuraa isoja kekoja ympäriinsä
Tässä ohessa olen viikkaillut pyykkiä ja pessyt pari koneellista lisää.

Kello on kohta 20 ja ennen tätä hetkeä en ole ehtinyt istua alas, muuten kuin syödessä. Vielä pitäisi ripustella pyykit kuivumaan kunhan ne valmistuvat parin minuutin päästä. Sitten pitäisi vielä askarrella kaverin vauvalle kortti loppuun ja täytellä paperit loppuun lapsen huomista sairaala käyntiä varten. Niistä ei kyllä enää paljoa puutu.

Ihan rehellisesti uuvuttaakin ajatus, että pitäisi vielä tehostaa tahtia niin paljon, että ehtisin irrottaa aikaa jossain harrastuksessa käymiseen. Toki joka päivä ei ole samoja kotitöitä tai pakollisia puuhia, mutta aikalailla sitä puuhaa riittää iltapalaan asti joka arkipäivä. Nytkin katsoin kaupasta tullessa, että piha kaipaisi kiireesti siistimistä, lapsen kanssa pitäisi alkaa kertaamaan tuleviin kokeisiin, mutta kun ei ole niin kiire niin jää seuraaviin päiviin, olisi kiva ehtiä lapsen kanssa uimaan jne.

Joten kuinka hiton nopealla temmolla te muut teette pakolliset kotityöt ymv, että ehditte harrastaa? Tuntuu, että illat töiden jälkeen vaan menevät siihen johonkin ”tämä on pakko hoitaa äkkiä tänään” asioihin.

Re: Miten ehditte omiin harrastuksiin ymv arkipäivin

Lähettäjä: i 
Päivämäärä:   27.8.25 20:14:56

Harrastaminen onnistuu kahden vanhemman talouksissa, joissa toinen aikuinen ei ole avuton tumpelo, jolta pitää perse pyyhkiä ja ruoka pureskella valmiiksi. Tai sitten siinä vaiheessa, kun lapsi pelkän pärjäämisen sijaan osallistuu kodin askareisiin joko itsenäisesti tai ainakin ohjattuna.

Lähettäjä: Bink 
Päivämäärä:   27.8.25 20:16:55

Mun tämä päivä
Lähdin töihin 6.30 ja pois töistä 16.00. Menin töistä suoraan uimahallin, olin siellä n. 16.30. Hallilta lähdin kotiin klo 18 ja olin kotona klo 19. Mies oli lasten kanssa iltapesulla. Luin lapsille iltasadun, mies lähti lenkille. Nyt lapset nukkuu ja istun sohvalla ja ajattelin ottaa rennosti.

Siivotaan viikonloppuna, pyykit pesen ajastuksella aamuyöllä ja ripustan/mies ripustaa ne aamulla kuivumaan. Ruoat tilataan kaupasta noutona ja tehdään sen verran isoja satseja, ettei tarvitse joka päivä tehdä ruokaa. Käytetään myös puolivalmisteita, pakasteita ja joskus syödään ihan eineksiä. Ei mulla ole muuta liikuntaharrastusta kuin tuo uiminen, mutta se riittää mulle nyt. Toki sienestän, käyn muutenkin metsässä, hoidan pihaa, luen yms. mutta en osaa pitää niitä harrastuksina. Ilman puolisoa en kyllä ehtisi harrastaa mitään.

Mies vei lapset (2 kpl) päiväkotiin joskus kasin maissa ja haki töiden jälkeen ja hoiti ruoat

Lähettäjä: Kumppani 
Päivämäärä:   27.8.25 20:17:37

Minulla on onneksi osallistuva puoliso. Mies kuskaa lapsia harrastukseen ja sillä välin minä teen kotiaskareet sekä harrastan liikuntaan. Mies harrastaa liikuntaa sen verran myöhään, että minä sitten taas hoidan lasten nukkumaan laitot. Viikonloppuna käyn kaupassa ja teen viikon ruokaostokset ja toisena päivänä siivoan. Nämä teen sinä aikana, kun on lapien harrastus, mies käy lasten kanssa sukulaisillaan yms.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   27.8.25 20:23:48

Minä vaan rytmitän arjesta tietyt päivät siihen, että silloin menen. Ja niinä päivinä ei sitten juuri tehdä kotitöitä. Ei se sen kummempaa ole.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   27.8.25 20:24:55

Vuorotyö ja normaali, arjessa täysin pärjäävä mies. Ei mitään ongelmaa. En koskaan suostuisi pelkkään konttorirotan työaikaan tai katselisi aikuista vauvaa kotona, loppuisi vuorokaudesta tunnit.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.8.25 20:26:01

Miehen kanssa vuorotellen, toinen pyörittää kotona rumbaa ja toinen ob harrastuksessa. Etujäteen suunnittelua, esim. Su miettii jo viikon ruuat ja käy kaupassa, ehjä tekee jo pari ruokaa valmiiksi. Joskus aikaa säästetään ostamalla valmisruokaa tai jotai tosi nopeesti kokattavaa. Siisteydestä vähän tingitään. Lapset on sen verran isoja, että osallistuvat myös kotitöihin ja heitä vastuutetaan ottamaan koppia omista asioista.

Lähettäjä: Havre 
Päivämäärä:   27.8.25 20:37:32

Joka päivä ei tehdä uutta ruokaa, tee useammaksi päiväksi.

Läksyt ovat lapsesi oma asia. Hän opettelee asiat koulussa ja kysyy opettajalta apua, jos ei osaa.

Ja nythän lähdit vielä kauppaankin.

Entäpä jos tulisit kotiin lämmittämään valmiiksi tekemääsi ruokaa, lapsi saisi selviytyä läksyistään itse niin kuin kuuluu etkä lähtisi kauppaan? Tee kauppareissut ja ruoat niinä päivinä, kun et harrasta.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   27.8.25 20:39:41

Yksinhuoltajana sain lastenhoitoapua, ja kävin sitten ratsastamassa kerta viikkoon (tallitöitä vastaan). Töitä tein vain 5päivää viikossa joten viikonloppuna/arkivapailla oli reilummin aikaa esim. kotihommille.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   27.8.25 20:50:47

Tiukkaa se tekee. Kolme lasta ja velvollisuutensa hoitava mies löytyy. Lisäksi lasten harrastukset ja remonttihommat niin kyllähän sitä säätää ja suunnitella täytyy, että itsekin pääsee jotakin tekemään. Onneksi lenkkeily on helppoa, kun se ei ole sidottu aikaan eikä varsinaisesti paikkaankaan.

Hevosen kyllä myin, kun kolmas ilmoitti tulostaan.

Sen puoleen en ymmärrä, miten yhden lapsen (ison ja jo pärjäävän) perheessä voi olla vaikea löytää aikaa omalle harrastukselle. Kotityöt paremmalle suunnittelulle niin luulis aikaa löytyvän.

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   27.8.25 20:56:48

Ruokaa valmiiksi kerralla niin paljon ettei sitä tarvi olla joka päivä kokkaamassa.
Pyykinpesukonetta ei myöskään tarvi vahtia, vaan sen aikana voi tehdä vaikka puolen tunnin kuntopiirin. Tai käydä lenkillä, lukea kirjaa, mitä vaan. Ei harrastusta tarvitse aina suorittaa kodin ulkopuolella

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   27.8.25 21:00:34

- teen ruokaa isompia annoksia joten joka päivä ei tarvitse
- pyykkään illalla yhden koneellisen jos tarvis, ei vie paljoa aikaa
- viikkosiivous ja iltaisin riittää "siivousvartti", koti on kokoajan siisti, lapsi pitää huoneensa kunnossa ja viikkosiivous tehdään yhdessä

Hyvin ehdin harrastaa 2xvko vaikka olen yh kuten aloittajakin.

Lähettäjä: Bingo 
Päivämäärä:   27.8.25 21:33:52

Teet ruokaa 3 päiväksi kerrallaan niin ei tarvi kuin mikrottaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.8.25 21:37:25

"En koskaan suostuisi pelkkään konttorirotan työaikaan"

Mä taas en ikipäivänä suostuisi vuorotyöhön. Huomenna jään etätöihin, herään klo 8 ja kirjaan itseni samalla töihin, aamupalan jälkeen laitan pyykit pyörimään ja robotti-imurin siivoamaan. Lounastunnilla voin käydä kaupassa.

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   27.8.25 21:49:00

Mä en saa lähdettyä, koska tykkään perheajasta eli siitä, että ollaan yhdessä. Tehdään ruokaa, syödään rauhassa, leikitään tai ulkoillaan. Koko perhe käy suihkussakin yhtäaikaa ja syömme iltapalat yhdessä.

Jotenkin omat harrastukset ei vaan mene tämän edelle.

Lähettäjä: Bjnber 
Päivämäärä:   27.8.25 23:12:49

Oma aikatauluni tänään (4 lasta, mies lentäjä joten ei paljoa voi häneen luottaa)

Herään klo 0400.
Lähden juoksulenkille, juoksen 0430-0630 noin 15K.
0630 suihku, lasten aamuruokien laitto, koirat pihalle
0700 lapset heräilee yms
0745 lähdetään lasten kanssa päiväkotiin, kouluun
0830 kotona, vien hevoset tarhaan
0900 etätöitä
1200 yhden hevosen liikutus lounastauolla, koirat mukana
1630 haen pienet lapset päiväkodista, vanhat tulee itse koulusta miten tulee
1700 perheen ruokailu
1800 tallilla lasten kanssa puuhataan (meillä lasten omat harrastukset painottuu viikonloppuun esim jalkapallo jos ei ole vanha lapsi ja pystyt itse liikkumaan mihin haluaa)
2000 tullaan kotiin suunnilleen, iltapala ja nukkumaan nuorimmat
2030 lähden tallille vielä jos en ole ehtinyt laittaa automaatteja valmiiksi ja loput hevoset sisään (omat siis), voin myös ratsastaa vielä yhden hevosen ja liikuttaa koirat samalla
2130 alan laittamaan seuraavan päivän ruokia kotona yms puhun vanhempien lasten kanssa jne
2200 uutisten jälkeen vanhimmat lapset menee nukkumaan, itse teen kotitöitä, menen meidän kuntosalille treenaamaan
2330 sänkyyn
(Meillä ei ole omaa tallia vaan talli sijaitsee naapurissa ja meillä on siellä hevoset puolihoidossa)

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   27.8.25 23:39:59

Nukut 4 ja 1/2 tuntia? Tuo olisi itselle ainakin liian vähän.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.