Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  "Beans", mikä juttu? OH

Lähettäjä: Papu 
Päivämäärä:   25.8.25 17:52:09

Olen hevospiireissä pyörinyt about koko ikäni, toki omaa ei ole ikinä tullut. Nyt viime aikoina fb:ssä syötteeseeni on ilmaantunut joku brittiläinen(?) firma, jonka liiketoimintaa on jopa nyrkin kokoisten kivettyneiden mönjämöhkäleiden kaivelu hevosten vehkeistä. Postauksissa kerrotaan lopetusuhan alla olevista hevosista, joilla hirveitä käytösongelmia ja kipuja joita kukaan eläinlääkäri ei ole kyennyt ratkomaan, sitten paikalle tulee nämä sankarit, poistaa klöntin ja kaikki hevosen ongelmat ratkeaa kuin taikaiskusta. Miten en ole kuullut näistä klönteistä tai ylipäätään ko. vaivasta aiemmin? Esiintyykö niitä suomalaisilla hevosilla? Onko Suomessa tällaista palvelua?

Re: "Beans", mikä juttu? OH

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.8.25 18:00:51

Esiintyy Suomessa, itsekin kuulin vasta muutama vuosi sitten omalta ell. Hän raspauksen rauhoituksen yhteydessä otti pois. Oma ruunanrupsukka on sen verran asiallinen, että antaa putsata muutenkin, joten tarkistan välillä vehkeen pään. Ja rauhoituksen yhteydessä aina. Tällä on ollut sellaisia pikkurillin kynnen kokoisia, ei isompia. Ruunilla yleisempää kuin oreilla, osalle kai kertyy ja osalle ei.

Lähettäjä: kklr 
Päivämäärä:   25.8.25 18:01:52

Suomenkielinen termi tuolle on papu. Ei ole mikään uusi asia.

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   25.8.25 18:14:22

"Onko Suomessa tällaista palvelua?"

Ilmeisesti pitäisi olla, jos näin moni ei tajua pestä ruuniensa vehkeitä!

Onko tämä nyt seuraus hoitajakulttuurin katoamisesta, kun hevosten hoitamisesta ei tiedetä muuta kuin joka kerta varustamisen yhteydessä tehtävät toimenpiteet? Ei osata enää pestä hevosia?

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   25.8.25 18:19:41

Mä oon kasvanut ison ratsikoulun hoitajana, ja mä EN oppinut pavuista sielä. En tiedä miksi en, ei vaan sielä puhuttu asiasta. Ehkä ei sitten tietoa ollut. Aloitin 90-luvun alkupuoliskolla.

Omalla hevosellani oli pari kertaa aika isojakin papuja. Ja nykyisellä hoitohevosella tulee nopeasti myös. Molemmat ruunia. Kaikilta ei tosiaan saa vehkeitä putsattua ilman rauhoitusta, ja siinä hommassa tietysti pitää olla varovainen! On kuitenkin tosi herkkä alue jota tarvii vähän "väännellä", että pavun saa pois, jos se on kovin iso. Onneks tästä nykyään puhutaan jo enemmän, jospa tämäkin aloitus saavuttaisi jonkun joka ei vielä tiennyt. Esim Kakarakoplan instassa on kohokohdissa ohjeita tuohon puhdistukseen.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   25.8.25 19:04:50

Meillä oli yhdellä ruunalla tosi hankala papu. Ihmettelin kun passaaminen oli jotenkin vaivalloista, roikotteli ja potki vehjettään. Oli myös vähän ärtyisä. Olen kyllä aina putsannut muuten ruunilta kunnolla paikat mutta tätä papua en ollut hoksannut. Eläinlääkäri kävi hampaat raspailemassa ja siinä rauhoituksen yhteydessä kurkattiin että onko jotain. No olihan siellä. Ell kaiveli semmosen ison kirsikkatomaatin kokoisen mötöksen ja vähän pienemmänkin. Kertoi että voivat olla tosi isoja. Siitä lähtien olin vielä huolellisempi puhtauden suhteen. Kaikille ei tule kuten ei kaikille kerry muutenkaan möhmää paljon.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   25.8.25 19:15:52

En usko, että kyse on hoitajakulttuurin rappiosta vaan siitä, että juuri kyseinen ihminen ei sattumalta ole näistä kuullut. Aloittajallakaan ei ole ollut omaa hevosta, niin ehkäpä juuri sattumalta hänen hoitamiensa poikahevosten omistajat ovat hoitaneet pavut itse (tai jättäneet hoitamatta :()

Luulin että tässä puhutaan siitä, kun lapset mörisevät silleen ärsyttävästi "biiiiins!"

Lähettäjä: Hah 
Päivämäärä:   25.8.25 19:44:45

Turhaa mölinää ja haukkumista aloittajan suuntaan.

Itse olen 30v sitten käynyt hevosalan koulut, tehnyt 10v töitä alalla ja ollut monen kokeneen ihmisen kanssa yhteistyössä sekä opissa.

Pippelipavuista opin jenkkien hepparyhmässä ja katsoin opetusvideon YouTubesta miten se poistetaan.

On tärkeä asia tietää ja opettaa nuorille hevosille että pippeliin saa ihminen koskea. Jos hevonen kauheasti potkii tai itseänne pelottaa, pyytäkää ell poistamaan papu raspauksen yhteydessä rauhoitettuna ja samalla katsotte tarkasti missä kolossa se lymyilee!

Jos papu kasvaa tarpeeksi suureksi, se voi jopa estää virtsaamisen ja olla äärimmäisen kivulias.

YouTubessa on videoita ainakin haulla ”Willy bean” löytyy.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   25.8.25 20:16:55

En oo käyny alan kouluja ja aina ratsastettavat ja hoidettavat on ollu tammoja. Silti ainakin 15v näistä on ollu puhetta.
Silmät ja korvat auki, keskustelupalstoilla käynnit ja aina kun tulee joku asia eteen, mitä en tiedä ennestään, niin etsin tietoa. Tällä tavalla aika paljon opittu.

Lähettäjä: lttt 
Päivämäärä:   25.8.25 20:17:38

Kyllähän täällä hötölässä ainakin ratsastus-puolella on pippelipavusta puhuttu ja jopa ohjeistettu, miten se poistetaan. Useimmille hevosille tosiaan vaaditaan kunnon päiväkänni alle, että onnistuu, kun pippeliä joudutaan ehkä kaivelemaan kunnolla. Siksi moni teettääkin tämän hampaiden raspauksen yhteydessä, kun hevonen on siihen jo valmiiksi rauhoitettu.

Lähettäjä: hhaa 
Päivämäärä:   25.8.25 20:18:27

https://www.youtube.com/watch?v=LfDgqZG6_DM

Päivämäärä:   25.8.25 22:32:49

Oon hoitanut joku reilu 10v ratsastuskoululla, ruuniakin, eikä siellä missään puhuttu pavuista enkä tiedä poistettiinko niitä myöskään. Yksäreinä hoitanut vaan tammoja. Nyt oma on ruuna ja vasta sen kanssa olen kuullut asiasta. Ei kaikki eläinlääkäritkään mainitse, hyvähän se olisi heilläkin ns rutiinina ainakin kysyä minkä tahansa rahoituksen yhteydessä onko putsattu. Suurin osa ruunista kuitenkin jossain vaiheessa rauhoituksen aikana alkaa roikottaa, joten sillon voi helposti napata pois ja kun säännöllisesti tekee, ei kerry mitään isoja papuja.

Päivämäärä:   25.8.25 23:04:10

Mulla on marsuja eikä hevosia mutta niiden vehkeen juuresta saa klimppejä aina välillä siivota. Pojilla on ihan omat jutut ja mönjät joita ne ei itse saa putsattua. Ei väliä lajilla, näitä kertymiä on uroksilla.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.