Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Valvottu virtsakoe psyk.hoidon alussa

Lähettäjä: Hyyppä 
Päivämäärä:   27.8.25 12:40:17

Ongelma.. Vihdoin ja viimein pääsin psykiatrian polille. Ensimmäisellä kartoituskäynnillä tehtiin myös lähetteet vinoon pinoon kokeita joista olen kiitollinen, verikokeita, EKG, ja huumeseula.

Noh verikokeet ja EKG ei ongelmia mutta tuo valvottu virtsakoe niin ei toivoakaan. Kaksi kertaa olen käynyt koittamassa ja molemmilla kerroilla pissa ei vain tule, vaikka on hätä. Se, että hoitaja seisoo samassa invavessassa tuijottamassa metrin päässä ei oikein tuntunut tuota rakkoa auttavan tyhjentymään.

Mutta mitäs nyt? Jääkö psyk. hoito saamatta jos en saa pissittyä purkkiin? Mitään huumaavia aineita en käytä enkä ole koskaan käyttänyt että ongelma ei ole siinä että jännittäisin positiivista tulosta tms.

Re: Valvottu virtsakoe psyk.hoidon alussa

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   27.8.25 12:42:09

Eiköhän ne siellä kerro, jos kysyt.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.8.25 12:55:03

Ehdota katetroimista tk:ssa.

Lähettäjä: täh? 
Päivämäärä:   27.8.25 13:28:37

Ei kai huumeseula ole pakollinen eikä se ainakaan voi olla ehto saada psykiatrista hoitoa, ellei sinulla ole jotain merkintää aiemmasta päihteiden käytöstä?
Jos ei ole, niin kysyisin nyt kyllä joltain lakioppineelta asiaa.
Itse en kusisi purkkiin kenenkään nähden, koska ei ole mitään syytä, verikokeilla saisivat luvallani selvittää jos se jonkun tekee onnelliseksi, mutta potilasasiamieheltä ensimmäisenä kysyisin tuon laillisuudesta.

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   27.8.25 13:30:38

Ei mua se hoitaja tuijottanut vaan oli selin.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   27.8.25 13:34:45

No se hoitaja olisi näihin kysymyksiin ollut paras vastaamaan.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   27.8.25 13:36:14

Käytä positiivista mielikuvaohjausta. Eli käyt sen tilanteen mielessäsi läpi hyvänä päivänä ainakin 5 kertaa, niin että se iskostuu sun mieleen onnistuneena tapahtumana. Kuvittelet siis mielessäsi sen hoitajan siihen, kuvittelet miten pissaat purkkiin, laitat kannen kiinni (?) ja that's it. Pyyhkiä saa varmaan ihan rauhassa kuitenkin. :D

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.8.25 13:39:50

Uskomatonta joustamattomuutta jos näytettä ei saa antaa ilman valvontaa.

Itse en myöskään pystynyt antamaan virtsanäytettä hoitajan katsoessa, mutta toista kertaa ei ole tarvinut edes yrittää.

Ja olen käynyt adhd-tutkimuksetkin ilman tuota virtsanäytteen antamista. Julmaa kyllä, kun erikoissaidaanhoidon piirissä olevat joutuvat kusemaan purkkiin valvovan silmän alla, mutta mieheni terveyskeskuksen kautta adhd-tutkimuksissa sai purkit kotiin mukaan. Nythän sinne voisi vaikka koiran kuset lirauttaa. :D Ja mies on vieläpä läpeensä tatuoitu moottoripyörämies.

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   27.8.25 13:50:09

Ilmoitin, etten aio antaa huumeseulaa ja se oli sillä selvä, ei vaikuttanut hoitoon.

Päivämäärä:   27.8.25 14:23:25

”jos näytettä ei saa antaa ilman valvontaa.”

Silloin se on sama jättää ottamatta.

Re: Valvottu virtsakoe psyk.hoidon alussani

Lähettäjä: Titan 
Päivämäärä:   27.8.25 14:33:30

Oho, onpa erikoinen käytäntö! Tai siis kiitän kyllä ”ujopissaisena ” onneani ettei omalla kohdalla ole koskaan mitään valvottua virtsakoetta edes kysytty, vaikka psykiatrista hoitoa pariin eri diagnoosiin saankin ja hoitoni on näin aikuisiällä aloitettu. Syömishäiriöni hoitoon kyllä kuuluu paljon verikokeita ja ekg-seurantoja, mutta edes koko huumetestauksesta ei kyllä ole kohdallani koskaan mitään edes mainittu. En millään jaksa uskoa, että hoitoasi tyssäisi siihen jos et saa katseen alla pissattua purkkiin! Varsinkaan kun et ole päihdeongelman takia hoidossa. Tsemppiä hurjasti aloittaja, toivon aidosti että kaikki kääntyy hyväksi <3

Lähettäjä: l6l6t 
Päivämäärä:   27.8.25 15:03:17

Minulle tehtiin myös huumeseula ennen kuin alotettiin ADHD-lääke ja hoitaja oli lähes nenä kiinni pimpissäni katsomassa, että tuleehan pissa varmasti virtrsarakostani eikä mistään ulkoisesta astiasta. Sanoin, että jos noin haluaa haistella pimppiäni niin sen voi kyllä tehdä muuallakin, mutta nyt olisi kiva pissata ilman, että hänen päänsä on haaroissani. Meni sitten kauemmas.

Kai siihen joku syy on, että on pakko ottaa virtsasta eikä verikoe riitä. Mutta voit vaatia katetroinnin tk:ssa jos ei muuten onnistu. Tai sitten vain opettelet pissaamaan muiden nähden ja kuullen. Esim. yleiset vessat, joissa monta koppia vierekkäin tai kotonasi niin, että siellä on joku muukin eikä mitään peittävää taustamelua ja lorottelet tyytyväisenä pyttyyn. Tai käyt pissalla niin, että joku kaveri tai puoliso on vessassa kanssasi.

Suurin ongelma yleensä on, että ihmiset häpeävät vessa-asioita niin, etteivät kykene käymään vessassa muiden nähden/kuullen, joten se on opeteltava.

Kannattaa myös olla kunnolla pisssahätä. Mutta ei saa kitata litratolkulla vettä, ettei virtsa laimene. Minullahan eka yritys meni mönkään, kun en tiennyt, että huumeseula otetaan, ja minulla on tapana tulla ajoissa paikalle ja käydä pytyllä ja niistää nokka ja pestä kädet, joten virtsanäytettä ei voinut ottaa hetkeen. Mutta join vettä 4 dl käynnin aikana ja sen jälkeen jäin istumaan jonkun tyypin huoneeseen, joka teki paperitöitä, eli minua vahdittiin, etten touhua mitään omituista. Hän oli koneella ja minä luin jotain opiskeluun liittyviä muistiinpanoja.

En käytä mitään kiellettyä, en kolmiolääkkeitä enkä edes alkoholia, joten seula oli puhdas, kuten odotettiinkin.

Päivämäärä:   27.8.25 15:05:06

Juu ei kääntynyt hoitaja selin vaan molemmilla kerroilla eri hoitaja aavistuksen tympääntyneen näköisenä seisoi invavessan oven edessä ajastin kädessä seinään nojaten.

Kysyin asiasta myös psyk.hoitajaltani joka ruokaa mussuttaen puhelimessa totesi että " kai sinun sitten täytyy mennä paikkaan X, siellä on kameravalvonta seulassa" ja että "nämä tällaiset testit ovat ihan arkipäivää, paras tottua". Anteeksi mitä? Olisi ollut mukavaa tietää kaikki vaihtoehdot jolloin en olisi tuhlannut omaa ja muiden aikaa ja resursseja istuessani pöntöllä pissaa odotellen..

Ja kyse ei ole siitä ettenkö voisi huumeseulaa antaa, no problem ja ymmärrän sen pointin. Mutta tätä toimintatyyliä en ymmärrä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.8.25 15:06:57

Lähettäjä.
Päivämäärä27.8.25 14:23:25

”jos näytettä ei saa antaa ilman valvontaa.”

Silloin se on sama jättää ottamatta

Miksi näitä näytteitä saa osa antaa kotonaan? Ei todellakaan voi olla esteenä hoitoon pääsyssä yksi virtsakoe. Kulkeeko laittomien päihteiden käyttäjät jokaiselle hoitaja- ja lääkärikäynnille puhtaat kuset laukussa jos nyt tällä kertaa se koe halutaankin ottaa? Jos aikaa varautua annetaan, on aika monen päihteen ”putsaaminen” elimistöstä mahdollista, viimeistään ns. ”vesiseulan” antamalla voi kokeen antamista pitkittää ja pitkittää.

Suhteellisen yleistä on tämä, ettei vain saa annettua näytettä. ADHD-ryhmissä tämä on toistuva puheenaihe. Vaikka varmasti jokainen, joka tutkimuksiin on päässyt vaikka tauottaa tai säännöstelee päihteiden käytön siksi aikaa. Esim. amfetamiinin käyttäjilläjän tuo on helppoa, kun aine poistuu niin nopeasti elimistöstä. Kokeita saisi ottaa harva se kerta ja aina yllätyksenä.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   27.8.25 15:11:57

Itse olen antanut työpaikkojen takia huumeseuloja ja aina on hoitaja ollut ovella vaan. Psykologisia tutkimuksia varten minun ei tarvinnut antaa seulaa, koska ei ollut päihdehistoriaa. Olisin voinut kyllä sen antaa, hoitajaa ei vähemmän vois kiinnostaa toisten pissavehkeet ja lorotukset kun sitä työkseen tekee.

Lähettäjä: valvottuna 
Päivämäärä:   27.8.25 15:15:38

Siellä pissakoetta ottaessa helpottaa se, että laita vesihana auki. Rentouta mahalihakset, älä jännitä niitä. Ilman pissakoetta et varmaankaan saa jatkoa hoidolle. Kuittaavat sen tilanteen ilman pissakoetta sua vastaan.

Päivämäärä:   27.8.25 15:17:43

Mä sain sen aikanaan ohitettua sillä etten vaan mennyt :D aina jos hoitaja kysyi asiasta sanoin etten ole muistanut ja että nyt ei ole pissahätä. Lopulta lakkasi kyselemästä eikä asiasta enää ikinä puhuttu.

Päivämäärä:   27.8.25 15:19:09

Kaveri oli vastaavassa testissä, ja asia hoidettiin niin, että kopin ovi sai olla kiinni, mutta toista kättä piti pitää koko toimituksen ajan ylhäällä niin, että hoitaja näki sen. Ilmeisesti siis kopin seinät eivät olleet kovin korkeat, en kysynyt tarkemmin.

Päivämäärä:   27.8.25 15:25:45

Vesihanaa ei hoitaja antanut laittaa päälle kun kysyin.

Ja tämä ujopissa vielä molemmilla kerroilla tuli mulle ihan puun takaa. En ole ujo tai estoinen ja ihan ongelmitta käyn esim yleisessä vessassa tai kotona pissalla niin että sisko tai äiti vessassa myös tai vaikka siskontytön kanssa samaan aikaan niin että hän pissaa pottaan ja minä pönttöön ( joka on muuten oiva keino saada pissaa pidättävä pikkulapsi pissalle, hassua :D)

Ja menen kyllä sitten sinne missä voi pissata kameravalvonnassa kunhan sinne ehdin, tähän sairaalaan nyt vaan sitten ajaa tunnin suuntaansa, onneksi on oma auto..

Mutta tämä touhu vaikuttaa vaan jotenkin tökeröltä, töykeältä ja leimaavalta..

Näissä kahdessa epäonnistuneessa jouduin kävelemään hoitajan kanssa sairaalan yleisellä käytävällä olevaan invavessaan että varmasti koko odotushuone näki että hoitaja ei myöskään poistu vessasta ja jätä minua sinne yksin. Muutamaa paheksuvasti tuijottanutta mammaa sain onneksi sitten mulkoilla takaisin, saipahan johonkin harmitustaan purettua.. Melko nöyryyttävä kokemus ollut kaikkinensa..

Lähettäjä: nimi 
Päivämäärä:   27.8.25 15:35:27

Meillä annetaan töissä vuosittain pissanäytteet huumeseuloja varten. :) Välillä hoitaja on samassa huoneessa, välillä katselee kamerasta.
Kerran käytettiin tota samaa kikkaa, eli nostin toisen käden ylös.

En tiedä miksi se on niin vaikeaa pissata tuohon, kun normaalisti käyn yleisissä vessoissa (jopa kakalla), tai metässä pussapissalla.

Päivämäärä:   27.8.25 15:39:47

nimi; no sepä! En olisi itsestäni uskonut että ujopissa iskee..

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   27.8.25 15:47:31

Onpa tylsää, että on noin erilaisia käytäntöjä tuossa valvonnassa. Olen itse sekä antanut näytteitä (adhd) että valvonut niiden antamista eikä ikinä olla oltu metrin päässä kenenkään alapäästä vahtimassa.

Mutta yllä se jo sanottiinkin: huumeseula ei ole mikään psykiatriseen hoitoon pääsyn kriteeri.

Lähettäjä: Sennu 
Päivämäärä:   27.8.25 15:48:52

Ei ole pakollinen, mutta erotusdiagnostiikan kannalta välttämätön. Jos näytettä ei saada, voidaan psyk hoito ikävä kyllä evätä diagnostiikan takia.

Päivämäärä:   27.8.25 16:10:22

Meillä päin ainakaan ADHD-lääkitystä ei kokeiluun saa, jos ei kuse puhtaita seuloja valvonnassa.

Erään potilaan kanssa kolmas kerta toden sanoi ja silloinkin meni pikkusen vajaa tunti, mutta sen verran virtsaa sai kupin pohjalle, että seulominen onnistui. Paljoahan sitä ei tarvitse, jos pikaseula riittää. Sentti kupin pohjalle riittää.

Päivämäärä:   27.8.25 17:10:53

Miten on saanut tunnin aikaa?

Itsellä annettiin molemmilla kerroilla ensimmäisellä yrityksellä 10 min aikaa, ei onnistunut, annettiin kertakäyttömukillinen vettä ja käytävään istuman 20 min, sitten taas uusi 10 min yritys. Molemmilla kerroilla tämän jälkeen sanottiin että byye tarviit uuden lähetteen...

Päivämäärä:   27.8.25 17:14:33

” Miten on saanut tunnin aikaa?”

Hoitosuhde oli jo olemassa, varattiin käyntiaika ja heti kättelyssä siirryttiin wc:n puolelle.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   27.8.25 17:53:45

"Miten on saanut tunnin aikaa?"

Riippuu ensisijaisesti labran ruuhkatilanteesta kuin pitkäksi aikaa voidaan näytteenottaja hommaan irrottaa. Kohdallasi toimittiin aivan oikein, mutta jos aikaa on niin voidaan tuosta joustaakin.

Lähettäjä: Kysyn vaan 
Päivämäärä:   27.8.25 18:00:56

Miksei tuota voisi tehdä niin, että menisi alasti/hoitajan antama paita päällään tarkastettuun vessaan?

Lähettäjä: Hoitsu 
Päivämäärä:   27.8.25 19:50:10

Mikäs ihme tuo nyt on? Meillä piti ihan työsuhteen alussa toimittaa tuo valvottu pissanäyte, tai muuten ei olisi työpaikkaa herunut.
Lienee valvottu sen takia, ettet kanna sinne tilanteeseen jonkun muun huumeista vapaa näytettä...?! :D Yllättävän paljon näissä taitaa olla sellaisia, mitkä eivät läpäise, ja silloinhan ei voida esim. tietynlaisia lääkityksiä aloittaa.

Päivämäärä:   27.8.25 19:55:52

"Miksi näitä näytteitä saa osa antaa kotonaan?"

Ei huumeseulontanäytettä saa kukaan ottaa kotona, vaan se on aina valvottu tilanne. Tavallisia virtsanäytteitä sen sijaan saa lirutella kotonakin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.