Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Rinnanympärys/vaatteet

Lähettäjä: pyly 
Päivämäärä:   26.8.25 18:03:26

Mun on ollut aina vaikea löytää vaatteita vartalon muotojen takia, mutta en ole aiemmin oikein analysoinut, että miksi asia on niin.

No katselin nyt uutta takkia, ja kun löysin mieleisiä niin esim. koossa XXL (isompia ei ole tarjollakaan) rinnanympärys on 100cm??? Mittasin omani ja se on napakoilla rintaliiveillä 115cm, siis mulla ei ole mitään mahdollisuuksia mahtua noihin takkeihin. Ja kun nyt mietin, niin pidän takkeja kyllä oikeastaan aina auki ja nyt käytössä olevissa takeissa on napit joita en ylhäältä sitten sulje ollenkaan, koska menevät muutenbt tosi tiukalle ja käsiä ei voi enää liikuttaa.

Kohtalotovereita? Katselenko vääränlaisia takkeja? Haluaisin kyllä sellaisen tyköistuvan, jos otan sellaisen säkin mallisen johon tissit mahtuu sisään niin se on sitten todella iso säkki jomuualta kropasta enkä tykkää sellaisista.

Re: Rinnanympärys/vaatteet

Lähettäjä: wyuw 
Päivämäärä:   26.8.25 18:11:52

Kokotaulukot pitää harvoin paikkansa. Niissä voi olla todella pienet mitat tai sitten todella suuret.

Esim. kokotaulukossa vyötärönympärys tai rinannympärys on sopiva koossa M-L, vaikka todellisuudessa minulle sopiva koko noista on XS, tai joskus S. En tajua... Eli usein se S-kokoinenkin tippuu jalasta tai lerpattaa päällä, mutta kokotaulukon mukaan en mahtuisi M-kokoa pienempiin vaatteisiin. Tai sitten koon M pitäisi olla minulle väljä, ja todellisuudessa ei todellakaan mahdu päälle. Kannattaa siis aina sovittaa...

Lähettäjä: pyly 
Päivämäärä:   26.8.25 18:24:33

"Kannattaa siis aina sovittaa..."

No sehän on nettikaupan aikakaudella helppoa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.8.25 18:27:40

Itsellä on tosi leveät hartiat. Jotkut ratsastustalvitakit on onneksi mitoitettu niin, että käsillä on tilaa liikkua. Että sovittamalla se selviää. Joku takki mahtuu koossa M ja sitten vaikka Zaran jakku koossa XL. Jotkut saksalaiset naisten vaatemerkit on reiluja hartioista, sen olen oppinut :) Raiskilla on myös D-mitoitus ja niiltä löysin sopivan laskettelutakin.

Lähettäjä: Yleistietoa 
Päivämäärä:   26.8.25 18:30:25

Kokotaulukot ovat vartalon mittoja eli napakat mitat ry, vy, ly (yly/aly) jne. Näihin mittoihin lisätään vaatteeseen väljyysvara joka voi olla mitä tahansa. Kokotaulukot voivat taas olla valmistajien omia kokotaulukoita (samalla voi olla useita eri kohderyhmille) tai standarditaulukoita. Näiden takia eri valmistajien eikä edes saman valmistajan vaatteiden kokoja ei voi verrata keskenään. Koot kertovat varmasti vain sen että tietyn vaatteen koko s on pienempi kuin saman vaatteen koko m. Eikä aina sitäkään jos lappuja on laitettu miten sattuu.

Osa valmistajista ilmoittaa valmiin vaatteen mitat. Tässäkin on omat haasteensa, mutta ehkä selkeämpi kuluttajille, koska väljyysvaroja ei kuitenkaan missään ilmoiteta joten kokotaulukon mukaan pelaaminen on aika arpapeliä.

Ja vielä aloittajalle. Kyllä, katselet vääränlaisia takkeja.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.