Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Epäkunnioittava puhe, miten puuttua?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   26.8.25 19:47:03

Seuraan vierestä rakkaan ystävän ja hänen miehensä kamppailua. Molemmat mollaavat toisiansa jatkuvasti. Ystävä ei yhtään ymmärrä esim. Miehen erilaista tapaa ajatella ja toimia, joten dissaa ja räksyttää miehelle. Mies taas vastavuoroisesti haukkuu ja lyttää ystävääni, muka vitsillä ja pitää ihan idioottina. Olen nyt seurannut tätä ja sattuu sydämeen. Jopa minun kanssa kahden tuo mies mollaa ystävääni. Pelkään välirikkoa joten en ole puuttunut aiheeseen. Nyt alkaa näkyä että ystäväni on ihan loppu. Vaikka pitää itseään vahvana ja fiksuna naisena, alkaa vuosien vähättely ja vittuilu näkyä. Miten voisin ottaa asian esille ilman paskamyrskyä? Jos otan miehen käytöksen esille, ystävä suuttuu. Miehelle en ole uskaltanut sanoa, todennäköisesti hän on tuollainen hyökkäävä, koska ystävänikin on niin kärkäs sanomisissaan, joten hyökkäisi varmaan minunkin kimppuun.

Miten ottaa asia puheeksi?

Re: Epäkunnioittava puhe, miten puuttua?

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   26.8.25 20:02:22

Mistä aiheista mies siis mollaa ja vähättelee?

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   26.8.25 20:05:21

"Vitsillä" lyttääminen on todella häijy keino murentaa kumppanin itsetuntoa. On totta, että ystäväsi voi suuttua sinulle jos otat esille miehen käytöksen, mutta voisiko vaikka kysyä, että mitä ystäväsi olisi mieltä jos sinulla olisi kumppani, joka puhuisi sinulle tuolla tavalla.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   26.8.25 20:07:24

Miksi olette miehen kanssa kaksin niin, että puheeksi tulee miehen puoliso ja mies tätä mollaa ? Outoa.
Pelkäät välirikkoa kenen kanssa ? Miehen vai naisen ? Kumman puolella edes olet jos miehenkin kanssa olet kaksin vaikka puhuu pahaa ystävästäsi ?

Mitä ajattelit ottaa esim miehen kanssa puheeksi jos et ole koskaan itse tapahtumahetkellä sanonut mitään, esim turpa kiinni ? Entä naisen -ja ennen kaikkea mihin luulet sen puheeksi ottamisen johtavan ?

Kuulostaa niin toksiselta pariskunnalta, että ehkä kannattaisi ottaa välimatkaa ja antaa heidän setviä juttunsa.. todennäköisesti sellainen ikuisuusjuttu ettei setviydy vaikka mitä interventioita tehtäisiiin. MUtta et se sinäkään miltään super ystävältä vaikuta niin sinänsä samaa sakkia.

Päivämäärä:   26.8.25 20:36:40

"Mitä ajattelit ottaa esim miehen kanssa puheeksi jos et ole koskaan itse tapahtumahetkellä sanonut mitään, esim turpa kiinni ?"

En ole sanonut turpa kii, koska en aio alentua heidän tasolleen eli epäkunnioittavaan puheeseen. Nyt kysyn neuvoa koska tuntuu että ystävän psyyke ei enää kestä eikä näe ongelmien juuri syytä. Olen koittanut olla puuttumatta koska ei ole minun asia, mutta nyt alan olla oikeasti huolissani.
Olen ystäväni puolella, mutta näen että ongelma ei ole vain miehessä. Jossain juhlissa tms. Nyt tullut vaihdettua muutama sananen silloin tällöin ja aina välillä tölväsee jotain rumaa.

Päivämäärä:   26.8.25 20:39:02

"ystäväsi olisi mieltä jos sinulla olisi kumppani, joka puhuisi sinulle tuolla tavalla."

Tätä voisin yrittää, toisaalta myös ystäcän käytökseen haluaisin puuttua. Itse olin aikanaan vähän saman tyyppinen, onneksi se parisuhde loppui ja sitten aikanaan sain ahaa-elämyksen siitä miten kumppanille voi puhua myös nätisti. He ovat olleet yhdessä nuoresta, joten eivätpä paljoa ole asioita päässet miettimään tahoillaan

Päivämäärä:   26.8.25 20:41:10

"Mistä aiheista mies siis mollaa ja vähättelee?"

No jos ystävä väittää jotain, nii mies tiuskaisee "hmph idiootti, ei se niin mene". Ja ihan muiden läsnäollessa. Mitä tuohon sanomaan?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.8.25 20:42:04

Siis mollaavatko he toisiaan vai sinuakin?

Pariskunnan väliseen puheeseen en puuttuisi, ei se auta kuitenkaan. Mutta itseäni koskevaa millaista en kyllä kuuntele.

Päivämäärä:   26.8.25 20:43:44

Ei uskalla mies minulle sanoa mitään, ilmeisesti aistii että minulle ei kannata

Päivämäärä:   26.8.25 20:46:09

"Pariskunnan väliseen puheeseen en puuttuisi, ei se auta kuitenkaan."
En vaan jotenkin enää kestä sitä miten ystävää morkataan etenkin kun näyttää siltä ettei enää kauaa jaksa puolustautua. Ennen oli sähikäisenä tappelemassa vastaan, nykyään aika hermoraunio. Valittaa että ongelmat johtuu stressistä, mutta ei ymmärrä että stressin aiheuttaa tuo parisuhde.

Päivämäärä:   26.8.25 20:53:36

Ja sinäkö tiedät hänen stressinsä paremmin kuin hän?

Päivämäärä:   26.8.25 21:09:01

No valitettavan usein ihminen ei itse osaa hahmottaa mikä on juurisyy ja ulkopuolelta näkee objektiivisemmin.

Päivämäärä:   26.8.25 21:09:55

Juurikin stressaava ihminen. Moni syyttä vaan työtä, vaikka kotielämäkään ei ole kunnossa. Kun kotona kaikki ookoo ja tuki ja turva, jaksaa työstressiäkin paremmin.

Päivämäärä:   26.8.25 21:11:43

Mitä jos vaan juttelisit kaverille yleisesti ja antaisit hänen purkautua siitä, mikä häntä stressaa? Voithan sinä kysyä ihan ystävällisesti, että tykkääkö kaverisi siitä, miten he miehensä kanssa juttelevat.

Lähettäjä: ht-lady 
Päivämäärä:   26.8.25 21:22:08

"Olen ystäväni puolella, mutta näen että ongelma ei ole vain miehessä."

Tästä väärästä ja haitallisesta ajatusmallista sinun olisi pyrittävä heti eroon. Sinun pitäisi ymmärtää että ystävässäsi ei ole tässä mitään vikaa, vaan koko tämä selkkaus on täysin miehen vika, ja lähestyttävä ongelmaa sitä kautta.

Lähettäjä: Zz 
Päivämäärä:   26.8.25 21:27:09

Miten olisi oikealla hetkellä:

Tuo kuulosti ikävältä.
Olipa negatiivisesti sanottu.
Tässä keskustelussa on nyt ikävä sävy.
Oletteko ajatelleet, miksi ilkeilette toisillenne?
On kiusallista kuunnella riitelyänne.

Päivämäärä:   26.8.25 21:37:05

Kiitos Zz koitab painaa nuo mieleen ja tilaisuuden tullen ottaa käyttöön! Ajattelin nyt kahden kesken keskustella ystävän kanssa ensin miehen käytöksestä ja sitten koittaa ehdottaa miten voisi omaa käytöstä muuttaa tilanteen parantamiseksi. Tai mistä olisi siis etua

Päivämäärä:   26.8.25 21:46:17

"Jos otan miehen käytöksen esille, ystävä suuttuu."

"Ajattelin nyt kahden kesken keskustella ystävän kanssa ensin miehen käytöksestä"

Minkä takia ystävä ei nyt sitten suuttuisi tästä?

Miksi et vaan kysy, miltä heidän yhteinen keskustelutyyli hänestä tuntuu.

Päivämäärä:   26.8.25 21:49:16

Sitten suuttuu, mutta mielummin kahden kesken, niin ei tarvi puolustautua kuin minua kohtaan. Ja ehkä saan ajatuksen siemenen istutettua ja ehkä se alkaa itää kun vihdoin palaset loksahtelee kohdilleen. Koitan myös ujuttaa ajatusta siitä että ei ole pakko erota, vaan ihan vaan puhetavan muutoksella jo voi saada paljon aikaan.

Päivämäärä:   26.8.25 21:51:57

Mietin että jos saisin hänet saisi muuttamaan omaa käytöstään voisi mieskin tuntea pistoksen sydämessään ollessaan ilkeä. Koska usein se on niin että niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Ja jos sekään ei auta miehen käytökseen niin ehkä ystävä tajuaa ettö ero on väistämätön. Koittaa nyt vain huutamalla ja nalkuttamalla saada miehen käytöksen muuttumaan mutta ei se ole vuosien saatossa muuta kuin pahentanut tilannetta

Päivämäärä:   26.8.25 21:56:09

Miksi haluat mieluummin taas suututtaa kaverin kuin kysyä häneltä tilanteesta syyttelemättä ja saada sitä kautta aikaan keskustelun eikä riitaa?

Päivämäärä:   26.8.25 22:00:04

Miten kysyn niin? Jotenkin en keksi yhtäkään keinoa kysyä, jolla voisi häntä herätellä ja josta ei suuttuisi. Ei koskaan puhu edes parisuhteestaan ei hyvää eikä pahaa, se on kuin elefantti olohuoneessa, niin tuntuu et kaikki "mites teillä kallen kans menee" tuntuu jo sodanjulistukselta

Lähettäjä: Zz 
Päivämäärä:   26.8.25 22:05:32

Olen käyttänyt noita yllä luettelemisni lausahduksia töissä, kun ihmisillä on erimielisyyksiä. Kukaan ei ole suuttunut, päinvastoin, kaikki ovat rauhoittuneet ja keskustelua on jatkettu paremmassa hengessä.

Päivämäärä:   26.8.25 22:06:55

Kysy vaikka "miltä heidän yhteinen keskustelutyyli hänestä tuntuu" tai puhu siitä, miten joidenkin mielestä riitely on kivaa ajanvietettä ja parisuhde on tylsä jos ei kerran kuussa raivota kunnolla. Mahtaako kaveri olla samanlainen jne.

Mutta jos tilanne on jo niin tulehtunut, että et voi edes mainita miestä ilman, että kaveri suuttuu, niin lähtisin kyselemään sitten ihan muusta, tuntuuko että töistä palautuminen on helppoa, riittääkö vapaa-aika, saako hän tarpeeksi lepoa... kaikkihan nämä tarkoittaa, että onko kotona oikeasti turvallista, levollista ja rauhallista.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.