Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Voiko vielä kohta 40v. päästä hyvään kuntoon?

Lähettäjä: PULLA 
Päivämäärä:   27.8.25 12:51:58

Parin vuoden päästä 40v. ja olen huonommassa kunnossa kun koskaan. Nyt pitäisi aloittaa jos meinaa. Vieläkö ehtii? Mitä lajeja suosittelette?

Re: Voiko vielä kohta 40v. päästä hyvään kuntoon?

Lähettäjä: Zn 
Päivämäärä:   27.8.25 12:58:20

VOI todellakin, ei 40 v. ole ikä eikä mikään, ellei jotain vakavia sairauksia löydy rajoitteina.

Pitääkö siis myös laihduttaa, vai ihan vain nostaa peruskuntoa?
Joka tapauksessa olisi hyvä olla sekä aerobista että lihaskuntotreeniä. Eli esim. ihan lenkille ja salille.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   27.8.25 12:59:07

Voi! Suosittelen niitä lajeja, mistä pidät itse. Minä tykkään juoksusta, hiihdosta, pyöräilystä, uinnista ja kehonpainoharjoittelusta. Pari kertaa viikossa voimaharjoittelua ja 2-3 tuntia viikossa kestävyysharjoittelua niin hyvä tulee :) Jos olet ihan rapakunnossa, kävelyllä, uinnilla ja vesijumpalla on hyvä lähteä liikenteeseen.

Lähettäjä: Klo 
Päivämäärä:   27.8.25 12:59:40

Kyllä, olen nähnyt jopa 60+ v laittaneen itsensä kuntoon.

Sellainen laji, josta tykkäät, jottei homma ole pakkopullaa. Jollekin se on vaellus, jollekin pilates, jollekin ryhmäzumba. Suosittelen kuitenkin kahta lajia, jotka tukevat toisiaan siten että tulee treenattua sekä aerobista puolta että voimaa. Toinen ulkoilmalaji ja toinen sisällä. Esimerkiksi ratsastus (kunnollinen eikä mikään köpyttely) ja pilates.

Päivämäärä:   27.8.25 12:59:54

No hieman voisi painoakin pudottaa, mutta ylipainoinen en ole. Lenkillä käyn koirien kanssa, mutta tarkoitus olisi nyt koittaa lisätä vähän hölkkää lenkkeihin.

Sali olisi hyödyllinen, mutta aika on tosi kortilla. Aamuisin ehkä ainoa, jos heräisi tosi aikaisin.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   27.8.25 13:00:22

Voi

Päivämäärä:   27.8.25 13:01:34

Hyviä vinkkejä nuo ettei olisi pakkopullaa. Olen tosi laiska ja mukavuudenhaluinen, helpompi liikkua jos se ei vaadi isoja panostuksia. Korona-aikana ostin jotain kotijumppavehkeitä, ne voisi ensihätään kaivaa esille. Pyöräkin löytyy, mutta en hirveästi pidä pyöräilystä. Uimahallit eivät innosta.

Lähettäjä: Zn 
Päivämäärä:   27.8.25 13:02:40

Hölkkääminen on oikein hyvä kunnon kasvattaja. Jos lisäksi vaikka saat jostain aikaa pariinkin salikertaan viikossa, niin sekin on jo jotain.
Paljon löytyy myös nettivalmennuksia(pilatesta, lihaskuntotreenejä ym.) kotiin, jos järjestyy aikaa paremmin kotikuntoiluun. Tsekkaa vaikka herotreeni.fi.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   27.8.25 13:11:29

Pitäisi ensin määritellä, mitä on "hyvä kunto" sun mielestä. Milloin tiedät olevasi hyvässä kunnossa?

Päivämäärä:   27.8.25 13:13:26

*: No sellainen, että ulkonäkö on semmoinen urheilullisempi ja olo hyvä sekä energinen. Ja jaksaa vaikka hölkätä sen 10km. Tässä ei haeta nyt mitään huippukuntoa.

Lähettäjä: Riu 
Päivämäärä:   27.8.25 13:19:06

"Kohta 40 v." on oikeasti nuori. Totta kai voi, etenkin ellet hingu maailman huipulle vaan haluat parantaa omaa oloa ja terveyttä.

Mutta muista aloittaa asteittain ettei koko homma tyssää alkuunsa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.8.25 13:30:15

Voi. Minä olen aloittanut säännöllisen liikunnan vasta aikuisena ja olen nyt päälle viisikymppisenä paremmassa kunnossa kuin lapsena ja nuorena.

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   27.8.25 13:31:58

Minä oon 50v ja tein elämäntapa muutokset. Kotona jumppaan kahvakuulalla, käyn kävelyllä ja pyöräilemässä.

Lähettäjä: Tinja 
Päivämäärä:   27.8.25 13:58:06

Mahdollisimman matalalla kynnyksellä ja ajatuksella, että "minuutti liikuntaa on parempi kuin nolla minuuttia liikuntaa". Kävele ja nouse portaat aina kun mahdollista. Tee lihaskuntotreeniä vaikka Netflixiä katsellen ja kuuntele lenkillä hyvää musiikkia tai äänikirjaa. Pidä sporttikamat kotona helposti saatavilla, tarvittaessa vaikia niin, että pääset sängystä hyppäämään suoraan lenkkareihin. Kaikki keinot ovat sallittuja!

Liikunta saa myös olla mukavaa. Älä kuuntele neuvojia, joiden mukaan liikunnasta ei ole mitään hyötyä, jos ei veri maistu suussa ja treeneistä lipsuminen on kuolemansynti. Ihan pötypuhetta molemmat! Treenasin itseni maratonkuntoon päälle nelikymppisenä ja todellakin jätin treenejä väliin tai höllensin tehoja, jos kroppa sitä vaati.

LähettäjäJoo 
Päivämäärä:   27.8.25 14:04:34

Hyvin saat itsesi kuntoon mutta älä yritäkkään liian kovalla hopulla , pikkuhiljaa , 2- 3 vuoden projekti , elämäntapoja muuttamalla , monipuolista liikuntaa päiväohjelmiin ja ravinto mahd.terveelliseksi.
Moni yrittää liian äkkiä ja kun ei tuu tuloksia luovuttaa.

Lähettäjä: y.t. 
Päivämäärä:   27.8.25 15:05:48

Hyvin ehtii.

Kuntosaliharjoittelu on hyvä. Ja talvella lumikenkäily hangessa sauvojen kanssa. Nimenomaan hangessa, koska tasamaalla se ei tunnu miltään, mutta hangessa antaa kunnon vastusta. Ihana laji, kun voi vain löntystää ja silti hikoilee ja hengästyy :D

Lenkkeily, kävely ja hölkkä, juoksupätkät.

Kaverini aloitti elämäntapamuutoksen pari vuotta sitten. Lähes nelikymppinen, rapakuntoinen, lihava mies. Alkoi hölkätä ja juosta ja muutti ruokavalion vhh:ksi. On tykästynyt juoksemiseen. Hoikistunut kunnolla ja vaikuttaa paljon virkeämmältä nykyään.

Lähettäjä: tietoa sulle 
Päivämäärä:   27.8.25 15:20:40

Tieteellisessä tutkimuksessa on lopputuloksena todettu, että 92-vuotiaalla on kuntosaliharjoittelulla saatu lihasmassaa aikaan niin että kävely sujuu. Joten nyt vaan elämäntaparemonttia pala kerrallaan vaikka kahdelle vuodelle. Pidä kiinni suunnitelmasta niin tuloksia tulee. Jos suunnitelmasta lepsuilet niin se näkyy peilistä kuten syyllinenkin. Moni on samassa tilanteessa. Nyt vaan totettamaan suunnitelmaa. Tsemppiä!

Päivämäärä:   27.8.25 15:48:12

Voi kiitos teille kaikille kannustavista kommenteista! Ette tiedäkään, kuinka hyvä mieli niistä tuli :)

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   27.8.25 15:57:15

Koiralenkin yhteyteenkin voi keksiä kaikenlaista! Riippuen vähän, millaisessa paikassa lenkkeilee, mutta hölkkäpätkiä, askelkyykkyjä, puuta tms. vasten punnertelua jne. Jossakin voi olla ihan ulkokuntolaitteitakin, joilla voi kävelylenkin yhteydessä käydä tekemässä vähän ekstraa.

Tärkeimpänä pidän sitä, ettei aloita liian kovaa! Mikään ei latista intoa niin paljon kuin kipeytyvä kroppa (pieni lihaskipu vielä menee, mutta tottumattomat niveletkin saa äkkiä kipeiksi).

Lähettäjä: Mi 
Päivämäärä:   27.8.25 17:58:05

Kyllä voit. Parissa vuodessa saa jo ihmeitä aikaan. Itse olen nyt 55 ja olen paremmassa kunnossa mitä olin esim 50-vuotiaana.

Päivämäärä:   27.8.25 20:06:30

Totta kai. Itsekin aloin parantaa kuntoa 38-vuotiaana. Senkin jälkeen tuli yksi takaisku, kun oli lähipiirissä suru-uutisi ja olin aika saamaton noin vuoden-parin ajan. Sitten taas 42-vuotiaana aloin urakoida, aluksi lisäsin liikuntaa varovasti, edes 30min joka päivä.

Sitten aloin harrastaa liikuntaa ja muutamassa vuodessa oli jo parantunut tosi paljon kunto. Useamman vuoden meni ulkonäön muuttumiseen, tärkeintä ollut että tunne itsestä on ihan toinen kuin ennen! Ja nyt ikää 50v+

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   27.8.25 21:12:44

Tottakai. Kävin itse salilla 3v 54-56 vuotiaana, olin jo timmissä kunnossa. Nyt 61v aloittelen taas säännöllisen salin ja kyllä ajattelin vielä saavuttaa hyvän lihaskunnon

Lähettäjä: Bingo 
Päivämäärä:   27.8.25 21:30:46

Ei riitä hölkkä. Koirille hoitaja 1 ilta viikossa ja ryhmäliikuntaan, missä pakko tehdä kun ope käskee.

Lähettäjä: Bingo 
Päivämäärä:   27.8.25 21:31:43

Ja siis se 1 ilta viikossa alkuun, jatkossa 3.

Päivämäärä:   27.8.25 21:34:16

Todellakin voi päästä vaikka mihin kuntoon.

Itse olen paljon kävellyt, pyöräillyt, vähän hölkkäillyt, hiihtänyt. Kyllästyin kuitenkin peilikuvaan kun tuntui, että olen ihan löysä enkä edes näytä että liikun. Aloitin salilla käynnin 2 x viikossa, oikein kunnon liikkeet ja painot. Ja kyllä heti huomasi, että alkoi ikään kuin ryhdistäytymään, pyllykin nousi. :D että vaikka sitä aerobista tekisi, niin kyllä se kunnok kuntosaliharjoittelu vaan on paikallaan. Mullahan oli ihan surkeat voimatasotkin tosiaan, esim. penkin aloitin pelkällä 20 kg tangolla.

Lähettäjä: Tottakai 
Päivämäärä:   27.8.25 21:40:59

Sä olet nuori vielä! Tietenkin voit. Ikäsi ei ole mikään este!

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.