Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Suorittaminen

Lähettäjä: niin 
Päivämäärä:   26.8.25 16:51:53

Selviääkö tässä maailmassa enää ilman suorittamista? Elämässähän paljon sellaisia asioita jotka tulee vain hoitaa, niitä velvollisuuksia. Mitä pidät suorittamisena? Minkälainen työ vaatii suorittamista?

Re: Suorittaminen

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   26.8.25 16:59:28

Nykymaailmassa selviää helposti vaikka koko elämänsä suorittamatta yhtään mitään.

Toista oli vaikka 100 vuotta sitten. Silloin oli päivästä, viikosta, kuukaudesta ja vuodesta toiseen suoritettava mm. koti- ja maataloudentyöt, jotta selvisi hengissä. Jotta oli ruokaa pöydässä.

Tänä päivänä ei tarvitse edes peruskoulua hyväksytysti suorittaa.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   26.8.25 17:01:24

Sata vuotta sitten oli juuri tullut laki kansakoulun suorittamisesta. Koulua saatettiin käydä kahdesti viikossa jonkun pirtissä kol.en vuoden ajan ja se oli siinä.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   26.8.25 17:01:36

*, minä olen eri mieltä. Nykymaailmassa on paljon enemmän vaateita kuin aiemmin. Ennen töihin otettiin kuka vaan, joka keksi töitä kysyä, nykyään yksinkertaisiin perushommiinkaan ei pääse ilman koulutusta tai kielitaitoa. Opiskelupaikkakaan ei ole mikään itsestäänselvyys, vaan kilpailu paikoista on kovaa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.8.25 17:07:02

Jos puhutaan sellaisesta suorittamisesta, mitä pidetään negatiivisena, niin se suorittaminen tarkoittaa jonkin ulkoisen suunnitelman seuraamista ilman, että saa siitä itse mitään. Että eletään jonkun muun mielestä hyvää elämää vaikka omat arvot ja elämäntavoitteet eivät ole sellaiset ollenkaan.

Lähettäjä: niin 
Päivämäärä:   26.8.25 17:09:04

*, eli jos elinolot on turvattu ei suorittaa tarvitse? Kun onhan tässä ristiriitaa: voit elää elämäsi yhteiskunnan tuilla, tai sitten käyt kouluja, enemmän tai vähemmän ja siirryt työelämään. Jossain vaiheessa työstäkin tulee rutiini, jossa tulee käydä jotta voi maksaa elämisensä. Tässä vain kärjistetysti.

Monet erittäin tulospainoitteiset ja kilpailevat urheilijat voidaan tulkita myös suorittavan jollain tasolla.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.8.25 17:11:06

Ällö on oikeassa. Suorittaminen ei ole kadonnut mihinkään, ainoastaan sen luonne on muuttunut. Entisessä maailmassa oli pakko suorittaa, mutta toisaalta se suorittaminen oli hyvin yksiviivaista, ja jokainen sai (piti) suorittaa kokolailla automaattisesti. Nykyinen suorittaminen on paljon monimutkaisempaa ja stressaavampaa, ja monilla on ongelmana se että kovasta yrityksestä ja vilpittömästä halusta huolimatta ei yksinkertaisesti pääse suorittamaan, vaikka mitä tekisi.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   26.8.25 17:11:09

Suorittaminen

LähettäjäÄllö 

Päivämäärä26.8.25 17:01:36

*, minä olen eri mieltä. Nykymaailmassa on paljon enemmän vaateita kuin aiemmin. Ennen töihin otettiin kuka vaan, joka keksi töitä kysyä, nykyään yksinkertaisiin perushommiinkaan ei pääse ilman koulutusta tai kielitaitoa. Opiskelupaikkakaan ei ole mikään itsestäänselvyys, vaan kilpailu paikoista on kovaa.

Joo. Ennen ne työn kyselijät tahtoivat tehdä työtä, olivat valmiita oppimaan, ahkeria. Ja myös panostivat siihen oppimiseensa.

Isoihin firmoihin palkataan muuten vieläkin parin tonnin kk-palkalla innokkaita apukäsiä, joista koulutetaan vaikka mitä ajan kanssa. Toki nämä työt eivät kiinnosta suomalaisia nuoria.

Lähettäjä: tämä 
Päivämäärä:   26.8.25 17:18:10

Lähettäjä: Ällö
Päivämäärä: 26.8.25 17:01:36

Samaa mieltä!

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   26.8.25 19:18:41

"Isoihin firmoihin palkataan muuten vieläkin parin tonnin kk-palkalla innokkaita apukäsiä, joista koulutetaan vaikka mitä ajan kanssa. Toki nämä työt eivät kiinnosta suomalaisia nuoria."

No nyt vasta vitsin murjaisit :D

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.8.25 19:29:51

"Isoihin firmoihin palkataan muuten vieläkin parin tonnin kk-palkalla innokkaita apukäsiä, joista koulutetaan vaikka mitä ajan kanssa. Toki nämä työt eivät kiinnosta suomalaisia nuoria."

Kerrotko ihan nimeltä jonkun näistä isoista firmoista?

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   26.8.25 20:33:14

Höpsis pöpsis. Nimenomaan tällaisia työpaikkoja EI enää ole. Tai jos on, niin ainakaan niitä ei ilmoiteta missään joten se opinhaluinen nuori tai vanhempikaan ei niihin pääse ellei omaa jotain suhteita sen firman näistä asioista päättäviin.

Ainoat työt, joihin nykyään pääsee ilman koulutusta tai muuta valmista osaamista, ovat ne niin palkaltaan kuin työehdoiltaan kaikkein heikoimmat matalapalkkatyöt, joissa uralla eteneminen on hyvin vaikeaa tai mahdotonta. Ja näitäkin on yhä vähemmän. Ei myöskään ole totta, ettei niitä haettaisi, tällaiseen paikkaan voi olla satoja hakijoita. Jaa mistäkö tiedän? Olen itsekin niitä hakenut ja tehnyt.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   26.8.25 20:43:29

"monilla on ongelmana se että kovasta yrityksestä ja vilpittömästä halusta huolimatta ei yksinkertaisesti pääse suorittamaan, vaikka mitä tekisi."

Juuri näin. Yksinkertaisimpiinkin töihin haetaan "huipputyyppiä" vaikka työ olisi sellaista, että sitä pystyy tekemään kuka vain normaalin tunnollinen ja luotettava ihminen. Suurin osa ihmisistä on ylipäänsä ihan tavallisia, ei huippu-mitään, ja monet työpaikat ovat sellaisia, ettei se huippu-jotain edes niitä hae saati niissä kauan viihdy.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.