Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hävettää olla köyhä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   27.8.25 16:41:00

Onkohan leivässä(ruisleipä) oleva home vaarallista. Nyt on pakko syödä kun ei ole muuta tähän hätään.

Re: Hävettää olla köyhä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.8.25 16:42:24

Se voi olla tai sitten ei. Oletko immuunivajeinen?
Oletko käynyt ruokajonossa?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   27.8.25 16:52:09

Honeista ruokaa ei pidä koskaan syödä, vain kovat juustot ovat turvallisia syödä, kun homeen leikkaa pois. Et syö.

Kaapissa ei ole kaurahiutaleita, makaronia tai mitään säilykkeitä, pakastin on tyhjä ja rahaa 0 e, keltään ei voi lainata ja kaikki asuu kaukana, eikö niin?

Päivämäärä:   27.8.25 17:03:40

Hävetys on suuri kynnys. En kuollut kun söin.

Päivämäärä:   27.8.25 17:06:21

... , ovelasti jätit vastaamatta kysymykseeni.

Ja joo, vatsavaivoja ja ruokamyrkytyksen voit homeisesta ruoasta saada.

Päivämäärä:   27.8.25 17:09:19

"Kaapissa ei ole kaurahiutaleita, makaronia tai mitään säilykkeitä, pakastin on tyhjä ja rahaa 0 e, keltään ei voi lainata ja kaikki asuu kaukana, eikö niin?"

Huvikseenhan ihmiset syövät homeista leipää.

Päivämäärä:   27.8.25 17:12:10

.... , mene sitten sienestämään tai marjastamaan. Sieltä saa ilmaiseksi ruokaa.

En usko hetkeäkään, että Suomessa 2025 on joku, jolla ei ole kaapissa edes vehnäjauhoja.

Päivämäärä:   27.8.25 17:22:02

"En usko hetkeäkään, että Suomessa 2025 on joku, jolla ei ole kaapissa edes vehnäjauhoja."

Aika harva kai nykypäivänä itse leipoo (siis alle 60-vuotiaista kaupunkilaisista), miksi silloin olisi jauhoja kaapissa? Ei mulla ainakaan oo kuiva-ainekaapissa ku suolaa, pippuria, kahvia ja papuja.

Onko tosiaan niin et homeesta voi saada vain ruokamyrkytyksen (ts. vatsavaivoja), vai voiko niissä olla jotain munuais- tai maksatoksiineja? Just mietin et uskaltaisko vetää parissa viikossa homeeseen menneitä kalliita hilloja... Ei mua vatsatauti haittais, mut tietty jos sisäelimet korkkaa ni huonompi homma.

Päivämäärä:   27.8.25 17:25:18

. "Jolla ei ole EDES venhäjauhoja kaapissa."

Minä taas en tunne ketään, jolla ei olisi jauhoja kaapissa, vaikkei erityisemmin leipomista harrastaisikaan. Käytetäänhän noita myös suurustamiseen jne. Ja ainullakin oli kaapissa niitä papuja - ei siis tarvitse homeista leipää syödä. Aivan jokaisella on kaapissa jotain. Ja jos ei ole, niin sitten on rahat käytetty vääriin asioihin.

Ja ei, älä syö homeista hilloakaan, itiöitä on koko purkki täynnä. Kovat juustot ovat ainoa poikkeus, jota voi syödä homeisenakin, kunhan homekohdan leikkaa pois.

Lähettäjä: Sanonta 
Päivämäärä:   27.8.25 17:49:56

Homeista leipää kun syö niin kuulo paranee. Mummo aikoinaan kertoi. Kylmä kahvi kaunistaa jne,,

Päivämäärä:   27.8.25 17:53:19

Mulla oli parikymppisenä tilanne että yritys jossa olin töissä meni konkkaan ja menetin työn. Mulla oli lapsena saatu lemmikki joka sitten tarvitsikin 3 tonnin leikkauksen ja koska olin järkevänä nuorena säästänyt, mulla oli se raha ja rahat jälkihoitoon ja lemmikin ruokaan.

Mutta mulla ei ollutkaan sitten enää rahaa omaan ruokaan. Ei siis ollut mitään muuta kuin suolapaketti ja jauhopaketti. Tein siitä ohuita levyjä uunissa. Ajattelin että voin hyvin vähän laihtuakin. Koin niin valtavaa häpeää että olisin melkein mielummin kuollut kuin pyytänyt rahaa äidiltä. Muistan vieläkin sen häpeän. Mutta mielelläni söin jauhoa koska sain lemmikkini kuntoon joka oli elämässäni vielä monta vuotta.

Tuli vaan mieleen tästä ketjusta tuo mennyt tilanne.

Kyllä vaan voi häpeä estää lainaamisen läheisiltä.
Ja vaikka mulla onneksi se jauhopussi oli, olen aika varma että esim isälläni ei ole asunnollaan jauhopussia eikä 19v kummipojallani saati isovanhemmillani. On paljon ihmisiä jotka eivät laita ruokaa.

Lähettäjä: Siibby 
Päivämäärä:   27.8.25 17:54:38

Ei siinä mtn hävettävää ole, on meitä muitakin.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   27.8.25 17:57:08

Mulla ei ole vehnäjauhoja kaapissa koska mulla on keliakia. En myöskään suurusta millään jauhoilla mitään kastikkeita ikinä. Ei ole jauhonkorvikkeitakaan enkä syö leipää.

Lähettäjä: OijaVoi 
Päivämäärä:   27.8.25 17:58:16

Suurustaa voi muullakin kuin vehnäjauhoilla, mutta Ällön pitää taas vähän päteä.
Viihdyttävää kyllä sinänsä ;))

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   27.8.25 18:05:36

Tervetuloa maailmaan, minäkin olen ollut joskus siinä tilanteessa ettei oikeasti ole ollut muuta syötävää kuin vanhaa leipää. Opiskelijan elämä voi olla sellaista kun laskujen jälkeen (asuminen, puhelin, netti, sähkö, vesi) tilillä on jäljellä kymppejä. Kannattaa olla kiitollinen ettei itse ole koskaan joutunut pahaan tilanteeseen muttei kannata heittäytyä ylimieliseksi ja kertoa miten asiat oikeasti ovat jos ja kun ei tiedä siitä todellisuudesta mitään.

Lähettäjä: Riu 
Päivämäärä:   27.8.25 18:07:36

Laitan ihan aktiivisesti ruokaa itselleni ja välillä muillekin, mutta en kyllä ikinä suurusta yhtään mitään.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   27.8.25 18:09:17

Kyllä Suomessakin on ihmisiä, joilla voi olla sellainen tilanne ettei kaapissa ole yhtään mitään ruokaa ja tilillä on nolla euroa. Jos on sen lisäksi yksinäinen, niin eipä siinä kukaan tule auttamaan. Tällaisia tilanteita on esimerkiksi köyhillä eläkeläisillä. Hyvinvointiin tottuneen voi olla vaikea sitä käsittää, että kaikilla ei ole rahaa eikä myöskään turvaverkkoja.

Lähettäjä: :8 
Päivämäärä:   27.8.25 18:11:34

Osta vastaisen varalle näkkäriä ja herneitä

Päivämäärä:   27.8.25 18:11:42

"Ja ei, älä syö homeista hilloakaan, itiöitä on koko purkki täynnä. Kovat juustot ovat ainoa poikkeus, jota voi syödä homeisenakin, kunhan homekohdan leikkaa pois."

Joo tiedän siis kyllä ettei saisi syödä mutta saako siitä vaan pikalaihdutuskuurin vai kuoleman?

Päivämäärä:   27.8.25 18:11:57

#, opiskelija olen minäkin ollut, mutta homeista leipää ei ole silloinkaan tarvinnut syödä.

Oijavoi, totta kai voi, vaikka maizenalla. Pointti olikin siinä, että kaapissa on kaikilla jotain,esim niitä vehnäjauhoja. Kannattaa nyt olla lukematta niitä kommentteja kuin piru raamattua, ja keskittyä siihen asiaan, ei yksityiskohtaan. Tuolla vehnäjauhoilla kun tarkoitettiin sitä, että aina on siellä kaapissa jotakin, vaikka sitten niitä vehnäjauhoja. Voit vaihtaa vehnäjauhon tilalle makaronin tai vaikka riisin, jos se ilahduttaa sinua.

Jos taas ei harrasta ruoanlaittoa laisinkaan, niin jotainhan silti pitää syödä ja valmisruoat saati ravintolatilaukset ovatkin jo huomattavasti kalliimpia. Eli kannattaa tarkkailla, mihin ne rahat menee.

Lähettäjä: Sanonta 
Päivämäärä:   27.8.25 18:13:16

Tätähän ei ymmärrrä korkeasti koulutetut eduskunnan päättäjätkään saatikka sitten Kelan asiamiehet/naiset.

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   27.8.25 18:15:54

Silloin kun on rahaa kannattaa sinne kaappiin hankkia edes paketti jotain hiutaleita tms hätävaraksi.

Päivämäärä:   27.8.25 18:18:10

Sunika, näinhän se on. Aina kannattaa pitää tiettyä hätävaraa kaapissa.

Lähettäjä: tapu 
Päivämäärä:   27.8.25 18:25:15

"LähettäjäÄllö

Päivämäärä27.8.25 17:12:10

.... , mene sitten sienestämään tai marjastamaan. Sieltä saa ilmaiseksi ruokaa."

Kun on maha tyhjänä ja ollutkin ehkä jo jonkun aikaa, ei siellä metsässä jaksa kovinkaan kauaa resuta. Harvalla se sienimetsä sitäpaitsi sijaitsee takapihalla, niinkuin ei sijainnut minullakaan. Ja kyllä, olen ihan itse kokenut tämän.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.8.25 18:30:18

"Aika harva kai nykypäivänä itse leipoo (siis alle 60-vuotiaista kaupunkilaisista), miksi silloin olisi jauhoja kaapissa? Ei mulla ainakaan oo kuiva-ainekaapissa ku suolaa, pippuria, kahvia ja papuja."

Leipominenhan on hyvin yleinen harrastus. Minulla ja kaikilla kaksikymppisillä kavereillani on jauhoja kaapissa ja leivomme silloin tällöin jotain, osa useammin ja osa harvemmin, mutta kyllä kaikki edes joskus leipovat. Niin ja asumme kaikki kaupungissa, osa Helsingissä ja osa muissa isoissa kaupungeissa.

Virallisesti homeista leipää ei saisi syödä, saatat saada ruokamyrkytyksen ja ainakin edesautat syöpää. Kaupan halvin leipäpussi maksaa euron tai alle, etkö saisi vietyä esim. muutamaa pulloa kauppaan että saisit sen ostettua? Tai Xtran kaurahutaleet ovat noin 50 senttiä paketti.

Lähettäjä: Lilli 
Päivämäärä:   27.8.25 18:32:17

Facebookissa on apua vähävaraisille ryhmiä.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   27.8.25 18:34:35

No eipä pieneen homeeseen kuole vaikkei se terveellistä olekkaan. Ruisleipä ei helposti edes homehdu -vaaleat leivät pahempia .

Päivämäärä:   27.8.25 18:34:43

Tapu, kun asioita ennakoidaan ENNEN, kun se maha on tyhjä. Sehän monella tuntuu olevan pielessä, että herätään asiaan kun paskat on ns pöksyissä.

Ja joka ikinen kerta näissä topiceissa ei ole mitään myytäväsi kelpaavaa, ei ole kavereita tai sukua, kaapit tyhjät (ei siis edesniitä jauhoja, riisiä tai makaronia), leipäjonoon ei pääse, metsän antimia ei voi hyödyntää jnene. Ja jopa tällaisessa Suomen toiseksi suurinnassa kaupungissa se metsä alkaa ns takapihalta, kumma, kun muualla ei onnistu.

Mutta provohan tämä taas oli.

Päivämäärä:   27.8.25 18:36:46

Minä Vaan, valitettavasti ne homeitiöt eivät näy paljaalla silmällä. Kun homekasvustoa jo on, on itiöitä kaikkialla tuotteessa.

Lähettäjä: vinkki 
Päivämäärä:   27.8.25 18:49:20

Juuri ostin Tokmannin ilta-alesta 2 kg sämpyläjauhoja ja 1 kg vehnäjauhoja, molemmat -50%. Jauhot ovat tosi hyvä kaappituote, koska ne kestävät oikein säilytettynä käytännössä ikuisesti.

Päivämäärä:   27.8.25 19:05:34

No siinä vaiheessa kun ne kaappiin jemmatut hätävarat on herneitä näkkäreitä jauhoja ja hiutaleita myöten syöty ja tilipäivään on vielä 5 päivää niin ei paljoa naurata.

Kiva Ällö ettei sulla ole ikinä ollut tilannetta että muutama isompi lasku ei ole vienyt hetkiseksi taloutta tasapainosta mutta monille enemmässä määrin käy niin.

Kamala tilanne kun on pelkästään kilo spagettia ja se pitää säännöstellä niin että riittää viikoksi. Silloin melkein parempi paastota ensiksi ja vasta ne viimeiset päivät syödä enemmän.

Päivämäärä:   27.8.25 19:12:36

Moni mielellään ostaisi ruokakasseja teille kärsiville. Ja toivon todella että olette käyneet hakemassa ruokaa jonoista ja diakoniasta.

Päivämäärä:   27.8.25 19:16:32

No, sitä varten minulla oli hätävarana luottokortti. Ehkä sitten olen tottunut liian hyvälle, mutta meillä lapsuudessa oli aina kaapeissa ruokaa ja saman tavan otin käyttöön kotonakin. Perustarpeita, säilykkeitä, pakasteita jne on aina. Edelleen, pitkäaikainen ennakointi on avainsana. Jos ruoka näyttää pian loppuvan,mikset hae ruokajonosta, diakonilta tai hae vaikka harkinnanvaraista toimeentulotukea? Jos tilanne on jatkuvasti sama, on syytä katsella kulutustottumuksia. Hyvin usein syypää löytyy sieltä.

Opiskelin minäkin opintotuella, lainalla ja töitä tekemällä, asumistukea en saanut. Ei minulle paljon käteen jäänyt, mutta kyllä sillä ruokaa sai kaappeihin.

Päivämäärä:   27.8.25 19:26:46

Nykyään on vaikea saada luottokortti vaikka kävisi töissäkin, saati sitten opiskelijana tai työttömänä.

Itse sinnittelin vuoden niin että ruokaan jäi kuukaudessa alle 50 EUR. Ei sillä pahemmin ennakoitu ja kaappeja täytetty pahan päivän varalle. Kaikki syötiin aina murua myöten loppuun ja sitten taas vähän jotain millä selviää jonkun aikaa.

Syy oli lemmikin sairastuminen ja jäätävät eläinlääkärikulut. En kadu yhtään että sinnittelin koska olin niin pahassa jamassa, että jos olisin joutunut luopumaan lemmikistä, olisin samantien haudannut itseni samaan kuoppaan.

Lemmikin eläinlääkäri kuluihin on turha hakea toimeentulotukea ja harkinnanvaraista.

Ruoka jonossa ruuat on joka kerta jo loppu ennen kuin jakoaika on edes alkanut. En tajua miten aikaisin sinne pitäisi mennä jonottamaan. Yleensä kellekään ei ole mitään jaettavaa koska "Tänään ne ei antaneet kaupasta enempää, tai ei ne antanut mitään jaettavaksi"

Tämä sen jälkeen kun eu: n ruoka- apu loppui.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   27.8.25 19:31:59

Niin, älä syö homeista leipää kun se on talouden ainoa ruokatarvike, ota luottokortti esiin ja hae tuoretta ruokaa. Hitto kun kukaan ei tajunnut vinkata heti alkuun.

Päivämäärä:   27.8.25 19:36:41

--- , pointti olikin, että tee asialle jotain ennen kuin se homeinen leipä oli viimeinen elintarvike. Suomessa ei tarvitse kuolla nälkään. Turha itkeä siinä vaiheessa, kun maito on jo kaatunut.

Yleisesti ottaen kannattaa seurata niitä kuluja kuukausitasolla, niin näkee, mihin rahat menee. Ja kuten muissakin vastaavissa aloituksissa, aloittaja katosi kuin pieru saharaan.

"On paljon ihmisiä jotka eivät laita ruokaa."
Tässä täältä topasta lainattu lause, joka kertoo jo hyvin, miksi rahat loppuu. Jos ostat eineksiä/syöt noutoruokaa, niin ihmekös tuo, jos rahat loppuu. Tekemällä itse säästää paljon ja kaikkein kalleinta ei tarvitse ostaa.

Päivämäärä:   27.8.25 19:40:10

Ilman muuta kannattaa kerätä kaappiin hätävara, ostaa tilipäivänä halpoja kuivaelintarvikkeita kaappiin, hyödyntää ruokajonoja ja kysyä ruoka-apua esimerkiksi seurakunnalta ja vaikka ihan ystäviltä.

Olen itse keskituloinen mutta tiedostan, että monilla menee nykyään tosi tosi huonosti. Siinä kohtaa kun ylimieliset "kyllä minulla vaan oli luottokortti hätätilanteita varten ja aina ruokaa kaapissa"- veetuilut voi jättää pois, eivät ne kohenna kuin omaa mieltäsi.

Päivämäärä:   27.8.25 19:41:24

Ja Ällö kiva että olet lapsuudesta asti tottunut siihen että kaapeissa on ruokaa ja joku joka sitä ruokaa valmistaa. Monilla ei ole. Itse olen alkoholistivanhempien kasvatti ja ruoka piti varastaa kaupasta jos sitä tarvitsi. Häpeä esti kertomasta kellekään ja selkäänsä sai jos vähänkään inahti kotioloissa kellekään. Oma hyvinvointi vanhempia ei pahemmin kiinnostanut silloin eikä myöhemmin.

On ihmisiä joilla ei ole ketään, jolta pyytää apua. Perhettä ei kiinnosta, sukulaisia ei ole edes suurin piirtein tavannut, joltain tutulta kun menee hattu kädessä kerjäämään niin saa vaan ivailua takaisin.

Elämä on joskus hyvin arvaamatonta ja vaikea ennakoida ja järjestää ja suunnitella ja pärjätä. Mutta ei se kestä ikuisesti. Ne on hetkiä ja aikakausia joista pitää vaan selvitä ja rämpiä ja koittaa pysyä elossa.

Päivämäärä:   27.8.25 19:45:34

----, olen täälläkin joskus männävuosina tarjonnut ruokakassia. Arvaa, tuliko tämä rahaton hakemaan sitä sovitusti? Ei tullut, siellä seisoin kassin kanssa. En ole jatkossa näitä koettanut auttaa, kun mikään ehdotus ei kelpaa. Silloin on ihan vaan katsottava peiliin.

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   27.8.25 19:56:38

Eu n ruoka apu ei ole mihinkään kadonnut vaan se annetaan vähäosaisille ruokamaksukorttina kuukausittain. Sosiaalihuollossa jaossa kun vaan menee ja kysyy. Korvaa niitä eu ruokakasseja jota aikoinaan jaettiin. Meillä päin yksikortti 40euroa saa ostaa elintarvikkeita ei tupakkaa eikä kaljaa.

Lähettäjä: Ana 
Päivämäärä:   27.8.25 20:01:10

Sitten kun on rahaa, käy Lidlissä ostamassa 2 kg vehnäjauhoja (85 cent), kuivahiivaa paketti (reilu euro), kaurahiutaleita kilo (alle euron). Lisäksi suolaa, ja näistä leivot MONTA kertaa ison leivän (googlaa kaurapataleipä, jos ei ole pataa, kattilakin käy)

Päivämäärä:   27.8.25 20:11:36

Lidlistä saa spagettia kilon 0,72 eurolla, niin ei tarvi mitään leipiä leivoskella. Yleensä leivän päälle kaipaa jotain päällystä, spagetti menee hätätapauksessa paljaaltaan suolalla maustettuna.

Lähettäjä: lol 
Päivämäärä:   27.8.25 20:17:39

Tuli spontaanit pienet huutonaurut kun tämmöisessäkin topassa tietenkin on Ällö tarinoimassa itsestään, aloittaja syö homeista leipää ja Ällö kysyy että onko tilillä 0 euroa ja voitko lainata joltakin :D Hyvä kun sanoit kun ei varmaan muuten tulisi aloittajalle mieleen. Hienoa myös että Ällöllä on luottokortti ja lapsuudenkodin kaapeissa jauhoja ja nötköttiä, ehkä aloittaja nyt muistaa että "ai niin se mun luottokortti" tai että "menenkin tästä äitille syömään". Tai ehkä jopa muistaa että ai niin, kaapeista löytyykin vaikka mitä, äkkiä pannari uuniin!

Päivämäärä:   27.8.25 20:23:56

Lol, mistä päättelet, että menisin äidille syömään? Tiukkaa on ollut itse kullakin, mutta näistä selvitään sillä kuuluisalla ennakoimisella. Korkeakouluopiskelijat saavat luottokortin käytännössä aina, jos luottotiedot ovat kunnossa. Osa myöntäjistä vaatii tietyn määrän suoritettuja opintopisteitä.

Nötköttiä en ole koskaan syönyt, sehän on aika hintavaakin, mieluummin valitsee muuta.

Ja joo, eipä sillä opintotuella + lainalla juhlittu - aikoinaan sain lainaa jotakuinkin 300 e kuussa ja se meni asumiseen. Siihen päälle pieni opintotuki (toisen asteen opintoihin saa matalamman tuen) ja pakkohan sitä oli töitä tehdä. Ei se kivaa aina ollut, tietenkään.

Päivämäärä:   27.8.25 20:26:54

Lildissä myös vapaan kananmunat on halvimpia. Halvimmillaan selvisin kuukauden syömällä pelkkää kananmunaa ja ite tehtyä majoneesia, taisin ostaa hapankaalia kylkeen. Reilu 30 EUR meni kuukauden "ruokiin"

En kyllästynyt kananmuniin, syön niitä paljon nykyäänkin.

Päivämäärä:   27.8.25 20:36:39

Aloittaja ei kertonut olevansa korkeakouluopiskelija, eikä se ole hänen vikansa jos "männävuosina" joku on jättänyt tarjotus ruokakassin hakematta.
Hiukan empatiaa toivoisin tähän maailmaan. Niitä hyviä neuvojakin voi antaa, mutta ilkeillä kommenteilla ei oikeasti saavuta mitään.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   27.8.25 20:36:41

Mitä hävetys homeiseen leipään liittyy ? kuka edes tietää, että sen homeisen leivän syöt kun muuta ei ole.. Miksi köyhyyden pitäisi olla erityisen hävettävää, sehän on aika yleistäkin nykyään ja yleistyy vain.. Keskituloisetkin köyhistyvät koko ajan ja iso joukko köyhäilee melkein harrastuksena tai säästääkseen pahan päivän varalle !

Lähettäjä: Ana 
Päivämäärä:   27.8.25 20:37:44

"Lidlistä saa spagettia kilon 0,72 eurolla, niin ei tarvi mitään leipiä leivoskella. Yleensä leivän päälle kaipaa jotain päällystä, spagetti menee hätätapauksessa paljaaltaan suolalla maustettuna."

Lidlistä saa kotimaista margariinia leivän päälle 38 senttiä/rasia. Päälle vaikka paistaa niitä munia! Kyllä leipää kannattaa leipoa, pelkkä spagetti on pitemmän päälle aika tylsää.

Päivämäärä:   27.8.25 20:43:05

Kun rahat on totaalisen vähissä niin tylsyyden ohi ja yli pitää päästä ja syödä sitä mikä on halvinta ja kestää pisimpään. Ja silloin menee miinuskaloreilla muutenkin niin ei jaksa eikä kannata kuluttaa energiaa mihinkään ylimääräiseen kuten leipomiseen.

Päivämäärä:   27.8.25 20:48:54

Hmm... , ei se ole ilkeyttä sanoa, että asioita tulee ennakoida. Kun ruoka ja rahat alkaa käydä vähiin, kysytään apua vaikka siltä diakonilta, ruoka-avusta tms. Ei enää siinä vaiheessa, kun ruokaa ei ole.

Ja aloittaja ei ole yhteenkään vinkkiin vastannut tai edes siihen, miten on mahdollista, ettei kaapissa, pakasteessa tms ole yhtikäs mitään. Jos tilanne on tämä, on todennäköisesti eletty yli varojen.

Pidän siis tätä perinteisenä huudatustopicina, mitä täällä usein tästäkin aiheesta on, mutta mikään ratkaisu ei käy.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   27.8.25 20:52:55

Siis mikä ratkaisu? Ei aloittaja pyytänyt mitään ratkaisua tai vinkkejä, ei hän kysynyt muuta kuin että voiko homeista leipää syödä.

Päivämäärä:   27.8.25 20:56:35

* , yleisesti aloittajan tilanteeseen (köyhyys) on jonkinlainen ratkaisu. Hevospalstalla ihmiset pvat yleensä rarkaisukeskeisiä, eivätkä jää ihmettelemään asioita, vaan tekevät niille jotain.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   27.8.25 21:02:15

Ällö käyttäytyy kyllä nyt hirvittävän epäempaattisesti. Se että hän on tottunut lapsesta lähtien siihen että on kaapit täynnä ruokaa eikä kykene ollenkaan asettumaan sellaisen ihmisen asemaan joka on tottunut päinvastaiseen. Hänellä on ollut välittävät vanhemmat mutta monella ei ole ollut.

Kaikki ei ole korkeakouluopiskelijoita eikä saa luottokorttia. Vaikka olis kuinka ennakoitu ja sit tulee yksi takaisku josta selvitä, sitten toinen yllättävä äkillinen rahanmeno, sitten ylimääräinen lasku, sitten irtisanotaan töistä, sitten paljastuu että talo on homeessa ja sitten sairastut ja yhtäkkiä on menettänyt kaiken ja itsensä.

Miten sinä Ällö ennakoit esim tulevaisuuden tapahtumat, erot, loukkaantumiset, vakavan sairastumisen, läheisen kuolemat? Ilmeisesti olet kaikki suunnitellut etukäteen joten ei tunnu missään. Ilmeisesti oman kuolemasikin olet jo tarkkaan suunnitellut ja järjestänyt siististi mappeihin ja keittiön kaappeihin.

Päivämäärä:   27.8.25 21:08:25

Joo, edelleen, vaikeaa on minullakin ollut joskus. Silti tilanteisiin pystyy itse vaikuttamaan aika paljon. Olen ollut pitkillä sairauslomilla onnettomuuden vuoksi, olen eronnut, en osta erityisen kallista, vähennän kulutusta, jos on tarvis jo ennakoiden. Nyt on ihan hyvä tilanne rahallisesti, mutta koskaanhan ei tiedä, mitä tapahtuu, mutta varautua voi jollakin tasolla. On minullakin ollut aika, jolloin elin lähinnä munakokkelilla, ruisleivällä ja appelsiineilla sekä kouluruoalla ja töissä toki sain maksusta ruokaa. Silti väitän edelleen, että apua on parasta hakea jo silloin, kun näkee, että pian en pärjää. Ei silloin, kun se viimeinen leipäpala on menossa.

Monilla on talous tosi hatara ja ostellaan asioita, joihin ei oikeasti ole varaa.

Lähettäjä: KappasVaan 
Päivämäärä:   27.8.25 21:10:40

Tuo Ällön oma erinomaisuus saattaa jo ruveta toisia v....ituttamaan

On se vain niin loistava pikkuinen :))

Päivämäärä:   27.8.25 21:13:05

KappasVaan, ei se mitään erinomaisuutta ole, että asioita osaa katsoa pidemmällä skaalalla. Aloittajalle ei tullut yllätyksenä, että on enää pari leipäpalaa jäljellä ja rahaakaan ei ole, kyllä sen on nähnyt jo aikaa sitten.

Sekin on valitettavasti totta, että jos rahaa on vähän, niin silloin ei pidetä kalliit harrastuksia, ostella kalliita asioita tms.

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   27.8.25 21:13:32

"On minullakin ollut aika, jolloin elin lähinnä munakokkelilla, ruisleivällä ja appelsiineilla sekä kouluruoalla ja töissä toki sain maksusta ruokaa."

Sää oot oikeesti ihan mahdoton pässinpää. Ihmiset voi joutua aika paljon tiukempiin paikkoihin, jolloin ei ole sitä kouluruokaa eikä työpaikkaa, ja ne hätävaratkin on käytetty ja kaurahiutalekätköt syöty tyhjiksi.

Päivämäärä:   27.8.25 21:17:22

Huoh, no miksi sitten ei haeta ajoissa harkinnanvaraista tai ruokajonosta ruokaa? Tai siltä diakonilta? Tai kerätä metsästä?
Maksuaikaakin yleensä saa neuvottelemalla. Aivan samoin itsekin neuvottelin joskus, kun tiukka paikka oli. Niitä asioita pitää aktiivisesti hoitaa.

Päivämäärä:   27.8.25 21:18:13

Ja edelleen, Suomessa kenenkään ei tarvitse syödä homeista leipää.

Päivämäärä:   27.8.25 21:19:31

"Aloittajalle ei tullut yllätyksenä, että on enää pari leipäpalaa jäljellä ja rahaakaan ei ole, kyllä sen on nähnyt jo aikaa sitten."

Siitä on ollut jo vuosia juttua että pitkäaikainen köyhyys ja sen aiheuttama stressi heikentävät huomattavasti kognitiivisia kykyjä, eikä siihen pään puuroutumiseen auta vinkit viisailta kokemusasiantuntijoilta jotka ovat opiskeluaikoina eläneet kouluruoalla ja mandariineilla.

Lähettäjä: Sopuli 
Päivämäärä:   27.8.25 21:21:15

Lopeta nyt jo tuo länkyttäminen.

Päivämäärä:   27.8.25 21:23:01

"Ja edelleen, Suomessa kenenkään ei tarvitse syödä homeista leipää."

Valitettavasti nykyään tilanne on se että voi tarvita, eikä välttämättä ole sitä homeista leipääkään. Ruokajonoissa loppuu ruoka jatkuvasti kesken, olikohan joku EU:n ruoka-apujuttu takana, ja toisena se että kaupat ovat niin tehokkaasti vähentäneet hävikkiä ettei yksinkertaisesti ole jaettavaa kuten vielä muutama vuosi sitten.

Päivämäärä:   27.8.25 21:24:42

Siis mistä noita 40 euron ruokakuponkeja haetaan? Netissä on vaan jostain hankkeista ja toimijoista, mutta mistä noin niinkuin fyysisesti? Kela? Kaupungintalo? Pelastusarmeija? Punainen risti?

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   27.8.25 21:26:21

Olen Ällön kanssa samaa mieltä. Kenenkään ei ole tarvis edes kysellä voiko syödä homeista leipää.

Päivämäärä:   27.8.25 21:26:37

- , sitten on edelleen katsottava, mihin ne rahat menee konkreettisesti. Lääkkeet, asuminen yms on asioita, joihin saa tukea, samaten tyttömyystukea/toimeentulotukea vielä näiden päälle. Seurakunnilla on ruokailua päivittäin ilmaiseksi tai eurolla-parilla. Itse tehden säästää paljon. Tässäkin topassa joku mainitsi, että "Ei kaikki tee ruokaa". Se kyllä kannattaisi.

Päivämäärä:   27.8.25 21:26:48

Joo ei noista ruokakassijonoista enää saa mitään. Vapaaseurakunnat ja helluntai ja mitkälie niitä hoitavat ja siellä vaan todetaan et tänään ei saatu mitään eikä ole mitään jaettavaa.

Lähettäjä: Salaista on 
Päivämäärä:   27.8.25 21:38:13

Epäilen ettei mistään haeta vaan ne /se taho joka niitä jakaa jakaa niitä kavereilleen ja itselleen. Mutta kyllä niitä on jaossa. Itseekkin olen joka toinen kuukausi saanut. Sosiaalitoimisto tai joku sellainen.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   27.8.25 21:39:50

Kaikilla ei tosiaan ole voimavaroja tehdä sitä, tätä ja tuota ajoissa. Lisäksi kun kaikesta on leikattu, on moni kokenut sen, että apua ei saa vaikka sitä on aktiivisesti hakenut.

Ja opiskeluaikana voi olla hyvinkin tiukoilla, kyllä, mutta opiskelijan köyhyys on oletusarvoisesti väliaikaista. Siksi sitä ei voi verrata pitkäaikaiseen tai pysyvään köyhyyteen. On ihan eri asia venyttää penniä nuorena opiskelijana kun itsekin tietää, että paremmat ajat odottavat kunhan valmistuu, ja kun muutenkin ovat vielä kaikki ovet avoinna, kuin jaksaa köyhyyttä esimerkiksi ikääntyvänä työkyvyttömyyseläkeläisenä jolloin realistisia mahdollisuuksia taloudellisen tilanteen merkittävään parantumiseen ei ole.

Päivämäärä:   27.8.25 21:52:45

"Seurakunnilla on ruokailua päivittäin ilmaiseksi tai eurolla-parilla."

Mitä sä oikein horiset? Katsoin huvikseen niin mun kotikaupungissa ei todellakaan ole päivittäin mitään ruokailua seurakuntatalolla vaan kerran viikossa aamupuuro ja kerran viikossa lounas. Tsekkasin huvikseen myös pienemmän lapsuudenkotipaikkakuntani tilanteen ja siellä on satunnaisesti, seuraavan kerran syyskuun lopussa tuollainen lounas. Että se siitä.

Päivämäärä:   27.8.25 21:54:37

Ei ole ainakaan sosiaalitoimiston tiedoissa noista ruokakupongeista?

Päivämäärä:   27.8.25 21:54:59

Koska Ällö ei osaa ajatella kuin minä, minä, minulla, minun, minä ja asuu käsittääkseni pääkaupunkiseudulla, niin totta kai jokaisella on mahdollisuus marssia joka päivä seurakuntaan ilmaiselle lounaalle.

Päivämäärä:   27.8.25 21:56:53

Onko nelikirjain joku nepsy jolla ei ole mitään kykyä lopettaa jankkaamista. Taitaa mennä aika heikosti sen luodun imagon takana todellisuudessa.

Päivämäärä:   27.8.25 22:03:53

. , eipä ole sellaisia diagnooseja. Puhun täysin asiallisesti, puhutko sinä? Olen yksinhuoltajan tytär, tiedän kyllä, mitä on, ettei kaikkeen ole varaa. Ei ole minullakaan ollut.

... , ei tietenkään kaikissa paikoissa ole, monissa kuitenkin. Tuskinpa asuminenkaan siellä päin maksaa ihan samaa kuin täällä. Tunnen minäkin jokusen työttömän/sairauseläkkeelle ilman työhistoriaa päässeen. Jotenkin kummasti ovat selvinneet täällä pk-seudullakin ilman homeisen leivän syömistä. Yhden tiedän käyvän satunnaisesti ruokajaossa.

Edelleen väitän, että homeista leipää ei kenenkään tarvitse syödä. Ei ilmeisesti aloittajankaan, kun hihittelee tätä huudatustopiciaan.

Lähettäjä: (y) 
Päivämäärä:   27.8.25 22:21:00

Ai Sashalla on taas tää vaihe päällä.

Lähettäjä: öh 
Päivämäärä:   27.8.25 22:24:50

"Ei ilmeisesti aloittajankaan, kun hihittelee tätä huudatustopiciaan."

Aloittaja kysyi vain voiko homeista leipää syödä. Mun nähdäkseni sinä aloitit "huudatuksen" joka on jatkunut kymmenien viestien ajan kun et kykene ymmärtämään kun sulle yritetään selittää että asiat ei aina ole niin yksinkertaisia kuin sun omassa elämässäsi on toistaiseksi olleet.

Lähettäjä: Pöh 
Päivämäärä:   27.8.25 22:36:40

Tuo tarjoilija on omasta mielestään niin hyvä :))

Päivämäärä:   28.8.25 02:23:28

Sillä nyt ei ole mitään väliä, mitä olisi joskus pitänyt tehdä, jos tili on tällä hetkellä tyhjä. Tuo varautuminen on kyllä tullut jo selväksi, en usko että siitä kannattaa enää jankata.

Ap, jos asut kaupungissa niin käy tsekkaamassa tienvarret ja puskat pulloista ja tölkeistä. Toivottavasti tilanteesi helpottaa, tsemppiä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.