Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Talli vuokran nosto

Lähettäjä: Tp 
Päivämäärä:   25.8.25 14:25:57

Kehtaatko tallivuokraa nostaa 5-10% kerralla ja kuinka paljon ennakkoon siitä pitäisi ilmoittaa?

Re: Talli vuokran nosto

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   25.8.25 14:29:58

Kauanko sulla on irtisanomisaika? Ainakin sen verran pitää antaa aikaa ennen ku korotus astuu voimaan. Korottaa voi niin paljo ku haluaa, vaikka 50%, jos siltä tuntuu. Ilmoitus kirjallisena ja uusi summa selkeästi euroina.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.8.25 14:33:16

Tottakai voi korottaa mutta kannattaa varautua siihen että asiakkaat lähtee. Esim nyt missä ollaan, on jo nyt turhan suolainen hinta. Kiva paikka ja hyvä hoito mutta jos hinta nousee yhtään, niin vaihdamme paikkaa.

Oon miettinyt että kun heilläkin on tyhjiä paikkoja, et fiksumpaa olis laskea hintaa ja ottaa paikat täyteen.

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   25.8.25 14:34:48

"Oon miettinyt että kun heilläkin on tyhjiä paikkoja, et fiksumpaa olis laskea hintaa ja ottaa paikat täyteen."

Milläs ne laskut sitten maksetaan?

Lähettäjä: Yrittäjä 
Päivämäärä:   25.8.25 14:36:24

Melkein sanoisin että aina kannattaa nostaa maksimit. Ainakin jos olet laittanut tästä maininnan vuokrasoppariin. 10% on hyvä korotus ja voit (jos haluat) sanoa että kulut ovat nousseet niin ja niin paljon että pakko nostaa.

Omat kokemukset siis enemmän asuntojen vuokrauksesta mutta siellä puolella ainakin toimin noin. Sitten tietysti kannattaa miettiä että mitä tekee ja miten jos on tarjontaa, kyllä ne asiakkaatkin osaa hakea edullisempia vaihtoehtoja.

Päivämäärä:   25.8.25 14:38:33

Jos liiketoiminnalla ei ole katetta, ei lisäasiakkaat suinkaan paranna tilannetta. Lisäksi jokainen hevonen lisää työtä sekä riskej ja tilojen kulumista. Nollahommana ei vaan kannata. Tyhjä karsina ei rupkaa itke.

Mulla on yli puolet tyhjnä kun en halua ottaa työntekijää ja en itse halua tehdä enemmän. En silti ala hyvntekeväisyyteen.

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   25.8.25 14:46:37

Näissä hommissa enemmän ei aina ole enemmän. Ei todellakaan kannata pudottaa hintaa, että olis karsinat täynnä! Tyhjästä karsinasta ei ole työtä eikä kuluja (okei, lämmitys voi jonku euron talven päälle maksaa), sille tehdylle työlle pitäis aina jäädä palkka. Jos tarvit lisähevosten myötä kokopäiväisen työntekijän (osa-aikaisia ei oo niin helppoa löytää), niin kate voi olla pienempi kuin sillä pienellä hevosmäärällä ja itse tehden.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   25.8.25 15:56:02

Ei kai kenenkään elämään ratkaisevasti vaikuta joku 10% tallivuokran nosto?! Jos vaikuttaa, ei liene varaa pitää hevostakaan! Jos tallivuokra on esim. 600 euroa niin se nousee tässä tapauksessa 630-660 euroon, sellainen ei saa kyllä olla yhdellekään hevosenomistajalle liikaa!

Lähettäjä: —- 
Päivämäärä:   25.8.25 16:00:49

hmm, jokaisella on varmaankin jonkinlainen kipuraja ja se 10 % korotus voi todellakin olla liikaa. Kysehän on siitä, että mitä on valmis mistäkin maksamaan.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   25.8.25 16:01:48

Kyllä se 60e on kuitenkin iso raha ja johonkin se raja on vedettävä.

Meillä esim tallivuokra tällä hetkellä 615e ja kyllä vakavasti pitää harkita mitä teen jos se tosta nousee.

Lähettäjä: i 
Päivämäärä:   25.8.25 16:03:04

Just tänään olin yhden tallinpitäjän kanssa puheissa, hän yritti soitella kottikärryjä lainaan. Jos ei ole varaa ostaa muutaman kympin kottikärryjä, niin kyllä kannattais hevosista luopua ASAP!

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   25.8.25 16:07:45

Ne piirtää kenellä on liitua.

Jos rahat eivät riitä tallivuokraan, niin tallia voi vapaasti vaihtaa.

En ymmärrä miten kukaan voi pyörittää tallia alle 700 euron karsinavuokrilla.

Mä maksan mielelläni 860 €/hevonen hyvästä tallipaikasta.

Lähettäjä: Hoho 
Päivämäärä:   25.8.25 16:42:37

Siis aivan jäätäviä tallivuokria ihmiset näköjään makselee..400€ olisi mulle ihan maksimi jos hevosen ottaisin.

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   25.8.25 17:26:47

Muutama vuosi sitten maksoin 970e ja nykyisin ko. tallissa vuokrat 1100-1300e. Osaketalli, jossa osakkeenomistajat hinnoittelevat itse.

Lähettäjä: pete 
Päivämäärä:   25.8.25 17:27:59

Kaikessa vastikkeellisessa (liike) toiminnassa, on se kuinka pienimuotoista tahansa, pitää olla tiedossa tulot ja menot. Ja pitää tietää, mitkä muuttujat vaikuttaa mihinkin.

Mä tein aiemmin töitä 9 tuntia päivässä ja mulle jäi katetta kulujen ja verojen jälkeen noin 30e/h. Totesin, että en jaksa loputtomiin niin rankkaa tahtia ja tein kulurakenteeseen muutoksia, joilla pienensin kiinteitä kuluja mm. toimitilojen ja lisenssien sekä palvelusopimuksien osalta. Samalla nostin asiakashintoja. Lopputulemana teen nyt töitä 6h päivässä mutta käteen jää faktisesti sama raha kuin ennen isommalla vaivannäöllä.

Talliyrittäjänkään ei todellakaan kannata raapia selkänahastaan tallipaikkoja täyteen, koska se ei sinällään ole mikään liiketalouden tunnusluku. Merkitystä on sillä, mitä jää viivan alle ja sillä, että se viivan alle tuleva tulee edes joteeskin kohtuullisella työmäärällä ja mahdollisuudella riittävään lepoon ja palautumiseen.

Lähettäjä: 2kk 
Päivämäärä:   25.8.25 17:43:08

Meillä ilmoitetaan 2kk aikaisemmin. Jos tallivuokra nousisi 1.11. siitä ilmoitettaisiin nyt elokuun viimeisellä viikolla. Irtisanomisaika on kalenterikuukausi. Kun uusi vuokra ilmoitetaan 2kk etukäteen, on kuukausi aikaa löytää uusi tallipaikka ja sitten irtisanoa vanha tallipaikka ja asua vielä irtisanomisaika vanhalla vuokralla.

Lähettäjä: Hoho 
Päivämäärä:   25.8.25 17:43:55

Maksatko tuosta 30€ :sta vielä yelit ym.?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   25.8.25 18:02:37

LähettäjäHoho 

Päivämäärä25.8.25 16:42:37

Siis aivan jäätäviä tallivuokria ihmiset näköjään makselee..400€ olisi mulle ihan maksimi jos hevosen ottaisin.

No, tuolla hinnalla saisit hevosesi mutaiseen latopihattoon syömään analysoimatonta heinää. Et mitään muuta.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   25.8.25 18:03:58

Nostaa voi niin paljon kuin haluaa, mutta välttämättä hirveästi yli tarpeen ei kannata nostaa ellei hinta ole laatuun suhteutettuna selvästi alhainen.

En maksaisi mistään tallipaikasta yli 600€, koska täällä meillä päin tuolla hinnalla sisältyy niin paljon sellaista mitä ei omani kanssa tarvita ja silloin paikka on meille turhan kallis. Sitten jos tarvittaisiin niitä olosuhteita, niin asia eri.
Jos nykyisen paikan hinta nousisi 10%, menisi meillä paikka vaihtoon, koska ko. paikasta se olisi mun mielestä liikaa. Nykyinen hinta on jo yli sen mitä olisin valmis muualla vastaavasta maksamaan, mutta nyt maksan sen, koska hevonen saa näin pysyä oman laumansa kanssa. Jos hinta nousisi vaikka 50€, etsisin uuden paikan joka olisi mulle paremmassa paikassa ja aavistuksen paremmilla olosuhteilla. Näin korkeampi hinta tulisi takaisin säästyneenä aikana ja matkakuluina.

Lähettäjä: Tp 
Päivämäärä:   25.8.25 19:08:39

Tällä hetkellä täysihoitohinta on 490 euroa, enkä ole nostanut sitä vuosiin – en edes arvonlisäveron nousun verran. Olen vain ajatellut, että kyllä pärjään. Nyt olen kuitenkin herännyt siihen, etten ehkä pärjääkään. Minulla ei ole enää varaa valmentautua edes omalla hevosellani, vaikka teen töitä keskimäärin seitsemän tuntia päivässä, seitsemänä päivänä viikossa. Puhumattakaan siitä, että palkkani kattaisi työntekijän palkkaamisen, jos sairastuisin tai loukkaantuisin. Olen ollut onnekas, kun minulla ei ole ollut terveysongelmia, jotka olisivat estäneet työnteon.
Toisaalta pelkään, että hyvät, vanhat asiakkaat lähtevät. Kestin vuosia löytää näin mukavia asiakkaita. Kaikki osaavat kommunikoida ja sopia asiat asiallisesti. Tallivuokrat tulevat tilille sovitusti, eikä niitä tarvitse erikseen pyytää. En tiedä, jaksaisinko enää aloittaa uusien asiakkaiden kanssa, jos nykyiset lähtisivät.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   25.8.25 19:24:06

Ei riitä nykyihmisten palkat enää kohonneisiin tallivuokriin,itsehoitopaikkoja näkyy jo pääkaupunkiseudulla,osahoitopaikkkoja myös.Moni haluaa oman pikkutallin jotta voisi vielä harrastaa lajia.

Lähettäjä: rkrkk 
Päivämäärä:   25.8.25 19:30:55

"Siis aivan jäätäviä tallivuokria ihmiset näköjään makselee..400€ olisi mulle ihan maksimi jos hevosen ottaisin."

Hinta muodostuu useasta asiasta. Esim. minun hevoset on tallilla, jolle jonotetaan, vaikka se on alueen kallein. Samalla sijainnilla on muitakin talleja, mutta siihen on syynsä miksi joillakin talleilla on tyhjiä paikkoja, vaikka hinta olisi halvempi, kun toisille on pidempi jono, vaikka joutuu maksamaan enemmän.

Kyllä minullakin raja menee jossain. Minulla on varaa maksaa harrastuksesta, mutta en näe mitään järkeä maksaa tästä liikaa. Tallinpitäjän on tietenkin saatava hyvä korvaus hyvistä puitteista, mutta onhan se hullua, jos hevosen karsinavuokra on enemmän kuin minun elämiseen ja asumiseen liittyvät kulut. Asun kuitenkin yksin isossa omakotitalossa, jossa pelkkä kiinteistövero on jo aikamoinen. Ja hevosesta tulee kuluja muutenkin kuin pelkkä tallipaikka.

En ole valmis tinkimään puitteista tai hyvästä hoidosta, joten tallia en ole vaihtamassa. Mutta jos hinta paljon nousee, niin sitten on jo mietittävä, mitä järkeä tässä on.

Toki saisin tallipaikan halvallakin, muttei silloin sijanti ja puitteet ole sellaiset, että haluaisin niissä hevosta pitää, saati itse harrastaa.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   25.8.25 21:13:08

Surullista on, että hyvin moni tallinpitäjä (hevosenomistajista puhumattakaan) ei ole aikoinaan osannut laskea, mistä hinnat pitää koostua ja näin maksettua edes vanhoja lainoja pois vaan aina on kerääntynyt laskuja, omia vakuutuksia on vedetty minimiin, mitään ei ole huollettu (ja yleensä huolto on halvempaa kuin korjaus) ja näin ollaan tilanteessa kun ollaan köyhiä, kipeitä ja paskat fasiliteetit ympärillä.
Miten tämä liittyy hevosenomistajien laskemisen osaamattomuuteen? Ei olla osattu arvostaa sitä, joka on laskenut hinnan, millä pidetään se firma pystyssä ja näin ollen se taas on saattanut joutua lopettamaan, koska joutunut laskemaan hintojaan. Hyviä, taloutta osaavia on ajettu alalta pois. Sillä on päästy tilanteeseen, missä kaikilla on velkaa, ja siten kallista. Jos ne velat olisi maksettu jo aikoinaan, olisi nyt varaa moneen muuhun asiaan.

Ei sillä, ei porukka vieläkään osaa laskea. Bisnestä se hevosbisneskin on. Pitäisi olla pakollinen kurssi jo yläasteella ja vielä käydä vaikka uudestaan toisella asteella läpi ihan oikeasti. Vaikka siellä matikan tunnilla, niin olisi sitäkin kivempi laskea, kun olisi jotain realistista laskettavaa.

Lähettäjä: cc 
Päivämäärä:   25.8.25 21:23:19

Ymmärrän, miksi hinnat ovat mitä ovat, mutta onhan tuo aivan älytön summa tavalliselle palkansaajalle. Joskus 10-15 vuotta sitten mulla oli rahaa pitää kahta hevosta maneesitallilla täysihoidossa - nyt yhden vuokra olisi yli sen summan mitä silloin maksoin. Eikä palkkani ole muuttunut ihan hirveästi tässä ajassa.

Onneksi hevosista on tullut luovuttua jo aikoja sitten.

Päivämäärä:   25.8.25 21:38:52

Tp, asiakkaille kelpaa halpa hinta kunnes palat loppuun, sitten ne etsii uuden uhrin.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.8.25 01:06:38

Tp: onnistuisiko palaveri noiden asiakkaiden kesken jossa keskustelisitte hinnan nostamisesta? Kävisitte läpi onko se kaikille ok, vai haluavatko ennemmin alkaa tekemään itse osan hommista tai hommaamaan omat rehut ja kuivikkeet? Eli täysihoito muuttuisikin puolihoidoksi/täysin itsehoitotalliksi?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.8.25 01:09:34

Tai että jotkut hintaan kuuluvat palvelut muuttuisivatkin tarpeen tullen tehtäväksi ja maksulliseksi?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.